A Gazdasági Versenyhivatal főbb tapasztalatai a kereskedelmi törvény alkalmazását illetően Nézőpont szakmai kerekasztal, Budapest, 2010. október 28. dr.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
A FŐVÁROSI KÖZSZOLGÁLTATÓ CÉGEK PÉNZÜGYI, GAZDASÁGI ÖRÖKSÉGEI A FŐVÁROSI KÖZSZOLGÁLTATÓ CÉGEK PÉNZÜGYI, GAZDASÁGI ÖRÖKSÉGEI Közszolgálat, rend, erős város!
Teszt Eladási hely.
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
A piac Szakiskola.
NAMS szakértői kerekasztal november 28. IJC Tóth András: Versenyjog – médiaszabályozás - NAMS.
Fogyasztói panaszokkal kapcsolatos hatósági tapasztalatok a közszolgáltatás területén A Fejér Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének tapasztalatai.
Értékesítési csatornák
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Kováts Surd, Martinovic Boris
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
A fogyasztók tájékoztatása
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
E-beszerzés Bravo csoport.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Webes változat, animáció nélkül !!!
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Kereskedelmi levelezés
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Szellemi alkotások és a versenyjog évi LVII. Új törvény (Versenytörvény), amely január 1-jén lépett hatályba évi LVII. Új törvény (Versenytörvény),
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Dr. Stummer Ildikó Budapest, szeptember 29.
Változások az áramforrások területén Schmidtka Gábor október 13.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Dr. Terták Elemér vezérigazgató Budapest, május 12.
Termékdíj Zsófi és Chubby. Termékdíj törvény évi LVI. törvény  10/1995. (IX.28) KTM rendelet általánosságban fogalmazza meg a kötelezettségeket.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
copyright © P2P Money Europe Inc.
Beszerzések hatékonyság növelése
Szalókyné Tóth Judit ügyvezető igazgató február 13.
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
Met. módosítás július 01..
Előzetes piaci konzultáció
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Gyakorlati útmutató kis- és középvállalkozásoknak az EK versenyjogról
Dr. Kovács László főtitkár
Közbeszerzési Hatóság
A FŐVÁROSI KÖZSZOLGÁLTATÓ CÉGEK PÉNZÜGYI, GAZDASÁGI ÖRÖKSÉGEI
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

A Gazdasági Versenyhivatal főbb tapasztalatai a kereskedelmi törvény alkalmazását illetően Nézőpont szakmai kerekasztal, Budapest, október 28. dr. Sükösd Péter Gazdasági Versenyhivatal Termelő és Szolgáltató Ágazatok Irodája

2 I. Beszállítók és nagyméretű áruházak kapcsolata: szerződéses függés vagy erőfölény? Csak szerződéses függés állhat fenn, gazdasági erőfölény semmiképp, ennek oka a következők: Sokszereplős kiskereskedelmi piac; 30% alatti piaci részesedések (jóllehet magas az 5 legnagyobb lánc együttes piaci részesedése); Mérsékelten koncentrált piac (a HHI-indexek alakulása: ,12; ,99; ,83) Erős árverseny Az antitröszt jogot nem érdekli a versenypiacokon a vertikális szintek közötti profitosztozkodás. Ennek arányossága, aránytalansága nem ok eljárás indításra. Más szóval nem tisztességtelen sokat profitálni valamiből.

3 1. Koncentráció az EU-ban (az 5 legnagyobb forgalmazó piaci részesedését tekintve) 80% feletti Svédország, Írország, Dánia, Luxemburg, Belgium; 61-80% Franciaország, Spanyolország, Németország, Magyarország; 60% alatti Olaszország, Egyesült Királyság, Görögország

4 2. Top 5 fogyasztási cikk kereskedő Forrás: AC Nielsen Az első 5 vállalkozás (Tesco, CBA, Coop, Spar, Reál) a piac 68,22%-át uralja; Az első 10 vállalkozás (+ Auchan, Metro, Lidl, Penny, Cora) a piac 93,31%-át.

5 3. Piaci részesedések alakulása 2009-ben 1. 1.Tesco: 17,8% 2. 2.CBA: 15,2% 3. 3.Co-op: 14,2% 4. 4.Spar: 11,1% 5. 5.Reál: 10% Auchan: 6,3% 7. 7.Metro: 6,1% 8. 8.Lidl: 5,3% 9. 9.Penny: 4,5% Magyar Hipermarket / Cora: 2,9%

6 4. A vevői erőre vonatkozó szabályok Jelentős piaci erő - a versenytörvényinél alacsonyabb beavatkozási küszöb - ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mindenféle piacelemzés nélkül, pusztán árbevételi adatok alapján megállapítható 7. § (3) bekezdés: 100 mrd forintos forgalom, nincs mérlegelés a „jpe” fennállását illetően,csak magatartás vizsgálat (4) bekezdés: egyéb esetek, egyoldalúan előnyös alkuhelyzet, mérlegelési jogkör a „jpe” fennállását illetően is. 8 eljárás volt eddig - Tesco 2, Metro, Spar, Provera, Auchan, OBI - amiből kettő (OBI, Spar) megszüntetéssel zárult, egy folyamatban van, öt pedig kötelezettségvállalással zárult.

7 5. A vevői erőre vonatkozó szabályok Érintett földrajzi piac meghatározása kettős: Ami a kiskereskedelmi tevékenység értékesítési oldalát illeti, az érintett földrajzi piac Magyarország területén belüli egyes települések, esetleg azok vonzáskörzeteinek piaca azzal, hogy a nagyobb városokban (illetve nagyobb kiterjedésű városokban is) ennél is szűkebb lehet a földrajzi piac. Ami a kiskereskedelmi tevékenység beszerzési oldalát illeti, megállapítható, hogy az érintett földrajzi piac legalább országos, még inkább a környező országok (az egyes termékek szállítási költségeitől, romlandóságától függően) regionális piacát magában foglaló.

8 Általánosan tapasztalható legfőbb probléma: Bejelentési aktivitás + bejelentői adatszolgáltatás kérdése: A Kertv. hatálybalépése óta elérhető a GVH honlapján a bejelentési űrlap és a munkatársak a közvetlen megkeresések esetén is tájékoztatást adnak a bejelentő teendőiről, a panasztétel, vagy bejelentés módjáról, a bejelentőt védő garanciákról. A panaszok és bejelentések száma mindezek ellenére a többi piachoz kapcsolódó bejelentések számához képest viszonylag alacsony, s még ilyenkor is előfordul, hogy olyan kereskedő ellen emelnek panaszt a beszállítók, amely esetén a jelentős vevői piaci erő léte nem valószínűsíthető. II. Az egyes versenyfelügyeleti eljárásokról röviden

9 Vj-092/2006. A GVH észlelte, hogy a Tesco-Global Áruházak Zrt tavaszától jelentős mértékben megváltoztatta az addig alkalmazott polcszerviz- rendszerét. A beszállítók által addig igénybe vett cég 6 merchandiser társaságra való csökkentése és a polcfeltöltési szolgáltatás ezen vállalkozásoktól történő igénybevétele számos, a beszállítókat hátrányosan érintő gyakorlatot foglalhatott magába, melyek alkalmazásának indokoltsága aggályokat vetett fel. Ez az eljárás a Tesco kötelezettségvállalását tartalmazó VT végzéssel zárult. A 2008 februárjában végzett utóvizsgálat arra az eredményre jutott, hogy a Tesco eleget tett a vállalt kötelezettségeknek.

10 II. Az egyes versenyfelügyeleti eljárásokról röviden Vj-149/2007. Az OBI által alkalmazott visszáruzási gyakorlattal kapcsolatban merültek fel aggályok, mint ahogy az alapkondíciókban szereplő díjakkal, a hozzájárulások előírásával, illetve a különböző kedvezmények előírásával kapcsolatban is, végül pedig kifogásolhatónak voltak értékelhetők az akciózási gyakorlat egyes elemei is a legkedvezőbb feltételek alkalmazásának kikötése miatt. Az eljárást végül a VT megszüntette, melynek legfontosabb indoka az volt, hogy a versenyfelügyeleti eljárás során arra vonatkozó bizonyíték nem merült fel, hogy az OBI beszállítóit teljesíthetetlen, egyoldalú előnyöket nyújtó, indokolatlan kötelezettségekre kényszerítette volna, és általában véve tisztességes kereskedői magatartást tanúsított a beszállítóival szemben.

11 II. Az egyes versenyfelügyeleti eljárásokról röviden Vj-023/2008. A Tesco a beszállítóival való kapcsolatában a szerződéseknek a visszáruzási és kötbérezési gyakorlatra vonatkozó részeinél merült fel a bekezdés c) pontjának, illetve elsősorban az egyes díjak illetve hasonló hozzájárulások előírásánál annak f) pontjának sérelme. A fentieken túl a GVH arról is értesült, hogy a Tesco beszállítóival szemben folytatott magatartásával kapcsolatban felmerül azonos szakasz d) pontjának sérelme is, mivel fennállt a lehetősége, hogy a beszállítókkal kötött szerződéseinek egyes feltételeit indokolatlanul utólagosan változtatta meg a beszállítók hátrányára. Az eljárás végül kötelezettség vállalással zárult.

12 II. Az egyes versenyfelügyeleti eljárásokról röviden Vj-091, 092, 093 és 094/2008. Egy panasz nyomán 2008-ban négy különböző eljárás indult a Kertv. 7. §-a (1) bekezdése, illetve (2) bekezdése egyes pontjai megsértése miatt. Az eljárásokban a GVH tulajdonképpen a beszállítói keretszerződéseknek vélhetően Kertv.-be ütköző tartalmát vizsgálták. Az eljárás alá vont vállalkozások a PROVERA Beszerzési Kft., és tagjai, azaz a Magyar Hipermarket Kft., a Csemege-Match Kereskedelmi Zrt. és a Profi Magyarország Kereskedelmi Zrt., mint egyazon eljárás ügyfelei; az Auchan Magyarország Kft., a METRO Kereskedelmi Kft., és a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. voltak.

13 II. Az egyes versenyfelügyeleti eljárásokról röviden Vj-091, 092, 093 és 094/2008. Az eljárás megindításakor alapvetően a következő valószínűsíthetően jogsértő magatartások kerültek azonosításra: i) a visszáruzási gyakorlatra vonatkozó, a beszállítók számára - elsősorban a szezonális áruk esetén - vélhetően lényegesen magasabb kockázat felvállalásának előírása, ii) a díjrendszer alkalmazása, iii) a különböző kedvezmények előírása, iv) egyes esetekben a kötbér előírása. Mivel a beszállítói keretszerződések számos pontja tartalmazott olyan rendelkezéseket, melyek a Kertv. 7. §- ának (2) bekezdésnek különböző pontjait sérthették, a vizsgálat alapvetően a megállapodások egyes szakaszainak pontos feltárására, illetve azoknak a Kertv. fenti bekezdésével való összeegyeztethetőségére tért ki. Az eljárások mindegyike a VT kialakult gyakorlatának megfelelően az eljárás alá vontak kötelezettségvállalásával zárult. Ennek megfelelően a kereskedők arra vállaltak kötelezettséget, hogy a szerződések beszállítók számára egyoldalúan hátrányos kockázatvállalást előíró pontokat kivették a szerződésből, vagy módosították azokat.

14 II. Az egyes versenyfelügyeleti eljárásokról - közös tanulságok a felek közötti szerződéses aszimmetria az alkalmazott szerződéses kikötések alapján egyértelműen tapasztalható (visszáruzási klauzulák, kötbér kikötések, fizetések teljesítésére vonatkozó feltétszabások stb.) Az eljárások során gyakorlatilag egyes szerződéses kikötéseket lehet vizsgálni, s nem tudja a szabályozás, az állami szervezet átvenni azt a szerepet, hogy a beszállító helyett tárgyaljon, kényszerítsen ki méltányosabb eloszlást eredményező kondíciókat. A szabályozás legfeljebb arra alkalmas, hogy bizonyos vadhajtásokat lenyessen, de mivel az egyes szerződéses feltételek könnyen átárazhatóak, ezért az eredményesség erősen kétséges még a „sikeres” beavatkozások esetén is.

15 II. Az egyes versenyfelügyeleti eljárásokról - közös tanulságok A cégméret, illetve a beszállított termék fogyasztók körében jellemző népszerűsége, és a tárgyaló partner felkészültsége dönti el azt, hogy mennyire enged a kereskedő beleszólást a szerződések tartalmába. Nem mondható el, hogy az összes esetben, azaz minden egyes beszállító vonatkozásában egyenlőtlen alkupozíció állna fenn a partnerek között, ennek következtében pedig a visszaélésszerűséget is némileg nehezebb megállapítani az összes, jelentős piaci erővel rendelkező kereskedő esetében - az ezres nagyságrendet meghaladó beszállítói kör tekintetében. A díjak, kedvezmények rendszerének alkalmazását illetően azt kellett mérlegelni, hogy adott költség, díj mögött elsődlegesen a kereskedő vagy a beszállító érdekkörébe tartozó okok vannak-e, tehát mely fél érdekét szolgálja az a tevékenység, melynek költségét, díját részben vagy egészben a beszállítóra terheli a kereskedő, illetve azt kellett eldönteni, hogy a költségek arányosan oszlanak-e meg a felek között.

16 II. Az egyes versenyfelügyeleti eljárásokról - közös tanulságok A különféle díjak egyoldalú felszámítása akkor valósul meg, ha a beszállító az adott szolgáltatást nem is igényli, vagy ténylegesen nem kapja meg, a díjat azonban ettől függetlenül kötelezően meg kell fizetnie, illetve ha olyan szolgáltatás költségét, mely a kereskedő érdekköréhez is kapcsolódik aránytalan mértékben a beszállítónak kell megfizetnie. A Kertv. szerinti, a költségek aránytalan áthárításáról emellett akkor beszélhetünk, ha megállapítható, hogy az érdekkörök megoszlását a költségmegoszlás nem tükrözi, aminek következtében a kereskedő érdekkörében nyújtott szolgáltatás díját egészben, vagy nagyobb arányban a beszállítónak kell megfizetnie. A fő kérdés itt is az, hogy hol kezdődik a kereskedő érdekköre, illetve hol ér véget a beszállítóé. Mára a nagy alapterületű áruházak szinte úgy működnek, mint egy bevásárlóközpont, melynél a tulajdonos az ingatlan-piac logikájának megfelelően a jobb, illetve a rosszabb helyekre eltérő árakat kalkulál ki a bérlőinek.

17 II. Az egyes versenyfelügyeleti eljárásokról - közös tanulságok Továbbra is kérdéses díjtételek és bónuszok: 1. 1.marketingszolgáltatásért fizetendő díjak 2. 2.logisztikával, áruszállítással összefüggő díjak 3. 3.bónuszok stabil része

18 A GVH-nak is fontos, hogy a hazai termelők sikeresek legyenek, azonban a hazai termékek támogatása nem valósulhat meg oly módon, hogy a hazai termékeket előnyben részesítő kitételeket tartalmazzon a megállapodás, vagyis, hogy az előírja, hogy: külföldről származó termékek csak bizonyos százalékban lehetnek jelen a nem csak magyar termékek forgalmazására létrehozott kereskedelmi egység polcain. Ez egyértelműen az erősebb versenyre serkentő alacsony árú importot korlátozhatja, így a GVH valószínűsítette, hogy benne rejlik a versenykorlátozás lehetősége. III. Védjük vagy támogassuk a hazait? Milyen áron?

19 III. Védjük vagy támogassuk a hazait? Milyen áron? - Milyen lehetséges a versenyjogi keretek között? (1) (1)Kifejezetten magyar termékek forgalmazására specializálódott üzlet létrehozása, mely jellegéből fakadóan nem forgalmazza más ország termékeit. (2) (2)Amennyiben az lehetséges, a termékek csomagolásán a magyar származási hely feltüntetése.

20 IV. A törvényi megoldások csapdái, kételyei A beszállítók és a kereskedők közötti viszonyokban a szerződésrendszer egészének „egyenlege” alapján döntik el a felek azt, hogy elfogadnak-e szerződésmódosításokat, illetve végső esetben fenntartják-e, avagy megszakítják egymással a kapcsolataikat.A beszállítók és a kereskedők közötti viszonyokban a szerződésrendszer egészének „egyenlege” alapján döntik el a felek azt, hogy elfogadnak-e szerződésmódosításokat, illetve végső esetben fenntartják-e, avagy megszakítják egymással a kapcsolataikat. Reális az a lehetőség, hogy amennyiben egy-egy szerződéses feltétel tekintetében megállapítja egy hatóság annak „tisztességtelenségét”, s mégha e feltétel megváltoztatását el is éri egy eljárás, más szerződési feltétel megváltoztatásával kompenzálni lehet az ebből származó többletköltségeket. A legegyszerűbb átváltás, átárazás a beszállítási árak csökkentése.Reális az a lehetőség, hogy amennyiben egy-egy szerződéses feltétel tekintetében megállapítja egy hatóság annak „tisztességtelenségét”, s mégha e feltétel megváltoztatását el is éri egy eljárás, más szerződési feltétel megváltoztatásával kompenzálni lehet az ebből származó többletköltségeket. A legegyszerűbb átváltás, átárazás a beszállítási árak csökkentése. Azok a kiskereskedelmi hálózatok, amelyek nem élnek a soktényezős árak eszközével jellemzően lényegesen alacsonyabb („bruttó”) átvételi árakkal dolgoznak, amely az értékesítési árakat figyelembe véve biztosítja az üzleti tevékenységük költségfedezetét, a szükséges árrést.Azok a kiskereskedelmi hálózatok, amelyek nem élnek a soktényezős árak eszközével jellemzően lényegesen alacsonyabb („bruttó”) átvételi árakkal dolgoznak, amely az értékesítési árakat figyelembe véve biztosítja az üzleti tevékenységük költségfedezetét, a szükséges árrést. Nem igazán állapítható meg, hogy melyik árazási megoldás a méltányosabb a beszállítókra nézve. Bizonyos, hogy a soktényezős árak esetén valószínűbb az, hogy az értékesítés kockázatát nagyobb arányban a beszállító viseli, míg az egytényezős ár esetén előfordulhat, hogy ott a beszállítási ár - éppen a kereskedő által viselt többletkockázat miatt - alacsonyabb.Nem igazán állapítható meg, hogy melyik árazási megoldás a méltányosabb a beszállítókra nézve. Bizonyos, hogy a soktényezős árak esetén valószínűbb az, hogy az értékesítés kockázatát nagyobb arányban a beszállító viseli, míg az egytényezős ár esetén előfordulhat, hogy ott a beszállítási ár - éppen a kereskedő által viselt többletkockázat miatt - alacsonyabb.

21 Köszönöm a figyelmet! A GVH honlapja: