„H ATÁR –H ELYZETBEN ” A Z ISKOLAI EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS KIHÍVÁSAI ÉS LEHETŐSÉGEI A KÖZNEVELÉSI RENDSZER ÁTALAKULÁSA SORÁN dr. Koós Tamás Országos Egészségfejlesztési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
az általános iskolákban
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Napocska Napköziotthon
Méltányossági elvek a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Munkahelyi egészség és biztonság
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A tanárképzés szerkezete
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Tanórán kívüli tevékenységek gazdagítási lehetőségei Varga Attila február 4.
Célcsoportok a munkahelyi egészségfejlesztéssel foglalkozók, foglalkozás egészségügyben dolgozó orvosok és ápolók, a humán erőforrás gazdálkodás munkatársai,
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Barcsák Marianna - KPSZTI
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Barcsák Marianna KPSZTI
főosztályvezető-helyettes
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

„H ATÁR –H ELYZETBEN ” A Z ISKOLAI EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS KIHÍVÁSAI ÉS LEHETŐSÉGEI A KÖZNEVELÉSI RENDSZER ÁTALAKULÁSA SORÁN dr. Koós Tamás Országos Egészségfejlesztési Intézet szakmai vezető TÁMOP / „Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojekt Egészségismeretek átadása. Nemzetközi példák a jogalkotásra és gyakorlati megvalósításra

A hazai szabályozás alapjai – évi CLIV. Tv. az egészségügyről 38. § (1) A köz- és felsőoktatási, valamint a szakképzési rendszer, illetőleg a felnőttoktatás keretében az életkorhoz és a tanulmányokhoz igazodva meg kell ismertetni a) az emberi szervezet felépítésének, működésének és a környezet kölcsönhatásainak törvényeit, b) az egészséges életmódra, különös tekintettel az egészséges táplálkozásra, rendszeres testmozgásra, a dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás mellőzésére, valamint az egészséges környezet megteremtésére vonatkozó tudnivalókat, c) a személyi higiénés és mentálhigiénés ismereteket, d) a testmozgás és a sport egészségfejlesztő szerepét, e) a nemi érintkezés útján terjedő betegségek megelőzésével és kezelésével kapcsolatos tudnivalókat, f) a legfontosabb szűrővizsgálatokat és az azokon való részvétel fontosságát, g) a szenvedélybetegségeket, ezek káros hatásait, és a rászokás elkerülésének módját, h) az elsősegélynyújtás elméletét és gyakorlatát, i) az egészségügyi szolgáltatások igénybevételének szükségességét, feltételeit és lehetőségeit, valamint j) az egészséggel összefüggő etikai alapokat.

A hazai szabályozás alapjai – évi CLIV. Tv. az egészségügyről 38. § (4) Az egészségnevelés kiterjed a betegségek és kórmegelőző állapotok megelőzésével, korai felismerésével és az egészséges életmóddal kapcsolatos tudnivalók, módszerek ismertetésére is. Ennek során hangsúlyozandó az egyén és a közösség lehetősége és felelőssége egészségével kapcsolatban. 38. § (6) Az (1) bekezdésben foglaltakat a pedagógusok képesítési követelményeinek meghatározása során figyelembe kell venni.

2011. évi XCX. tv. a nemzeti köznevelésről 1.§ (2) A köznevelés közszolgálat, …. A köznevelés egészét a tudás, az igazságosság, a rend, a szabadság, a méltányosság, a szolidaritás erkölcsi és szellemi értékei, az egyenlő bánásmód, valamint a fenntartható fejlődésre és az egészséges életmódra nevelés határozzák meg. 62. § (1) A pedagógus alapvető feladata… e) egymás szeretetére és tiszteletére, a családi élet értékeinek megismerésére és megbecsülésére, együttműködésre, környezettudatosságra, egészséges életmódra, hazaszeretetre nevelje a gyermekeket, tanulókat, g) a gyermek testi-lelki egészségének fejlesztése és megóvása érdekében tegyen meg minden lehetséges erőfeszítést: felvilágosítással, a munka- és balesetvédelmi előírások betartásával és betartatásával, a veszélyhelyzetek feltárásával és elhárításával, a szülő - és szükség esetén más szakemberek - bevonásával,

110/2012. (VI. 4.) Korm. Rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról NAT kulcskompetenciái, szinkronban az EU által meghatározott kulcskompetenciákkal. Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006/962/EK) 6. Szociális és állampolgári kompetencia „A szociális kompetencia kapcsolódik az egyéni és társadalmi jól-léthez, és megköveteli annak megértését, ahogyan az egyén saját ideális fizikai és mentális egészségét biztosítani tudja, ideértve ennek a maga és családja, illetve közvetlen társadalmi környezete számára szolgáló forrásként való felismerését, valamint annak ismeretét, ahogyan az egészséges életvitel mindehhez hozzá tud járulni. „ Egészségre vonatkozó ismeretek és készségek: nincs egységes rendszerbe foglalt követelményrendszer, sok helyütt, párhuzamosan is megjelenő, az egészséggel kapcsolatos tartalmak.

WHO Health Promoting Schools – Egészségfejlesztő Iskolák A legfontosabb komponensek Egészséget támogató, az egészségismereteket átadó tananyagok, kurrikulumok; Iskola belső környezete és ethosza egészséget támogató Kapcsolat a családokkal és a közösséggel Következő dia: „The WHO Health Promoting School framework for improving the health and well-being of students and their academic achievement (Review)” The Cochrane collaboration 2014

WHO Health Evidence Network, 2010 Az egészségfejlesztő iskola legfontosabb megvalósítási területei Iskolai, az egészséget támogató belső eljárások, szabályzatok Az iskola fizikai környezete Az iskola társadalmi környezete Iskola/közösség viszonyrendszer Egyéni, egészség-ismeretek és –készségek fejlesztése Iskola-egészségügyi szolgálat.

Néhány nemzetközi példa – Egyesült Államok (Kalifornia) Jogszabályban rögzített kötelező egészségnevelési standardok, ezek felépítése; 1. Lényegi (egészség) koncepció, 2. Befolyás (egészség hatások) elemzése, 3. Hiteles információ keresése, 4. Személyek közötti kommunikáció szerepe, 5. Döntéshozatal az egészség érdekében, 6. Célkitűzés, 7. Egészségmegőrző viselkedés gyakorlata, 8. Egészségre ösztönzés.

A legfontosabb témakörök az egészségnevelési standardokban 1.Táplálkozás és testmozgás 2. Növekedés, fejlődés, 3. Szexuális fejlődés 4. Balesetmegelőzés és biztonság (beleértve a zaklatást is) 5. Alkohol, dohányzás, és egyéb szerek 6. Szellemi, érzelmi, szociális egészség 7. Személyes és közegészségügy Néhány nemzetközi példa – Egyesült Államok (Kalifornia)

Az iskolai egészségnevelési standardokhoz tartoznak oktatási segédletek. Mérőeszközök, amelyek iskolai szinten képesek mérni bizonyos magatartások elterjedtségét, ill. egészéggel kapcsolatos ismereteket és attitűdöket Pl. California Healthy Kids Survey Iskolák teljesítményéhez kapcsolódó konkrét mutatók, lehetőséget kínálnak összehasonlításra. Néhány nemzetközi példa – Egyesült Államok (Kalifornia)

Önálló egészségismeret tantárgy a 7-9. osztályokban. Folytatódik egészségismeret tárgyként a középiskolában Alsóbb évfolyamokon beépül más tárgyakba, pl. környezet- és természetismeret, biológia, földrajz, fizika és kémia részeként jelenik meg. Az egészségismeretek mellett/részeként hangsúlyosan megjelennek a bántalmazást/zaklatást megelőző programok (pl. KiVa) Rendszeres mérések a 14 év fölötti korcsoportban. Egészségismeret és egészségmagatartás, az egész országera kiterjedően. Néhány nemzetközi példa – Finnország

Egészségismeret és készség oktatás megjelenik a közoktatás rendszerében Két fő irány: Testnevelés PSHEE (Personal, Social Health and Economic Education), ezen belül leggyakrabban érintett témakörök: táplálkozás és egészséges életmód ismeretek: drogról, alkoholról és dohányzásról érzelmi egészség és jóllét biztonsági (baleset megelőzési) ismeretek nemiség és kapcsolatok oktatás Továbbá: kormányzati étkezési standardok az iskolák számára Néhány nemzetközi példa – Anglia

A PSHEE során a tanulók számára adott visszajelzés formája: Néhány nemzetközi példa – Anglia

Iskolai egészségfejlesztés vizsgálata az OFSTED mérőeszközeivel. Átfogó egészségismeret-oktatás vizsgálat alap- és középfokú iskolák bevonásával. Néhány nemzetközi példa – Anglia

Egészséggel kapcsolatos ismereteket számos országban oktatnak hatékonyan. A hatékony oktatás általában önálló vagy nagyrészt az egészség-ismeretekkel foglalkozó tárgy formájában jelenik meg a kiemelt évfolyamokon, Az egészségismeret oktatási rendszer részeként az oktatási kormányzat megfogalmaz előzetesen standardokat, követelményeket, ill. kötelezően oktatandó ismereteket; Az egészség-ismeret oktatást kiegészítik iskolai egészségfejlesztési programok támogatásával, ill. iskolai testnevelési/testmozgás programokkal, továbbá iskolai étkeztetési előírásokkal; Rendszeresen mérnek iskolai szinten és egyéni szinten, az iskolák eredményessége összevethető. Összegzés

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!