A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A KUTATÁS CÉLJA, INDOKOLTSÁGA Több mint hét éves a Felnőttképzési törvény A felnőttképzést lebonyolítóinak köre az elmúlt években jelentősen bővült Időtállóak-e, s alkalmazhatók-e egységesen minden intézményre az egykor kitalált szabályok? Időtállóak-e, s alkalmazhatók-e egységesen minden intézményre az egykor kitalált szabályok?
ALAPHIPOTÉZIS A jogszabályi környezet egyes elemei nem, vagy ma már nem életszerűek, túlszabályozást eredményeznek, nem valósíthatják meg az eredeti jogalkotói szándékot.
HIPOTÉZISEINK Az intézményakkreditációról Az Éves képzési tervről A Szakmai Tanácsadó Testületről A felnőttképzési szolgáltatásokról
A KUTATÁS ELEMEI, MÓDSZERTAN - Forráskutatás, helyzetfelmérés, kapcsolódó résztanulmányok készítése résztanulmányok készítése A hazai felnőttképzési alapdokumentumok és jogszabályok elemzése A hazai felnőttképzési alapdokumentumok és jogszabályok elemzése A különböző megközelítési módok feltárása, egyeztetése 12 db háttértanulmány 12 db háttértanulmány
A KUTATÁS ELEMEI, MÓDSZERTAN Nemzetközi tapasztalatok összegzése A hazai szabályozás egyik forrását képező külföldi felnőttképzési dokumentumok, jogszabályok összegyűjtése, feldolgozása, elemzése. Összehasonlító tanulmányok készítése
EMPIRIKUS VIZSGÁLAT Az empirikus kutatásokban Az empirikus kutatásokban az Universitas Press Felsőoktatás-Kutató Műhely és a JELTÁRS Társadalotudományi Kutatóműhely JELTÁRS Társadalotudományi Kutatóműhely szakemberei működtek közre szakemberei működtek közre
EMPIRIKUS VIZSGÁLAT I. Mélyinterjús vizsgálat Mélyinterjús vizsgálat Az adatfelvétel két célcsoportban Az adatfelvétel két célcsoportban - A felnőttképzés keretrendszerét meghatározó, illetve befolyásoló intézmények illetékesei - A felnőttképzés keretrendszerét meghatározó, illetve befolyásoló intézmények illetékesei (25 intézményből 26 fő) (25 intézményből 26 fő) - A nem akkreditált, illetve az akkreditációját elvesztett intézmények vezetői - A nem akkreditált, illetve az akkreditációját elvesztett intézmények vezetői (27 intézményből 27 fő). (27 intézményből 27 fő).
EMPIRIKUS VIZSGÁLAT II. Kérdőíves vizsgálat Két fajta kérdőív készült Két fajta kérdőív készült - Képző intézmények vezetői (500-as intézményi minta) (500-as intézményi minta) - Az intézmény mellett működő szakmai - Az intézmény mellett működő szakmai tanácsadó testület vezetői tanácsadó testület vezetői (252-es minta). (252-es minta).
EREDMÉNYEK, JAVASLATOK I. A SZABÁLYOZÁSRÓL Általában releváns, de nem elég egyszerűek és életszerűek Döntő részük elsősorban formális megfelelésre ösztönöz A minőség nem elsősorban a szabályokból, sokkal inkább a fogyasztóvédelem logikájából ered Olyan szabályrendszert kell alkotni, amely valóban a minőségi, fogyasztóvédelmi szempontokra koncentrál, amely által érvényesül az állami akarat, mindemellett nem lehetetlenülnek el azok a – felnőttképzés lényegéhez tartozó, a felnőttképzés sokszínűségét adó – képzési formák, amelyek az állam közvetlen akaratán kívül esnek. Olyan szabályrendszert kell alkotni, amely valóban a minőségi, fogyasztóvédelmi szempontokra koncentrál, amely által érvényesül az állami akarat, mindemellett nem lehetetlenülnek el azok a – felnőttképzés lényegéhez tartozó, a felnőttképzés sokszínűségét adó – képzési formák, amelyek az állam közvetlen akaratán kívül esnek.
EREDMÉNYEK, JAVASLATOK II. AZ AKKREDITÁCIÓRÓL Jelenlegi formájában a minőségi szelektálásra nem alkalmas Dokumentum, s nem ÉLET – központú Nem veszi figyelembe az intézmények sokszínűségét Az ellenőrzések nem a lényeget vizsgálják Rendkívüli adminisztrációs teher Meg kell kezdeni az akkreditáció tényleges felülvizsgálatát és egy új rendszer alapelveinek megfogalmazását Meg kell kezdeni az akkreditáció tényleges felülvizsgálatát és egy új rendszer alapelveinek megfogalmazását
EREDMÉNYEK, JAVASLATOK III. Az Éves képzési tervről és a Szakmai Tanácsadó Testületről Helyes döntésnek ítéljük a Felnőttképzési törvény ezzel összefüggő módosítását… Helyes döntésnek ítéljük a Felnőttképzési törvény ezzel összefüggő módosítását…
EREDMÉNYEK, JAVASLATOK IV. A FELNŐTTKÉPZÉSI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL A törvény előremutató eleme Egyes szolgáltatások nem mindenhol értelmezhetők Fontos lenne a követelményrendszer pontosítása és módszertani segítség nyújtása Fontos lenne a követelményrendszer pontosítása és módszertani segítség nyújtása
AMI MÉG KIDERÜLT… AMI MÉG KIDERÜLT… A kötelező adatszolgáltatásról A működés pénzügyi feltételeiről Az adminisztrációról Az ellenőrzésről A vizsgáztatásról
GONDOLKODJUNK EGYÜTT, TOVÁBB…. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! BORSI ÁRPÁD BORSI