Tanár a hálózati tanulásban – változó tanárszerepek Fodorné Tóth Krisztina PTE
„A tanár dolga” és a mediatizált tér Oktatás, nevelés, fejlesztés A mediatizált szocializációs környezet átalakítja a tanulás három módját Az informális tanulásban egyre nagyobb szerepet kapnak a médiumok A formális oktatás ellenben sokáig demediatizált maradt
Tanulás a hálózat világában Az internet, majd a web 2.0 időszakában, a globalizált társadalomban nincs becsukva az ajtó! – Minden nyilvánossá tehető – Könnyű alternatív forrásokhoz jutni A domináns média (intézmény, technológia, társadalmi tér) a tanulás-tanítás minden szeletére hatással van
A tanuló a hálón Életvitel, élettempó, a közbiztonságról alkotott kép, önállóság; a magányos diák „always connected” állapota A net a diák számára NEM a tanulás színtereként jelenik meg… hacsak a tanár nem képes ezt közvetíteni
Tanár és diák a tanulási folyamatban Tanár Nem mindentudó (de nem is látszik annak) Nem ugyanabban a világban mozog, mint a tanuló (ennyiben nem találkoznak) Bizonyos képességek tekintetében hátrányban van (ezek viszont a belépőt adják a diák világába) Hierarchikus viszonyokat feltételező folyamatba helyeztetett Diák Dezorientált Alap-beállítódásként partnereket és kapcsolatokat keres Mindent megtalál, de nem mindent ért (tehát nem is talál meg mindent) Tisztában van vele, hogy minden forrásnál létezik jobb Alternatív tapasztalatai alapján megkérdőjelezi a hierarchiát
A kooperáció mint alapelv Diák-diák szinten markánsan jelen van! Tanár-diák szinten hagyományosan elérendő cél Tanár-tanár szinten (iskolaszinten, vagy nagyobb egységek szintjén)… van még hová fejlődnünk A hálózatnak fő használati elve!
Mit jelent „lemenni a hálózatba”? Búcsú a formális hierarchiától Búcsú a mindentudás képzetétől A nyilvánosság elfogadása A kapcsolatok erejének kiaknázása A diák-világ sajátosságainak értékelése Orientáló, kritikusi, vezető szerep betöltése… amire változatlanul szükség van!