„Ti a halál titkát szeretnétek meg- tudni. De miképpen találhatnátok meg, hacsak nem az élet szívében keresitek azt? „Ti a halál titkát szeretnétek meg-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
A boldog emberek tudják,
A SZERETET - HIMNUSZA IDÉZET PÁL APOSTOLNAK A KORINTUSIAKHOZ ÍRT 1.LEVELÉBŐL.
Isvara Krisna dász / Tasi István Létkérdés Konferencia 2005
A szeretet himnusz értelmezése
Pénz-Gyönyör-Szabadság
CSOPORTLELKEK, EGYÉNIESÜLÉS, AZ EMBERI LÉLEK SZÜLETÉSE
Egy életem, egy halálom… Vagy mégsem?
ADVENT HARMADIK VASÁRNAPJA
Család.
Mennyire ismered a csakráidat?
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A SIKERES ÉLET TITKA.
Jó reggelt- Isten hozott !.
A keresztény család részesedése az Egyház életében és küldetésében
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
E l m é l e t „A S Z E M T A N A” „A S Z Í V T A N A” KÖNYV – TUDÁS
Boldogsághoz vezető út
Napocska Napköziotthon
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A test-lélek probléma a filozófiában
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Világomban minden rendben van
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
M E G H Í V Ó Szeretettel várunk Nyári Napforduló Sámán Ünnepünkre!
Megújulás Szigete. Lelki szemeiddel képzeld el, amint feltűnik a messzeségben egy apró hajó, és fokozatosan közelít feléd. Amint egyre közelebb ér, két.
Közösség Az Egyház – ecclesiola. Ő Átala, Ő Vele, Ő Benne.
Nagyböjt első hete.
Adventi hírnök: friss fenyőág, Lobog az első gyertyaláng
Boldog 2014-et !.
Eleve elrendelés vagy szabad akarat?
F E J L Õ D É S É S K I B O N T A K O Z Á S
A k i s é n ÉS A N A G Y É n. K É T Á L L Í T Á S Leszületni jó, mert fejlôdünkLeszületni jó, mert fejlôdünk Leszületni kudarc és meg kell szabadulni.
A T E O Z Ó F I A A K T U A L I T Á S A
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Készítette: Jon A. Palmer
Készítette: Jon A. Palmer
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
A gyermeki tisztaság és szeretet, minden aljasságtól mentes
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Utazás a jövőbe.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Erika F. Puni, PhD Stewardship Ministries Director General Conference.
„ Legyetek tökéletesek…” az emberi élet szakaszai és életfeladatai.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A boldog emberek tudják,
Te adtad nékem lelkemet,
A teljes ember bevonása a liturgikus cselekményekbe
Az Advent misztériuma - Spirituális felkészülés a Karácsonyra
MEGHALÁSTÓL MEGSZÜLETÉSIG
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
AZ EMBER SZEREPE A TEREMTÉS ISTENI TERVÉBEN
A LÉTEZÉS EGYETEMES TÖRVÉNYEI
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
A F É L E L E M.
A Teozófiai Társulat küldetése
Visuddhi csakra.
A Teozófiai Társulat küldetése
A tanítvány magányának és közösségi életének dilemmája
Előadás másolata:

„Ti a halál titkát szeretnétek meg- tudni. De miképpen találhatnátok meg, hacsak nem az élet szívében keresitek azt? „Ti a halál titkát szeretnétek meg- tudni. De miképpen találhatnátok meg, hacsak nem az élet szívében keresitek azt? Ha valóban meg akarjátok látni a halál szellemét; tárjátok szélesre szíve- teket az élet teste előtt. Mert az élet és a halál egy, mint ahogyan egy a folyó és a tenger is.” (K. Gibran: A Próféta) Ha valóban meg akarjátok látni a halál szellemét; tárjátok szélesre szíve- teket az élet teste előtt. Mert az élet és a halál egy, mint ahogyan egy a folyó és a tenger is.” (K. Gibran: A Próféta)

ÉLET és HALÁL a teozófiai felfogás szerint

Napjaink problémái A régi, megkövesedett társadalmi és erkölcsi normák, korlátok fellazultakA régi, megkövesedett társadalmi és erkölcsi normák, korlátok fellazultak Hiányzik a válasz a kérdésre: „Kik vagyunk, honnan jöttünk, hová megyünk?”Hiányzik a válasz a kérdésre: „Kik vagyunk, honnan jöttünk, hová megyünk?” –sem a keresztény egyházak, sem a tudományok papjai nem tudják ezt kielégítően megválaszolni Ha nincs jó ‘külső’ válasz, meg kell találni a ‘belső’ választHa nincs jó ‘külső’ válasz, meg kell találni a ‘belső’ választ Legyetek tökéletesek, miként a Mennyei Atyátok tökéletes!” –„Legyetek tökéletesek, miként a Mennyei Atyátok tökéletes!”

K É T K É R D É S Mi az élet?Mi az élet? – egyszeri szenvedés? – természetes folyamat része? Mi a halál?Mi a halál? – valóság vagy káprázat? – „örök misztérium”?

Mindennapi nézeteink Az élet rejtély:Az élet rejtély: –„a születés misztériuma” – „a test börtöne” – „a siralom völgye” – „a halál misztériuma” Misztérium:Misztérium: –olyan tény vagy igazság, amit nem tudunk, vagy nem lehet megmagyarázni – és ezáltal megérteni

Életünk a világban Modell:Modell: – ez a terem a mindennapi életünk tere, amiben csak az öt érzékszervünkkel tájékozódunk – nincsenek (aktív) ismereteink/emlékeink a termen kívüli világról („nem létezik”) – aki bejön az ajtón: „megszületik” – aki kimegy az ajtón: „meghal” – kikukkantunk az ajtón: „halál-közeli élmény”

HalálfélelemHalálfélelem –mi fél a testem?a testem? a lelkem?a lelkem? én?én? –mitõl fél megsemmisülés?megsemmisülés? nyomtalan eltűnés a világból?nyomtalan eltűnés a világból? Mindennapi nézeteink

Az ok a tudatlanságAz ok a tudatlanság – Gauss és az összeadás ig A természet törvényeinek megismeréseA természet törvényeinek megismerése – a tapasztalás világa – alapvető törvények – a világ „kinyílik” rendezettség és harmónia rendezettség és harmónia Mindennapi nézeteink

E l m é l e t KÖNYV – TUDÁSKÖNYV – TUDÁS ismeretek halmazaAz érzékelt (“látott”) világhoz kötött ismeretek halmaza ismeretekAz ismeretek – megtanulhatók/taníthatók – felvett alaptételek köré – logikával rendezhetők – szembeállíthatók intellektusAz intellektus világa: – okos(kodó) emberek vitatkozás/fanatizmus – a formával foglalkozik – a részletek elfedik az egészet „A S Z E M T A N A” SZELLEMI TUDÁSSZELLEMI TUDÁS Az élményekből, felismerésekből származó/felépülő belső tudás tudásEz a tudás – megszerezhető – de nem tanítható – bölcs mondásokba, hasonlatokba befoglalható – nincs szembenállás intuícióAz intuíció világa – bölcs emberek, bölcs mosoly – a tartalommal foglalkozik – az egész tartalmazza a részleteket „A S Z Í V T A N A” „A S Z Í V T A N A”

HalálfélelemHalálfélelem –mi fél a testem?a testem? a lelkem?a lelkem? én?én? –mitõl fél megsemmisülés?megsemmisülés? nyomtalan eltűnés a világból?nyomtalan eltűnés a világból? Mindennapi nézeteink

E l m é l e t Külön (legkívül) a személyiségek Együtt (beljebb) az egyéniségek és a monádok A TÉR káprázata az elkülönültség

Elkülönültség: (milyen szinten nézzük?)Elkülönültség: (milyen szinten nézzük?) –… / elemi rész / atom / molekula / vegyület / fehérjék / sejtek / szövetek / szervek / szerv-csoportok / szervezet (élőlény) / élőlények közössége / népesség / földi élet /… –a láncolat a végtelen Egy-ből a teljes különálláson át a végtelen EGYSÉG felé tart E l m é l e t

Az IDŐ káprázata a mulandóság múlt ===> jelen ===> jövőAz IDŐ káprázata a mulandóság múlt ===> jelen ===> jövő E l m é l e t IDÔ :periódikus folyamatok száma homokszemek pergése inga lengése IDÔ : periódikus folyamatok száma homokszemek pergése inga lengése

Mulandóság: (milyen szinten nézzük?)Mulandóság: (milyen szinten nézzük?) –… / esemény / élmény / tapasztalat / viselkedés / képesség / jellem / tudatos ember / tudatos önfejlesztés / szellemi kibontakozás / … –a láncolat a végtelen Öntudatlan-ból a teljes különálláson át a végtelen TUDATOS felé tart –a láncolat a végtelen Öntudatlan-ból a teljes különálláson át a végtelen TUDATOS felé tart E l m é l e t

A félelem feloldása: a TUDÁS-on átA félelem feloldása: a TUDÁS-on át –a testi élet csak átmeneti szakasz születés‘bejövet a szobába’születés‘bejövet a szobába’ halál‘távozás a szobából’halál‘távozás a szobából’ –testen kívüli tapasztalatok –halálközeli élmények E l m é l e t

Alapvető törvényekAlapvető törvények élet és halál élet és halál – újraszületés a periodicitás törvénye a személyiség (a test és a lélek) születik újra a régi ‘meghal’, az új létrejön a személyiség (a test és a lélek) születik újra a régi ‘meghal’, az új létrejön az egyéniség megmarad és tárolja a tapasztalatokat az egyéniség megmarad és tárolja a tapasztalatokat

T E R E M T É S

A szellem és az anyag egymásra hatA szellem és az anyag egymásra hat – létrejön a forma („megszületik”) – addig „él”, amíg a szellem működteti – a forma megszűnik („meghal”), ha az éltető szellem kivonul belőle – sem a szellem, sem az anyag nem hal meg, csak újabb formákat hoznak létre T E R E M T É S

Indíték Ötlet ‚MI’ Tervezés ‚MILYEN’ Előkészítés ‚HOGYAN’ Létrehozás (megalkotás) Működő alkotás Idő (energia) A ‘teremtés’ folyamata „Mint lent, úgy fent” E l m é l e t

Homokozó a gyereknek:Homokozó a gyereknek: – kijelölöm a helyét – a világ a térben – feltöltöm homokkal – az első kiáradás – odaviszem a gyereket, aki várat épít – a második kiáradás – mozgó (élő) játékhoz kell a mozgatóerő – a harmadik kiáradás T E R E M T É S

ADI ADI (ISTENI) VILÁG ANUPADAKA ANUPADAKA (MONÁDI) VILÁG ATMIKUS ATMIKUS (NIRVÁNI) VILÁG BUDDHIKUS BUDDHIKUS VILÁG MENTÁLIS MENTÁLIS VILÁG ASZTRÁLIS ASZTRÁLIS VILÁG FIZIKAI FIZIKAI VILÁG ELSŐ (AKARAT) MÁSODIK (BÖLCSESSÉG) HARMADIK (TEVÉKENYSÉG) NAP - LOGOSZ ELSŐ KIÁRADÁS A HÁROM TEREMTŐ KIÁRADÁS

ATMIKUS BUDDHIKUS MENTÁLIS ASZTRÁLIS FIZIKAI 1. ELEMI BIRODALOM 2. ELEMI BIRODALOM 3. ELEMI BIRODALOM ÁSVÁNYI BIRODALOM NÖVÉNYI BIRODALOM 1. elementális lények 2. elementális lények 3. elementális lények EMBERI BIRODALOM ÁLLATI BIRODALOM Monádi lényeg Ember feletti... A Z Ö T „A L S Ó” B I R O D A L O M

Az ember felépítéseAz ember felépítése –test – lélek – szellem – isteni szikra – (kocsi – ló – kocsis – utas) –test: sűrű fizikai test és az energia-test a cselekvés eszköze –lélek: asztro-mentális test, –szellem: kauzális test –isteni szikra (monád) E l m é l e t az érzelmek és gondolatok eszköze az érzelmek és gondolatok eszköze a ‚halhatatlan’, a szellemi ember

DURVA FIZIKAI TEST ÉTERIKUS (ENERGIA-) TEST ASZTRO-MENTÁLIS TEST KAUZÁLIS TEST EGYÉNISÉG EGYÉNISÉG (ÂTMA -- BUDDHI -- MANAS) MONÁD (A HÁRMASSÁG TÜKRÖZŐDÉSE) SZEMÉLYISÉG A Z E M B E R F E L É P Í T É S E

E l m é l e t

újra-megszületés Az újra-megszületés folyamata A permanens atom újra éled Kauzális Mentális Asztrális Éterikus & Fizikai

Az anya és a magzat aurája megszületés előttAz anya és a magzat aurája megszületés előtt E l m é l e t

aratás 2. szakasz -- az ‘aratás’ A fizikai test teljesen megújul minden 7 éves periódusban; az asztrális és mentális testek rövidebb idő alatt. A csakrák aktiválása:0 -7 évben a gyökér- és a lép-csakra, 7-14 évben a köldök- és a szív-csakra, évben a torok- és a homlok-csakra, a korona-csakra később. ATMIKUS BUDDHIKUS MENTÁLIS ASZTRÁLIS FIZIKAI ÉLETERŐ ELŐKÉSZÜLÉS MEGÚJULÁS VAGY 2. GYERMEKKOR ÉRZELMEK VALLÁS EGYÜTTÉRZÉS VAGY ÉRZELMI RIDEGSÉG ELME TANULÁS SZERETET HÁZASSÁG AKARAT / A LEGNAGYOBB ANYAGI ÉRDEKELTSÉG BAJTÁRSIASSÁG VAGY VÁLÁS BÖLCSESSÉG VAGY BESZŰKÜLT ELME vetés 1. szakasz -- a ‘vetés’ EGY TESTETÖLTÉS SZAKASZAI

meghalás A meghalás folyamata Éterikus & Fizikai Asztrális Mentális Kauzális A permanens atom szunnyad burok burok

az élet végén a halál után E l m é l e t Az aura átrendeződése

AzÉN Az emberi élet körforgása “HALÁL” 1 SZENVEDÉLYES 2 KÖZNAPI 3 ÉRZÉKENY 4 MEGTISZTULÓ 5 APRÓLÉKOS 6 MŰVÉSZI 7 SZELLEMI 1  4 MENNYORSZÁG 5  7 MENNYORSZÁG ELKÜLÖNÜLÉS “SZÜLETÉS” év év TESTET-ÖLTÉS

E l m é l e t Alapvető törvényekAlapvető törvények – élet és halál – karmaaz ok és okozat törvénye – egy élet-szakaszra – az egész életre – több életre kiható – dharmaaz élet-feladat – egy életre – életek sorára – az egész megnyilvánulásra

Indíték VÁGY Ötlet Tervezés (meggondolás?) Előkészítés CSELEKVÉS Eredmény Idő (energia) A ‘karma-teremtés’ folyamata Élő törvény: a hatása módosítható ! E l m é l e t

Segítő cselekedetek Jó körülmények Ártalmas cselekedetek Rossz körülmények Vágyak, törekvések Tehetségek, képességek Következetesség Jellem Sikerek Lelkesedés Tapasztalatok Bölcsesség Fájdalmas tapasztalatok Lelkiismere t Szolgálni akarás Spiritualitás AZ ELMÚLT ÉLETBŐL A JELEN ÉLETBEN A K A R M A M Û K Ö D É S E

Segítő cselekedetek Jó körülmények Ártalmas cselekedetek Rossz körülmények Vágyak, törekvések Tehetségek, képességek Következetesség Jellem Sikerek Lelkesedés Tapasztalatok Bölcsesség Fájdalmas tapasztalatok Lelkiismere t Szolgálni akarás Spiritualitás A JELEN ÉLETBŐL A JÖVŐ ÉLETBEN A K A R M A M Û K Ö D É S E

E l m é l e t A kibontakozás és a fejlődésA kibontakozás és a fejlődés –a szellemi út a tudat kibontakozik – a szunnyadótól a tudatosiga tudat kibontakozik – a szunnyadótól a tudatosig az eszközök fejlődnek – a tohonyától a kifinomultigaz eszközök fejlődnek – a tohonyától a kifinomultig a tanítvány és a Mestera tanítvány és a Mester –„Ha a tanítvány készen áll, a Mester megjelenik.” – a beavatások és a további út

É l e t m ó d Ö n i s m e r e t ! „A legfontosabb, hogy milyennek látod önmagadat” „Légy alázatos, ha keresed a bölcsességet. Légy még alázatosabb, ha ura vagy annak.”

V i l á g n é z e t Minden létezés a lényegében EGYMinden létezés a lényegében EGY –az ember mikrokozmosz a makrokozmoszban A világban minden él – nincs ‘holt anyag’A világban minden él – nincs ‘holt anyag’ Ez az élet periódikus: kiárad és visszahúzódik,Ez az élet periódikus: kiárad és visszahúzódik, –ezért minden létező forma csak viszonylagos, –CSAK AZ EGY ÖRÖK!

É l e t m ó d Minden élő és ‘élettelen’ megbecsüléseMinden élő és ‘élettelen’ megbecsülése –a testvériség eszméje kivétel nélkül az egész világra vonatkozik –minden és mindenki léte és élete része az egésznek,mert ‘benne él, mozog és létezik’ A más vélemények tiszteletben tartásaA más vélemények tiszteletben tartása –minden álláspont és vélemény is része az egésznek, attól nem választható el

Óh, Rejtett Élet, amely ott rezegsz minden atomban, Óh, Rejtett Világosság, amely ott ragyogsz minden teremtményben, Óh, Rejtett Szeretet, amely egységben mindent átölelsz, Tudja meg mindenki, aki magát Veled egynek érzi, hogy M I N D E N M Á S S A L I S E G Y !

Köszönöm a figyelmüket!