Marosvásárhelyi Református Kollégium Szabó Norbert Szőcs Dániel Tudjuk-e, hogy hova vezet életmódunk?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A víz ökölógiai ismertetője
Advertisements

Mit tehetünk mi magunk a fenntartható fejlődés érdekében
A globális felmelegedés és az üvegházhatás
Tudatos tevékenységek a természet és környezet védelmében
Erőforrások a Földön: Jut is marad is!!!!!
Mi a CO2 lábnyom? Az CO2 lábnyom az ökológiai lábnyom részeként egy személy, szervezet, termék vagy rendezvény üvegházhatású gáz kibocsátását jelenti.
Környezetvédelem Tanuló: Ursinyi Krisztián 1/9 élelmiszer eladó osztály (1/9 E2) Felkészítő tanár: Fülöp Márta Marianna Iskola neve: Terézvárosi Kereskedelmi.
A környezetszennyezés forrásai
GLOBÁLIS ÉGHAJLATVÁLTOZÁS
Az emberi rombolás jelei 1. Éghajlatváltozás január 22, Szolnok Gadó György Pál.
Atmoszféra - A Földünk légköre
Kémia 6. osztály Mgr. Gyurász Szilvia
Szekszárd klímastratégiája Légszennyezettség
BUDAI KÖZÉPISKOLA BUDAI KÖZÉPISKOLA.
Készítette: Hokné Zahorecz Dóra 2006.december 3.
Solar rendszerek környezeti hatásai Ifj. Filó György.
Sopron Május 3. Lajtmann Csaba Reflex Környezetvédő Egyesület.
Lepenye Ambrus Mátyás Király Általános Iskola Pomáz
Globális problémák Kialakulásuk okai:
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
Napocska Napköziotthon
A globális felmelegedést kiváltó okok Czirok Lili
A MEGSEBZETT FÖLD.
Környezetértékelési módszerek
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Levegő védelme.
Cím: Az ökolábnyom Prezentációt készítette: Pető Zsombor Felkészítő tanár: Lángné Juhász Szilvia Iskola: Gregor József Általános Iskola Szeged, Fő fasor.
A SZEMÉT ÚTJA Készítette:Kicsák Zoltán
Mi is az a hulladék? Egyes megfogalmazás szerint hulladéknak vagy szemétnek azokat a tárgyakat nevezzük, amelyek az ember mindennapi élete során keletkeznek.
Az üvegházhatás és a savas esők
Szelektív hulladékgyűjtés
Antropogén eredetű éghajlatváltozás A globális átlaghőmérséklet eltérése az átlagtólÉvi középhőmérséklet Pécsett 1901 és 2001 között.
Globális problémák, diák szemmel
Globális problémák.
Az Éghajlatváltozás.
Klímaváltozás van, volt és lesz
Globális felmelegedés és a különböző ciklusok
A Föld napja.
A GLOBALIIS FOLMELEGEDIIS
Környezet- és egészségvédelem a mindennapjainkban
Csökkentsük együtt a hulladékot!
A globális felmelegedéssel kapcsolatos dilemmák és szkepticizmus
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
Mit tehetsz a leküzdéséért? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
7.évfolyam. Feladataink  E.ON látogatás  Interjúk  Iskola és környezete.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Globalizáció és környezeti problémák
A környezetvédelmi jog története
KÖRNYEZETVÉDELEM.
Ökoiskola? Károlyi a régióban. Gyermekvédelem EGYÜTT A DROG ELLEN Az egész iskolát átfogó program: - szülők - tanárok - diákok részére előadásokat szerveztünk.
Környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége, amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése,
Keszeli Zita 5/A. Hogyan pazarolunk annyi vizet otthonunkban? Nem zárjuk el a csapot Fogmosáskor folyik a víz Nem javítjuk meg a csapot, amikor csöpög.
Globális klímaváltozás hatása Európában Készítette: Juhász Boglárka.
Csökkentsük együtt a hulladékot! Az Európai Hulladékcsökkentési Hét bemutatja.
Készítette: Szabó Dóra Ellenőrizte: Gerő Sándor Karácsfalvai Sztojka Sándor Görögkatolikus Líceum.
„Vegyünk egy nagy levegőt”
Készítette a Pápai Gazdasági Szakközépiskola és Kollégium 9.D osztálya
ELMONDOM HÁT MINDENKINEK a Méliusz Juhász Péter Könyvtár VII
Globális környezeti problémák
A hülyeség kora Ne légy hülye!
Atmoszféra - A Földünk légköre
Üvegházhatás, klímaváltozás
Ökoiskola- vetélkedő március
Az Univerzumban jelen tudomány szerint ritka és egyedülálló az élet megjelenése a Föld nevű bolygón. Amit az emberi faj önpusztító tevékenysége folytán.
Készítette: Pacsmag Regina Környezettan BSc
A Globalis Felmelegedes
A termőföldek másik nagy ellensége az erózió mellett az elsivatagosodás, amely folyamat során a termőföld mezőgazdasági művelésre túlságosan szárazzá válik,
A 2007-es, 2013-as IPCC jelentés üzenete, új elemei
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Globalizáció.
Előadás másolata:

Marosvásárhelyi Református Kollégium Szabó Norbert Szőcs Dániel Tudjuk-e, hogy hova vezet életmódunk?

Környezetvédelem

Üvegázhatás

Globális felmelegedés

Természeti katasztrófák

A természet és környezetvédelem egy meglepően fiatal tudomány-mozgalom. Alig több mint egy generáció alatt behálózta az egész földet. Egy olyan céltudatos, szervezett emberi tevékenység, amelynek célja az ember ipari, mezőgazdasági, bányászati tevékenységéből eredő káros hatások kijavítása, és megelőzése az élővilág és az ember egészséges fennmaradásának érdekében. E tevékenység tudományos alapjait műszaki tudományok, alkalmazott természettudományok és az ökonómia képezik. Mi a környezetvédelem???

Környezetvédelem kialakulása. Őseink, a gyűjtögető életmód mellett ritkán okoztak kárt a környezetben Ókor, megjelentek a gondok, amelyek ma: szemétkezelés, vízellátás, szennyvízelvezetés, higiéniai kérdések 14. sz. I. Edward angol király Londonban betiltja a kőszén égetését, káros hatás a lovagok és felségek egészségére 1543: Bunzlau-ban első szennyvíztisztító telep és vízmű Új elem a szél-és vízenergia hasznosítása(szélmalom,vízmalom)

1870: Wales, első légszennyezettség vizsgálatok, átlagéletkor itt 43, nagyvárosokban 28 év 1962Rachel Louise Carlson Néma tavasz c. könyve egy regény ami világszintű mozgalmat indított el. Egy regény ami praktikusan lefektette a természet és környezetvédelem alapjait. A könyv megjelenésétől számíthatjuk a természetvédelmi mozgalom megszületését.

Globális felmelegedésnek az utóbbi évtizedek éghajlati változást nevezzük: emelkedik az óceánok és a felszín közeli levegő hőmérséklete. Az üvegházhatás a légkör hő megtartó tulajdonsága, ami számos dologtól függ: a Nap sugárzásától, az üvegházhatású gázok légköri koncentrációjától, illetve az atmoszféra sűrűségétől. Úgy lehet elképzelni hogy a föld felszínéhez egy üveget teszünk és az megtöri a napsugár útját Ezek mind természeti katasztrófák-hoz vezetnek. Mint például: Cunami,földrengés, golfáramlat megváltozása... A legnagyobb környezetvédelmi problémák ma

De tehetünk a változásért… …hogyan?

A Comenius program keretén(Care az az Change your Attitude and Respect the Earth) belül, 150 diákjainkal egy kérdőívet töltettünk ki, azzal kapcsolatban, hogy mennyit tudnak a globális felmelegedésről, mit tesznek a környezet megóvásának érdekében. A kérdőívet kitöltő diákok 9-11-ik osztályosok,15 és 17 év között, A Református Kollégiumban.

A kérdőív: 0. Hol laksz? falu város 1. Mely gázok felelősek az üvegházhatás kialakulásáért? oxigén metán szén-dioxid nitrogén 2. A következő száz évben mennyit növekedhet a Föld átlaghőmérséklete a globális felmelegedés következtében? 8-14 °C 1-7 °C °C 3. Hatással van-e egészségünkre a klímaváltozás? Igen, sok rendellenességnek és betegségnek lehet okozója. Nem. Nem tudom.

4. Milyen csomagolású italt vásárolsz/vásárol a leggyakrabban? üveg alumínium PET palack karton más tárolóban 5. Bevásárláskor mit használ /használsz a leggyakrabban? papír zacskó műanyag zacskó természetes textilből készült szatyor műszálas textilből készült szatyor újrahasznosítható műanyag zacskó fonott kosár egyéb 6. Az alábbiak közül mely hulladékokat gyűjtöd/gyűjti szelektíven otthon? műanyag üveg alumínium doboz szerves hulladék elemek, gyógyszerek, festékek egyiket sem a felsoroltak közül

7. Ha az ön környezetében lakó emberek nem végeznek szelektív hulladékgyűjtést, mi okból teszik ? nincs környezetvédelmi öntudatuk akarathiány szelektív hulladékgyűjtésre szánt konténerek hiánya túl ritkán ürítik a szeméttárolót mindegyik egyebek 8. Milyen elemeket használ? újratölthető elemet egyszer használatos elemet 9. Hogyan takarékoskodik / takarékoskodsz a vízzel? zuhanyozom fürdés helyett elzárom a csapot fogmosás közben megjavítom a szivárgó csapot mosogatógépet használok a mosogatóban mosogatom az edényeket, de nem folyó vízzel nem veszem figyelembe ezeket a szempontokat

10. Hogyan takarékoskodsz/takarékoskodik az árammal? lekapcsolom a lámpát az üres szobákban nem hagyom az elektromos készülékeket készenléti állapotban megfelelő hőmérsékletet tartok a házban télen és nyáron is csak annyi vizet főzök fel amennyire éppen szükségem van energiatakarékos izzókat használok a számítógépem nem működik 12 órát naponta nem veszem figyelembe ezeket a szempontokat 11. Biciklizik-e amikor alkalma van rá, autóval közlekedés helyett? igen nem 12. Hol szokott nyaralni? saját országomon belül európai országokba Európán kívüli országokba 13. Milyen élelmiszert részesít előnyben ? helyben termesztett élelmiszert gyorséttermi ételeket húst vegetáriánus ételeket

Mely g ázok felelősek az üvegházhatás kialakulásáért? (n=150)

A következő száz évben mennyit növekedhet a Föld átlaghőmérséklete a globális felmelegedés következtében? (n=150)

Már 2 fokos felmelegedés is katasztrófához vezethet. Atlantiszi jégtakaró megolvadása Vízszint emelkedés sok partvidéki város eltűnését okozhatja a világ legtöbb részén, úgy Európában is, beleértve az egyedi építészetű Velencét is.

Korallzátonyok kipusztulása

Állatfajok kipusztulása

Természeti katasztrófák: Catarina Hurrikán(2004 Mexikó) Földrengés(Japán 2011)

Az ökológiai lábnyom Az ökológiai lábnyom az a terület, amit egy adott népesség adott fogyasztású és hatékonyságú megélhetéséhez igénybe vesz. Ökolábnyom = népesség*fogyasztás*hatékonyság Az ökolábnyom mértékegysége a globális hektár (gha). 1gha-1 hektárnyi átlagos terület eltartóképessége eltartóképesség = biokapacitás

A Comenius Programban résztvevő országok diákjainak ökológiai lábnyoma Portugália 4,9 gha Olaszország 4,1 gha Németország 5,12 gha Románia 5,2 gha

A Marosvásárhelyi Református Kollégium diákjainak átlagos ökológiai lábnyoma Ha minden ember úgy élne a Földön mint a mi iskolánk diákjai, akkor 2,5- szer nagyobb bolygóra lenne szükségünk. 5,2 gha ± 0,97 (n=34)

Az ökológiai lábnyom értékek megoszlása diákok között

Az ökológiai lábnyomot befolyásoló tényezők megoszlása

Milyen csomagolású italt vásárolsz a leggyakrabban? (n=150)

Bevásárláskor mit használsz a leggyakrabban? (n=150)

Az alábbiak közül mely hulladékokat gyűjtöd szelektíven otthon? (n=150)

Ű Hogyan takarékoskodsz a vízzel? (n=150)

Hogyan takarékoskodsz az árammal? (n=150)

Még vár ránk ez a föld Ezen kell hogy éljünk szebb jövőt Még vár ránk ez a harc Mire vársz? Mit akarsz? Még vár ránk ez a föld Van egy élet rá, a vég előtt, hogy visszaadjuk még mi kölcsönben miénk csupán.

VÉGE Köszönjük a figyelmet! Köszönjük a támogatást, és a segítséget Kelemen Katalin tanárnőnek, iskolánk vezetőségének és végül diáktársaink közreműködését.