A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermekvédelem alapjai – miért szükséges, mire jó a gyermekvédelmi protokoll? Csókay László KPSZTI április 13.
Advertisements

MACSGYOE XXIV. KONFERENCIÁJA Struktúraváltás a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokban Szekcióvezető: Földessy Judit szociálpolitikus Siófok.
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE november 24. Szakmai programok és kihívások az FSZK jelenében és jövőjében.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
ESZTERGÁR LAJOS CSALÁD-ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT ÉS KÖZPONT GYERMEKVÉDELMI JELZŐRENDSZER ÉRTÉKELÉSE 2015.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Hajléktalanügyi országos konferencia
Készítette: Virágh József
NEMZETI SZOCIÁLPOLITIKAI KONCEPCIÓ 2011
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az „Út a munkához” program évi változásai
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A család – és gyermekjóléti szolgálatok rögös útjai
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A többcélú kistérségi társulások közoktatási feladatellátásának elmúlt 6 éve november 30.
A gyermeki jogok érvényesítése
Lorem ipsum.
A „Szertár” iskolai és óvodai szociális munka projekt célja
Iskolai szociális segítő
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az „Út a munkához” program évi változásai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztálya Sikóné Bartos Edina gyermekjóléti alapellátás referens

évi CXXXIII. törvény egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról Teljes integráció január 1. A családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás csak család- és gyermekjóléti szolgálat és család- és gyermekjóléti központ keretében működhet. A jelenlegi családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatás bázisán, annak erőforrásai hatékonyabb elosztásával, kötelező önkormányzati feladatként jöhet létre. A polgármesteri hivatallal rendelkező települési önkormányzatok, illetve a közös hivatalok székhely szerinti települési önkormányzata feladatkörébe kerül a lakóhely szintű minimumszolgáltatások biztosítása. A járásszékhelyek települési önkormányzataihoz kerül kötelezően a hatósági feladatokhoz kapcsolódó, gyermekek védelmére irányuló tevékenységek, valamint a speciális szolgáltatások biztosítása A járásszékhely település a központ feladatai, valamint a speciális szolgáltatások vonatkozásában kiterjed a járást alkotó települések lakosságára. A gyermekjóléti központok száma 48-ról 198-ra emelkedik.

3 Szervezet és feladatok Települési szint 3177 önkormányzat CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT Járási székhely település önkormányzata CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT (175 járás + főváros 23 járás= 198 központ) Információnyújtás 1.HATÓSÁGI TEVÉKENYSÉGHEZ KAPCSOLÓDÓ FELADATOK (védelembe vétel, ih, nevelésbe vétel, utógondozás) Jelzőrendszer működtetése Közreműködés hatósági intézkedésben (javaslattétel, esetmenedzselési feladatok) Kríziskezelés Esetmenedzselés, támogatás a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében Ellátásokhoz hozzáférésben segítés – közvetítés Természetbeni, pénzbeli ellátásokhoz történő hozzáférésben segítő szolgáltatás Utógondozói munka Prevenció, szabadidős programok szervezése Szociális diagnózis készítés, szükségletfelmérés (2017-től kötelezően)

4 Szervezet és feladatok Települési szint 3177 önkormányzat CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT Járási székhely település önkormányzata CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT (175 járás + főváros 23 járás= 198 központ) Szociális segítő tevékenység (klasszikus családgondozás) 2. SPECIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK Általános tanácsadás (szociális, életvezetési, mentális, háztartási – gazdálkodási) Kapcsolatügyelet Készenléti ügyelet – telefonos segítő munka Csoportmunka Egyéni- és csoportos készségfejlesztés Utcai, lakótelepi szociális munka ( ha a helyi viszonyok indokolják) Kórházi szociális munka (ha a helyi viszonyok indokolják) közösségfejlesztés Jogi tanácsadás Pszichológiai tanácsadás Folyamatos kapcsolattartás és együttműködés a járásszékhelyen működő család és gyermekjóléti központtal Családkonzultáció, családterápia Mediáció

5 Szervezet és feladatok Települési szint önkormányzat CSALÁD – ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT Járási székhely település önkormányzata CSALÁD- ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT (175 járás + főváros 23 járás= 198 központ) 2. SPECIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK (folyt.) Menekültek integrációjának segítése (Integrációs szerződésben amelyik központ nevesítve lesz) Óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység (új feladat január 1-jétől) Kiváltással kapcsolatos esetmenedzselési feladatok (2017. január 1-től) 3. SZAKMAI TÁMOGATÁS NYÚJTÁSA az ellátási területén működő gyermekjóléti szolgálatok számára

6 Végrehajtási rendelet csomag 15/1998. (IV.30.) NM rendelet 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet A rendelet-tervezet a család- és gyermekjóléti szolgálatok és központok közötti feladatmegosztás részletes szakmai szabályait, valamint tárgyi és személyi feltételeit tartalmazza. a veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer megerősítésre kerül: települési szinten jelzőrendszeri felelőst, járási szinten jelzőrendszeri tanácsadót kell kijelölni. Ez utóbbi koordinálja a járás területén működő jelzőrendszerek munkáját, és szakmai segítséget nyújt a szolgálat számára; a család- és gyermekjóléti központ a hatósági intézkedésekhez kapcsolódó tevékenységek ellátása keretében esetmenedzselést végez, melynek során az esetmenedzser az igénybe vevő és az esetkezelésbe bevont szakemberek, szolgálatok és ellátást nyújtók tevékenységét végigkíséri, együttműködésüket koordinálja; az új struktúra racionálisabb feladatmegosztást alakít ki a szolgálat és a központ között azzal, hogy a feladatellátás alapja a szolgálat és a központ közötti szoros együttműködés;

7 Végrehajtási rendelet csomag 15/1998 (IV.30.) NM rendelet 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet Személyi feltételek : A szolgálatnál családsegítő munkakör A központnál esetmenedzser és a tanácsadó munkakör Ajánlott létszám szociális asszisztens munkakörre (központ=10000 lakos/fő). A korábbi munkakörökre előírt képesítések a továbbiakban is elfogadottak lesznek, és további végzettségekkel egészülnek ki annak érdekében, hogy az átalakítás akadálymentesen és az ágazati szakmai szempontokat érvényesítve megtörténhessen. Szakmai létszám minimum: A család- és gyermekjóléti szolgálat főre vetítve kerül előírásra 1 fő családsegítő. (a település vagy a közös hivatalhoz tartozó települések lakosságszáma vonatkozásában ) A család- és gyermekjóléti központ főre vetítve kerül előírásra 1 fő szakember (a járás lakosságszáma vonatkozásában), de legalább 3 fő szakmai munkatárs alkalmazása kötelező. Az intézményvezető szakmai döntése az esetmenedzserek/tanácsadók aránya, figyelembe véve a helyi sajátosságokat, szükségleteket.

8 Végrehajtási rendelet csomag 15/1998 (IV.30.) NM rendelet 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet A rendelet-tervezet felépítése: A családsegítésre vonatkozó szabályokat az Szt., a gyermekjóléti szolgáltatás szabályait pedig a Gyvt. tartalmazza, így a létrejövő szolgálatok és központok működésére mind a 15/1998. (IV.30.) NM rendelet, mind az 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet szabályait alkalmazni kell. Módszertani útmutató - a hatékony feladatellátás érdekében, a szolgáltatásnyújtás szakmai módszereit a szociál-és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter fogja közzétenni. Az átalakítás célja - a szervezeti változások mellett - holisztikus szemléletben támogatni a gyermeket és a családot. Ebben az új szemléletben kerültek megfogalmazásra a tervezet szabályai: a szolgáltatás az ellátási területen élő valamennyi gyermekre, családra, gyermektelen családra és egyedülálló személyre is kiterjed.

9 Végrehajtási rendelet csomag 15/1998 (IV.30.) NM rendelet 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet A rendelet-tervezet a folyamatok mentén írja le a szabályozást. CSALÁDSEGÍTÉS ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLTATÁS Személyi és tárgyi feltételek szabályozása Általános folyamat (nem hatósági) együttműködési megállapodás (esetnapló) Veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer A CSALÁD- ÉS GYERMEKJÓLÉTI SZOLGÁLAT (általános szociális munkával ellátható feladatok) A CSALÁD- ÉS GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT (központ és szolgálat) Esetmenedzsment (hatósági feladatok esetében) Javaslattétel hatósági intézkedésre Gyermekvédelmi gondoskodás keretébe tartozó hatósági intézkedés alatt álló gyermek védelme (egyéni gondozási-nevelési terv) Családból kiemelt gyermek visszahelyezése Együttműködés

10 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!