A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 1 A Puskás Tivadar Távközlési Technikumban között végzett tanulók pályakövetése
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 2 A kutatás okai, céljai A Közoktatásról szóló évi LXXIX. törvény évi LXXXVII. törvény módosítása kötelezővé teszi a pályakövetést. Nem titkolt célunk, hogy a fenntartó (Magyar Telekom Nyrt) felé szakképzésünk létjogosultságát bizonyítsuk. A felmérés tapasztalatait felhasználva egy informatív és a törvényi feltételeknek megfelelő kérdőív kidolgozása.
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 3 Időpontválasztás okai 1985-től új tanterv Képzési formák: 2+2 év érettségi és szakmunkásvizsga egyszerre 2+3 év érettségi, majd 1 év múlva technikus képesítő 5 év lineáris képzés: érettségi majd 1 év múlva technikus Legalább egy éve tanul, vagy dolgozik, tehát technikus lett 2006-ban, vagyis 2005-ben érettségizett.
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 4 A kutatási terv A kutatás céljainak kitűzése, hipotézisek felállítása. A kérdőív kidolgozása és elkészítése. Az adatbázis kialakítása. A kérdőívek eljuttatása a volt diákokhoz és azok begyűjtése. A beérkezett kérdőívek adatainak rögzítése és ellenőrzése az adatbázisban. Az adatok feldolgozása és kiértékelése. Összegzés.
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 5 A kutatás céljainak kitűzése A bevezetésben már ismertetetteknek megfelelően célul tűztük ki az életpálya öt fő irányának mentén történő vizsgálatát: 1. További tanulmányok 2. A nyelvtudás alakulása 3. Munkatevékenység 4. Mobilitás 5. Családi viszonyok
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 6 A végzett osztályok adatainak összesítése
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 7 A kérdőív kidolgozása és elkészítése
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 8 Az adatbázis táblái A feladat megoldásának szempontjából az adattáblák három különféle szerepet tölthetnek be: A kérdőívek egyedi adatainak tárolása, amelyek személyenként különböznek (név, anyja neve…), pld. Végzettek tábla A kérdőívek közös, több kérdőíven szereplő adatainak tárolása (oktatási intézmények, vállalatok neve…) pld. Vállalatok tábla Kisegítő adatok tárolása, amelyek a kiértékelésekhez szükségesek (vállalatok, iskolák, végzettségek csoportosítása), pld. Szakmacsoportok tábla
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 9 A táblák közötti kapcsolatok
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 10 Lekérdezések Az adatbázisban lekérdezéseket használunk az alábbi szerepekben: Az adatbeviteli űrlapok listáinak forrásadatai Ellenőrzések segédeszközei Az adatok kiértékelésének eszközei, közvetlenül, vagy Jelentések forrásadatai
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 11 Lekérdezések Legfontosabb szerep: a táblák adatainak meghatározott szempontok szerinti kigyűjtése és megjelenítése
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 12 Űrlapok
13 Jelentések Az adatok kiértékelésének eszközei Az adatbázis feltöltés és ellenőrzése után készülnek Általában nem közvetlenül az adattáblákon, hanem közbülső adatforrásként használt lekérdezéseken alapulnak Rendszerint tartalmaznak: Csoportosítás(oka)t Csoportosítás(oka)t Ezekhez kapcsolódó számított mezőket (csoporton belüli darabszám, …) Ezekhez kapcsolódó számított mezőket (csoporton belüli darabszám, …)
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 14 Jelentések A 3 éves időtartamokra bontott végzési időszakok alatt első diplomájukat szerző végzettek száma (tervező és nyomtatási kép nézet) Rendezés: végzés éve szerint Csoportosítás: végzés éve szerint Csoportosítási intervallum: 3 év Számított mező: az évenként tanulmányaikat megkezdettek számának összege
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 15 A kérdőívek eljuttatása a volt diákokhoz és azok begyűjtése 1. kísérlet: Az internetre letölthető formátumban kikerült a kérdőív Az internetre letölthető formátumban kikerült a kérdőív Az osztályfőnökök (osztályban tanító tanár) felhívta a figyelmet a kérdőívre. Az osztályfőnökök (osztályban tanító tanár) felhívta a figyelmet a kérdőívre. Eredménye: 10% Eredménye: 10% 2. kísérlet: Az osztályfőnökök (osztályban tanító tanár) kiküldte a hiányzóknak a kérdőívet. Az osztályfőnökök (osztályban tanító tanár) kiküldte a hiányzóknak a kérdőívet. Eredménye: 45 % Eredménye: 45 % 3. kísérlet: Levél az IWIW-en, levél az interneten Levél az IWIW-en, levél az interneten Eredmény: 5% Eredmény: 5% 4. kísérlet: Telefonos interjú Telefonos interjú Eredmény: 20 % Eredmény: 20 % Összesen: 80%
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 16 Végső statisztika Végzett tanulók száma:1417 Visszaküldött kérdőívek száma: 937 Telefonos interjúk: 271 Egyéb: 49 Nem tölti ki: 13 Elhunyt: 2 Eltűntek: 160 Beküldési arány: 88%
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 17 Adatok ellenőrzése és javítása Azonos értékű rekordok törlése: Rekordok és kulcsaik kigyűjtése választó lekérdezéssel Rekordok és kulcsaik kigyűjtése választó lekérdezéssel A törlendő kulcsú rekordhoz kapcsolódó rekordok frissítése a kapcsolt táblá(k)ban A törlendő kulcsú rekordhoz kapcsolódó rekordok frissítése a kapcsolt táblá(k)ban A feleslegessé vált rekord törlése A feleslegessé vált rekord törlése
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 18 Az adatok feldolgozása és kiértékelése.
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 19 A végzettek lakóhely szerinti megoszlása
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 20 Az felsőfokú tanulmányok elkezdése
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 21 Diplomák megoszlása a képzési fokozat szerint
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 22 Diplomák száma intézményenként
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 23 Első diplomát szerzők megoszlása
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 24 A nyelvtudás alakulása
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 25 A nyelvvizsgák megoszlása nyelvenként
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 26 Nyelvvizsgák megoszlása szintjük szerint
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 27 Az első munkábaállás kezdete a végzés után
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 28 A szakmában eltöltött idő
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 29 A MATÁV/Postá-nál dolgozók
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 30 Munkanélküliség
31 Családi viszonyok Házasság/élettársi kapcsolatok: 419 Gyerekkel rendelkező kapcsolatok száma: 249 Összes gyerek száma: 415
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 32 Életkor az első házasságnál
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 33 Életkor az első gyereknél
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 34 AJTP: Az összlétszám alakulása
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 35 AJTP: Felvettek és érettségizettek száma
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 36 Felzárkózás: érettségi eredmények
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 37 A 4 osztály érettségi átlagai és az érettségizettek aránya
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 38 Modellezés: Puskás-diák képzésének útja műszerész BSc MSc PhD Kutató ÉrettségiMűszerész Technikusi Alap diplomaSpec. diploma Doktor Csak 1994-ig 8 általános
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 39 Egy Markov modell BSc MSc PhD MOM K 0,4 0,3 0,1 0,7 0,3 0,5 0,9 0,1 0,65 0,05 0,02 1 0,98 M: mérnök OM: okl. mérnök K: kutató
A P.T.T.T.-ban között végzett tanulók pályakövetése 40 Köszönöm a figyelmet!