Erős fogyasztóvédelem lépésről lépésre – Változások és célkitűzések a fogyasztóvédelemben 2010.01.20. - BÉKÉSCSABA Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető-helyettes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
jogorvoslati rendszere
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
A környezetvédelem intézményrendszere
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Munkavédelmi előírások rendszere
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosítása A békéltető testületeket érintő tervezett változások Dr. Mozolai Mónika osztályvezető 2012.
Fogyasztóvédelem intézményrendszere
A fogyasztóvédelmi törvény változásai civil szemmel dr. Krajcsik Szilvia „Fogyasztóvédelem-tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok” Nemzetközi szakmai.
A Békéltető Testületek szerepe a fogyasztóvédelemben
Merre tart a hazai fogyasztóvédelem?
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Hatósági és civil fogyasztóvédelmi feladatok, merre tovább fogyasztóvédelem? Dr. Baranovszky György Gödöllő, április 22.
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Fogyasztóvédelem – legfrissebb jogszabályi változások
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Erős fogyasztóvédelem lépésről lépésre – eredmények és feladatok a Kormány közötti időszakra szóló fogyasztóvédelmi cselekvési programjának tükrében.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Fogyasztóvédelmi jogviták rendezése a Pest Megyei Békéltető Testület gyakorlatában Egyszerűen - Gyorsan - Ingyenesen „Törökbálinti Ősz” – Vásár és Kiállítás.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
A közigazgatási eljárás II.
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
Társadalmi Párbeszéd Osztály: ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB)
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
ÁTLÁTHATÓ, HOZZÁFÉRHETŐ ÉS VERSENYKÉPES KÖZBESZERZÉS  BÍRÓSÁGI FELÜLVIZSGÁLAT MAGYARORSZÁGON Dr. Gyarmathy Judit november 14.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési Döntőbizottság
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

Erős fogyasztóvédelem lépésről lépésre – Változások és célkitűzések a fogyasztóvédelemben BÉKÉSCSABA Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető-helyettes Szociális és Munkaügyi Minisztérium

Fogyasztóvédelem háttere - fogyasztók kiszolgáltatottsága - fogyasztói jogérvényesítés nehézségekbe ütközik - fogyasztói érdekek védelmének nehézségei - fogyasztói jog specialitása - cél: megfelelő egyensúlyi helyzet létrehozása - állami szerepvállalási felfogások - fogyasztóvédelem célja

A fogyasztóvédelem célja biztosítsa  a fogyasztók érdekeinek védelmét  a hatékony és gyors (peren kívüli) jogorvoslatot  a megfelelő tájékoztatást  az információhoz jutás lehetőségét  fogyasztói oktatást  fogyasztói érdekek védelmét ellátó társadalmi szervezetek támogatását

Változás a fogyasztóvédelem szabályozásában A változás mit is takar: -fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatásköri struktúrája átrendeződött -hatósági tevékenység meghatározó eleme a piacfelügyelet lett -hibás teljesítéssel kapcsolatos jogorvoslati lehetőség a bíróságokhoz került (drága és elhúzódó eljárások) -hatóságok kivonulása a panaszügyintézésből -fogyasztó bizalma megrendült az állami intézményrendszerben -új lehetőség keresése: fogyasztói jogviták bíróságon kívüli rendezése

Békéltető testületek létrehozásának okai A „normál” bírósági eljárás hátrányai: -kis perértékű ügyek a fogyasztók jogérvényesítési szándékát és képességét jelentősen korlátozhatják -igényérvényesítés túlzott terheket ró a fogyasztóra (jogi szakértőt kell igénybe venni a peres eljárás vitelére) -szakértőn kívül az eljárási költségek is jelentősek -bírósági eljárás hosszadalmas (fogyasztóban azt a benyomást kelti, hogy nem éri meg)

Békéltető testületek létrehozásának okai Az alternatív jogérvényesítési módok sikere: -jelentősen gyorsabbak -jóval olcsóbbak ill. költségmentesek -humánusabbak (mentesek a formakényszertől) -célja és funkciója: - vitás ügy egyezségen alapuló rendezésének megkísérlése ill. - fogyasztói jogok gyors, hatékony, egyszerű érvényesítése

„Az erős fogyasztóvédelem a jól működő gazdaság elengedhetetlen feltétele” Mivel:  növeli a verseny tisztaságát,  védi a fogyasztók egészségét, biztonságát valamint vagyoni érdekeit,  csökkenti a fogyasztók kiszolgáltatottságát a vállalkozásokkal szembeni egyenlőtlen viszonyukban,  biztosítja az „értéket a pénzért” elv megfelelő érvényesülését

Három fő célkitűzés Határozott állami fellépés megvalósítása a fogyasztóvédelmi hatóságok révén. A civil szféra fogyasztóvédelemben betöltött szerepének megerősítése. El kell érni a fogyasztóvédelem társadalmasítását, a tudatos fogyasztói magatartás kialakulását és a fogyasztók kiszolgáltatottságának felszámolását.

A fogyasztóvédelem szerepének megerősítése érdekében tett kormányzati intézkedések III. Középtávú fogyasztóvédelmi politika A kormány közötti időszakra szóló fogyasztóvédelmi cselekvés programja A Kormány 1033/2007. (V.23.) Korm. határozata a III. középtávú fogyasztóvédelmi politika megvalósítására irányuló, közötti időszakra szóló cselekvési program végrehajtásához szükséges kormányzati intézkedésekről

A 1033/2007. (V.23.) számú kormányhatározat óta elért eredmények

1.Az egységes fogyasztóvédelmi szervezetrendszer megteremtésével kapcsolatos feladatok (Korm. határozat I. 1. pontja)  A közigazgatási hivatalok szervezetéből az egykori Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szervezetébe kellett integrálni Határidő: szeptember 1.  Átadás - átvételi eljárás az ÖTM és az SzMM között  211 fő került beintegrálásra a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetébe, további 26 fő létszámbővítésre került sor Határidő: szeptember 1. Eredmény: egységes irányítású fogyasztóvédelmi szervezetrendszer hatékonyabb állami fellépés lehetősége egységes szempontrendszer kialakítása

2.A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság új finanszírozási rendszerének kialakítása (Korm. határozat II. 4. pontja) Cél: hatósági tevékenység célzottabbá és hatékonyabbá tétele Határidő: december 31. Eredmény: a fogyasztóvédelmi hatóság finanszírozása a bírságbevételektől függetlenül, költségvetési támogatás formájában történik a befolyó fogyasztóvédelmi bírság törvényben meghatározott hányada továbbra is a fogyasztóvédelmi feladatokat ellátó társadalmi szervezetek támogatására fordítandó a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság által kiszabott egyes bírságok felhasználásról szóló 336/2007. (XII. 13.) Korm. rendelet

3.Általános fogyasztóvédelmi hatáskör biztosítása a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság számára (Korm. határozat II. 1.pontja) Előzmény: 2005/29/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv átültetése teljes harmonizációt valósít meg korábban a GVH és NFH territóriuma eljárási jogosítványokat három hatóság között kellett megosztani (GVH, NFH, PSZÁF) ún. kettős (vertikális illetve horizontális) megosztás elve teljes fogyasztóvédelmi joganyag felülvizsgálata abból a szempontból, hogy melyek azok a rendelkezések, amelyekre biztosítani kell a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörét Fogyasztóvédelmi rendelkezések köre: Fgytv.-ben, valamint a végrehajtására kiadott jogszabályokban foglalt rendelkezések a külön jogszabályban fogyasztóvédelmi rendelkezésként megjelölt jogszabályhelyek jellegükre tekintettel fogyasztóvédelmi rendelkezésnek minősülnek

4. az "Üzletre hangolva" programból adódó feladatok  felülvizsgálatra került a piacfelügyelet intézményrendszere és annak működése  új piacfelügyeleti stratégia kerül kialakításra A fekete és a szürke gazdaság visszaszorítása céljából elfogadott további intézkedések szakmai munkacsoport létrehozása A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) felállítása tevékenységi monitoring kialakítása

5.A fogyasztóvédelmi ismeretek oktatásával kapcsolatos feladatok (Korm. határozat II. 7.pontja) Cél: a Nemzeti Alaptanterv felülvizsgálata során a fogyasztóvédelmi ismeretek specialitásuknak megfelelően az egyes műveltségi területekbe kerüljenek beépítésre Eredmény: beépítésre kerültek az egyes kompetencia, illetve műveltségi területekbe a fogyasztóvédelmi ismeretek oktatásával kapcsolatos feladatok, az erre épülő kerettantervek kidolgozása is megtörtént Pályázat: "A fogyasztóvédelem társadalmasítása tudatos fogyasztói magatartás kialakításával" (uniós forrás)  TÁMOP-5.5.6/08/02  TÁMOP 5.5.6/08/01/KMR

6.Az érdekegyeztetés terén új típusú, tripartit fórum létrehozása (Korm. határozat I. 3. pontja) Feladat: a jogalkotási és jogalkalmazási folyamatban egy új típusú párbeszéd mechanizmus kidolgozása Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Testületet Fogyasztóvédelmi Tanács (1023/2008. (IV. 17.) Korm. határozat) Cél: a kormányzat, a gazdálkodó és a civil szervezetek együttműködésének fokozása, valamint a fogyasztóvédelmi feladatok erőteljesebb ellátása a kormányzati szintű döntéshozatalban résztvevők, a társadalmi szervezetek képviselői, illetőleg a szakmai oldal valódi és működő konzultációs lehetőséget kapjanak a koncepcionális kérdésekben, a jogszabályok megalkotásának folyamatában és a stratégiai jellegű jogalkalmazási kérdésekben egyaránt

7. A Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Irodák országos hálózatának kiépítése (Korm. határozat I. 4. pontja) Előzmény: a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek a megyeszékhelyeken és a városokban irodákat, képviseleteket működtetnek, hatósági feladatokat átvállalva Feladat: országos tanácsadó iroda hálózat létrehozására, működésük lényeges adatainak egységes adatbázisban elérhetővé tétele Eredmény: hálózati irodák a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság területi szerveivel kötött együttműködési megállapodás alapján minden megyében legalább egy helyen működnek fogadják a fogyasztói panaszokat, tájékoztatást adnak, személyes ügyfélszolgálatot működtetnek ingyenesen végzik szolgáltatásaikat működési költségeiket az állam finanszírozza a Szociális és Munkaügyi Minisztérium által meghirdetett, a fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek számára kiírt pályázati támogatás keretében

8. A békéltető testületek működése hatékonyságának növelésével kapcsolatos feladat (Korm. határozat II. 2. pontja) Fgytv. módosítás szeptember 1. napjától rengeteg változás: A törvény új fogalmi rendszeréhez igazodóan pontosításra került a békéltető testületek hatásköre. Megváltoztak az illetékességi szabályok a többes eljárásindítás kiküszöbölése okán. Megszűnt a kötelező elnökhelyettesi tisztség, azonban továbbra is lehetőség van annak betöltésére, ha a testület elnöke úgy ítéli meg, hogy a testület munkaterhe azt indokolja. Jelentősen változnak a jelölés szabályai, melyeket a szintén szeptember 1-jétől hatályos 215/2008. (VIII.29.) Kormány rendelet tartalmaz január 1. napjától a testületi tagok megbízatásának ideje 3 évről 4 évre emelkedik. Szintén ekkortól bővül a delegálók köre is. Ha a testület elnöke szerint a fogyasztói jogvita egyszerű megítélésű, az eljárás lefolytatására egyedül eljáró testületi tagot jelölhet ki. A testülethez benyújtott kérelemhez a vállalkozás által - a fogyasztó panasz elutasítása esetén - kiállított indokolt álláspontot kell csatolni, igazolandó hogy a panasz rendezését a fogyasztó közvetlenül megkísérelte. A benyújtott kérelemben a fogyasztónak nyilatkozni kell arról, hogy az ügyben sem polgári peres eljárás vagy más békéltető testület eljárása nincs folyamatban, illetve azt jogerősen bíróság nem bírálta el.

8. A békéltető testületek működése hatékonyságának növelésével kapcsolatos feladat (Korm. határozat II. 2. pontja) II. Lehetőség van meghatalmazott igénybevételére, és így fogyasztóvédelmi társadalmi szervezet eljárhat akár egyetlen fogyasztó meghatalmazása alapján is. A testületek jelentős ügyterhére tekintettel szükségesnek bizonyult az eljárási határidők kiterjesztése. Az eljárás csak akkor nyilvános, ha ahhoz mindkét fél hozzájárul. Pontosításra került a testület döntéseinek rendszere is. Határozat megjelöléssel csak azok a döntések illethetőek, melyek a felek számára kötelezettséget állapítanak meg minden más esetben a testület ajánlással dönt. Definiálásra került az eljárási költség fogalma Bővült a hatályon kívül helyezési okok rendszere. A keresetet a testülettel szemben kell benyújtani, mely a perben teljes perbeli jog- és cselekvőképességgel bír. Ha az ajánlásban foglaltaknak a vállalkozás nem tesz eleget a jogvita leírása és az eljárás eredménye nyilvánosságra hozható. Azon vállalkozások neve, székhelye, eljárással érintett tevékenysége közzétehető, melyek nyilatkozatot az eljárás során nem tettek, vagy a meghallgatáson meg nem jelentek, és ezzel az eljárást akadályozták. Lehetőség van általános alávetési nyilatkozat tételére.

9.A békéltető testületi tagok díjazásának növelése, valamint a testületek támogatási rendszerének ügyszámarányos átalakítása (Korm. határozat I. 5. pontja)  módosításra került a békéltető testületi tagok díjazásáról szóló 211/1998. (XII. 24.) Korm. rendelet. A módosítást követően a békéltető testület eljáró tanácsának tagja ügyenként négyezer forint helyett ötezer forint, átalánydíjas szerződés alapján tevékenykedő tag esetén havonta tizenötezer forint helyett legalább huszonötezer forint összegű díjazásra jogosult. A békéltető testület elnöke díjának legkisebb mértéke havi negyvenötezerről hatvanezer forintra, elnökhelyettesének pedig harmincezerről negyvenezer forintra változott.

10.A fogyasztóvédelmi hatóság döntéseinek szélesebb nyilvánosságra hozatalával kapcsolatos feladatok (Korm. határozat II. 3. pontja) Kiindulópont: a nyilvánosság preventív módon hozzájárul a jogsértések számának csökkenéséhez. A kiszolgáltatottság azáltal csökkenthető, hogy a nyilvánosságot a lehető legszélesebb körre terjesztjük ki. az információk nyilvánossága elősegíti a fogyasztóvédelmi szabályok érvényesülését Feladat: konkrétabban kell meghatározni, hogy milyen feltételek mellett hozható nyilvánosságra egy jogsértő vállalkozás neve,hatósági jogkörök áttekintése Eredmény: előírja a kötelező közzététel pontos eseteit:  határozatok jogorvoslatra tekintet nélkül történő közzététele  jogerős határozat közzététele  végzések közzététele

Kiemelt feladatok Haladási irány: fogyasztóvédelmi feladatokat ellátó hatóságok, civil szervezetek, valamint a vállalkozói oldal közötti őszinte partneri viszony kialakítása Kölcsönös kötelezettségvállalások ebből az egyes fogyasztók profitálhatnak Feladatok: Fogyasztóvédelmi Charta fogyasztóbarát szolgáltatás védjegy program normatív utasítás az NFH számára

A Fogyasztóvédelmi Charta 1. Fgytv. 39/A. § a Kormány ösztönzi az országos gazdasági kamarák, a vállalkozások szakmai érdek-képviseleti szervezetei, a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek, valamint a fogyasztóvédelemmel összefüggő állami feladatot ellátó hatóságok közös megegyezésén alapuló, a követendő elveket és legjobb gyakorlatokat rögzítő nyilatkozat létrehozását. Ennek értelmében az év végéig kell megalkotni egy jogi értelemben vett kötelező erővel nem bíró, ezért ki nem kényszeríthető, önkéntes kötelezettségvállalásokon alapuló Fogyasztóvédelmi Chartát.

A Fogyasztóvédelmi Charta 2. Kiindulópont: tudatos fogyasztói magatartás és döntéshozatali kultúra magas szintre fejlesztése a fogyasztók biztonságát és tájékozott döntését megalapozó, magas színvonalú, fogyasztóbarát kereskedelmi gyakorlat kialakításának előmozdítása a vállalkozások és fogyasztók, illetve a hatóságok közötti kapcsolatot javítása, a vállalkozások önszabályozási gyakorlatának megerősítése Alapvető cél: alapját képezze egy olyan, hosszabb távon is hatni képes, a piaci szereplők önkéntes kötelezettségvállalásain és megegyezésén alapuló társadalmi megállapodásnak, amely a piaci verseny körülményei között a fogyasztók védelmét, az érintett szereplők érdekeinek egyensúlyát a jogszabályi előírásokon túlmenően az önszabályozás eszközével a gyakorlatban is biztosítani képes.

A Fogyasztóvédelmi Charta 3. A Charta átfogó jelleggel tartalmazza mindazokat a követendő elveket, helyes gyakorlatokat és önkéntes kötelezettségvállalásokat, melyek hozzájárulhatnak a fenti célok gyakorlatban történő megvalósításához. A Charta résztvevőinek köre nyitott, ahhoz aláíróként bárki önkéntesen csatlakozhat, amennyiben annak szellemiségével azonosulni tud, a benne foglalt önkéntes alapú kötelezettségvállalásokat magára nézve elfogadja Önkéntes kötelezettségvállalások:  a kormányzati oldal és a hatóságok  a civil szervezetek  a vállalkozások, illetve a vállalkozások érdekvédelmi, érdekképviseleti szervei által tett vállalások  A Charta a Fogyasztóvédelmi Tanács decemberi ülésén került megvitatásra, elfogadására, illetve aláírására várhatóan őszén kerülhet sor.

Fogyasztóbarát szolgáltatás védjegy program fogyasztóvédelmi jogszabályok betartásán felül szolgálja:  a hatósági szankció elkerülését  a fogyasztói szempontok figyelembe vételét  a cég pozitív megítélését  a közép- és hosszú távú értékesítési mutatók fellendítését A cél: a felelősségteljes magatartást tanúsító vállalkozások között egyedül maradjon a jogsértéseket halmozottan elkövető, a fogyasztói jogvitákban automatikusan elutasító magatartást tanúsító gazdálkodó szervezet.

Fogyasztóbarát szolgáltatás védjegy program 2. A célok megvalósítása egy többlépcsős programban történik:  A gazdálkodó szervezetek aktív részvétele a tudatos fogyasztóvá nevelés folyamatában  Fogyasztóbarát ügyfélszolgálat működtetése  Az értékesítési, kiszolgálási színvonal javítása, valamint új, fogyasztóbarát módszerek kidolgozása a program megvalósítását pályázati rendszerben történik, a pályázók az előzetesen kidolgozott kritériumrendszernek felelnek meg a pályázatot egy szakértői bizottság értékeli a pályázat elbírálása a benyújtott dokumentáció tartalmának értékelése alapján történik

Fogyasztóbarát szolgáltatás védjegy program 3.  A jogszabályi előírások betartása szükséges minimum, azon túlmenően kell vállalásokat teljesíteni.  A védjegy a jelenleg használt védjegyektől, címkéktől eltérő cél megvalósítására hivatott, ezért az odaítéléséhez kapcsolódó szempontok is sajátságosan fogyasztóvédelmi jellegűek.  A tanúsító védjegyhez elengedhetetlen működési szabályzat tartalmazza a minőség tanúsítás szabályait, meghatározza a pályázó vállalkozásokkal szembeni követelményeket, a pályázatok elbírálásának rendjét, a védjegy használatának szabályait, a jogosulatlan használat, valamint a védjegyhasználat megsértése esetén irányadó következményeket.  A működési szabályzatban foglaltak betartását civil szervezetek ellenőrzik előzetesen megadott szempontok alapján a vállalkozás együttműködő magatartása mellett.  A védjegy program kereteit, a Fogyasztóvédelmi Tanács decemberi ülésén vitatta meg.  a program beindítására várhatóan 2010-ben kerülhet sor.

Normatív utasítás Fgytv. 47. § (7) bekezdés a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a 47. § (1) bekezdés szerinti jogkövetkezmények alkalmazásának elveiről a fogyasztóvédelmi hatóság számára normatív utasítást ad ki. Az utasítás tervezetéről a jogszabályok előkészítésére vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával a miniszter konzultációt folytat a vállalkozások szakmai érdek-képviseleti szervezeteivel és a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetekkel. Az utasítást a Magyar Közlönyben közzé kell tenni.  a szociális és munkaügyi miniszter által kiadott irányítási eszköz,  az NFH jogkövetkezmények alkalmazására vonatkozó általános tevékenységét szabályozza  egyeztetésére a Fogyasztóvédelmi Tanács decemberi ülésén került sor, hatályba lépése a napokban várható.

Normatív utasítás 2. Az Fgytv. szerinti jogkövetkezmények alkalmazásának általános elvei az NFH egységes jogalkalmazási elveket kövessen nem zárja ki a regionális sajátosságok figyelembe vételét és érvényesülését Az NFH az Fgytv. 47. §. §-a (1) bekezdése szerint kilencféle olyan jogkövetkezményt alkalmazhat, amelyekre kiterjedhet a normatív utasítás hatálya, az NFH mérlegelési jogkörében, az eset összes körülményei alapján dönt Bírságolási elvek a bírságszankció alapvetően represszív jellegű egyéb intézkedések célja legtöbbször a jogsértés mielőbbi kiküszöbölése csekély súlyú jogsértés megállapítása esetén bírság kiszabása nem indokolt Fgytv. 47/C. §-ának (5) bekezdésében meghatározott három esetkörben az NFH mindenkor kötelezően ki kell, hogy szabja a bírságot Tervezett lehetséges változások

Köszönöm a figyelmet!