Az oktatás fejlesztésének területei A Köznevelési Kerekasztal szerepe és tevékenysége Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Köznevelési kerekasztal alakuló ülés. A kerekasztal szereplői – érdekeltségi körök azonosítása K ORMÁNY D IÁKOK S ZÜLŐK M UNKAADÓK Fenntartók É RDEKKÉPVISELET.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A év értékelése és a év újdonságai
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Szaktanácsadásról Miben segíthet a szaktanácsadó?
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Mayer József Budapest február 27.
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A matematikatanítás aktuális kérdései február
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Kispálné Horváth Mária
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Oktatási Igazgatóság Vaszari Judit
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Pedagógusokat segítő szerepek
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

Az oktatás fejlesztésének területei A Köznevelési Kerekasztal szerepe és tevékenysége Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár 1

Mi a Kerekasztal? 2

A Köznevelési Kerekasztal szereplői Az érdekeltségi körök leképezése – nyitott struktúra K ORMÁNY D IÁKOK S ZÜLŐK M UNKAADÓK Fenntartók É RDEKKÉPVISELET T UDOMÁNY, PEDAGÓGUS KÉPZÉS K ÖZNEVELÉS SZAKMAI SZERV

K ORMÁNY É RDEKKÉPVISELET M UNKAADÓK S ZÜLŐK Diákok F ENNTARTÓK T UDOMÁNY, PEDAGÓGUS KÉPZÉS K ÖZNEVELÉS SZAKMAI SZERV MTA MRK Önkormányzat KLIK Nemzeti Ifjúsági Tanács Nagycsaládosok Országos Egyesülete MKIK EMMI Nemzeti Pedagógus Kar KÖZNEVELÉSI KEREKASZTAL MMA OECD MZTSZ PDSZ Magyar Ifjúsági Konferencia Kárpát-medencei Családszervezetek Szövetsége Többi fenntartó, működtető tárca OKNT Antiszegregációs kerekasztal Egyház

A Kerekasztal működésmódja A Köznevelési Kerekasztal az Alaptörvény, a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény és annak végrehajtási rendeletei, valamint az Ügyrend keretei között működő javaslattevő, véleményező és tanácsadói tevékenységet ellátó testület A Kerekasztal a magyar köznevelési rendszer meghatározó szereplőinek hosszú távú együttműködésére létrehozott egyeztető fóruma A Kerekasztal tagjai egyeztetnek a működési területükhöz tartozó, a köznevelési rendszerben érdekelt más testületekkel, szervezetekkel, kamarákkal. Közvetítik a Szervezetekhez a Kerekasztal ülésén megfogalmazott véleményt, álláspontot, információt, valamint egyeztetnek erről a Szervezetekkel. Összegyűjtik és becsatornázzák a Szervezetek véleményét, álláspontját a Kerekasztal felé. A Köznevelési Kerekasztal munkacsoportokat hoz létre 5

A problémakörök azonosítása 6

A Kerekasztal által vizsgált problémák forrásai iskola megkérdezéséből 4500 visszajelzés Köznevelési Kerekasztal PSZ 25 pontja PDSZ 12 pontja Egyéb szervezetek javaslatai (CKP, stb.)

A különböző területekkel kapcsolatban felmerült kritikák 8 db A felmerült problémák száma (db) területenként A felmerült problémák aránya (%) területenként 198 tankerület által említett 4538 db kritika, probléma említése

A leggyakrabban említett (top 20) problémák (területtől függetlenül) 9 db Bázis: a 198 tankerület által említett összes, 4538 db kritika, probléma említése

A témakörök csoportosítása, munkacsoportok 10

Tématerületek 11 T ARTALMI TÉMÁK G YERMEK, T ANULÓI ÉLETUTAK P EDAGÓGUS S ZAKMAI STRATÉGIA S ZERVEZETI ÜGYEK

T ARTALMI TÉMÁK G YERMEK, T ANULÓI ÉLETUTAK P EDAGÓGUS S ZAKMAI STRATÉGIA S ZERVEZETI ÜGYEK DIGITÁLIS KOMPETENCA TANANYAG NAT KERETTANTERV KIMENETI SZABÁLYOZÁS ESÉLYEGYENLŐSÉG MINDENNAPOS TESTNEVELÉS MÓDSZERTAN TANKÖNYV TANKÖTELEZETTSÉG ÁTJÁRHATÓSÁG VÉGZETTSÉG NÉLKÜLI ISKOLAELHAGYÁS TEHETSÉGGONDOZÁS Tématerületek - részletezve

T ARTALMI TÉMÁK G YERMEK, T ANULÓI ÉLETUTAK P EDAGÓGUS S ZAKMAI STRATÉGIA S ZERVEZETI ÜGYEK PEDAGÓGUS- KÉPZÉS KLIK KÖZNEV. INT. FELSŐOKTATÁS VISZONYA FENNTARTÓ ISKOLA VISZONYA IRÁNYÍTÁS OH, OFI MŰKÖDÉS FENNTARTÁS BÉR, JÖVEDELEM PEDAGÓGUS ELŐMENETELI RENDSZER FOGLALKOZTATÁS PEDAGÓGUS- TOVÁBBKÉPZÉS ADMINISZTRÁCIÓ Tématerületek - részletezve

Munkacsoportok Munkacsoport témájaTémafelelős Tartalomfejlesztési munkacsoportMagyar Tudományos Akadémia Gyermek, tanulói életutak munkacsoport Nemzeti Pedagógus Kar Pedagógus foglalkoztatás munkacsoport Emberi Erőforrások Minisztériuma Pedagógus hivatás munkacsoportMagyar Rektori Konferencia Fenntartói munkacsoportEmberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelés irányítási munkacsoport Emberi Erőforrások Minisztériuma 14

Kerekasztal javaslatai, implementálás alatt álló megállapodások 15

Minősítési rendszert érintő módosítások 35 ezer pedagógus számára biztosítjuk a lehetőséget a évi pedagógus minősítésre való jelentkezésre A Köznevelési Kerekasztal által megfogalmazott szempontokat figyelembe vételre kerültek: A jelentkezéskor előnyt élveznek többek között azok a pedagógusok, akik komoly szakmai gyakorlattal vagy pedagógus szakvizsgával rendelkeznek. Azok a tapasztalt intézményvezetők, helyettesek, egyéb vezetők, akik legalább 20 év szakmai gyakorlattal, legalább 10 év vezetői gyakorlattal, és vezetői szakvizsgával rendelkeznek, jelentkezhetnek Mesterpedagógus fokozatra. Kutatótanári fokozatra azok adhatják be most jelentkezésüket, akik 14 éves szakmai gyakorlattal, tudományos fokozattal rendelkeznek és rendszeresen publikálnak. A szeptember 1-jén státuszban lévő, szeptember 1-jén 7 évnél kevesebb idővel nyugdíj előtt álló, Pedagógus I. fokozatban lévő pedagógusok automatikusan, a minősítési eljárás alól mentesülve Pedagógus II. fokozatba kerülnek január 1-jétől Az ideiglenes Pedagógus II. fokozatban lévők pedagógusok minősítési kötelezettsége törlésre kerül a vonatkozó jogszabályból. 16

Tanfelügyelet, önértékelés, foglalkoztatás A tanfelügyeleti és önértékelési kézikönyveket módosítottuk, amelynek eredményeképpen az önértékelési és tanfelügyeleti rendszer kevesebb teherrel fog járni a pedagógusok, intézményvezetők és mesterpedagógus szakértők számára ra korábban meghirdetett tanfelügyeletek és ahhoz kapcsolódó kötelező önértékelések közel háromnegyedét töröltük a szakmai egyeztetéseknek megfelelően. Azoknak a pedagógusoknak, akik sikeres minősítésen estek át, legalább 3 évre mentesülnek a tanfelügyelet alól. Az intézményi önértékelés 2 helyett 5 évente lesz kötelező az intézmények és pedagógusok számára. Az irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt elérő pedagógus, az intézményvezető egyetértésével az adott pedagógiai szakasz végéig, de legfeljebb két évig tovább foglalkoztatható. 17

További intézkedések A tanulók a tanítási napokon kívüli időben napi 3 helyett 5 óra iskolai közösségi szolgálatot teljesíthetnek A két tanítási nyelvű iskolák számára előírt minőségi kritériumok szakmai szervezetekkel való egyeztetéseknek megfelelően módosulnak A május- júniusi történelem érettségi vizsgán a korábbi atlaszok is használhatók. Aktuális jogalkotási feladatok 18

Állami intézményfenntartó megkezdett átalakítása március 1-jétől új elnök vezeti az állami intézményfenntartó központot Pölöskei Gáborné személyében, aki miniszteri biztosként az intézményrendszer szakmai átalakításában is részt vesz. Az intézményfenntartó gazdálkodási és szervezeti problémáinak megoldására, valamint az új fenntartói struktúra kialakítására vonatkozó feladatkörbe miniszteri biztosként Jenei Zoltán, a Pécsi Tudományegyetem kancellárja került. Az új vezetők feladata, hogy már rövid távon biztosítsák az intézményfenntartó stabil, tehermentes működését, és készítsék elő a Köznevelési Kerekasztal véleményén alapuló, július 1-jétől bevezetendő új szervezeti és működési formát. A kormány összesen 38 milliárd forintos pluszforrást biztosított az állami intézményfenntartó számára, ez magában foglalja a 17 milliárdos adósság konszolidációját is. A kormány biztosítja az állami intézményfenntartó működéséhez szükséges forrásokat mind az elkövetkező négy hónapban, mind a már utána következő időszakban, amikor már új szervezeti formában fog működni az intézményfenntartó központ.

Feladatok ütemezése 20

A munka folytatása 21

A Köznevelési Kerekasztal munkaterve Tervezett időpontTervezett témák Március 22.  Nyugdíjas korú pedagógusok továbbfoglalkoztatása  Pedagógusok munkaideje  Fenntartói munkacsoport javaslatai Április 5.  Munkacsoportok javaslatai  Mindennapos testnevelés  Pedagógiai szakszolgálatok Április 19.  Munkacsoportok javaslatai  Tankönyvellátás kérdései  Pedagógusképzés, pedagógus továbbképzés Május 17.  Munkacsoportok javaslatai  Alapkompetencia-fejlesztés  Felzárkóztatás, tehetséggondozás Június 14.  Munkacsoportok javaslatai  Állami intézményfenntartó központ új struktúrája  Pedagógiai-szakmai szolgáltatások 22

Kiemelt fejlesztési területek kapcsolódó projektekkel Pedagógusképzés, továbbképzés, szakmai támogatás Az egyetemek és köznevelési intézmények kapcsolata közvetlen lesz és erősödik Tartalom, módszertan, taneszköz- digitális eszköz, mérési – értékelési rendszer A NAT, a kerettantervek átdolgozásra kerülnek A fenntartói környezet változása Egyértelmű és stabil irányítói, szolgáltatói viszony a fenntartó és a nagyobb önállósággal rendelkező iskolák között Struktúra és infrastruktúrafejlesztés A tanulók magas szintű képzését szolgáló optimalizált struktúra, magas minőségű infrastruktúra alakul ki 23    

a felnövekvő generációhoz alkalmazkodó oktatás stratégiája Csépe Valéria MTA Közoktatási Elnöki Bizottság

ELŐZMÉNY: VÁLTOZÁST! MEGOLDÁS?

AKTUÁLIS ÉS TÁVLATI CÉLOK

TÚLSZABÁLYOZÁS /ÖNÁLLÓSÁG  TANTERVI ALAPELVEK KÖVETELMÉNYEK  SOKELEMŰ TANTERVI RENDSZER  Nat – KERETTANTERV - HELYI TANTERV  ELKÜLÖNÜL VAGY EGYMÁSRA ÉPÜL?  RUGALMAS VAGY RIGID? STANDARDOK és TARTALMI KERETEK TUDÁSÁTADÁS + KÉPESSÉG- ÉS KÉSZÉGFEJLESZTÉS ≠ TANANYAGLEADÁS TANÍTANI, NEM LEADNI !

A KIZÁRÓLAGOSSÁG IRÁNYZATAI ISMERETKÖZPONTÚ TANTERV – TANANYAGLEADÓ ISKOLA (SZÖVEGTANULÁS, ELŐÍRT ÉS TANÍTOTT TARTALMAK)  TEVÉKENYSÉGKÖZPONTÚ TANTERV – CSELEKEDTETŐ ISKOLA (CSELEKEDTETŐ NEVELÉS-TAPASZTALATI TANULÁS)  GYERMEKKÖZPONTÚ - ALAPTANTERV NEMZETI STANDARDOK AFEJLESZTÉSI CÉLOK : TUDÁS + ISMERET+ KÉSZSÉG 2016: TÚLLÉPÉS A KOMPETENCIÁK MECHANIKUS RENDSZERÉN

A TARTALMI SZABÁLYOZÁS ALAPJAI TARTALOM (≠ ISMERET) ELVÁRÁS (DIFFERENCIÁLT ) FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK (STANDARDOK) ÉRTÉKELÉSI KÖVETELMÉNYEK (MÉRÉS-ÉRTÉKELÉS A KRITIKUS SZAKASZOKBAN) legmagasabb szint, stabil (~ 10 évig nem változik ) Rugalmasan változhat, különösen módszereiben

MI A FELADAT? Rövidtávon: könnyítések (átmeneti intézkedések) Középtávon (elemzés, javaslat, kidolgozás, bevezetés) alapozás új szemléletben (óvoda-iskola, iskolakészültség, egész napos iskola ≠ egész nap az iskolában…) korszerű standardok megalkotása tartalmi megújulás (túl a kulcskompetencia szemléleten) módszerek és eszközök megújítása (a tankönyv csak egy a sok közül) egységes, egymásra épülő rendszer („óvodától az egyetemig”) Hosszútávra átnyúlóan: a feltételek kialakítása és megújítása szemléletváltozás stratégiai tervezés szerkezeti megújulás korszerű irányítás és szabályozás (visszacsatolás) pedagógusképzés és –továbbképzés felzárkóztatása

A Köznevelési Kerekasztal Tartalomfejlesztési és Módszertani Munkacsoportja

TÉMACSOPORT KONCEPCIÓ Nat + Kerettanterv ÁTFOGÓ Nat+ Kerettanterv 6-12 év Alapkészségek fejlesztése Be- és kimenet Átmenetek Tankönyv Az oktatás eszközei és módszerei Óvoda-iskola átmenet Kisgyermekkori fejlesztés 3-6 év Átívelő téma (elemzés)

HOGYAN DOLGOZUNK? Nat, kerettanterv be- és kimeneti kritériumok, átmenetek I. ALAPOZÓ SZAKASZ Kiemelten: 1-4. évf. Nat, kerettanterv be- és kimeneti kritériumok, átmenetek II. ÁTFOGÓ Kiemelten: évf. Alapkészségek (óvoda és iskola) rendszere, átmenetek Kiemelten: 3-6 év és 6-10 év Tankönyv és oktatási módszerek (eszközök, IKT, játékosítás, stb.) Egyénre szabott oktatás és nevelés

A nevelési-oktatási intézmények pedagógiai kultúráját az egyéni bánásmódra való törekvés, a gyermek, a tanuló elfogadása, a bizalom, a szeretet, az empátia, az életkornak megfelelő követelmények támasztása, a feladatok elvégzésének ellenőrzése és a gyermek, tanuló fejlődését biztosító sokoldalú, a követelményekhez igazodó értékelés jellemzi.

Köszönöm a figyelmet és az együttműködést!