TUDÁSFORMÁK ÉS A MUNKA ISMERETE A KORAGYERMEKKORI OKTATÁSBAN ÉS GONDOZÁSBAN Dr Verity Campbell-Barr Marie Curie European Research Fellow MARIE CURIE RESEARCH.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Az ORSZI minősítési rendszerének változásai és tervezett fejlesztései előadó Dr. Benkovics László.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
„Ezt egy életen át kell játszani”
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Soft skills.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Képesítési Keretrendszerek Európában
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Értékelési javaslat az LB tagjai számára Bernáth Lajos.
Szabó József: A múzeumok új kihívása: a múzeumandragógia.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A kompetenciák funkciója és tartalma  március 9.  Falus Iván.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Szeretettel köszöntöm
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
V alidáció/elismerés a nagyvilágban és Európában Mi ez? Mire való? Milyen megoldások léteznek?
A BKF tudástranszfer modellje a
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A szakiskola jelene és jövője
Tervezési folyamat.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
  Mit jelent a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata a gyerekek számára?
szaktanácsadók műhelye
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Család – és Gyermekjóléti Központ
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
„Hagyjátok- mondta-, hadd jöjjenek hozzám a kicsinyek, ne akadályozzátok őket, hisz ilyeneké az Isten országa.” Mk 10,14.
Előadás másolata:

TUDÁSFORMÁK ÉS A MUNKA ISMERETE A KORAGYERMEKKORI OKTATÁSBAN ÉS GONDOZÁSBAN Dr Verity Campbell-Barr Marie Curie European Research Fellow MARIE CURIE RESEARCH FELLOWSHIP FUNDED BY THE EUROPEAN COMMISSION UNDER THE GRANT AGREEMENT — ECECWORKFORCE

A KUTATÁS Az egész életen át tartó tanulás európai kulcskompetenciái: “kontextusnak megfelelő tudás, készségek és szemlélet összessége” (Európai Bizottság, 2007: 3). Mit jelent ez mindazoknak, akik a kora gyermekkori fejlesztésben és gondozásban dolgoznak? Early Childhood Education and Care Workforce

A KUTATÁS 1.Szakirodalmi áttekintés a kora gyerekkori oktatás és gondozás (ECEC) területén meghatározott tudásról, készségekről és szemléletről, valamint az ECEC munkaügyi feltételek európai tervezetéhez (például képzettség és arány) Egy nagy-britanniai könyvtári keresőben rákerestem a „kora gyerekkori oktatás és gondozás (ECEC)” kifejezésre Csak angol nyelvű anyagokra szorítkoztam Feltűnő hiányosságok az új európai tagországokra vonatkozó kutatásban Kiegészítettem a keresést két vezető szaklapban hogy ellenőrizzem a tételeket 2. Esettanulmányok 7 európai országból Finnország, Franciaország, Magyarország, Írország, Olaszország, Románia, Nagy-Britannia (Anglia, Észak-Írország, Skócia, Wales) Országra specifikus szakirodalmat kerestem Elemeztem az anyagot (folyamatban van) THIS REPORT HAS BEEN COMPLETED AS A PART OF THE MARIE CURIE RESEARCH FELLOWSHIP FUNDED BY THE EUROPEAN COMMISSION UNDER THE GRANT AGREEMENT — ECECWORKFORCE Early Childhood Education and Care Workforce

TUDÁS, KÉSZSÉGEK ÉS SZEMLÉLET

TUDÁS A tudás szerkezete az információ különféle formáit képviseli, azokat, amelyeket az ECEC munkatársainak várhatóan birtokában vannak azért, hogy pedagógiai szerepüknek eleget tehessenek. A gyermek fejlődésére vonatkozó ismeret  Főként a fejlődéspszichológiából származik  Nem mindig nyilvánvaló a vonatkozása  Például a fejlődést támogató kora gyermekkori oktatás és gondozás implicit tudás Bővülő ismeretek az idegtudományból DE: zavaros ismeret  Preskriptív = előíró  Restriktív = korlátozó Early Childhood Education and Care Workforce

TUDÁS Pedagógiai tudás A gyerekek tanulási folyamatának megértése  Átfedésben van a gyermekfejlődésről szóló ismerettel  Az úttőrők hatása, például Froebel, Montessori, Malaguzzi  Gyerekközpontú  Autonóm gyerek, tanulási folyamataik vezetése, a közösség részeként  Játék alapú Early Childhood Education and Care Workforce

TUDÁS Az alapelvek ismerete  Tanmenet  Egészség és biztonság  Alapelvek mint a tudás formálása Early Childhood Education and Care Workforce

TUDÁS Laikus tudás  Mindennapi tudás, nem-elméleti  A gyerekkel kapcsolatos tapasztalatból származik (például szülőnek lenni)  A kultúrába beágyazott gyermek megértése  Az Egyesült Királyságban például a „borzasztó kétévesek” fogalma  Gyakorlati közösségek  A kora gyermekkori oktatásban és gondozásban való munka tapasztalata  Kétirányú tudásátadás Early Childhood Education and Care Workforce

KÉSZSÉGEK A kora gyermekkori pedagógus szerepe „komplex, igénybevevő és kihívásokkal teli”, amely igényli azt a képességet, hogy valaki megértse és alkalmazza a gyermekfejlődéssel kapcsolatos tudást. (Maloney, 2010: 191) Early Childhood Education and Care Workforce

KÉSZSÉGEK Pedagógiai környezet  Példa: Dániában a pedagógiai megközelítést a magabiztos és jó képességű gyerekszemlélet formálja, ezért a pedagógiai készségek a gyerekeknek szánt demokratikus tér megalkotására és fenntartására irányulnak, amelynek segítségével a pedagógusok a gyermeki szemléletet figyelembe veszik, és támogatják őket a jelentésalkotásban. (Jensen, 2015).  A gyermeki tapasztalatokra épít  Támogatja a gyermek felfedező tevékenységét  Megfelelő forrásokat biztosít  Nyelvhasználat  A gyermek igényeinek kielégítése  Szétválasszuk-e a szerepeket? Early Childhood Education and Care Workforce

KÉSZSÉGEK Kapcsolatformálás  Kötődések  A munkaközösség, a gyerekek és a szülők közti kapcsolat Reflexió  Nem az számít, milyen szakmai definíciót és szakmaiságot, milyen ideológiai vagy ismeretelméleti kiindulópontot választ valaki (Urban, 2008), úgy tűnik, mindannyian egyetértünk abban, hogy a szakmaiság jellemzője a tudományos ismeret alkalmazása annak érdekében, hogy a mai problémákat megoldjuk reflektív képességeink segítségével. (Vrinioti, 2013: 158)  De mit is jelent ez valójában? Early Childhood Education and Care Workforce

SZEMLÉLET A legnehezebben elemezhető  Változékony, nehezen behatárolható Csereszabatos olyan fogalmakkal, mint a hit, a beállítódás és a gond(ozás)  Egyre jobban értjük Sok olyan szót használunk, amellyel a gyermekekkel való munka érzelmi vonatkozásait leírjuk  Szeretet, érzékenység, empátia, szenvedély, melegség, érzelmi elérhetőség, érzelmi intelligencia  Ezeket a kulturális kontextus alakítja Early Childhood Education and Care Workforce

ISMERET, KÉSZSÉGEK, SZEMLÉLET Knowledge Skills Attitudes Skills Knowledge Know- ledge SkillsAttitudes

ISMERETEK A tudásszociológiából merítve  Durkheim-től származik  A szent társaságok szerették a morális kódoknak való elkötelezettséget mint a szakmaiság jelét  A szent társaságok hanyatlása, a profán megjelenése, és az „ész” középpontba kerülése  Az ésszerű/racionális szakmaiság egy világos ismeretalapot kíván meg Early Childhood Education and Care Workforce

BERNSTEIN Vertikális tudás  Koherens, explicit, és strukturált, valamint speciális nyelvezete van.  Erős, mivel megszólít más tudást és történelmet is, s ez képessé teszi arra, hogy leírhatóvá és közvetíthetővé váljon, ezért vizsgálható és megkérdőjelezhető, amely így hozzájárul az ilyen típusú tudás a legitimizálásához.  A tudás leírhatósága és megosztása közös fogalmi rendszerhez vezethet.  Vitatnám, hogy fejlődésről alkotott tudás, a pedagógiai tudás és a növekvő idegtudomány vertikális tudás lenne (erős és strukturált), amelyet rekontextualizáltak annak érdekében, hogy megérthetővé váljon a kora gyermekkori oktatásban és gondozásban való munka. Early Childhood Education and Care Workforce

BERNSTEIN Horizontális tudás  Mindennapi tudás, ami valószínűleg lokális, kontextusfüggő és elfogadott/nem megkérdőjelezett  Szegmentált, és strukturálatlan, ezért nehéz megosztani.  Az a nyelv, amellyel leírnánk, a csoportba ágyazva él, s ez azt eredményezi, hogy a tudás lokálisan terjed.  Miközben sok hasonlóság lehet a különböző szegmensek között, a horizontális tudás strukturálatlan volta azt jelenti, hogy a hasonlóságok nem vizsgálhatók.  Szerintem a laikus tudás és szemlélet horizontális tudás.  Gyakran figyelmen kívül marad, mivel nem lehet leírni, sem vizsgálni  Ám csak azért, mert valami nem bizonyítható tudományosan, nem jelenti azt, hogy nem létezik. (Young and Muller, 2007). Early Childhood Education and Care Workforce

BERNSTEIN Szingulárisok, régiók és gyakorlati területek A szingulárisok olyan akadémiai tudományterületet képviselnek, amelyben különféle tudományterületek jönnek össze és újrakontextualizálódnak a területnek megfelelően.  A kora gyermekkori oktatás és gondozás olyan területként határozható meg, amely különböző szingulárisokra épít, mint például a gyermekfejlődés ismerete, pedagógiai ismeretek és az idegtudomány. A régiók két irányba tekintenek, az egyik a szingulárisok iránya, a másik a gyakorlati területek iránya.  A gyakorlati területek specializáltak és hallgatólagosak (horizontális tudás), a szakmai gyakorlatot informálják. Early Childhood Education and Care Workforce

ISMERETEK Az ECEC-t régióként meghatározva lehetővé teszi a tudások/ismeretek értékelését a kora gyermekkori oktatásra és gondozásra vonatkozóan – mind a vertikális,mind a horizontális ismeret értelmében A tudás hármasa – ismeret, készség, szemlélet – úgy fogalmazódik újra, mint tudások/ismeretek, magukba foglalva a gyermekfejlődésről szóló tudást, a pedagógiai tudást, a laikus tudást, és azokat a különféle módokat, amelyekkel a szemléletek leírhatóvá válnak. Early Childhood Education and Care Workforce

VIZSGÁLAT Mit gondolnak a kora gyermekkori pedagógusok Early Childhood Education and Care Workforce