A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Támop 2.2.2. elképzelések az elégedettségi kérdőív készítéséről Nemzeti Pályaorientációs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
Tájékoztatás a munkaerő-piaci szolgáltatásokról
Az iskolai szociálismunka
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Professzionális iskolai kutatások
Pályaorientációs és álláskeresési tanácsadói szolgáltatások
Nyerjünk együtt! TAMOP /
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A MENTOROK SZEREPE A KOMPLEX REHABILITÁCIÓ FOLYAMATÁBAN Tengelic.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
TÁMOP /A
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
Életpálya-építés fiatalkorban
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A kísérőszeminárium funkciója a tanárképzésben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Rendészeti vezető-kiválasztás
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A munkával való elégedettség
A projekt általános szakmai célkitűzései
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Kiss István.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Új pályainformációs eszközök - filmek Czanik Gábor.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Borbély-Pecze Tibor Bors, programvezető RFKB-NPT kapcsolattartás Az életpálya tanácsadás.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Tanácsadás az iskolában
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
MagneB6 – a stressz vizsgálata egy multinacionális vállalatnál
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Munka és álláskeresési tanácsadás minőségi szempontjai
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
ÚJ KIHÍVÁSOK, KAPCSOLÓDÁSI PONTOK A FOGLALKOZÁSI REHABILITÁCIÓBAN, KIEMELTEN A FOGYATÉKKAL ÉLŐKRE DECEMBER 18.
Készítette: Farkasné Veres Edina
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Támop 2.2.2. elképzelések az elégedettségi kérdőív készítéséről Nemzeti Pályaorientációs Tanács ülése, 2009. 09. 22. Előadó: Juhász Márta Email: juhaszm@erg.bme.hu BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék

Az elégedettségvizsgálat célja felmérni, hogy a pályaorientációs programok felhasználói – a tanácskérők – elégedettek-e a tanácsadási szolgáltatással, és ez az elégedettségük az egyes területeken mérve milyen mértékű.

A kérdőív formai és tartalmi jellemzői Moduláris felépítésű: egységesen alkalmazható a hagyományos és az on-line tanácsadások minőségével való elégedettség megítélésre: Off-line (papír-ceruza) kérdőív On-line kérdőív (összesíthető statisztika készítése). A tanácskérők csoportjára kialakítva, az Lifelong Guidance elvei szerinti mér, figyelembe véve a különböző kritériumokat: Életkor: általános iskolástól a nyugdíjasig, a tanácskérő foglalkozása, munkatapasztalata, iskolai helyzete, végzettsége, szociokulturális háttér. A kérdőív validálása a próbafelvételt követően. Terjedelme rövid, kitöltés 3-5 perc.

Az elégedettségvizsgálat kialakításának lépései Célcsoport megismerése és annak feltárása mit jelent számukra az „elégedettség a szolgáltatással”. Specifikus modulokból épül fel, melyhez alapul szolgálnak azok az elemek, amelyek a szolgáltatás részét képezik.

Tanácsadási formák–kérdőív moduljai tájékoztatás: Konkrét kérdés felmerülése, vagy direkt problémára megoldási terv kidolgozása. Információ- és segítségnyújtás egyéni, csoportos vagy távtájékoztatás formájában. egyéni tanácsadás: 3-6 alkalmas egyéni konzultáció. csoportos tanácsadás: 3-6 alkalmas csoportos konzultáció, hasonló kérdésekkel foglalkozó emberek között. csoportos fejlesztés: min. 7 alkalmas csoportfoglalkozás-sorozat. elérő programok: táborok, osztályfőnöki óra, állásbörze, pályaválasztás kiállítás. távtanácsadás (on-line): telefonon, chat, msn, fórum, skype vagy e-mail. Ügyeleti idő a Nemzeti Pályaorientációs Portálon: www.epalya.hu coaching: Vezetői vagy egyéb speciális képességek fejlesztése a cél. outplacement: Segítséget nyújt az elbocsátott dolgozó(k) és a munkáltató számára. foglalkozást bemutató filmek és mappák: Rövid bemutató anyagok egy-egy pályáról, melyek segítenek eligazodni a szakmák dzsungelében.

A kérdőív kitöltésének időzítése: Dilemmák…. A kérdőív kitöltésének időzítése: Tanácsadás után, közvetlenül: azonnali visszajelzés, nagyobb kitöltési arány, emlékezeti hatás, „cserébe töltsd ki a kérdőívet” hatás. Tanácsadást követően, később: megfontoltság, megváltozott motiváció, szélsőséges érzelmek, a tanácskérő mentális reprezentációja. Több üléses tanácsadási folyamatok. A lemorzsolódás okait nem tudjuk mérni vagy az elégedetlenség okozza a lemorzsolódást? Az elégedettség érzése alakulhat, változhat a tanácskérőben. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

A tanácsadással, mint szolgáltatással való elégedettséget mérjük. Dilemmák…. A tanácsadással, mint szolgáltatással való elégedettséget mérjük. Külön lehet-e választani a szolgáltatást, a szolgáltató személyétől, szaktudásától, a róla szerzett személyes benyomástól? A tanácskérő előzetes elvárásait felmérni, és megnézni, hogy ahhoz képest elégedett-e a szolgáltatással. Papír-ceruza alapú kérdőívek kitöltése a tanácsadó előtt. Lezárható borítékba, névtelenül egy dobozba dobva. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

B = f (P, E) B: behaviour, P: person, E: environment Környezet (E) egyéni,individuális különbségek (P) szubjektív interpretáció ELÉGEDETTSÉG (B) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Pszichológiai,individuális különbségek Személyiségvonások, neuroticizmus inger kereső vagy kerülő külső-belső kontroll mentális egészség elvárások, szükségletek, értékek, attitűdök tapasztalatok BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Herzberg kétfaktoros elmélete Higénés tényezők fizikai és pszichológiai környezet, vállalati politika, vezetési stílus, munkafeltételek, személyes kapcsolatok, beosztás, munkahely biztonsága, fizetés = hiányuk elégedetlenséget okoz Motivátorok kihívás, önmegvalósítás, felelősség, előléptetés, fejlődési lehetőség, elismerés, feladat tartalma, jelentősége = meglétük elégedettséget okoz célkitűzés, növekedés, kibontakozás, önmegvalósítás, énhatékonyság, kompetencia érzés. szervezés, struktúra, tárgyi, személyi feltételek, pszichológiai környezet: kapcsolat a tanácsadóval, hangulat. Tárgyi feltételek: a terem elrendezése, esztétika. A modell lényege, hogy a munkahelyi elégedettséget és elégedetlenséget okozó tényezőket függetlennek tartja egymástól.

Herzberg, 1970.

Az elégedettség, mint attitűd LOCKE, 1976: „Az elégedettség egy kellemes, pozitív érzelmi állapot, amely az egyén munkájának vagy munkatapasztalatainak értékeléséből származik.” Érzelmi: a dolgozók érzelmi viszonyulása a munkához. pl. „Örülök annak, hogy a munkám különböző feladatokból áll.” (pl. Nagyon jó érzés ide járni.) Kognitív, hiedelmek : a munka tartalmi oldalának ismerete: pl. „A munkám összetett.” (a tanácsadás minősítése, értékelése: Nagyon hasznos ide járni.) Viselkedéses: a munkatevékenységben megnyilvánuló konkrét megnyilvánulások. pl. „Terveim szerint 3 hónapon belül elhagyom ezt a munkát.” (rendszeresen eljár arra a programra, ami mellett elköteleződött: Még egy alkalmat sem hiányoztam a programból)

BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu