Dr. Kaposi József 2014 A köznevelési- és a korai iskolaelhagyás kezelésével kapcsolatos stratégia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A tanári munka értékelése
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Stratégiai menedzsment3
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Az országos mérések megújult rendszere
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Dr. Kaposi József 2015 A köznevelési- és a korai iskolaelhagyás kezelésével kapcsolatos stratégia.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A szakiskola jelene és jövője
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
EGY PESSZIMISTA MINDEN LEHETŐSÉGBEN LÁTJA A NEHÉZSÉGET, EGY OPTIMISTA MINDEN NEHÉZSÉGBEN MEGLÁTJA A LEHETŐSÉGET Dr. GLOVICZKI ZOLTÁN SONKÁD, június.
Barcsák Marianna KPSZTI
Szakiskolai fejlesztési program
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
főosztályvezető-helyettes
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
A hazai oktatáspolitika alakulása között
Előadás másolata:

Dr. Kaposi József 2014 A köznevelési- és a korai iskolaelhagyás kezelésével kapcsolatos stratégia

I. Köznevelési Stratégia

Stratégia alkotás módszertana Hazai és nemzetközi dokumentumok elemzése Helyzetelemzés SWOT elemzés Célok meghatározása Stratégiai beavatkozások meghatározása Indikátorok meghatározása Források hozzárendelése Nyomon követés, értékelés

Résztvevők köre EMMI köznevelési és nemzetközi szakterületek munkatársai Háttérintézmények munkatársai –OFI –OH –Educatio –KLIK Résztvevő munkatársak száma hozzávetőlegesen 50 fő

Helyzetelemzés területei I. Nemzetközi környezet elemzése Hazai környezet elemzése, különösen: –Az oktatásirányítás –A köznevelés tartalma –A pedagógusok helyzete –Főbb szakpolitikai kezdeményezések –Egyes iskolatípusok, -fokozatok helyzete –Hátránykompenzáció és méltányosság –Speciális nevelési-oktatási szükségletek

Helyzetelemzés területei II as uniós fejlesztések eredményei és tapasztalatai Köznevelés finanszírozási helyzetének elemzése Kapcsolódó jogszabályi háttér

A stratégiához felhasznált dokumentumok

A stratégia kidolgozásának menete Felhasznált dokumentumo k elemzése SWOT, problémafa célfa Célrendszer, jövőkép, általános és specifikus célok Stratégiai irányok, beavatkozások

Magyarország helyzete és eredményei I.

Magyarország helyzete és eredményei II. A munkanélküliek iskolai végzettség szerinti megoszlása nemenként 1998-ban, 2002-ben, 2006-ban, és 2012-ben (%), Forrás: KSH, stadat, tábla

Magyarország helyzete és eredményei III. Munkanélküliségi ráta befejezett legmagasabb iskolai végzettség szerint

Magyarország helyzete és eredményei IV. A PISA-vizsgálatokban a szövegértésben 1. és az alatti szinten teljesítők aránya (%) Forrás: Teaching Reading in Europe: Contexts, Policies and Practices; EACEA 2011.

A magyar tanulók természettudomány- tudása az 1970-es – ‘80-as években

A 8. évf. TIMSS eredmények:

A PISA eredmények:

A PISA hatására született oktatáspolitikai beavatkozások több országban, megerősítették a lokális szereplők (intézmények) önállóságát minden egyes iskolát és minden egyes tanulót elérő eredménymérő és visszajelző rendszereket építettek ki intenzíven fejleszteni kezdték a lokális szereplők képességeit minden egyes iskolát elérő ösztönző mechanizmusokat hoztak létre (pl. az eredményességi mutatók nyilvános elérhetőségével) az oktatáspolitika középpontjába helyezték a pedagógus munka professzionalizálását, a pedagógusok és az iskolavezetők képességeinek a teljes életpálya során történő fejlesztését

A PISA hatására született oktatáspolitikai beavatkozások több országban, kihasználva a minden egyes iskolát és minden egyes tanulót nyomon követő rendszereket célként fogalmazzák meg, minden egyes iskola, illetve minden egyes tanuló esetében be kell avatkozni eredményességi problémák esetén a rendszer egészét érintő (általában a jogi eszközök alkalmazására épülő) megoldások mellett vagy helyett a célzott (az egyes iskolákat szelektív módon kezelő és az eredménytelen intézményekre koncentrálódó) állami beavatkozásokat lehetővé tevő rendszereket építettek ki.

Magyarország helyzete és eredményei V. Évmatematikaszövegértés 6. évfolyam évfolyam évfolyam A kompetenciamérési átlageredmények néhány évre visszamenőleg Forrás: Országos kompetenciamérés 2012 – Országos jelentés

Magyarország helyzete és eredményei VI. Pedagógusok életkor szerinti megoszlása (forrás: KIR)

Magyarország helyzete és eredményei VII. A tanárok átlagos keresete az egyéb diplomás keresetek arányában Forrás: Varga: A tanárok foglalkoztatása és bérezése – hazai és nemzetközi kitekintés

Magyarország helyzete és eredményei VIII. Pedagógusok átlagbérének alakulása (Forrás: KSH, MTI)

A helyzetelemzésből adódó következtetések I. 1.Világgazdasági verseny egyre nagyobb részét kell versenyképes tudáshoz és piacképes végzettséghez juttatni a jövő munkaerejének 2.Cél a legfejlettebb államok (OECD) átlagteljesítményének elérése, meghaladása 3.Az IKT eszközellátottságot és használatot minden területen bővíteni kell (Főleg, ahol rossz a családi háttér) 4.Tanulószám csökkenés ellensúlyozandó a minőségi intézményhálózat megteremtésével, fejlesztésével

A helyzetelemzésből adódó következtetések II. 5.Eredményes szakmai beavatkozások támogatása (mérési-, értékelési rendszer, központi minimumkövetelmények, tanfelügyelet, szaktanácsadói rendszer és pedagógusminősítés) 6.Minőségi munka lehetőségeinek megteremtése és a pedagógushivatás presztízsének növelése 7.A halmozottan hátrányos és hátrányos helyzetű tanulók esélyteremtése 8.Köznevelési ágazat pozitív válaszadási képessége a as időszak operatív programjai megvalósításának minőségétől függ

A stratégia főbb gondolatai, vezérelvei Nagyobb állami szerepvállalás az egységesen magas minőség érdekében A köznevelés közszolgálati szerepének hangsúlyozása Az iskola nevelő szerepének erősítése, a nevelés és az oktatás feladatok kiegyensúlyozása Lelki – szellemi – testi nevelés egyensúlyának biztosítása A pedagógus pálya presztízsének helyreállítása

Általános célok Minden gyerek optimális fejlődését szolgáló minőségi, fenntartható és költséghatékony köznevelés Esélyteremtő, méltányos köznevelés

Specifikus célok Köznevelési rendszer ágazati és fenntartói irányításához kapcsolódó fejlesztések támogatása Tartalmi szabályozókban szereplő követelmények megvalósításának támogatása Pedagógus hivatás vonzóbbá tétele A köznevelési rendszer hátránykompenzációs szerepének erősítése, a képzettségi szint javítása, tehetséggondozás

Beavatkozások I. Tényeken alapuló szakpolitika és gyakorlat révén fenntartható, költséghatékony köznevelés és ágazatirányítás fejlesztése A köznevelés ágazat teljes standard irányítási, ellenőrzési, értékelési rendszerének kialakítása A pedagógiai szakmai szolgáltatások és a pedagógiai szakszolgálatok által nyújtott szolgáltatások egységesítése, színvonalának emelése

Beavatkozások II. A tanulói ismeretek, készségek, képességek szintjének emelése, attitűdök fejlesztése A pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztése összhangban az új tantervi-tartalmi szabályozókban megjelenő követelményekkel Az új tantervi-tartalmi szabályozóknak megfelelő taneszközök fejlesztése, bevezetése, elterjesztése A pedagógiai újítás, a kreativitás és a tehetség támogatása a köznevelés minden szintjén

Beavatkozások III. A pedagógusképzés folyamatos hozzáigazítása a társadalom és a köznevelési rendszer igényeihez A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének biztosítása A korai iskolaelhagyás arányának csökkentése A befogadó nevelés támogatása

II. A korai iskolaelhagyás kezelésével kapcsolatos stratégia

Célok-előzmények Utóbbi évtizedben csökkent a korai iskolaelhagyók aránya (2010-ben 10,5% volt) Azonban 2012-re ismét növekvő tendenciát mutat (11,5%). EU 2020 célérték: az oktatást-képzést középfokú végzettség/szakképzettség nélkül elhagyó évesek arányát a korosztály 10 százaléka alá kell csökkenteni.  társadalmi és gazdasági jelentőség A korai iskolaelhagyás elleni küzdelem kizárólag szektorközi együttműködésben lehet sikeres Korábbi kezdeményezések  OKA, HEFOP, TÁMOP, hátránykompenzációs programok

Megközelítés Irányítás elkötelezettsége, szereplők közötti horizontális és vertikális kommunikáció kialakítása szükséges Szektorközi kooperáció Tényekre alapozott politikák (kvalitatív és kvantitatív kutatások) Differenciált beavatkozási lehetőségek  megelőzés, intervenció kompenzáció

Helyzetelemzés Képzettség  Versenyképesség Magyarországon széles rétegek maradnak a munkaerőpiacon kívül  kiemelkedően alacsony a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők foglalkoztatottságának aránya A korai iskolaelhagyók aránya a stratégia készítésének időpontjában (2013-ban) 11% körül volt Magyarországon

A legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkező 25 év alatti fiatalok munkanélküliségi rátája Forrás: Eurostat

A korai iskolaelhagyás mértéke az Európai Unióban és Magyarországon, Forrás: Eurostat

1-7 osztályt végzettek aránya 2001-ben Forrás: KSH, szerkesztette Híves T. 2011

Korai iskolaelhagyáshoz vezető tényezők, körülmények Összetett és egymással erősen összefüggő okok állnak a háttérben  nehezen vizsgálhatóak, kimutathatóak A kutatások főleg a kvantitatívan megragadható tényezőkre összpontosítanak –diákok szociálisan hátrányos helyzete, –roma származása, –magántanulóvá nyilvánítása –nem kellően megalapozott iskola- és szakmaválasztási döntések Jó előrejelzők –Gyakoribb mulasztások –Tanulási motiváció elvesztése –Növekvő agresszivitás

Korai iskolaelhagyás tényezői

Átfogó stratégiai célok A stratégia átfogó megközelítésmódot alkalmaz, amely a szakpolitikák összehangolásával és komplex beavatkozásokkal kezeli a lemorzsolódás és korai iskola elhagyás szempontjából meghatározó problémákat

Egyéni szükségletek kielégítése – specifikus célok

Befogadó, megtartó intézmények – specifikus célok

Rendszer alkalmasság tétele – specifikus célok

Beavatkozási területek és eszközrendszer 1.hosszú távú stratégiai működés és szektorközi kooperáció megalapozása, működtetése és az ágazati irányítás fejlesztése, 2.adatgyűjtés, jelzőrendszer felállítása és a folyamatok monitorozása, 3.korai iskolaelhagyás megelőzését szolgáló intézkedések, 1.minőségi koragyermekkori nevelés kiterjesztése és hozzáférhetővé tétele, 2.egyéni differenciálást támogató a tanulási tartalmak, eszközök és a tanulásszervezési módszerek fejlesztése, támogatása és alkalmazása, 3.a rugalmas, átjárható tanulási utak biztosítása, különösen a középfokú képzés, ezen belül az új szakiskolai képzés hatásainak értékelése és szükség szerinti felülvizsgálata, 4.tanárképzés és pedagógusok folyamatos szakmai fejlesztése.

Beavatkozási területek és eszközrendszer II. 4.közbelépő beavatkozások, 1.korai jelzőrendszerek alkalmazása az iskolákban 2.egyéni szükségleteket előtérbe helyező „egész” iskola (vö: whole school approach) és megfelelő szakmai-támogató kapacitás biztosítása 3.komplex visszasegítő programok 4.tanórán kívüli tevékenységek, egész napos iskola 5.korrekciós és kompenzációs beavatkozások. 1.Második esély programkínálat fejlesztése és kapacitás-bővítés 2.Ifjúsági Garancia kezdeményezés

Köszönöm a figyelmet!