Közlekedéstudományi Konferencia SUPERNOVA Komplex közforgalmú közlekedési modell Thomas Epp – dr. Horváth Balázs PTV AustriaSzéchenyi István Egyetem
Közlekedéstudományi Konferencia …Bevezetésként Teljes helyközi közlekedési tervezési és értékelési folyamat Utazási igény és hatásvizsgálat (Középtávon) Egyeztetás a társvállalatokkal, önkormányzatokkal, infrastruktúrával Teljesítménymutatók (Jármű km, Üzemóra…) meghatározása a költségtervezéshez (Középtávon) Jármű hozzárendelési koncepció, járműigény számítás Finomhangolás, részletes menetrend az éves menetrend megrendeléséhez
Közlekedéstudományi Konferencia SUPERNOVA 3 S imulationsmodell zur U ntersuchung der PER sonenverkehrs- N achfrage bei O ptimierung des V erkehrs- A ngebots Mi az a SUPERNOVA A SUPERNOVA egy közlekedési modell Alap: VISUM közlekedéstervező szoftver (PTV AG) Komplex közlekedési modell az eszköz- és útvonalválasztás matematikai leképezésével
Közlekedéstudományi Konferencia SUPERNOVA 4 Választási modelleken alapuló közlekedésmodellezés A „valódi élethez” hasonlóan kerül modellezésre a közlekedési viselkedés választási folyamata: Milyen utazási lehetőségeim vannak A→B között: egyéni közlekedés, közforgalmú közlekedés… Mi alapján választok az egyéni és a közforgalmú közlekedés között az A→B utam során (valószínűségi változók) Milyen úton (egyéni) / mely eljutási lehetőséggel (közforgalmú közlekedés) tudok utazni A→B között
Közlekedéstudományi Konferencia SUPERNOVA 5 Építőkockák, modell elemei Vizsgálati terület körzetekre osztása, kiinduló- és célkörzetek szerint Közlekedési hálózat és csomópont (utak, vasutak, megállók…) Menetrend Utazási igények (körzetek közötti utazások) Eszköz- és útvonalválasztási algoritmusok
Közlekedéstudományi Konferencia …eszközeink VISUM alapú igénymodellezés a SUPERNOVA-val Jelenlegi menetrendJelenlegi közlekedési rendszer Jelenlegi utazási igények Utazási igény tervek Menetrendi tervek VISUM alapú hatásmodell Kínálat változása -> Igény változása
Közlekedéstudományi Konferencia SUPERNOVA hálózati- és igénymodell A közlekedési modell igény oldali jellemzői 7500 körzet 7250 osztrák körzet külföldi körzet 7 utazási indok – iskolai előadási napok átlagos forgalma iskolába, iskolából haza, munkába, munkából haza, bevásárlás, szabadidő, hivatalos Összesen kb. 3,3 M közforgalmú utazás, 14,3 M egyéni közlekedési utazás, 50ezer légi utazás 4 Időtávlat 2007, 2010, 2013, 2025 (Forrás: Verkehrsprognose Österreich des BMVIT) Hálózati modell tartalma: Minden Ausztriában közlekedő, és onnan induló vonat Kiválasztott vonatok a szomszédos országok területén Összes régiós autóbusz Ausztriában Minden helyi autóbusz, villamos és metró Minden lehetséges átszállási kapcsolat leképezése Egyéni közlekedési közúthálózat Háztól-házig eljutási idő a repülésben Hálózat: szakasz, megálló, járat Ausztria legnagyobb közlekedési modellje
Közlekedéstudományi Konferencia SUPERNOVA - modell szerkezete Minden körzetpárra kiszámításra kerülnek a következők: Eljutási idő Átszállások Rá- elgyaloglási idő Kiszolgálási gyakoriság Jármű minőség (új/régi/busz) Feltételezve, hogy az utazó jól informált 1 Utazói reakciók előrebecslése Többlet igénybevétel több utas Csökkenő igénybevétel kevesebb utas Ráterhelés a vonalhálózatra Igénybevétel összehasonlítása jelenlegi és a tervezett menetrendek mellett 2 3 Graz-i főpályaudvar elérhetősége 2025 Közforgalmú közlekedési igények 2025 Kritikus pontok azonosítása, értékelése Becsült adatok összehasonlítása a jelenlegi helyzettel, és a piackutatási eredményekkel Utazási igények időbeni változása Modellen kívüli kínálati jellemzők hatásának becslése: árkülönbség 1./2. osztály, étkezőkocsi, kerékpárszállítás, hétvégi közlekedés
Közlekedéstudományi Konferencia Utazási igények a CAT vonalán (Induló és érkező forgalom) Utazási igény - CAT Utazási igény - CAT nélkül Induló forgalom Érkező forgalom
Közlekedéstudományi Konferencia S-Bahn Salzburg Beavatkozás: Új megállóhelyek Salzburgban Közvetlen vonatok: Braunau - Salzburg Közvetlen vonatok követése Taxham-ig 15 perc Optimalizált átszállási lehetőség: vasút- autóbusz 30 perces ütem Zöld vonal = Utasszám növekedés Piros vonal = Utasszám csökkenés Napi utasszám keleti irányban Napi utasszám nyugati irányban Napi utasszám déli irányban Modell eredmények vasút Salzburg Golling Straßwalchen
Közlekedéstudományi Konferencia S-Bahn Salzburg Beavatkozás: Új megállóhelyek Salzburgban Közvetlen vonatok: Braunau - Salzburg Közvetlen vonatok követése Taxham-ig 15 perc Optimalizált átszállási lehetőség: vasút-autóbusz 30 perces ütem Kevesebb párhuzamosság Autóbuszok ráhordó szerepben Modell eredmények autóbusz Zöld vonal = Utasszám növekedés Piros vonal = Utasszám csökkenés Salzburg
Közlekedéstudományi Konferencia S-Bahn Salzburg Beavatkozás: Új megállóhelyek Salzburgban Közvetlen vonatok: Braunau - Salzburg Közvetlen vonatok követése Taxham-ig 15 perc Optimalizált átszállási lehetőség: vasút-autóbusz 30 perces ütem Zöld vonal = Utasszám növekedés Piros vonal = Utasszám csökkenés Összesített eredmények Salzburg
Közlekedéstudományi Konferencia S-Bahn Salzburg Zöld terület = Utasszám növekedés Piros terület = Utasszám csökkenés Beavatkozás: Új megállóhelyek Salzburgban Közvetlen vonatok: Braunau - Salzburg Közvetlen vonatok követése Taxham-ig 15 perc Optimalizált átszállási lehetőség: vasút-autóbusz 30 perces ütem Területenkénti eredmények Salzburg
Közlekedéstudományi Konferencia Koralmtunnel/S-Bahn Steiermark Beavatkozás: Új pálya Graz - Klagenfurt között (Jelenlegi menetidő: 2h 50 min) (Tervezett menetidő: < 60 min) Helyközi közlekedés: Bécs-Graz- Villach További megállók Graz-on belül Sűrített és ütemes közlekedés Graz vonzáskörzetében a régiós közlekedésben (legalább 30 perces ütem) Új elővárosi kínálat az új szakaszon Zöld vonal = Utasszám növekedés Piros vonal = Utasszám csökkenés Modell eredmények Helyközi közlekedés Tervezett megvalósítás 2025 (Döntéshozói döntéstől függően) Összehasonlítás: Célforgalom 2025 jelenlegi menetrend alapján; célforgalom 2025 Koralmbahn alapján Bruck/Mur Graz Klagenfurt
Közlekedéstudományi Konferencia Koralmtunnel/S-Bahn Steiermark Zöld vonal = Utasszám növekedés Piros vonal = Utasszám csökkenés Modell eredmények elővárosi (és helyi) közlekedés Bruck/Mur Graz Klagenfurt Beavatkozás: Új pálya Graz - Klagenfurt között (Jelenlegi menetidő: 2h 50 min) (Tervezett menetidő: < 60 min) Helyközi közlekedés: Bécs-Graz- Villach További megállók Graz-on belül Sűrített és ütemes közlekedés Graz vonzáskörzetében a régiós közlekedésben (legalább 30 perces ütem) Új elővárosi kínálat az új szakaszon Tervezett megvalósítás 2025 (Döntéshozói döntéstől függően) Összehasonlítás: Célforgalom 2025 jelenlegi menetrend alapján; célforgalom 2025 Koralmbahn alapján
Közlekedéstudományi Konferencia Koralmtunnel/S-Bahn Steiermark Zöld vonal = Utasszám növekedés Piros vonal = Utasszám csökkenés Modell eredmények (összesítés) Graz Bruck/Mur Klagenfurt Beavatkozás: Új pálya Graz - Klagenfurt között (Jelenlegi menetidő: 2h 50 min) (Tervezett menetidő: < 60 min) Helyközi közlekedés: Bécs-Graz- Villach További megállók Graz-on belül Sűrített és ütemes közlekedés Graz vonzáskörzetében a régiós közlekedésben (legalább 30 perces ütem) Új elővárosi kínálat az új szakaszon Tervezett megvalósítás 2025 (Döntéshozói döntéstől függően) Összehasonlítás: Célforgalom 2025 jelenlegi menetrend alapján; célforgalom 2025 Koralmbahn alapján
Közlekedéstudományi Konferencia Köszönöm a figyelmet!