BME Részidős Mesterképzés 2016 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Kiválasztás - Alkalmazás Emberi erőforrás menedzsment Kiválasztás - Alkalmazás Dr. Gyökér.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Nyerjünk együtt! TAMOP /
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Személyiséglélektan I.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Emberierőforrás-ellátás
Erőforrás-biztosítás: toborzás, kiválasztás, leépítés
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szervezeti problémák kezelése
A kulturális intelligencia
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Rendészeti vezető-kiválasztás
Kiválasztás: érvényesség, megbízhatóság az interjú és az Assesment Center módszere esetén Barta Bea
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
Álláshirdetés, pályázat
Emberi Erőforrás Menedzsment Toborzás - Álláskeresés
Emberi erőforrás tervezés toborzás, kiválasztás
Vezetői módszereink azonosítása a tanult modellek alapján Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Kiválasztás - Alkalmazás
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A munkával való elégedettség
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Munkaerőbiztosítás II. TOBORZÁS
A munkaerő-állomány biztosításának folyamata: a kiválasztás
Outplacement, azaz „gondoskodó elbocsátás”
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Az üzletek operatív működtetése
Toborzás elvi és módszertani kérdései
Értékelő és Fejlesztő Központ
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémafeltárás technikái
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Értékek.
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Készítette: Farkasné Veres Edina
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

BME Részidős Mesterképzés 2016 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Kiválasztás - Alkalmazás Emberi erőforrás menedzsment Kiválasztás - Alkalmazás Dr. Gyökér Irén

Vázlat ▪ A kiválasztás célja ▪ A menedzsment és a HR feladata a kiválasztásban ▪ A kiválasztás kritériumai ▪ A kiválasztás módszerei Tesztek Interjú ▪ Felkészülés a felvételi interjúra * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 2

A kiválasztás célja A kiválasztás célja az adott munkakörre a legmegfelelőbb jelölt megtalálása. Alapja: A megfelelés kiválasztási kritériumai (munkaköri követelmények) A jelöltre vonatkozó információk gyűjtése és feldolgozása * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 3

A személyügyi/humán menedzsment feladatai  A folyamat megtervezése  A jelentkezések elő-szelekciója  Részvétel, segítő (kizárólagos)  A kiválasztási folyamat értékelése (kiválasztáskori értékek – teljesítmény összevetésével) 58 DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 4

A menedzsment feladata  a kritériumok megfogalmazása  az értékelés módszerének jóváhagyása  az interjúk lefolytatása  a kiválasztási döntés 58 DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 5

Kiválasztási kritériumok ▪ A szervezet értékrendjének való megfelelés - szervezeti kultúra ▪ Az adott részlegbe való beilleszkedés- csoport normák ▪ A munkaköri követelményeknek való megfelelés - munkaköri specifikáció DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 6

Személyek megítélésének eszközei  mechanisztikus érzékelés az információk matematikai, statisztikai kombinációja vagy  impresszív érzékelés az információk intuitív és szubjektív kombinációja * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 7

A kiválasztás eszközei  Jelentkezési lapok, pályázatok  Önéletrajz, resume  Referenciák  Tesztek  Interjúk 59 DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 8

Pályázat, önéletrajz, referenciák Pályázat – fontosabb pozíciókra tartalmazza a pályázati levelet, az önéletrajzot, szakmai háttér adatait és dokumentumait Előírt értékelő szempontok Referenciák Széleskörűen alkalmazott, de használati értéke korlátozott Életrajz valamennyi beosztásnál alkalmazzák a folyamatosság és a fejlődés kulcsfontosságú 59 DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 9

Önéletrajz Tartalmi összetevők: – Személyes adatok – Gyakorlat – Szakmai életút – Iskolai végzettség – Egyéb, képesítést nem adó tanfolyamok – Nyelvismeret, – Gk. vezetői eng., egyéb – Kompetenciák – Érdeklődés * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 10

Szabályok az önéletrajz készítésben  Rövid  Professzionális megjelenés  Teljesítményre koncentrált  Gyorsan áttekinthető DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 11 * + Motivációs levél

Hibák az önéletrajzban Rossz helyesírás Áttekinthetetlen Nem értelmezhető elnevezés Időbeli lyukak Design DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 12

Tesztek készítése és alkalmazása Alkalmazott tesztek: külső standardizált vagy saját készítésű A tesztek kritikus tényezői: Érvényesség ( validitás, kapcsolat az eredmény és a munkateljesítmény között) Standardizált ( legyenek normacsoport eredmények) Interpretáció (összetettség) Kapcsolódás az interjúhoz Alkalmazási problémák – Megbízhatóság (megismételhetőség) – Esélyegyenlőség (kulturális különbségek) – Szaktudás igény (kiértékelő) 60 DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 13

Teszt típusok  Alkalmassági tesztek  Intelligencia tesztek (mentális képességek)  Speciális tesztek (rátermettség)  On the job teszt (munkapróba)  Személyiség tesztek  Egészségügyi vizsgálatok, genetikai tesztek, drog teszt, őszinteségi teszt  Grafológia 61 DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 14

Személyiség tesztek Multidimenzionális A Big Five (Big Five Structure Inventory) Modell 5 főskálája: – Érzelmi stabilitás (Emotional Stability – N) – Extraverzió (Extroversion – E) – Nyitottság (Openness – O) – Felelősségérzet (Conscientiousness – C) – Barátságosság (Agreeableness – A) Speciális, pl. Multi Motive Gird Teljesítmény Mennyire akarja megmutatni, bizonyítani képességeit – Teljesítés-orientáció (hope for success) + – Kudarctól való félelem (fear of failure) – Hatalom Mennyire akar hatást gyakorolni másokra, helyzetekre – Kontrolligény (hope for control) + – Kontroll elvesztésétől való félelem (fear of loss control) Affiliációs szükséglet Társas kapcsolatok kiépítésének szükséglete – Társas igény (hope for social acceptance) + – Visszautasítástól való félelem (fear of rejection) - DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 15

Munkapróba  A tesztelés során a jelölt bemutatja, hogy el tudja végezni a munkafeladat lényeges elemeit  Írásos vagy kalkulációs feladatok  Szimulációk  Fizikai vagy szakmunka tesztek, vezetői tesztkosár * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 16

Vezetői tesztkosár Tartalma a vezetők által jellemzően használt írásos anyagok mintaszerű együttese. A tesztkosár a kulcsfontosságú vezetői készségeket teszteli:  az információ rendszerezése  fontossági sorrend felállítása  információ integrálása  döntéshozatal * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 17

Drog-, genetikai és őszinteségi tesztek ▪ Drog teszt - külföldön széles körben alkalmazzák többféle kábítószer tesztelése lehetséges alapja: vizelet-, vér-,haj- és leheletminta bizalmasan kezelendő, nem kötelezhető a jelölt, lehet legális használat ▪ Genetikai teszt betegségek évekre előre jelezhetők etikai problémák, „untauglich” embercsoport ▪ Őszinteségi tesztek Poligráfok - nem biztos, általában tilos Papír-ceruza tesztek - megbízhatóság? * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 18

Interjú Az emberek megítélésének problémája

Érzékelés * Komplex érzékelés és figyelem LTM tartalma Érzékelés = észlelés + felfogás Komplex és aktív folyamat DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 20

Jelek a megítélésben  Verbális jelek  Nonverbális jelek * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 21

Nonverbális jelek A nonverbális jelek az információ megbízhatóságát támasztják alá.  Arcjáték reakcióidő, jelek összhangja, mikroreakciók  Szemkontaktus  Hangszín, tempó, intonáció  Testtartás, test irány * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 22

Érzelmek fontossága a személy megítélésében Tükörneuronok működése Első benyomás fontossága * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 23

Interjú hatékonysága  az interjút lefolytatókat fel kell készíteni  az interjúhoz forgatókönyv kell  a válaszok legyenek gyorsan értékelhetők, hogy a jelölteket össze lehessen hasonlítani * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 24

Kiválasztási hiba ára ▪ ban történt, hogy a Facebook bejelentette, 19 milliárd dollárért megvette a WhatsApp nevű céget, ami történelmi, bődületes értékű üzlet. Ráadásul a WhatsApp egy mindössze 4 éves cég volt, és az alapítók, Jan Koum és Brian Acton 2009-ben álláskeresőként pályáztak a Facebook-hoz, ahol akkor elutasították őket (Actont a Twittertől is!), most pedig ugyanaz a Facebook 19 milliárd dollárért megveszi a cégüket! Hát ez eléggé pikáns ! ▪ Miért? A szakmai múltja nem illeszkedik hozzánk! ▪ A nem kiemelkedő emberek kiszelektálják a tehetséget DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 25

Felvételi beszélgetés fázisai 1. Felkészülés az interjúra 2. Üdvözlés, jó hangulat kialakítása 3. A munkával kapcsolatos kérdések feltevése 4. A jelentkező kérdéseire adott válaszok 5. Elválás * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 26

Felvételi beszélgetés A beszélgetés ”forgatókönyve” Jelenet A jelentkező forgatókönyve A beszélgetés-vezető forgatókönyve 1. A kapcsolatteremtés előtti tevékenységek - Ellenőrzi megjelenését/ruházatát - Belép a helyszínre - Bejelentkezik - Várakozás közben jegyzeteit olvasgatja - Átolvassa az anyagokat - Áttekinti a beszélgetési irányelveket - Feljegyzi kérdéseit - Előkészíti a környezetet 2. Üdvözlés és a jó hangulat kialakítása - Kezet fog - Kínálásra helyet foglal - Csevegéssel jó benyomást alakít ki - Kezet fog - Leülteti a jelentkezőt - Megfelelően reagálva megnyugtatja a jelentkezőt * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA27

Jelenet A jelentkező forgatókönyve A beszélgetés-vezető forgatókönyve 3. A beszélgetés- vezető munkával kapcsolatos kérdései - Beszámol iskoláiról -munkahelyeiről -Részletezi készségeit és képességeit -Megpróbálja elmagyarázni, miért akar az adott munkakörben elhelyezkedni -Rákérdez az iskolai végzettségre -a korábbi munkahelyekre -Kitér a jelentkező különleges készségeire és képességeire -Rákérdez a jelentkező elhelyezkedési motivációjára 4. A beszélgetés- vezető válaszai a jelentkező kérdéseire -Rákérdez a fizetésre és juttatásokra -Rákérdez az előrejutási lehetőségekre -Kérdéseket tesz fel a szervezeti kultúráról – szokásokról, stb. -A szervezetről pozitív képet mutatva válaszol a kérdésekre -Megpróbál pozitív képet kialakítani a vállalatról * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA28

Jelenet A jelentkező forgatókönyve A beszélgetés-vezető forgatókönyve 5. Elválás -Vár a vezető jelére, hogy vége a beszélgetésnek -Megbeszéli a következő lépést -Feláll és kezet fog -Kimegy -Jelzi, hogy a beszélgetés hamarosan véget ér -Javaslatot tesz a következő lépésre - Feláll és kezet fog - Kikíséri a jelentkezőt Forrás: William L. Tullar, ”The Interview as a Cognitive Performing Script” (A felvételi beszélgetés, mint kognitív szerepjátszási forgatókönyv), 17. Fejezet, a következő könyvben: Robert W. Eder és Gerald R. Ferris, The Employment Interview (A felvételi beszélgetés) (Newbury Park, Calif.: Sage Publications, 1989), pp * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA29

Interjú stratégia Stratégiák Őszinte, nyílt beszélgetés Probléma megoldó eljárás Stressz stratégia Résztvevők ▪ Egyéni interjú nem nagy kockázat 1. stratégia ▪ Csoportos interjú páros vagy panel interjúk, értékelő központ 2.,3. stratégia 62 DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 30

Értékelő központok  Több értékelő  Több fordulóban  Több jelöltet értékel * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 31

Alkalmazási döntés Szempontjai:  A munkakör hatékony betöltése.  A szervezeten belüli feszültség elkerülése. * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 32

Felkészülés az interjúra 1. Kell tájékozódni, illően megjelenni, vinni a dokumentumokat, naptárt, pontosan érkezni, egyenesen válaszolni, önbizalmat, lelkesedést mutatni, kérdezni Tilos mobil, sokat beszélni, erőszakosan vitatkozni, engedély nélkül leülni, jegyzetelni, előző munkahelyet szidni, befolyásos ismerősökre hivatkozni, a fizetést túl korán kérdezni * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 33

Felkészülés az interjúra 2. Várható kérdések Képzettsége, gyakorlata, erősségei, kedvelt feladatai, miért akar változtatni, miért itt szeretne dolgozni, mit szeretne a pályáján elérni, mit szeretne elmondani magáról Kérdezzük meg Mi a konkrét feladat, a részleg egészének a feladata, ki a főnök, beosztottak vagy munkatársak, munkaidő, munkarend, utazás igény, értékelési rendszer, karrier tervek, képzések támogatása, fizetés. * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 34

Kiértékelés  Első hat kérdés Minden igen-re egy pontot kap, a nem válaszokra nullát. emocionális instabilitását Ezek a pontszámok az Ön emocionális instabilitását mutatják meg.  Második hat kérdés Minden igen-re egy pontot kap, a nem válaszokra nullát. extrovertáltságának Ezek a pontszámok az Ön extrovertáltságának szintjét mutatják meg. * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 35

Érzelmi stabilitás Arról kapunk információt, hogy a teszt kitöltője hogyan kezeli az érzelmeket, illetve a stresszesnek észlelt helyzetekre milyen reakciókat ad. Magas érték: – érzelmileg stabilak, nyugodtak, kiegyensúlyozottak és optimisták – megfontoltak – stresszhelyzetben nem veszítik el könnyen a lélekjelenlétüket Alacsony érték: – nyugtalankodóak, többször élnek át negatív érzelmeket, könnyen fel lehet őket bosszantani – a társas helyzetekben kevéssé érzik biztonságban magukat – érzékenyen reagálnak a környezetre, mélyebben dolgozzák fel az eseményeket és mások reakcióit, önértékelésük alacsony – Aggódnak a róluk kialakított vélemények miatt -> védekezők, tartózkodók – Stresszhelyzetben nem viselkednek higgadtan, hatástalan coping-technika DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 36

A jellemzők összetevői Emocionálisan stabil – boldogság – önállóság – önértékelés – nyugalom – bűntudat hiánya – okozatelvűség – egészség Emocionálisan instabil – boldogtalanság – önállótlanság – alacsony önértékelés – félénkség – bűntudat – megszállottság – hipochondria * DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 37

Extraverzió Az extraverzió azt mutatja meg, hogy mennyire fogékonyak a tesztkitöltők a társas kapcsolatokra, mennyire hat rájuk a környezetük és a többi ember, milyen a szociális jártasságuk, kedvelik-e a társaságot. Magas érték: – Melegszívűek, barátságosak, kedvelik és keresik a társaságot, humorosak – Asszertívan, magabiztosan viselkednek – Energikusak, keresik a kalandokat és a kihívásokat Alacsony érték: – Visszahúzódóak, az egyedüllétet és függetlenséget részesítik előnyben, esetleg kiscsoportban érzik jól magukat – Kevésbé magabiztosak és kevésbé állnak ki magukért DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 38

Köszönöm a figyelmet! DR. GYÖKÉR IRÉN - EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT MBA 39