A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztálya Sikóné Bartos Edina gyermekjóléti alapellátás referens
évi CXXXIII. törvény egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról Teljes integráció január 1. A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás csak család- és gyermekjóléti szolgálat és család- és gyermekjóléti központ keretében működhet. A jelenlegi családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás bázisán, annak erőforrásai hatékonyabb elosztásával, kötelező önkormányzati feladatként jöhet létre. A polgármesteri hivatallal rendelkező települési önkormányzatok, illetve a közös hivatalok székhely szerinti települési önkormányzata feladatkörébe kerül a lakóhely szintű minimumszolgáltatások biztosítása. A járásszékhelyek települési önkormányzataihoz kerül kötelezően a hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenységek, valamint a speciális szolgáltatások biztosítása A járásszékhely település a központ feladatai, valamint a speciális szolgáltatások vonatkozásában kiterjed a járást alkotó települések lakosságára. A gyermekjóléti központok száma 48-ról 198-ra emelkedik.
3 Szervezet és feladatok Települési szint 3177 önkormányzat CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT Járási székhely település önkormányzata CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT (175 járás + főváros 23 járás= 198 központ) Információnyújtás 1.HATÓSÁGI TEVÉKENYSÉGHEZ KAPCSOLÓDÓ FELADATOK (védelembe vétel, ih, nevelésbe vétel, utógondozás) Jelzőrendszer működtetése Közreműködés hatósági intézkedésben (javaslattétel, esetmenedzselési feladatok) Kríziskezelés Esetmenedzselés, támogatás a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében Ellátásokhoz hozzáférésben segítés – közvetítés Természetbeni, pénzbeli ellátásokhoz történő hozzáférésben segítő szolgáltatás Utógondozói munka Prevenció, szabadidős programok szervezése Szociális diagnózis készítés, szükségletfelmérés (2017-től kötelezően)
4 Szervezet és feladatok Települési szint 3177 önkormányzat CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT Járási székhely település önkormányzata CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT (175 járás + főváros 23 járás= 198 központ) Szociális segítő tevékenység (klasszikus családgondozás) 2. SPECIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK Általános tanácsadás (szociális, életvezetési, mentális, háztartási – gazdálkodási) Kapcsolatügyelet Készenléti ügyelet – telefonos segítő munka Csoportmunka Egyéni- és csoportos készségfejlesztés Utcai, lakótelepi szociális munka ( ha a helyi viszonyok indokolják) Kórházi szociális munka (ha a helyi viszonyok indokolják) közösségfejlesztés Jogi tanácsadás Pszichológiai tanácsadás Folyamatos kapcsolattartás és együttműködés a járásszékhelyen működő család és gyermekjóléti központtal Családkonzultáció, családterápia Mediáció
5 Szervezet és feladatok Települési szint önkormányzat CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT Járási székhely település önkormányzata CSALÁD- ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT (175 járás + főváros 23 járás= 198 központ) 2. SPECIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK (folyt.) Menekültek integrációjának segítése (Integrációs szerződésben amelyik központ nevesítve lesz) Óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység (új feladat január 1-jétől) Kiváltással kapcsolatos esetmenedzselési feladatok (2017. január 1-től) 3. SZAKMAI TÁMOGATÁS NYÚJTÁSA az ellátási területén működő gyermekjóléti szolgálatok számára
6 Végrehajtási rendelet csomag 15/1998. (IV.30.) NM rendelet 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet A rendelet-tervezet a család- és gyermekjóléti szolgálatok és központok közötti feladatmegosztás részletes szakmai szabályait, valamint tárgyi és személyi feltételeit tartalmazza. a veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer megerősítésre kerül: települési szinten jelzőrendszeri felelőst, járási szinten jelzőrendszeri tanácsadót kell kijelölni. Ez utóbbi koordinálja a járás területén működő jelzőrendszerek munkáját, és szakmai segítséget nyújt a szolgálat számára; a család- és gyermekjóléti központ a hatósági intézkedésekhez kapcsolódó tevékenységek ellátása keretében esetmenedzselést végez, melynek során az esetmenedzser az igénybe vevő és az esetkezelésbe bevont szakemberek, szolgálatok és ellátást nyújtók tevékenységét végigkíséri, együttműködésüket koordinálja; az új struktúra racionálisabb feladatmegosztást alakít ki a szolgálat és a központ között azzal, hogy a feladatellátás alapja a szolgálat és a központ közötti szoros együttműködés;
7 Végrehajtási rendelet csomag 15/1998 (IV.30.) NM rendelet 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet Személyi feltételek : A szolgálatnál családsegítő munkakör A központnál esetmenedzser és a tanácsadó munkakör Ajánlott létszám szociális asszisztens munkakörre (központ=10000 lakos/fő). A korábbi munkakörökre előírt képesítések a továbbiakban is elfogadottak lesznek, és további végzettségekkel egészülnek ki annak érdekében, hogy az átalakítás akadálymentesen és az ágazati szakmai szempontokat érvényesítve megtörténhessen. Szakmai létszám minimum: A család- és gyermekjóléti szolgálat főre vetítve kerül előírásra 1 fő családsegítő. (a település vagy a közös hivatalhoz tartozó települések lakosságszáma vonatkozásában ) A család- és gyermekjóléti központ főre vetítve kerül előírásra 1 fő szakember (a járás lakosságszáma vonatkozásában), de legalább 3 fő szakmai munkatárs alkalmazása kötelező. Az intézményvezető szakmai döntése az esetmenedzserek/tanácsadók aránya, figyelembe véve a helyi sajátosságokat, szükségleteket.
8 Végrehajtási rendelet csomag 15/1998 (IV.30.) NM rendelet 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet A rendelet-tervezet felépítése: A családsegítésre vonatkozó szabályokat az Szt., a gyermekjóléti szolgáltatás szabályait pedig a Gyvt. tartalmazza, így a létrejövő szolgálatok és központok működésére mind a 15/1998. (IV.30.) NM rendelet, mind az 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet szabályait alkalmazni kell. Módszertani útmutató - a hatékony feladatellátás érdekében, a szolgáltatásnyújtás szakmai módszereit a szociál-és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter fogja közzétenni. Az átalakítás célja - a szervezeti változások mellett - holisztikus szemléletben támogatni a gyermeket és a családot. Ebben az új szemléletben kerültek megfogalmazásra a tervezet szabályai: a szolgáltatás az ellátási területen élő valamennyi gyermekre, családra, gyermektelen családra és egyedülálló személyre is kiterjed.
9 Végrehajtási rendelet csomag 15/1998 (IV.30.) NM rendelet 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet A rendelet-tervezet a folyamatok mentén írja le a szabályozást. CSALÁDSEGÍTÉS ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁS Személyi és tárgyi feltételek szabályozása Általános folyamat (nem hatósági) együttműködési megállapodás (esetnapló) Veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer A CSALÁD- ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT (általános szociális munkával ellátható feladatok) A CSALÁD- ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT (központ és szolgálat) Esetmenedzsment (hatósági feladatok esetében) Javaslattétel hatósági intézkedésre Gyermekvédelmi gondoskodás keretébe tartozó hatósági intézkedés alatt álló gyermek védelme (egyéni gondozási-nevelési terv) Családból kiemelt gyermek visszahelyezése Együttműködés
10 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!