Az egészségfejlesztés szemlélete és eszközei. Értelmezési nehézségek prevenció egészségfejlesztés népegészségügy egészség egészségnevelés közegészségügy.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Rizikó magatartások népegészségügyi és lokális közösségi hatásai, kompetenciák és kommunikáció (érvelés-film)
Pszichoszociális tényezők: depresszió és szorongás
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A cselekvés filozófiája, mint módszer L’association LE CŒUR DES HALTES est membre du partenariat.
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Egészség-műveltség = Health Literacy ☺
Család.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Napocska Napköziotthon
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Berzéky József április 15.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Motivációs kérdezés technikája
Környezetértékelési módszerek
Nyugat – Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Egyéni döntések a szervezetben
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Önsegítő csoportok Összetétel: azonos problémával küzdő kliensek
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Közösségi Lelki Egészségfejlesztés - 1. ESZMECSERE
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Közösségi ellátók mint facilitátorok
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
AZ ORVOSHOZ FORDULÁS FOLYAMATA
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Az emberi agresszió.
A lelki egészség védelme az iskolában
Pszichológiai Ismeretek
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Az egészségfejlesztés szemlélete és eszközei. Értelmezési nehézségek prevenció egészségfejlesztés népegészségügy egészség egészségnevelés közegészségügy.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Egészségszociológia a mindennapokban (Amit egy közösségvezetőnek tudnia kell…) Horváth Judit szociális munkás Sárvár, Csillebérc,
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
KÉRDÉSEK STRATÉGIÁK: Vannak-e, és ha vannak, akkor milyenek a hajléktalan emberek „stratégiái”? EGYÜTTMŰKÖDÉS: Mikor és hogyan kooperatív vs. konfliktusos.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Az egészségfejlesztés szemlélete és eszközei
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Az egészségfejlesztés szemlélete és eszközei

Értelmezési nehézségek prevenció egészségfejlesztés népegészségügy egészség egészségnevelés közegészségügy

Biomedikális paradigma Társadalmi -környezeti paradigma Váltás a modern egészségügyi gondolkodásban

Történeti áttekintés  Európai orvoslás hippokratészi hagyománya  Mechanisztikus paradigma Sz.  Korai kapitalizmus körüli időkbe nyúlóan vannak gyökerei a társadalmi-környezeti paradigmának (Biomedikális paradigma uralomra jutása előtt.)  Biomedicina átütő sikere – szociális medicina háttérbe szorult  A szemléletmód gyengeségei megmutatkoztak – társadalmi-környezeti tényezők !!

Egészségfogalom  1948-as WHO fogalom  Lalonde riport 1974  Szétválaszthatatlan kapcsolat társas és gazdasági kondíciók, fizikai környezet, egyéni életmód között– holisztikus megközelítés  Pozitív fogalom – erőforrás - eszközérték  Ez az átfogó értelmezés kijelöli az utat is a cselekvésnek  1986 Ottawai Charta

 Felülről irányított  Medikális szemléletű  Egészség: betegség hiánya  A populáció egyes csoportjait, főleg a magas rizikójú csoportokat célozza meg  Speciális problémák, betegségekre irányult  Egycsapásos, direktív, rábeszélő stratégiák  A prevenciós programok a szakemberek csoportjának az ügyei

Egészséget meghatározó tényezők SES: társadalmi-gazdasági helyzet (social-economic status)

Egészségfejlesztés 1  Alulról építkező  Egészség: pozitív és többdimenziójú érték  A teljes populációt és környezetét célozza meg  Szerteágazó és egymást kiegészítő stratégiák, különböző megközelítések  Eredményességéhez elengedhetetlenek a helyi önkormányzatok közreműködése közigazgatási szinteken, valamint a civil csoportok szintjén

Egészségfejlesztés 2  Készségek és képességek fejlesztése,de emellett társadalmi, környezeti és gazdasági feltételek megváltoztatására irányuló törekvés

Az egészségfejlesztés akcióterületei  Egészséget támogató társadalompolitika  Egészséget támogató környezet  Helyi közösségi erőforrások mobilizálása  Egyéni készségek fejlesztése  A egészségügyi ellátórendszer orientációja

A prevenciós beavatkozások mögöttes filozófiái - antropológiák Információközlés Érzelmi nevelés Szociális kompetenciák fejlesztése Társas hatások Drogalternatívák Integrált egészségfejlesztési megközelítés

A prevenciós tevékenység újfajta és klasszikus megközelítése Klasszikus – probléma központú –Primer –Szekunder –Tercier Célcsoport központú –Univerzális –Célzott –Javallott

Egészséghit modell ( Godfrey Hochbaum, Stephen Kegels és Irwin Rosenstock, 1952) Az „Egészséghit” modell arra tesz kísérletet, hogy bejósolja az egészséggel kapcsolatos viselkedések mintázódását a hiedelemrendszerek ismeretében Fő összetevői –A személyes érintettség (sérülékenység) percipiálása –Észlelt súlyosság – Észlelt előnyök –Az akció megtételével kapcsolatos akadályok észlelése –Az akciók megtétele irányában ható nyomás

A salutogeneteikus modell A salutogenetikus probléma tengelyében álló kérdés az, hogy „hogy vajon némelyek miként maradnak egészségesek annak ellenére, hogy oly sok károsító tényezőnek vannak kitéve életük során. Hogyan „oldják meg”, hogy felgyógyulnak betegségeikből? Milyen speciális attribútumokkal rendelkeznek, hogy a legszélsőségesebb nyomás és nehézségek ellenére is meg tudják őrizni egészségüket ?

A. Antonovsky elgondolásai Mi a különbség a salutogenetikus és a patogenetikus modell között? A patogenetikus megközelítés nagy erőfeszítések és költségek árán arra törekszik, hogy kimentse az embereket egy nagy sodrású folyóból anélkül, hogy megvizsgálná: ugyan hogy kerültek a vízbe, és vajon miért nem tudnak jobban úszni?

A koherencia problematikája “... ez egy általános irányultság, amely meghatározza, hogy az egyén milyen mértékben rendelkezik azzal a dinamikus élménnyel, hogy az őt körülvevő és a benne lakozó világ kiszámítható és nagy annak a valószínűsége, hogy a dolgok jól fognak alakulni.”

A koherencia érzet összetevői A világ megérthetőségének élménye A „kezelhetőség” élménye Az értelemteliség élménye

Alapvető feltevések a két modell tekintetében Patogenetikus modellSalutogenetikus modell A rendszerek önregulációja homeosztázisAz egyensúly felborulásán való túllépés Az egészség-betegség meghatározása Dichotóm módonKontinuum mentén Mire terjed ki az egészség felfogás A rendellenességek oki magyarázata, redukcionista szemlélet A felgyógyulás, rendeződés erőforrásai, koherencia érzés, holisztikus szemlélet Mik az egészség – betegség okai Rizikó tényezők, stressz hatások Személyes előtörténet Stressz tényezők hatása Elősegítik a betegség, rendellenesség kialakulását Egyaránt hozzájárulnak a betegség kialakulásához és az egészség megtartásához B eavatkozásHatékony gyógymódok alkalmazása Aktív adaptáció, rizikó tényezők minimalizálása, erőforrások mobilizálása

A koherencia érzet közvetlen hatása az egészségi állapotra Direkt hatást gyakorolhat bizonyos szervekre, vagy szervrendszerekre, így pl. a központi idegrendszerre, az immunrendszerre, illetve a hormonrendszerre. A koherencia érzet mobilizálja a létező erőforrásokat, ily módon közvetlen szerepet játszik a feszültség enyhítésében és indirekt módon hatást gyakorol azokra az élettani funkciókra, amelyek a stressz kezelés kísérő jelenségei.

A koherencia érzet közvetlen hatása az egészségi állapotra Azok a személyek, akik kifejezett koherencia érzettel jellemezhetők általában olyan helyzetekbe kerülnek, ahol módjukban áll döntéseket hozni

 Az átfogó megközelítés a leghatékonyabb (az 5 akcióterület együttes megcélzása)  Részvétel fontossága  Közösségi kapacitások növelése  Partnerkapcsolati működés  Egészséggel összefüggő tudás fontossága  A színtér-megközelítés alkalmazásának fontossága Tapasztalatok