A MOODLE oktatást segítő rendszer áttekintése TUDOMÁNY HETE RENDEZVÉNY Informatikai szekció Dunaújvárosi Főiskola Informatikai Intézet 2007. november 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Advertisements

AZ OEFI TÁMOP / SZÁMÚ ”EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI SZAKMAI HÁLÓZAT LÉTREHOZÁSA” CÍMŰ KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJE FELADATAI
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Keretrendszerek az online felnőttképzés támogatására Taletovics Márk DEXTER.
A Non-Profit teljesítménymérés problémái (mérési és fejlesztési lehetőség) Márkus Gábor CVS, PVM, TVM, igazgató Stúdium Kft. Oktatás és Projekt menedzsment.
8. Nemzetközi ILIAS Konferencia, , Budapest 1 A web 2.0 eszközei és alkalmazásuk jó gyakorlatai a felsőoktatásban Kriskó Edina Gábor Dénes.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Nyitó szakértői találkozó. "C" komponens-informatika Készítette: Farkas László január.28.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Internet tudományos használata
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Gyűjtőköri szabályzat
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
TÁMOP az OSZK-ban Tudásdepo-Expressz” — A könyvtári hálózat nem formális és informális képzési szerepének erősítése az élethosszig tartó tanulás.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Programjaink fizikából a es tanévben
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

A MOODLE oktatást segítő rendszer áttekintése TUDOMÁNY HETE RENDEZVÉNY Informatikai szekció Dunaújvárosi Főiskola Informatikai Intézet november 16. Berecz Antónia,

Miért használjunk webes eszközöket az oktatásban? Sok szakterületen gyorsan változó az ismeretanyag. Az oktatási környezet, szolgáltatások bővülnek, fejlődnek velük. Az oktatás módszertani eszközei bővülnek. Az ismeretátadás és –szerzés hatékonyságát, élményszerűségét növelni kell. Az oktatásban nagy létszámú hallgatói csoportok vannak, akik az Internetet napi szinten használják, ez az egyik fő eszköze ismeretszerzésüknek. Megfelelő ezekhez az e-learning.e-learning Az eL szolgáltatásait összefogják a keretrendszerek. - Ezek közül egyik a MOODLE.

Mi a MOODLE? Moodle = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment CMS = Course Management System LMS = Learning Management SystemLearning Management System VLE = Virtual Learning Environment

Mi szól a választás mellett? Funkciói megfelelnek a felsőoktatás elvárásainak. Átgondolt pedagógiai módszertanhoz (kooperatív tanulás) tartalmaz eszközöket.kooperatív tanulás Szabad forráskódú, ingyenes - GPL lincensz, a szerveroldali további SW-ek is lehetnek ingyenesek (LAMP / IIS 6+PHP+MYSQL / XAMP), kliensoldalon elég egy böngésző (+ JVM, cookie-engedélyezés). A felület fordítása magyar nyelvre folyamatos. A rendszer fejlesztése aktív (akár napi változatok).akár napi változatok A fejlesztő határozott elképzelésekkel rendelkezik a jövőt illetően. Pl. MOODLE network alakítható ki. Használhatóságát a gyakorlat igazolta: a szájtok és felhasználók száma meredeken emelkedik.emelkedik

A MOODLE használata a Földön és Magyarországon Regisztrált szájt: , ebből magyarországi 155: különböző szintű oktatási intézmények, vállalkozások, cégek, közösségek. 70 nyelvi fordítás, 196 országban. ( :00)

Kiegészítő, bővítő eszközök Speciális funkciókra modulok/pluginok (251), nyelvi csomagok (70), felületek (36).modulok/pluginokfelületek Tananyagszerkesztő eszközök (eXe, Reload, WeLOAD).eXeReload WeLOAD Kommunikációs eszközrendszer kibővítés, pl. csoportszinten láthatók a hallgatók, TalkAndWrite, video- és hangátvitel mellett közös írási és rajzfelület. Multimédiás tartalmak integrálása: pl. on-line hangrögzítés, Podcast modul, beágyazott videók.Podcast Külső web 2.0-s alkalmazások integrálása, pl. ELGG integráció blokk, kapcsolati hálók beépítése a tanulási folyamatba, ePortfolio funkciók, blog, RSS, PLE.web 2.0ELGGePortfolioblog RSSPLE Egyedi felhasználói felület kialakítása, pl. sémák, blokkok ki-/bekapcsolhatók.

Emberi szereplők egy eL rendszerben Szerző (a tartalomfejlesztés teammunka = szakterület szakértője + pedagógus + keretrendszer- technológus + multimédia-készítő), Tanár / gyakorlatvezető / oktató, Tutor, Mentor, Tanuló, Rendszeradminisztrátor, Rendszergazda.

A MOODLE felhasználói – főbb szerepek Adminisztrátorok–rendszergazdák –teljes jogosultságú személyek –feladataikfeladataik Kurzuskészítők –kurzusdefiniálási és menedzselési jogkurzusdefiniálási és menedzselési jog –teljes jogosultságú oktatók a kurzushoz Oktatók –jogosultságot kiadhat kurzusokhozjogosultságot kiadhat kurzusokhoz –feladataik: kurzusok menedzselése, karbantartásakurzusok menedzselése, karbantartása Tutorok –hallgatói tevékenységek értékelése Hallgatók –kötelező tevékenységekkötelező tevékenységek –választható tevékenységekválasztható tevékenységek Vendégek - időszakosan megmutatjuk hogyan működik rendszerünk.

Tartalomkezelés A MOODLE elválasztja egymástól a tanulói interakciót nem kívánó tanulási források (segédletek, elektronikus jegyzetek, bemutatók, filmek, képgyűjtemények stb.) és az interakcióra alapozó tevékenységek hozzáadását a kurzushoz.

Kurzuskészítés Kurzus: meghatározott céllal, behatárolt résztvevőkkel létrehozott objektumok együttese. Lehet egy tantárgy vagy annak egy része, egyéb, tanórán kívüli téma. Első lépés a kurzus céljának, követelményeinek, tartalmának, időtartamának, a kapcsolattartás és számonkérés módjának meghatározása. Minőségbiztosítás megvalósítása. A kurzus részeinek meghatározása: bevezető rész, leckék, összegző rész és kurzuszáró értékelés (teszt stb.)  korábban már létrehozott tananyagok felhasználása. Technikai tervezés és kivitelezés.

Kezdőképernyő Bal és jobb oldalon: blokkok, adott kurzus blokkjai.blokkokadott kurzus blokkjai Középső részen: kurzusok listája vagy kurzustartalom.kurzusok listája kurzustartalom

Kurzusminták - bevezető, áttekintő kurzus Általában az alapok elsajátításához. Hallgatói létszám nagy  csoportokcsoportok Gyakorlat igény nincs vagy kevés. Cél az adott terület bemutatása, a szaknyelv, a gondolkodásmód és az alapvető koncepciók tanítása. Hátulütő az interakció és a motiváció hiánya. Az előadások jegyzetelhetőbbek és érthetőbbek, több idő jut a mondandóra figyelni. Források Tesztek Fórumok Fogalomtár Jelenlét Wiki Lecke Lehetséges megvalósítási mód, az aktuális igények szerint módosítandó. [

Kurzusminták - készségfejlesztő kurzus Cél a tanultak és a friss ismeretek alkalmazása. Csoportmunkák, laborok és gyakorlatok jellemzik. A létszám általában alacsonyabb. Szükségesek a gyakori visszajelzések, segítség. Források Fórumok Tesztek Lehetséges megvalósítási mód, az aktuális igények szerint módosítandó. [ Műhely Feladat

Kurzusminták - elméleti és kutatási kurzus Inkább az olvasmányokra és a gondolatok megbeszélésére alapulnak. Nagy tárgyi tudással rendelkező hallgatók kurzusa esetén használjuk, ahol a tanár és a hallgató közel egyenrangú. A hallgatók motiváltak, inkább lehetőségeket és visszajelzést kell biztosítani számukra. Fontos a gondolatok véleményezése, megvitatása, kritikája. Lehetséges megvalósítási mód, az aktuális igények szerint módosítandó. [ Napló Feladat Válasz Fórum Wiki Műhely

Kurzusminták - diplomamunka A hallgatók itt megmutathatják hogy értik és használni is tudják az eddig tanultakat. Általában diplomamunkát vagy egyéb esszét kell elkészíteniük. Feladat Napló Kétirányú, személyes konzultációt is biztosítsunk minden hallgató számára. Lehetséges megvalósítási mód, az aktuális igények szerint módosítandó. [

A kurzus formátuma – hetek szerinti Minden héthez külön blokk jön létre, ezekhez saját tartalmat adhatunk. Javasolt, ha az összes hallgató egy időben ugyanazon a témán dolgozik.

A kurzus formátuma – téma szerinti Témánként külön blokk jön létre, amelyekhez saját tartalmat adhatunk. Javasolt, ha a kurzus nem adott időbeosztás szerint folyik; a hallgatók maguk választhatják meg a témák sorrendjét.

A kurzus formátuma – fórum szerinti A kurzus egy fő fórum szerint alakul. Javasolt a kevésbé hivatalos kurzusokhoz, konzultációkhoz.

Blokkok (inf-moodle v1.7) Adminisztráció Bejelentkezés Blogcímkék Blogmenü Elkövetkező események Fórumok keresése Főmenü Global Search HTML Kurzusok Kölcsönkalkulátor Közös tevékenységek Legfrissebb hírek Legutóbbi tevékenység Naptár On-line felhasználók Portáladminisztráció Portáltájékoztató Rendszergazda könyvjelzői Szakasz ugrópontjai Személyek Teszteredmények Tevékenységek Távoli RSS-hírek Véletlenszerű fogalom Üzenetek

További lényeges elemek Autentikáció: kézi felvétel, , külső adatbázis, LDAP, RADIUS, Shibboleth, MOODLE hálózati, OpenID. Kapcsolattartás: , fórum, üzenet, hírek, csevegés. Csoportok létrehozása. Ellenőrzés és értékelés: adatbázis, jegyzet, feladat, fórum, fogalomtár, lecke, napló, műhely, SCORM, teszt. Vélemény: válasz, napló, felmérés. Értékelési stratégiák: osztályzat (1-5), százalékos, pontszámgyűjtés, szóbeli értékelések. Nyomkövetés: Jelentés a „részvételről”, statisztika, tevékenységről szóló jelentés.Jelentés a „részvételről” statisztikatevékenységről szóló jelentés

Lehetséges misszió Tudásbázis felépítése.Tudásbázis Komfortosabb, ingergazdagabb felület a felhasználóknak. Változatos tanulási módszerek és technikák a hallgatók számára. A tanulást szolgáló együttműködés, csoportképződés elősegítése. Az önálló munka, önképzés részarányának növelése. A legkorszerűbb oktatás-módszertani eljárások infrastruktúrájának biztosítása. A felsőoktatási szakmai csoportok e-tananyag kidolgozási munkájának elősegítése. A tananyagok haszna a hallgatók jobb, megalapozottabb tudásán keresztül térül meg. A hallgatók a multimédiás tartalom miatt könnyebben rögzülő tananyaggal kevesebb energiaráfordítással nagyobb tudásra tehetnek szert.

Webes szolgáltatások bevezetésének javasolt megközelítése az Intézetben Forrásigényes feladatok: tananyagtartalom létrehozása, technologizálása, multimédia elemek készítése, új eszközök megismerése és oktatásba beillesztése, hallgatói és oktatói visszacsatolások szerinti módosítás. A szabványos tananyagok létrehozása, a kinézet nem elsődleges, de folyamatosan megvalósítandó cél legyen. Lényegesebbnek tartom: a meglévő elektronikus segédletek elérésének biztosítását; a szakterület elmélyedésében segítő segédletek kiadását; a tananyag elsajátítását nyújtó tanulási forgatókönyv nyújtását; a tanár-diák/diák-diák interakciók bővítését internetes eszközökkel is. A források folyamatos igénybevételével előbb, és tapasztalatokkal gazdagabban érjük el a távlati célt.

Mi áll rendelkezésre az Intézetben a MOODLE használatához? Kiegyensúlyozottan működő MOODLE rendszer. Kurzusok ( ): –PERL 3. tanévben, PHP programozás, Web programozás, Introduction to Computer Systems, Államvizsga 2007 június, –2 közösségi kurzus, –Előkészítés alatt: Számítógép architektúrák I. és II., 2 tanári kurzus, –10 tesztkurzus tanári tanfolyamhoz. Modulfüzetek több tárgyból. Modulfüzetbe nem rendezett fájlok: tematikák, előadásvázlatok, példák, minta zárhelyi vizsgák, mintavizsgák stb. A webes eszközök oktatásban való használatára nyitott tanárok: o:\meghajtó, szándékok kurzusok saját létrehozására. A web 2.0-t használó hallgatók.

Rövid távú cél lehet Meglévő modulfüzetek MOODLE kurzusokban megvalósítása: –tematika, –előadásvázlat, –gyakorlatok példákkal ill. példamegoldásokkal, –a folyamatos előretanulás megkövetelése, –kötelező feladatok begyűjtése és értékelése közös hallgatói véleményezéssel a rendszeren belül, –hallgatói tudásbázis létrehozása tantárgyakhoz kapcsolódóan csoport ill. intézetszinten (fórum, wiki), –kurzus értékelése rendszeren belül, –új közösségi fórumlehetőség létrehozása intézeti kereteken belül). Minden aktuális és rendelkezésre álló segédlet ill. fájl a MOODLE-ben elérhetővé tétele. Hallgatói tevékenységek nyomkövetése. Nappali és levelező képzésre kialakított kurzusok.