ÖSSZEFOGLALÓ az új (2007. szeptemberi) BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉSRŐL KOMMUNIKÁCIÓ Tesztkészítők: Dr. Berkéné Dr. Sajti Ilona Gálosné Szűcs Emília Gyuricza Zsolt Kárpáti Ildikó
KONCEPCIÓ A 2006-os bemérés koncepcióját nem módosítottuk A felmérés eredményeit, mutatóit, visszajelzéseit figyelembe vettük Az A-1 és B-1 teszt által lefedett területek: szövegértés = szöveg és információ észlelése, érzékelése szövegkezelés szövegmegjelenítés = információs/kommunikációs technológiák használata szövegalkotás = íráskészség, fogalmazási készség
Néhány – figyelembe vett - vélemény: Pozitívumok: Jól mérte a képességeket. Érdekes, érthetőn, de a korosztály szintjén túlmutat. A javítókulcs egyértelmű és korrekt. „A” feladatsor elvontabb, a „B” feladatsor közelebb álló. Jól felépítet, a kommunikáció több vállfaját is vizsgálja. Rátapintott pl. az információ-szerzés és információ- szűrés fontosságára. A kommunikációs folyamatot több irányból is megvizsgálta. Teret engedett a kreativitásnak, a fantáziának.
Néhány – figyelembe vett - vélemény: Negatívumok: Még nem találkoztak ilyen jellegű feladatokkal. Túl hosszú volt az időhöz képest. Olvasás-megértési hiányosságok miatt riasztó volt a sok szöveg. Nem tudták értelmezni kifejezéseket: pl.: „geometriailag lehetséges”. A képverset nem értették. A mérésben nem jártas kollégák szubjektív véleményeivel is találkoztunk. Feladták, mert nem volt kötelező, nem volt következménye a munka megtagadásának, mert nem értették, Érdektelenek és motiválatlanok voltak, Legtöbben gyenge képességűek. Elfáradtak, a figyelmük lankadt.
KONCEPCIÓ Vizsgált területek: szókincs kommunikációs tényezők közlésmódok jelentésrétegek 5 szintet állítottunk fel, és az alábbi szempontok szerint STRUKTÚRÁBA rendeztünkSTRUKTÚRÁBA 1. reproduktív tevékenység, mechanikus megoldások 2. általános értelmezés, analógiák felfedezése 3. problémaértés, produktív képzelet, analógiák alkalmazása 4. produktív, alkotó képzelet modellek alapja 5. szintetikus fázis
KONCEPCIÓ Tesztfeladatok száma: A-1 feladatlapon: 10 feladat B-1 feladatlapon: 13 feladat A lapok nem ekvivalensek, együtt adják a lefedést! Összesen: 23 feladat
A feladatok típusa, jellege:
B-1 FELADATLAPON: 11. Információk értelmezése (Gyáva nyúl) szereplők kapcsolatának bemutatása 12. Információkezelés több kritérium alapján (Marquez idézet) szereplők kapcsola- tának értelmezése 13. Nagyszámú információ kezelése (Meghívó) szereplők, beszédhelyzet, megnyilvánulások értelmezése
Feladatok, javítókulcs, önértékelő visszajelzés Marques idézet
ELSŐ SZINT Gabriel Marquez író bölcsességét olvastad: „Megtanultam, hogy egy embernek csak akkor van joga lenézni egy másikra, amikor segítenie kell neki felállni." Tetszett a gondolat, ezért továbbadtad másoknak is. a)Így fogalmaztad meg röviden saját szavaiddal, hogy hogyan kell értelmezni az idézetet! …………………………………………………………………………………………………………..……… A „lenézni” szónak legalább két jelentése van. Barátodnak magyarázd el őket! a)A szövegben előforduló jelentése: …………………………………………………………………………………………………….……………. b)Alapjelentése: …………………………………………………….…………………………………………………………
A 2007-es bemérés koncepciója Magteszt készítése: A-2 és B-2 változatokban. Ekvivalencia: A-3 és B-3 tesztekben A-1 és A-2-es feladatlapokhoz illeszkedően.
Arányok változása a magtesztben maradt: 8 feladat: 34% csere: 6 feladat: 26% ekvivalens: 9 feladat: 40 %
A régi és az új tesztek közti különbségek A régi és az új tesztek közti különbségek 2006-os 9. teszt es 10. (például az 1-3. feladat) A-1 teszt: 2006-os 9. A-2 teszt: 2007-es 10. évfolyamos, követő mérés A-3 teszt: 2007-es 9. évfolyamos, bemeneti mérés 1. (A csirke átment az úton) 1. ekvivalens (Maroktévé) szövegcsere, képcserék 1. ekvivalens (Kofola-ital szövegcsere, képcserék 2. (Marquez idézet) 2. ekvivalens (Szabó Lőrinc- idézet) komplett csere, szöveg, képek 2. ekvivalens (Az abc) komplett csere, szöveg, képek 3. (József Attila: A perc) 3. ekvivalens (József Attila: A hangya) komplett csere, szöveg, képek 3. ekvivalens (Weöres Sándor: Éren-nádon) komplett csere, szöveg, képek
Előmérések eredményei BEMÉRÉSEK májusban (3 iskolában): A-2 + A-3 -as feladatlap: 353 db/fő Média :A-2 + A-3 feladatlap: 248 db/fő
MÉRÉSEK ÉS BEMÉRÉSEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA SZINT2. SZINT3. SZINT4. SZINT5. SZINT A/ FOGALMAZÁS, ÍRÁSKÉSZSÉG : A-1 FELDATLAP %33,2%40,-%21,2%47,7% ELŐMÉRÉS: A-2 FELDATLAP ,7% 71,-%48,6%51.-%79,-% ELŐMÉRÉS: A-3 FELDATLAP ,7% 72,9%59,7%57,1%80,8%
MÉRÉSEK ÉS BEMÉRÉSEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA SZINT2. SZINT3. SZINT4. SZINT5. SZINT B / SZÖVEG- MEGJELE- NÍTÉS A-1 FELDATLAP , % 43,6% 35,3%28,1%38,3% A-2 FELDATLAP ELŐMÉRÉS 68,7% 54,1%67,5% 22% - A-3 FELDATLAP ELŐMÉRÉS 62,8%61,9%56,7% 60,7% -
AZ EKVIVALENCIA KÉRDÉSE Leolvasható, hogy a tapasztalatok után javítottuk a lapok érthetőségét, ezzel mindenütt javult az eredmény. Eredmény: A-2: 56,3% - 0,91 megbízhatóság relatív szórás: 23% A -3: 65,2% - 0,91 megbízhatóság relatív szórás: 24,2% B -2: 66 % - 0,85 megbízhatóság relatív szórás: 15,69% B -3: 67,2% - 0,91 megbízhatóság relatív szórás: 22,36% Két esetben nem volt közelítés, nagy eltérés, illetve csökkenés is látszik. Ezeket figyelembe vettük, újra korrigáltunk. Az ekvivalenciát a nagypopulációs mérésünk fogja szeptemberben – várhatóan igazolni.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!