Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában
Pozicionálás II. Innováció a közösségi és az egyéni egészségfejlesztésben A közösségi egészségtervezés útkeresései Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában Munkahelyi Egészségfejlesztési Irányelvek Gyógyszerészek az egészségfejlesztésben
Iskolai színtér (setting) sajátosságai Munkahely a felnőtt dolgozóknak és a diákok szocializációs terepe A társadalom intézménye – központi előírások – helyi társadalom leképezése (adottságok, lehetőségek, hagyományok) Tanköteles (kis)korú lakosság számára kötelező a jelenlét Tanterv és rejtett tanterv dilemmája Kortárs minta szerepének megerősödése Nevelőkörnyezeti és iskolai értékek (kultúra) súrlódása, ütközése Pedagógiai és társ-szakmák (iskola-egészségügyi szolgálat, pszichológus, szociális munkás, közösség szervező, stb.) együttes jelenléte
Iskolai színtér (setting) sajátosságai Munkahely a felnőtt dolgozóknak és a diákok szocializációs terepe A társadalom intézménye – központi előírások – helyi társadalom leképezése (adottságok, lehetőségek, hagyományok) Tanköteles (kis)korú lakosság számára kötelező a jelenlét Tanterv és rejtett tanterv dilemmája Kortárs minta szerepének megerősödése Nevelőkörnyezeti és iskolai értékek (kultúra) súrlódása, ütközése Pedagógiai és társ-szakmák (iskola-egészségügyi szolgálat, pszichológus, szociális munkás, közösség szervező, stb.) együttes jelenléte
Egészségfejlesztés Ottawai karta - logo Kósa Karolina: Van-e hazai közmegegyezés arról, hogy mi az egészségfejlesztés? (NÉPEGÉSZSÉGÜGY - az Egészségügyi Minisztérium tudományos és egészségpolitikai folyóirata évf. 1. szám)
Teljes-körű Iskolai Egészségfejlesztés Döntéshozók (szakpolitika) Pedagógus Társ-szakmák Szülők Egyéni Közösségi Környezeti Ellátórendszeri Szakpolitikai
Az iskolai színtér szempontjából jelentős mérföldkő, a teljekörű iskolai egészségfejlesztés (TIE) fogalmi- jogi/rendeleti megjelenése A NEFI-nek, mint országos módszertani központnak, az ehhez kapcsolódó innovációi: TIE Koncepció (TAMOP ) Irányelvek – Iskolai színtér (TAMOP ) Szakmai ajánlás – akkreditáció rendszere (TAMOP ) Tematikus ismeretanyagok (mozgás, táplálkozás) (TAMOP ) Egészségfejlesztési programelemek szakmai ajánlásai (EPSZA füzetek TAMOP ) IT Platform (288 iskola egészségfejlesztési aktivitásának monitorozására TAMOP )
Előfeltétel: Intézményi háttér - NEFI Minőségfejlesztési Iroda Iskola-egészség központ Egyéni egészségfejlesztés Közösségi egészségfejlesztés Egészségfejlesztést támogató hálózatok (EFI) Egészségfejlesztési Igazgatóság
Ezen innovációk összességükben a holisztikus szemlélet módot követve hosszútávon hozzájárulnak: az egyéni és közösségi egészségtudatosság fejlesztéséhez, az egészségegyenlőtlenségek csökkentéséhez. modellezik az interprofesszionális együttműködést, az új partnerségek kialakítását, az iskolai egészségfejlesztés területén.
KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!