Szakmai tanárok formális, nemformális és informális kompetenciái Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc., főiskolai tanár Makó Ferenc, főiskolai docens Budapesti.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
A PROJEKT KÉPZÉSI ÜTEMEZÉSE ÉS CÉLCSOPORTJAI Kaposvár, szeptember 8.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott támogatás összege:
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Szakiskolai fejlesztési program
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Szakmai tanárok formális, nemformális és informális kompetenciái Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc., főiskolai tanár Makó Ferenc, főiskolai docens Budapesti Műszaki Főiskola Tanárképző és Mérnökpedagógiai Központ

A szakképzési rendszer változásait meghatározó főbb tényezők  Társadalmi-gazdasági igények a szakképzés eredményével szemben – kompetens szakember képzése  Az átadni kívánt szaktudás szerkezete, minősége –naprakész, alkalmazható, tovább építhető, szükségleti alapjai fejlettek  A kommunikáció minősége, az abban szerepet játszó információs- kommunikációs technológiák, - szimmetrikusabb kommunikáció igénye, digitális írástudás igénye  A képzés oktatástechnológiája- metodikája – hatékonyabb és eredményesebb technológia igénye a kompetenciakövetelmények eléréséhez Oktatás - Képzés 2010  az IKT képzésben történő alkalmazásának elterjesztésére vonatkozó stratégiák felépítése,  új tanulásszervezési formák bevonása,  az oktatási intézmény és környezete közötti kapcsolat megváltozásának kezelése,  az iskola megnyitása a tágabb környezet számára,  új oktató szerepek elsajátítása,  új tantervek kidolgozása,  új értékelési keretek kialakítása,  a pedagógus és a diák tanítási - tanulási célú IKT- használatát támogató szolgáltatások biztosítása,

FORMÁLIS TANULÁS NEM FORMÁLIS TANULÁS INFORMÁLIS TANULÁS Szakképzési fázisok funkcionális szerepe Szakelméleti felkészítés – gyakorlatias szemléletmód Gyakorlati oktatás – készségek és attitűdök formálása Munkatapasztalat szerzése – munkavállalói szerep A tanulás iránti szükségletek formálása Önszabályozó tanulás képességének kialakítása Alapképességek szintre hozó kompenzációja Szakképzési fázisok funkcionális szerepe Szakelméleti felkészítés – gyakorlatias szemléletmód Gyakorlati oktatás – készségek és attitűdök formálása Munkatapasztalat szerzése – munkavállalói szerep A tanulás iránti szükségletek formálása Önszabályozó tanulás képességének kialakítása Alapképességek szintre hozó kompenzációja A rendszerközvetítő oktatási modelltől A szituatív tanulási modell felé Kompetencia elv a szakképzésben

A szakmai tanárok kompetencia követelményeinek meghatározását elősegítő kutatás-fejlesztési programok Szakmai tanárok formális, non-formális és informális úton szerzett kompetenciái és azok kölcsönhatása c. tanulmány In: A szakmai tanárképzés helyzete és korszerűsítése FKA-KT 4/2006. HEFOP program. A 2003/2004. tanévben szakképzettséget szerzett pályakezdők elhelyezkedésének, a szaktudás hasznosíthatóságának vizsgálata c. országos kutatás Electronical content development in Vocational Education with Active Board - Leonardo da Vinci mobilitási projekt eredményei és a „Paradigmaváltás a tanárképzésben multimédia technológiák alkalmazásával” c. PhD értekezés kompetencia felmérései

Szakmai tanárok formális, non-formális és informális úton szerzett kompetenciái és azok kölcsönhatása c. tanulmány A kérdőíves felmérés kompetencia önértékelései Formális tanulással elsajátított kompetenciák felmérése A tanítási-tanulási folyamat tervezése, a megfelelő tanulási környezet kialakítása. A tanulástámogatás kompetenciái A tanulási folyamat értékelése, eredményességének/ hatékonyságának vizsgálata Oktatástechnológiai kompetenciák Személyiség kompetenciák Nem formális tanulással elsajátított kompetenciák meghatározása Továbbképzés keretében, nem formális úton elsajátított kompetenciák Szakképzés-fejlesztési programok keretében megszerzett kompetenciák A tréning programokon, bizonyítvánnyal elismert kurzusokon való részvétel esetenként fordult csak elő – egyedi gyakorlóhelyek oktatói körében Informális tanulással elsajátított kompetenciák elemzése

Szakmai tanárok formális, non-formális és informális úton szerzett kompetenciái és azok kölcsönhatása c. tanulmány A strukturált interjúkban kiemelten megjelenő kompetencia igények  A szakmai és pedagógiai kompetenciákon túl – egyfajta munkatársi-emberi vonatkozás tekintetében is meg kell felelnie az oktatónak.  A tanulási problémákkal jellemezhető csoportok oktatása speciális pedagógiai kompetenciákat (felzárkóztatás, alapkészségek pótlása, motiválás stb.) igényel.  Amit fejleszteni kellene a kompetenciák közül az egyértelműen a tanár-diák viszonylatban megmutatkozó konfliktusok kezelése.  A tanárképzésnek - a sikeres pályakezdéshez- az adott szakterület szakmai ismeretének és technológiáinak készségszintű alkalmazására, az ágazat fejlesztési irányainak- és lehetséges jövőjének ismeretére is fel kellene készítenie.

A 2004-ben iskolai rendszerű szakképzésben végzettek kérdőíves kikérdezésével kapott eredmények  A tanárok pályaorientációs tanácsadási kompetenciáinak fejlesztése  A szakképzési partnerekkel való együttműködés (felkészítés a munkavállalói szerepekre) kompetencia igénye  Gyakorlatiasabb szemléletmód igénye a szakelméleti oktatásban  A gyakorlati képzés tervezésével, szervezésével, mérési-értékelési rendszerének kidolgozásával kapcsolatos kompetenciák fejlesztése  A tanulói magatartás formálás módszertana iránti fokozott igény megjelenése

A 2004-ben iskolai rendszerű szakképzésben végzettek kérdőíves kikérdezésével kapott eredmények: preferált és elutasított területek – 1.

Electronical content development in Vocational Education with Active Board - Leonardo da Vinci mobilitási projekt eredményei és a „Paradigmaváltás a tanárképzésben multimédia technológiák alkalmazásával” c. PhD értekezés kompetencia felmérései A tanárok gyenge szintűnek ítélték meg multimédia használati kompetenciáikat. Informáltság a multimédia- és e- tananyag tartalomfejlesztésekről; Az oktatóprogramok, tananyagok kritérium-listás értékelése; Átvett vagy adaptált képzési programok, módszerek, technikák hatékonyságának mérése; Interaktivitás, adaptivitás, konstruktivitás, kooperativitás tervezése; Az aktív-táblás felhasználói felületek, interaktív multimédia elemek tervezése. Felmért kompetencia területek A multimédiás aktív-tábla technológiák iránti tanári attitűd formálása Multimédia technológiák fejlődésének nyomon követése aktív-tábla használathoz A tanítási-tanulási folyamat aktív-tábla használaton alapuló pedagógiai tervezése Aktív-tábla eszközhasználati kompetenciák Az aktív-tábla szerepfüggő használata különböző helyzetű- és igényű célcsoportoknál Aktív-tábla tananyagok kiválasztása, pedagógiai értékelése, fejlesztése

Szemléletváltás a szakképzés eLearning alkalmazásaiban  Az intézmény-centrikus, eljárásalapú programokat (A z LMS keretrendszerek az oktatási tartalmakat kurzusok, leckék, kvízek, tesztek, szemináriumok mentén szervezik jól-meghatározott szabványoknak megfelelően. ) felváltja a tanulóközpontú, portfólió alapú oktatási platform (PLE),  A WEB médiumból platformmá válik,  Valós idejű, interaktív tanulás

Milyen a szakmai tanári pálya kompetencia igénye? Rendező alapelvek – az Európai Bizottság jelentése, 2007  a tanári hivatás magas szintű képzettséget igénylő pálya: Valamennyi szakmai tanár átfogó szaktudással, jó pedagógiai ismeretekkel, a tanulók irányításához és támogatásához szükséges készségekkel és kompetenciákkal kell, hogy rendelkezzék, továbbá ismernie kell a tanítás társadalmi és szakterületi dimenzióit;  élethossziglan tartó tanulást, önfejlődést igénylő pálya;  mobilitást igénylő pálya;  partnerségi együttműködésekben gazdag pálya; Magas színvonalú tanári alapképzésre (MA képzés), másrészt pedig a tanároknak a tudásalapú társadalomban alapvető fontosságú készségeket átadó, következetes és folyamatos szakmai továbbképzésekre van szükség. Magas színvonalú tanári alapképzésre (MA képzés), másrészt pedig a tanároknak a tudásalapú társadalomban alapvető fontosságú készségeket átadó, következetes és folyamatos szakmai továbbképzésekre van szükség.  a tanári hivatás magas szintű képzettséget igénylő pálya: Valamennyi szakmai tanár átfogó szaktudással, jó pedagógiai ismeretekkel, a tanulók irányításához és támogatásához szükséges készségekkel és kompetenciákkal kell, hogy rendelkezzék, továbbá ismernie kell a tanítás társadalmi és szakterületi dimenzióit;  élethossziglan tartó tanulást, önfejlődést igénylő pálya;  mobilitást igénylő pálya;  partnerségi együttműködésekben gazdag pálya; Magas színvonalú tanári alapképzésre (MA képzés), másrészt pedig a tanároknak a tudásalapú társadalomban alapvető fontosságú készségeket átadó, következetes és folyamatos szakmai továbbképzésekre van szükség. Magas színvonalú tanári alapképzésre (MA képzés), másrészt pedig a tanároknak a tudásalapú társadalomban alapvető fontosságú készségeket átadó, következetes és folyamatos szakmai továbbképzésekre van szükség.

Összefoglalás, ajánlások A kompetencia elven szerveződő szakképzési- felnőttképzési programok a szakmai tanároktól friss szaktudást, új módszertani kultúrát, a tanulási környezet és humán interakciók tudatos tervezését igényli; szakterületük, valamint a pedagógia és oktatástechnológia új eredményeinek folyamatos nyomon követésére, adaptációjára a saját munkájukban; a friss szaktudás, a technológiai innovációk szervezett elsajátításának lehetőségei hiányoznak a szakmai tanárok továbbképzésében; a szakmai gyakorlatok tervező, előkészítő, tanulástámogató, mérési és értékelési feladatait tekintve új oktató szerepek ellátására kell felkészülniük a tanároknak; a kompetencia igények a gyakorlati oktatásban nemzeti, ágazati, munkaköri szinten erőteljesen diverzifikáltak; A szakmai tanárképzés kompetencia gyűjteményének átfogó klasszifikációja szükséges.