Dr. Lőre Vendel Győr, május 4. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia
A járműipari beszállítók üzlet- és árpolitikájának elemzése Dr. Lőre Vendel Győr, május 4.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Módszerek: – Kérdőíves adatbázis (118 vállalat) statisztikai elemzése – Elsősorban gyakorisági sorok, átlag, szórásértékek (főleg az alacsony elemszám miatt) – Másodsorban kereszttábla- elemzés, ANOVA Kutatás fókuszpontjai: – Érzékelt versenynyomás (üzletpolitika globális nézőpont) – Követő/ diktáló viselkedésmód (üzletpolitika globális nézőpont) – Üzleti modell keret a részletes elemzéshez – Értékajánlat – Beszállítók vásárlóinak elemzése – Beszállítók beszállítóinak elemzése – Árképzés módszerei Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Kutatás célja, háttere
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Üzletpolitikai elemzés kerete (üzleti modell) Forrás: A szerző saját szerkesztése, Barakonyi (2008) adaptációjával
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Üzletpolitika globális nézőpontból/ érzékelt versenynyomás NÁtlagSzórás Vásárlók versenynyomása1184,580,732 Szállítók versenynyomása1183,641,122 Nemzetközi versenytársak nyomása 1153,631,239 Új belépők versenynyomása1093,221,012 Hazai versenytársak versenynyomása 1162,931,317 Helyettesítő termékek versenynyomása 1102,931,332 Új belépők Iparági versenytársak A verseny intenzitása Iparági versenytársak A verseny intenzitása Vásárlók Beszállítók Helyettesítő termékek A beszállítók alkuképesség e Új belépők megjelenésén ek veszély A vásárlók alkuképesség e Helyettesítő termékek veszélye Belépési korlátok Gazdaságos üzemméret Szabadalmaztatott termék különbségei Márkaidentitás A váltás költségei Tőkeigény Disztribúciós lehetőség Abszolút költségelőnyök Tanulási görbe Hozzáférés a szükséges inputokhoz Szabadalmaztatott termékdesign Kormányzati politika Várható retorzió Belépési korlátok Gazdaságos üzemméret Szabadalmaztatott termék különbségei Márkaidentitás A váltás költségei Tőkeigény Disztribúciós lehetőség Abszolút költségelőnyök Tanulási görbe Hozzáférés a szükséges inputokhoz Szabadalmaztatott termékdesign Kormányzati politika Várható retorzió A verseny meghatározói Iparági növekedés Fix költség/ hozzáadott érték Időszakos fölös kapacitás Termékkülönbségek Márkaidentitás A váltás költségei Koncentráció és egyensúly Információs komplexitás A versenytársak sokfélesége Vállalati (stratégiai) érdekeltségek Kilépési korlátok A verseny meghatározói Iparági növekedés Fix költség/ hozzáadott érték Időszakos fölös kapacitás Termékkülönbségek Márkaidentitás A váltás költségei Koncentráció és egyensúly Információs komplexitás A versenytársak sokfélesége Vállalati (stratégiai) érdekeltségek Kilépési korlátok Beszállítók alkuereje Az erőforrások különbözősége Tranzakciós költségek Helyettesítő erőforrások megléte Beszállítók koncentráltsága A volumen szerepe a beszállítónak Az iparági összbeszerzéshez viszonyított költségszint Az erőforrások hatása a költségszintre Beszállítói előre integrálódás veszélye Beszállítók alkuereje Az erőforrások különbözősége Tranzakciós költségek Helyettesítő erőforrások megléte Beszállítók koncentráltsága A volumen szerepe a beszállítónak Az iparági összbeszerzéshez viszonyított költségszint Az erőforrások hatása a költségszintre Beszállítói előre integrálódás veszélye Vásárlók alkuereje Vásárlói koncentráció Ár/ összes vásárlás Vásárlói volumen Termékkülönbségek Vásárlóváltás költségei Márkaidentitás Vásárlói információ Minőség/ teljesítmény Vásárló esetleges képessége a hátrafele történő integrációra Vásárlói profit Helyettesítő termékek Vásárlók alkuereje Vásárlói koncentráció Ár/ összes vásárlás Vásárlói volumen Termékkülönbségek Vásárlóváltás költségei Márkaidentitás Vásárlói információ Minőség/ teljesítmény Vásárló esetleges képessége a hátrafele történő integrációra Vásárlói profit Helyettesítő termékek Helyettesítő termékek fenyegetése Helyettesítő termékek relatív árfekvése Váltási költségek Vásárlói hajlandóság a helyettesítő termékek választására Helyettesítő termékek fenyegetése Helyettesítő termékek relatív árfekvése Váltási költségek Vásárlói hajlandóság a helyettesítő termékek választására Ötfokozatú minősítő skálán értékelve Forrás: A szerző saját szerkesztése saját kutatás alapján, 2011
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Érzékelt versenynyomás és vállalati jellemzők összefüggése Vizsgált tényezők: – Alapítás kezdete és versenynyomás erőssége (ANOVA) – Autóipari tevékenység kezdete és versenynyomás erőssége (ANOVA) – Foglalkoztatotti létszám és versenynyomás (Pearson-féle korrelációs együttható) – Legnagyobb vásárló részesedése és versenynyomás (Pearson-féle korrelációs együttható) – Beszállítói szint és versenynyomás (ANOVA) Eredmények: – Alapítás: Hazai versenytársak nyomása tekintetében szignifikáns (F=3,485; sig.=0,034) – fiatal cégek alacsonyabb hazai versenynyomást észlelnek (nem volt idő betörni más cégeknek a piacra) – Autóipari tevékenység kezdete: nincs szignifikáns különbség – Foglalkoztatotti létszám: nemzetközi versenytársak nyomása gyenge lineáris kapcsolat (r=0,267;sig.=0,004) – Legnagyobb vásárló részesedése: gyenge negatív irányú kapcsolat (r=-0,230; sig.=0,020) a helyettesítő termékek versenynyomásával. – Beszállító szintek alapján nincs szignifikáns eltérés
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Üzletpolitika globális nézőpontból/ „függőségi modell” Forrás: A szerző saját szerkesztése saját kutatás alapján, 2011 Piaci tendenciákÁrak alakítása N Relatív gyakoriság (%) N Követő9885,29584,1 Alakító/ diktáló1714,81815,9 Összesen115100, ,0 N Relatív gyakoriság (%) Meglevő vásárlók növekedése 5042,40 Piac bővülése4336,40 Termékpaletta- bővülés 3529,70 Versenytársak kiszorítása 1613,60 Innováció119,30 Kooperáció54,20 Cég képes-e alakítani az árakat, piacot? Miből származik a növekedés?
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Vállalati „függőség” és beszállítói jellemzők összevetése Vizsgált tényezők és eredmények: – Piaci diktáló/ követő pozíció nem mutat szignifikáns eltérést: Alapítási idő tekintetében Autóipari beszállítás kezdetét tekintve Méretkategória tekintetében Beszállítói szint tekintetében – Áralakító/ árkövető magatartás nem mutat szignifikáns eltérést: Alapítási idő tekintetében (de tendenciaszerűen a fiatalabb cégekre jellemzőbb a diktáló pozíció) Autóipari beszállítás kezdetét tekintve (de tendenciaszerűen az újabb autóipari beszállítókra jellemzőbb a diktáló pozíció) Méretkategória tekintetében Beszállítói szint tekintetében – Növekedési faktorok tekintetében: Kis elemszám miatt (alacsony elemszámú cellák) nem lehet szignifikáns összefüggést fellelni; Tendencia sem olvasható le.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Értékajánlat Forrás: A szerző saját szerkesztése saját kutatás alapján, 2011 Melyek a beszállítók értékajánlatának legfontosabb elemei? N Kiválasztás gyakorisága (%) Minőség9479,70 Kedvező árszint8773,70 Rugalmas beszállítói készség 7059,30 Földrajzi közelség4033,90 Stratégiai együttműködés3227,10 Közös kutatás-fejlesztés1411,90
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Értékajánlat és beszállítói jellemzők összevetése Vizsgált tényezők és eredmények: – Alapítás éve és értékajánlat tényezői: Általában nincs szignifikáns kapcsolat, kivéve: Földrajzi közelség (mint versenyelőny-forrás) és alapítás (χ2=6,369, df=2, sig.=0,041) – fiatalabbaknál domináns tényező a földrajzi közelség Közös K+F (mint versenyelőny-forrás) és alapítás (χ2=5,631, df=2, sig.=0,060) – fiatalabb beszállítókra kevésbé jellemző – Autóipari beszállítás kezdete és értékajánlat tényezői: Általában nincs szignifikáns kapcsolat, kivéve: Földrajzi közelség (mint versenyelőny-forrás) és alapítás (χ2=5,707, df=3, sig.=0,058) – fiatalabbaknál domináns tényező a földrajzi közelség Közös K+F (mint versenyelőny-forrás) és alapítás (χ2=14,862, df=3, sig.=0,001) – fiatalabb beszállítókra kevésbé jellemző – Méretkategória és értékajánlat: Általában nincs szignifikáns kapcsolat, de Minőség (mint versenytényező) és méretkategória összefügg (χ2=8,876, df=3, sig.=0,031) – nagyobb beszállítók esetén hangsúlyosabb versenytényező a minőség.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Árképzés Forrás: A szerző saját szerkesztése saját kutatás alapján, 2011 Milyen módon történik az árképzés? Jelölés száma Módszert alkalmazó cégek aránya (%) Vevőkkel való tárgyalás során dől el az ár 6353,40 Megtérülés alapú árképzés3126,30 Haszonkulcs elvű árképzés3126,30 Versenytársakhoz igazodó árképzés 2722,90 Elismert értékre épülő árazás 97,60 NÁtlagSzórás Költségek szintje 1184,360,864 Piaci kereslet1174,340,832 Versenyhelyzet1174,190,946 Anyavállalat üzletpolitikája 1073,861,476 Árképzésre ható tényezők Sem a méretkategória, sem a beszállítói szint, sem az alapítás és autóipari beszállítás kezdete nem befolyásoló tényező
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Árképzésre ható tényezők és beszállítói jellemzők összevetése Vizsgált tényezők és eredmények: – Alapítás éve és árképzésre ható tényezők: Nincs szignifikáns kapcsolat – Autóipari beszállítás kezdete és árképzésre ható tényezők: Nincs szignifikáns kapcsolat – Méretkategória és árképzésre ható tényezők: Általában nincs szignifikáns kapcsolat, de Foglalkoztatottak száma gyengén korrelál a vevőkkel történő tárgyalásos megegyezés fontosságával (r=-0,200; sig.=0,032) – Minél nagyobb egy cég, annál valószínűtlenebb, hogy tárgyalásos árkialakítás történik. Foglalkoztatottak száma gyengén korrelál a megtérülés alapú árképzés fontosságával (r=-0,221; sig.=0,020) Minél nagyobb egy cég, annál valószínűtlenebb, hogy megtérülés alapú árképzés történik. Foglalkoztatottak száma gyengén korrelál a megtérülés alapú árképzés fontosságával (r=-0,197; sig.=0,039) Minél nagyobb egy cég, annál valószínűtlenebb, hogy versenytársakhoz igazodó árképzés történik. – Beszállítói szakértő véleménye alapján kevert módszertant alkalmaznak az esetek többségében (nehéz bekategorizálni a kérdőív elemeinek megfelelően)
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Infrastruktúra/alapvető képességek Forrás: A szerző saját szerkesztése saját kutatás alapján, 2011 Mely tudástőke- elemek a legfontosabb faktorok a versenyben? Sem a méretkategória, sem a beszállítói szint, sem az alapítás és autóipari beszállítás kezdete nem befolyásoló tényező
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Infrastruktúra/ beszállítók beszállítói Forrás: A szerző saját szerkesztése saját kutatás alapján, 2011 N Relatív gyakoriság (%) 1. szintű beszállító3227,8 2. szintű beszállító5547,8 3. szintű beszállító2118,3 4. szintű beszállító76,1 Összesen115100,0 A beszállítók alacsonyabb szintű beszállítóival leggyakrabban 1 éves szerződést kötnek a megrendelők (34%), illetve a vállalatok közel %-a köt 1 évnél rövidebb, illetve 2-3 éves, vagy 3 évnél hosszabb időtartamra szerződést. A vállalatok 55%-a keretrendelésen alapuló hosszabb távú együttműködésben dolgozik a beszállítóival, míg 25% áll laza eseti megrendelésen alapuló kapcsolatban partnereivel. A legkisebb a stratégiai szövetségen alapuló együttműködés aránya (20%).
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Beszállítók vásárlói Forrás: A szerző saját szerkesztése saját kutatás alapján, 2011 N Relatív gyakoriság (%) 1. szintű beszállító3227,8 2. szintű beszállító5547,8 3. szintű beszállító2118,3 4. szintű beszállító76,1 Összesen115100,0 A szerződések időtávja szempontjából a megrendelőkkel hosszabb távú a kapcsolat, mivel itt domináns a 3 évnél hosszabb időtartamra kötött szerződés (35%), az egy évre kötött szerződések aránya 25%, míg az 1 évnél rövidebb és 2-3 éves időtartamú szerződések aránya 20% körül ingadozik. 53% perspektivikus keretszerződésen alapuló kapcsolatban áll megrendelőivel, míg 18% laza, eseti kapcsolatban, és 29 % azon cégek aránya, akik erősebb, „kvázi stratégiai szövetséget” alkotnak.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Járműipari beszállítók üzletpolitikájának elemzése Összegzés Forrás: A szerző saját szerkesztése saját kutatás alapján, 2011 Legerősebb versenytényező a vásárlók nyomása. Mind a piaci tendenciák, mind az árak alakításában túlnyomó többségben követő szerepbe helyezkednek a vállalatok. Egyoldalú függő szerepbe kényszerülnek bele a vállalatok. A magyar gazdaság jelenleg nem jutott el a fejlődés innovációs fázisába: az innovációra épülő vállalakozások jelenleg a szerény kisebbséget képviselik. Beszállítói hálózat értékajánlatának legfontosabb eleme a minőség, mely egyfajta üzleti feltételt is jelent egyben. Második tényező az ár, míg szintén fontos elem a rugalmasság. Beszállítói hálót a minőség- ár- rugalmasság hármasa fogja át
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!