Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda Kérdések és válaszok, avagy oktatási programokkal a szegénység ellen SZMI 2010. április 21. Darvas Ágnes.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Baranya Paktum a gazdaság fejlesztéséért Március 24. Dr. Tótsimon Péter.
Advertisements

Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
1 Ferge Zsuzsa: A magyar „GYEP” ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata – MTA-KTI Gyerekprogram.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
„Az esély kis körei” Helyi esélyegyenlőségi programok Magyarországon Záró konferencia Budapest, december 8. ÁROP Esélyegyenlőség-elvű.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Szász Anikó 70/  Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP)  Vidékfejlesztési Program (VP)  Terület-
„TE IS részese lehetsz” EQUAL konferencia Pécs, május 9. A Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ együttműködése a munkáltatókkal Dr. Brebán.
„Tudás – Érték – Tapasztalat integrációs program” TÁMOP A-11/ Nyitókonferencia Február 23.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Országos Cigánymisszió „Amit tehát szeretnétek, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is ugyanazt cselekedjétek velük.” Mt
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
… HOL JÁR AZ ISTEN? BENNÜNKET ELFELEJT?. HOL? Dél-Baranya Kedvezőtlen gazdaságföldrajzi elhelyezkedés Rossz infasrtuktúrális ellátottság Alacsony képzettségi.
Kistérségi gyerekesély programok módszertani támogatása MTA Gyerekprogram.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
„Mocsolád-Civilház” NKFT megalakulás I.Alsómocsolád méretéből (346 fő) és zsákjellegéből adódó intézményi és egyéb háttér hiányosságainak kiküszöbölése:
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Barcsák Marianna KPSZTI
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Intézményvezetői célkitűzések
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL
Lorem ipsum.
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda Kérdések és válaszok, avagy oktatási programokkal a szegénység ellen SZMI április 21. Darvas Ágnes

a folyamat Gyerekszegénység elleni program (2006) Kistérségi megvalósítási kísérlet (2006-) „Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia, (2007) Kistérségi kiterjesztés – komplex gyerekesély programok (2008-)

a megvalósulás … Uniós források Költségvetési források Értékelő Bizottság (komplex-program-barát környezet hiánya!)

„Legyen jobb a gyermekeknek” Nemzeti Stratégia, : megvalósítási kísérlet és kistérségi kiterjesztés Megvalósítási kísérlet: Szécsényi kistérség Kiterjesztés első köre: Kistelek, Bátonyterenye, Sásd, Baktalórántháza, Heves Kiterjesztés második köre: Sarkad, Szigetvár, Csenger, Jánoshalma, Ózd, Mezőcsát Miért vidék – miért lhh? Szegénység kelet-európai természete – fokozatos univeralizmus (projekt és program ellentmondásai) (mi lesz, ha vége a projektnek?)

Kistérségi programok A program céljai azonosak az országos célokkal, de a megvalósítás léptéke sokkal kisebb. Ez nem csak mennyiségi, hanem minőségi kérdés is. A cselekvés módszerei szükségképpen mások. Nincs mód jogszabályalkotásra, a források szűkösek, viszont a személyes szolgáltatások, személyes hatások lehetőségei sokkal nagyobbak, és tényleges lehetőség a civil társadalom – érintettek és nem érintettek – cselekvésbe bevonása. (lehet-e strukturális változtatások nélkül változtatni a helyzeten?)

Alkalmazási kísérlet - Szécsényi kistérség 13 település ( fő) 20 ezer főt meghaladó lakosság 4000-nél kicsit több 0-18 éves gyerek 2000 körüli álláskereső/ munkanélküli megközelítőleg 1000 tartós munkanélküli munkaerő-kereslet minimális felnőtt népesség iskolázottsága országos átlagtól elmarad roma lakosság aránya településenként 0 és 40% között, az oktatási intézményekben 0 és % között

gyerekházak integrált fejlesztések előkészítése, korai fejlesztés, óvodáztatási helyzet javítása Korai képességgondozás, Biztos Kezdet Program iskolai koordinátori háló, tanodák működtetése, iskolán belüli, tanórán kívüli programok és szolgáltatások, tantestületi továbbképzések nyári napközi és tábor Közoktatási integráció, a közoktatás fejlesztése „második esély” program Ifjúságfejlesztés családokkal folytatott munka közösségi ház – korrepetálás, szabadidős programok közösségi munka szakmaközi hálózatok működtetése pszichológiai tanácsadás Szociális és közösségi munka

IT mentorok IT pontok, teleházak Információs társadalom fejlesztése szűrések közétkeztetés Egészségesebb gyerekkor egyéni esetkezelés közösségi munka közösségi ház Lakhatási program tanácsadás munkahelyteremtő projektek – pl. maga a program szociális szövetkezet Szülők foglalkoztatása szociális gazdaság - szociális szövetkezet társadalmasítás – gyerekbizottság és albizottságai Fenntarthatóság

Hogyan lehet beavatkozni? GYENP – nagy rendszerek fejlesztése – lassú folyamat, de valami „csendben” beindul a hagyományos intézményekben is ezzel a szolgáltatási környezettel (egy településen teljesen független támop-os program nagyon hasonló elemekkel az iskoláskorúaknak, de elzárkózás a koraitól!) létező és új szolgáltatások „Itt és most” és stratégiai célok elérésének dilemmája (tanoda – iskolai tanórán kívüli programok)

mikortól és hol kell beavatkozni? Korai képességgondozás – gyerekházak Gyerekház-óvoda átmenet Óvoda Óvoda-iskola átmenet Befogadó iskola - integráció - kompetenciaalapú oktatás - pedagógusok Egész napos iskola – délutáni programok Alsó-felső átmenet – tagiskolák problémái Tanulási kudarcok Iskolán kívüli szabadidő tanévben és tanéven túl Pályaválasztás Lemorzsolódás Második esély Mindezekre jellemzően – Kapcsolat és együttműködés a szülőkkel – Rendszeresség – Internet- és számítógép-használat – Közösségi programok – Szakmai és szakmaközi együttműködések – (más országokban hasonló programok – pl. Every Child Matters korai és iskolai programjai, Harlem Children’s Zone - szegénynegyedben megvalósuló komplex program)

Fenntarhatóság Szolgáltatási „sub” – szolgáltatáshiány, szolgáltatások minősége, problémák sűrűsödése, helyi szakemberek helyzetbe hozása stb. Szolgáltatások egy része lassan beépül, egy része lassan (talán) nem lesz szükséges Helyi stratégia és forrásteremtés – kistérségi kiterjesztésben indikátorként szerepel

www. gyerekesely.hu