A tudatos zenehallgatás Turmezeyné dr. Heller Erika.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tudatos zenehallgatás
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
KIÜRÍTÉS. ÁLTALÁNOS ELŐÍRÁSOK A kiürítésre számításba vett útvonalon körforgó, toló, billenő és emelkedő zsalus rendszerű, valamint csak fotocella elven.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Művészetek Veszprém, február 20.
EGT Finanszírozási Mechanizmus Kulturális és természeti örökség megőrzése, megújítása program A kulturális és a művészeti sokszínűség előmozdítása.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
A Határtalanul! Erdélyben program célkitűzései Sport és turizmus.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
TEHETSÉG MŰHELY GYAKORLATI KÉRDÉSEI
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Pedagógus szerep és változásai
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
KRE-AKTÍV motivációs projekt
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A földrajzi kísérletek szervezése és végrehajtása
Projektmunka Földrajzolok
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
A gyermeki jogok érvényesítése
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
DARUS.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Kétszintű érettségi vizsga
Új pályainformációs eszközök - filmek
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Iskolai szociális segítő
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

A tudatos zenehallgatás Turmezeyné dr. Heller Erika

Fő célja: A zenei befogadókészség kialakítása Zenei élmény nyújtása Aktív, értő zenehallgatásra nevelés További jelentősége: Az egyszólamú, vokális zenei világ kitágítása Hon- és népismeret Európai kulturális értékek megismerése

Követelmények a kerettanterv alapján: „A zeneértő és -érző képesség fejlesztésének követelménye többször meghallgatott zeneművek felismerése, megnevezése, az emberi hangfajok, hangszerek hangszínének megkülönböztetése, a zenei karakterek különbségének, kifejező erejének megfigyelése.” „A zenei memória fejlesztése, a zenei élmény szóbeli, vizuális és mozgásos megfogalmazása.”

Fejlesztési célok „Ebben az életkorban alapozható meg az adekvát zenehallgatói magatartás, a gyerekek tapasztalatokat szereznek a tudatos zenehallgatói tevékenységről. A zenehallgatás során a tanulók spontán és tudatos élményeket gyűjtenek a hangzó világról, a hangszínekről, hangszerekről, hangszercsoportokról, előadó- együttesekről, tempóról, dinamikáról és zenei formákról, valamint megismerkednek hosszabb lélegzetű zeneművekkel is. A kiválasztott anyag egy része kapcsolódik az órai énekes anyaghoz.”

Anyaga: Zajok, zörejek (?) Tanult dalokhoz kapcsolódó eredeti népi felvételek, feldolgozások Népzenei felvételek, feldolgozások Ünnepekhez, ünnepkörökhöz kapcsolódó népzenei felvételek, feldolgozások, műzenei szemelvények Karakterdarabok, táncok, cselekményes zeneművek

A mű kiválasztásának szempontjai: Befogadhatósága illeszkedjen az adott korosztály életkori sajátosságaihoz, érdeklődéséhez Időtartama: fél perctől max. 3-3,5 perc, az életkortól függően. Sok tankönyvcsaládhoz tartozik javasolt zenehallgatási anyag CD felvételen, de a tanító ezeken kívül önállóan is választhat zeneművet.

A zenehallgatás formái: A zenei ismeretszerzést, képesség- (észlelés, emlékezet, gondolkodás) és készségfejlesztést célzó (időtartama perc). Az órán tanított dalhoz kapcsolódik, elsősorban az élménynyújtás céljával. Élőzenei bemutató Más tantárgyak óráin (szemléltetésként vagy az élményszerűség fokozására, valamint a tantárgyi integráció lehetőségeinek kihasználására) Tanórán kívüli lehetőségek

Folyamata: 1.Érdeklődés felkeltése (az óra tartalmához illesztése) 2.A mű meghallgatása 3.Spontán megbeszélés 4.Megfigyelési szempont adása 5.Újabb (esetleg csak részlet) meghallgatás 6.Megbeszélés a megfigyelési szempontok alapján 7.Újabb megfigyelési szempontok adása- meghallgatás-megbeszélés a 4-6. pont szerint. Ez a folyamat harmadszor is végrehajtható. 8.A már ismerős mű ismételt meghallgatása

A megfigyelési szempontok vonatkozhatnak: Hangulat, karakter, szöveg Hangszín Zenei jelenségek (dallam, hangmagasság, együtthangzás, ritmus, ütemfajta, tempó, dinamika) Forma (ismétlődés, hasonlóság, különbözőség, zenei kérdés-felelet) Tánc, „együttjátszás”

Händel: Tüzijáték szvit – Örvendezés c. tétele

Hány részre osztanád annak alapján, ahogyan váltakoznak a hangszercsoportok? 1. rész2. rész3. rész4. rész5. rész Vonós Fúvós Ütős

1. rész2. rész3. rész4. rész5. rész Vonós Fúvós Ütős

Taps Comb Dobbantás Csettintés APOR LÁZÁR TÁNCA (régi magyar tánc a 17. századból)

Szakirodalom: Tanítói kézikönyvek Beyer István: Zenetörténet, zeneirodalom. Pedellus, Laczó Zoltán: Zenehallgatás az általános iskola alsó tagozatán. Mendölyné Kiss Cecília: Ide hallgass! (Zenehallgatás alapfokon) FPI, 1999