EU és tagállami szuverenitás Alkotmányjog 1. Dr. Smuk Péter.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖZBESZERZÉSI ELLENŐRZÉSI RENDSZER ALAKULÁSA A LEGAKTUÁLISABB EURÓPAI UNIÓS BIZOTTSÁGI AUDITTAPASZTALATOK ALAPJÁN DR. SIMON ANNAMÁRIA.
Advertisements

A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Az Európai Unió Belső Piaca Egységes belső piac Vámeljárások, vámszabályozás EU és a Magyar piacvédelem.
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
Magyar tapasztalatok a versenyjog területén a csatlakozás óta Csépai Balázs Gazdasági Versenyhivatal november 23.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Sajtó és szabadság: a médiairányítás a 20. századi Magyarországon
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
HÁZASSÁGI PEREK február 27. Jogász szak, nappali
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Határozatok elismerése és végrehajtása az Európai Unióban
Törvényes öröklés és végrendelet
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
A jogérvényesítés módjai, lehetőségei, eszközei
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
EU elsődleges jog - környezet
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
A gazdaság- és foglalkoztatáspolitika összehangolása
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Közösségi vívmányok. Az Európai Unió jogrendszere
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
MAGYAR ADÓÜGYEK AZ EURÓPAI UNIÓ BÍRÓSÁGA ELŐTT
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Európai Uniós ismeretek
1993-as közoktatási törvény
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Az Európai Unió gazdasági joga Versenyjog 2
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Semmisség Nappali tagozat Győr 2016.
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Nemzetközi magánjog II.
Compliance és Corporate Governance
Új pályainformációs eszközök - filmek
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
A gyermeki jogok érvényesítése
Konzuli és Állampolgársági Főosztály, Schengeni Vízum Osztály
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
AZ ÁKR. ÉS AZ ÜGYÉSZI FELHÍVÁS, FELLÉPÉS
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

EU és tagállami szuverenitás Alkotmányjog 1. Dr. Smuk Péter

Az európai integráció ESZAK EK (Római szerz.) Maastricht (EU, három pillér) Amszterdam, Nizza, Alapjogi Charta EU-alkotmány (sikertelen) Lisszabon Magyarország: társult tagság csatlakozási kérelem, csatlakozási tárgyalások alk. mód.; ápr. népszavazás; május 1. tagság

EU-csatlakozás 2002/ Csatlakozási klauzula Alk. 2/A.§ (1) A Magyar Köztársaság az Európai Unióban tagállamként való részvétele érdekében nemzetközi szerződés alapján — az Európai Uniót, illetőleg az Európai Közösségeket (a továbbiakban: Európai Unió) alapító szerződésekből fakadó jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig — egyes, Alkotmányból eredő hatásköreit a többi tagállammal közösen gyakorolhatja; e hatáskörgyakorlás megvalósulhat önállóan, az Európai Unió intézményei útján is. (2) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés megerősítéséhez és kihirdetéséhez az országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

EU intézményei (Európai v. miniszteri) Tanács Kormányok képviselőiből (elnöke: H Van Rompuy) Európai Bizottság tagállamok delegáltjai, de nem képviselői (eln.: Barroso, H: Andor L.) Európai Parlament Közvetlenül választott, társ-jogalkotó (elnök: Jerzy Buzek) Európai Bíróság EU-jog értelmezése, alkalmazása (H: Czúcz Ottó) Továbbá: EKB, ombudsman, külügyi főképviselő, stb.

EU-jogforrások Elsődleges – alapító szerződések Csatlakozásunk: évi XXX. tv. Lisszaboni módosítás: évi CLXVIII. tv. Másodlagos Rendelet (pl. Az élelmiszerhigiéniáról szóló 852/2004/EK rendelet ) Irányelv (Parlament és a Tanács 95/46/EK irányelv e a személyes adatok feldolgozása vonatkozásában az egyének védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról) Határozat (kerethatározat) ( A Tanács 2004/68/IB kerethatározata a gyermekek szexuális kizsákmányolása és a gyermekpornográfia elleni küzdelemről ) „Soft law”: ajánlás, vélemény Európai Bíróság joggyakorlata

Közösségi jog – tagállami jog kapcsolata Jogharmonizáció – jogérvényesülés Közvetlen hatály és közvetlen alkalmazhatóság Közvetlenül hivatkozható  Rendelet: horizontális és vertikális hatály Átültetés nélkül integrálódik a jogrendszerbe Közösségi jog elsőbbsége Belső jogszabálynak nem vethető alá Az alkotmányokkal szemben is (alkalmazási elsőbbség)

Tagállami szuverenitás 30/1998. (VI. 25.) AB hat. A közhatalom-gyakorlás demokratikus legitimációt igényel 143/2010. (VII. 14.) AB határozat (Lisszaboni szerz.) Nem nki szerz.: AB felülvizsgálat lehet Önkorlátozás nem szünteti meg a szuverenitást 2/A.§ biztosítja a demokratikus legitimációt

Magyarország: európai állam Alaptörvény – Nemzeti hitvallás Büszkék vagyunk arra, hogy Szent István királyunk ezer évvel ezelőtt szilárd alapokra helyezte a magyar államot, és hazánkat a keresztény Európa részévé tette. Büszkék vagyunk arra, hogy népünk évszázadokon át harcokban védte Európát, s tehetségével, szorgalmával gyarapította közös értékeit. Hisszük, hogy nemzeti kultúránk gazdag hozzájárulás az európai egység sokszínűségéhez.

EU-klauzula Alaptv. E) cikk (1) Magyarország az európai népek szabadság ának, jólét ének és biztonság ának kiteljesedése érdekében közreműködik az európai egység megteremtésében. (2) Magyarország az Európai Unióban tagállam ként való részvétele érdekében nemzetközi szerződés alapján – az alapító szerződésekből fakadó jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig – az Alaptörvényből eredő egyes hatásköreit a többi tagállammal közösen, az Európai Unió intézményei útján gyakorolhatja. (3) Az Európai Unió joga – a (2) bekezdés keretei között – megállapíthat általánosan kötelező magatartási szabályt. (4) A (2) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés kötelező hatályának elismerésére adott felhatalmazáshoz az OGY képviselők 2/3

E) cikk elemei - 1 „…. az Alaptörvényből eredő egyes hatásköreit a többi tagállammal közösen, az Európai Unió intézményei útján gyakorolhatja.” Önkorlátozás, legitimálja az EU tagságot Hatáskör-átengedésre vonatkozó engedély Az EU-jog elismerése az Alkotmányból fakad! Fogalmilag az Alaptv. az elsődleges (!)

E) cikk elemei - 2 „… az Európai Unióban tagállamként való részvétele érdekében nemzetközi szerződés alapján…” Tagállami jogok – államiság feladása nélkül Nemzetközi szerződés szükséges (2/3!)

E) cikk elemei - 3 „… az alapító szerződésekből fakadó jogok gyakorlásához és kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig…” Önkorlátozás határa Hatáskört önkényesen elvonni nem lehet (hatáskörmegosztás, szubszidiaritás) Ultra vires aktusok: EuB is AB is, automatikusan nem alk.ellenes az EU ultra vires aktusa

EU-jog – tagállami alkotmány Európai elfogatóparancs-ügyek (bűnügyi együttműködés) Nullum crimen sine lege (Alaptv. XXVIII.) (4) Senki nem nyilvánítható bűnösnek, és nem sújtható büntetéssel olyan cselekmény miatt, amely az elkövetés idején a magyar jog vagy – nk-i szerződés, illetve az EU jogi aktusa által meghatározott körben – más állam joga szerint nem volt bűncselekmény. (5) A (4) bekezdés nem zárja ki valamely személy büntetőeljárás alá vonását és elítélését olyan cselekményért, amely elkövetése idején a nk-i jog általánosan elismert szabályai szerint bűncselekmény volt. (6) A jogorvoslat törvényben meghatározott rendkívüli esetei kivételével senki nem vonható büntetőeljárás alá, és nem ítélhető el olyan bűncselekményért, amely miatt Mo-n vagy – nk-i szerződés, illetve az EU jogi aktusa által meghatározott körben – más államban törvénynek megfelelően már jogerősen felmentették vagy elítélték. Vö.: 32/2008. (III.12.) AB hat.

EU vs tagállami hatáskörök (EUsz. 5. cikk) 1) Az Unió hatásköreinek elhatárolására a hatáskör-átruházás elve az irányadó. Az uniós hatáskörök gyakorlására a szubszidiaritás és az arányosság elve az irányadó. 2) A hatáskör-átruházás elvének megfelelően az Unió kizárólag a tagállamok által a Szerződésekben ráruházott hatáskörök határain belül jár el a Szerződésekben foglalt célkitűzések megvalósítása érdekében. Minden olyan hatáskör, amelyet a Szerződések nem ruháztak át az Unióra, a tagállamoknál marad. 3) A szubszidiaritás elvének megfelelően azokon a területeken, amelyek nem tartoznak kizárólagos hatáskörébe, az Unió csak akkor jár el, amikor a tervezett intézkedés céljait a tagállamok nem tudják kielégítően megvalósítani, így azok az Unió szintjén jobban megvalósíthatók. 4) Az arányosság elvének megfelelően az Unió intézkedése sem tartalmilag, sem formailag nem terjedhet túl azon, ami a Szerződések célkitűzéseinek eléréséhez szükséges.

Szubszidiaritás elve A szubszidiaritás és az arányosság elvének alkalmazásáról szóló jegyzőkönyv: a fellépésnek vannak-e a tagállamok szintjén nem szabályozható, határokon átnyúló vonatkozásai? a nemzeti fellépés vagy annak hiánya ellentétes-e a Szerződés követelményeivel? az európai szintű fellépés egyértelmű előnyökkel bír-e? Nemzeti parlamentek szerepe