Az Óvodapedagógusok helyzete, problémái Nagyné Szabó Etelka Az NPK Óvodai Tagozatának elnöke Budapest,
Országos küldött 9 fő Nincs elnökségi tag A tagozat elsőként alakult meg:2014. októberében 11 megye, 38 pedagógus alapította Jelenleg 17 megyéből 463 regisztrált tagunk van Megalakulásunk
Célja: elősegítse az óvodapedagógusi hivatás szakmai-etikai normáinak fejlődését, egységes szemléletének alakulását, társadalmi elismertségének növelését, ellássa a köznevelés rendszerében foglalkoztatott óvodapedagógusok szakmai érdekképviseletét. Célunk.
Melyek a legfontosabb feladataink?. jogszabályok véleményezése (köznevelés, pedagógusképzés) javaslatok megfogalmazása (hatáskörébe tartozó bármely kérdésben, állami szerv működésével kapcsolatban) konzultáció kezdeményezése (pedagógusok hivatásgyakorlásának feltételeiről) vélemény nyilvánítása (minősítési rendszer gyakorlati tapasztalatairól)
Hogyan valósítjuk meg? A területi szerveken és a tagozatokon keresztül közvetlenül gyűjtjük be a pedagógusok észrevételeit. Ezeket közvetítjük az Elnökség felé. A Kar az egységes álláspontját továbbítja a jogalkotók felé.
A tagozat Működési rendjének megalkotása (Koordinátor rendszer létrehozása) Változatos szakmai programok szervezése (együttműködés az OFI-val: TÁMOP Köznevelési reformok operatív megvalósítása.) Együttműködés más szakmai szervezettel (NPK tagozatai, ISZE, KÖSZOE, OKNT) Szakmai érdekképviselet biztosítása Vélemények kérése, javaslatok továbbítása Eddigi eredményeink
Kérdőíves felmérés Óvodák személyi feltételeinek vizsgálat (12 kérdés) Országos lefedettség:19 megye + Budapest Települések száma: 149 (reprezentatív) Feltárt problémák: fiatalok hiánya, nem vonzó a pálya, pályaelhagyás, kevés gyakorlat, hátrányos települések, megnövekedett adminisztráció, nagy felelősség, infrastruktúra hiánya, plusz juttatások megszűnése, lakhatósági problémák, integrációs, magatartási problémák Speciális problémáink
Minősítés, tanfelügyelet, önértékelés Kérdőív ( 23 kérdés 70% vezető 30% helyettes vagy óvodapedagógus, illetve 10% szaktanácsadó, 90% szakértő) Megfogalmazott problémák: iskolára íródott dokumentumok,kevés segédanyag, más intézménytípusból kirendelt elnök, intézményvezetők megnövekedett terhei, kötelező óraszáma, dupla tanfelügyelet, túlzott adminisztráció, IKT eszközökkel kapcsolatos problémák, segítségadás hiánya, önértékelés, tanfelügyelet sok időt vesz el a nevelőmunkától
A személyi feltételek javításához Az óvodapedagógus szakma nagyobb megbecsülése Szociális juttatások újragondolása (munkaruha, szolgálati lakás, utalvány) Továbbképzések, szakkönyvek finanszírozása Túlórák, helyettesítések finanszírozása Megoldási javaslatok.
A személyi feltételek javításához (folytatás) A nevelőmunkát segítők létszámának, feladatainak újragondolása A nyugdíjas pedagógusok alkalmazása A pedagógusok mentálhigiénés állapotának javítása (POK) Az óvodapedagógus képzés, továbbképzés felülvizsgálata (alkalmas sági vizsgálat, gyakornok) Megoldási javaslatok.
Minősítés, tanfelügyelet, önértékelés Az óvodai specifikumok figyelembevétele Külön óvodai ügyintézés SOS kérdéslehetőség Segédanyagok készítése (egységesítés) Szakértők kirendelése 50km körzetben Látogatások szervezése 2-3 hetente A nyugdíjas szakértők bevonása Megoldási javaslatok.
Minősítés, tanfelügyelet, önértékelés (folyt.) Folyamatos tájékoztatás a változásokról Negyedévente regionális műhelymunka Indikátorok csökkentése, átfedések megszüntetése Ft-os költségtérítés megtartása Egyszerűbb és egyértelmű önértékelés Dupla minősítés, tanfelügyelet eltörlése (Teljes anyag:NPK/Tudástér/Segédanyagok) Megoldási javaslatok.
Hogyan tovább? Feladatainkat csak akkor tudjuk eredményesen elvégezni, ha a tagság segíti munkánkat. Ehhez nem kell más, mint bizalommal elmondani nekünk a gyakorlati élet tapasztalatait.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Nemzeti Pedagógus Kar 1085 Budapest, József körút 63. Tel.: (+36-30) ; (+36-1)