1 Vállalati információs rendszerek 11. előadás: Csoportmunka Vállalatirányítás Elekes Edit, 2016.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
VISSZA- CSATOLÁS TERVEZÉS VÉGRE- HAJTÁS ÉRTÉKELÉS Képzés célja.
ECM/DMS A GYAKORLATBAN E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS
E-BANKING SUMMIT március 3. Biztonságos kommunikáció biztosítása a pénzintézetek és a hatóságok között Szabó Katalin Termékmenedzsment osztályvezető.
Fókuszban az önkormányzati tagsággal rendelkező szociális szövetkezetek _ A pályázatkezelői felület bemutatása.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Irattári és levéltári funkciók a tanúsított szoftverekben Vágujhelyi Ferenc.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Hiteles elektronikus dokumentumok tárolása/archiválása – avagy a papír alapú bér-irattárolás elektronikus megfelelője. Vincze Zoltán Presales Montana Zrt.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A banki kapcsolatok ÚJ dimenziója. Mi a Zöld bankszámla? A Zöld Bankszámla egy teljesen zárt, felhő alapú informatikai és dokumentum kezelő rendszer,
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Mindent a „Vállalkozások komplex infokommunikációs és mobilfejlesztéseinek támogatása” című pályázati kiírásról.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Internet tudományos használata
Gazdasági informatika - bevezető
Számítógépes Folyamatirányítás
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Nagyméretű állományok küldése
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
HUNTÉKA Integrált Könyvtári (Közgyűjteményi) Rendszer
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A Hálózat és Az internet
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Modern Vállalkozások Programja
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Lapkiadó, rendezvényszervező vállalatirányítási rendszer SQL alapon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
SeaHunter a „fejvadász” HR-adminisztrációs és toborzási szoftver
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

1 Vállalati információs rendszerek 11. előadás: Csoportmunka Vállalatirányítás Elekes Edit,

2 Csoportmunka

3 Funkcionális, közös vállalati tevékenységek Szervezetek tevékenységét támogató számítógépes rendszerek: működést támogató vezetést támogató rendszerek. A vállalati folyamatokhoz szükség van: ◦ beszerzésre, ◦ anyagmozgatásra, ◦ termékfejlesztésre, ◦ raktározásra, ◦ személyzetre, ◦ értékesítésre. Ezek működéséhez szükség van: ◦ emberi erőforrás gazdálkodásra, ◦ pénzügyekre, ◦ számvitelre, ◦ marketingre. Mindezekre, változó arányokban, szüksége van bármelyik vállalatnak, intézménynek.

4 Nem funkcionális, közös vállalati tevékenységek Nem a munkavégzés tárgyával, hanem annak módjával függenek össze. Legáltalánosabbak: ◦ dokumentumok kezelése, ◦ csoportmunka támogatása, ◦ kapcsolattartás, információcsere gépesítése (virtuális vállalat)

5 Csoportmunka esetei Az ügyviteli feladatok gyakran járnak csoportmunkával. egyetlen funkcionális egységen belüli ◦ munkamegosztás, ◦ ellenőrzés, ◦ (főnöki) jóváhagyás, különböző szakmájú egységek szakembereinek közös munkája ◦ ismétlődő feladatokra, ezt az ügyrend szabályozza, ◦ egyszeri, összetettebb, nagyobb feladatokra projekt- szervezetben.

6 Dokumentumok általában Csoportmunka esetén dokumentumokat kell kezelni úgy, hogy: illetéktelen személy ne férjen hozzá; az illetékesek a lehető leggyorsabban, zökkenőmentesen hozzáférjenek a dokumentumhoz. dokumentumkezelés általános szabályai ◦ minősítés, (elérhetőségi, titkossági fokozatok), ◦ példánykezelés (egyes példányok rendeltetése, kezelése), ◦ gazda, tulajdonos (összefüggés a minősítéssel, jogok), ◦ aláírás, hitelesítés (módja, feljogosítottja), ◦ hozzáférés (módja, feljogosítottja), ◦ útja a szervezetben (útvonal, határidők), ◦ kapcsolata más dokumentumokkal.

7 Csoportmunka követelményei Csoportmunka érdembeli elősegítése: a dokumentumkezelés szabályozottsága, az információs rendszer testreszabása, támogatása, a személyek, szervezeti egységek együttműködésének segítése. Csoporttevékenység kezelése ◦ csoportfeladatok definiálása, ◦ csoportok definiálása, ◦ csoporthierarchia definiálása, ◦ együttműködési eszközök  események szervezése,  időpont, helyszín,  résztvevők,  események megvalósítása,  táv- és virtuális konferenciák,  értesítések programozása (elkészítés, kiküldés),  névsorok, dokumentumlisták definiálása és karbantartása.

8 Csoport és dokumentumkezelés A dokumentumkezelés különös szabályai ◦ az általános szabályokat a csoporthoz kell tudni igazítani,  a csoport szerkezetéhez igazítani,  annak változásait követni kell,  eseményekkel kell szinkronizálni,  eszköz kell a betartatáshoz, ◦ ezen követelmények fokozottan érvényesek cégen túl nyúló csoportra is.

9 Csoportok dokumentumai A csoportspecifikus dokumentumkezelés: ◦ dokumentumok csoportokhoz, csoporthierarchiához rendelése  gazda, tulajdonos,  hozzáférés,  stb. tekintetében, ◦ dokumentumlisták definiálása és karbantartása.

10 Csoportmunka kapcsolatai Régen az együttműködés elektronikus formája egy vállalaton, intézményen belül valósult meg. Ma: Internet, intranet, extranet segítségével vállalatok között is megvalósul. egyetlen szervezeti egységen belül ◦ egyedi számítógépek, ◦ hálózatba kötött számítógépek, egyetlen szervezeten belül ◦ intranet, szervezetek között ◦ extranet  fizikai,  virtuális, Interneten ◦ virtuális magánhálózatban, ◦ nyílt hálózatban. Biztonság megvalósítása nehezebb, költségei emelkednek!

11 Csoportmunka biztonsága A feladat azonos, akár gazdasági szervezetről, akár államigazgatási szervről van szó, csak a hangsúlyok mások. A csoportkapcsolatok kivitelétől függő megvalósítású. Minél nyíltabb eszközön valósul meg, annál szigorúbb ◦ eljárások, ◦ megvalósító eszközök  protokollok,  titkosítási, azonosítási, hitelesítési módszerek szükségesek.

12 Egy klasszikus példa IBM Lotus Notes: ◦ Terméknév: Lotus Notes™ ◦ Forgalmazza: IBM Co. (USA) ◦ A világon a legelterjedtebb irodaautomatizálási rendszer. ◦ Magyarországon több, mint felhasználási hely (ún. Seat) létezik (2002-es adat). Egy seat = egy PC-állomás.

13 Lotus Notes Dokumentumokat tartalmazó adatbázisokat kezel. Dokumentumok tartalmazhatnak ◦ tetszőleges digitalizált adatot  szövegek,  táblázatok,  képek,  facsimile üzenetek,  videó- és hangfelvételek, digitalizált formában, ◦ továbbá a dokumentumok tartalmazhatnak csatolást (linket) is más dokumentumhoz.

14 Dokumentumkezelés Dokumentumok ◦ tárolása, ◦ megosztása (csoportmunka), ◦ visszakeresése. Ehhez a dokumentumokból egyetlen fájlból álló adatbázist hoz létre. A beépített levelezési adatbázis segítségével leveleket lehet ◦ létrehozni, ◦ megszerkeszteni, ◦ elküldeni, ◦ elolvasni, ◦ tárolni.

15 Felhasználási módjai Fő funkciói: információkezelés (tárolás, rendszerezés, keresés), információ-megosztás (csoportmunka), információ továbbítás. Felhasználási módjai: workflow (számítógépes munkafolyamat), web-szerver, , Internet, intranet, digitális aláírás, titkosítás.

16 Részletesebb irodaautomatizálási funkció iktatás, ügykövetés, ügyiratkövetés, határidő-követés, munkafolyamatok követése, dokumentumkezelés.

17 Internetes rendszer Felhasználási előnyök: ◦ Tipikus internetes rendszer. ◦ Lehetővé teszi a külső kapcsolatok fenntartását web- en keresztül. A web-es környezetbe történő integrálás ◦ szerver oldali DOMINO CONNECT Modul, Az intranetes adatforgalmat szervezi ◦ szerver oldali DOMINO Modul. Vállalat Intranet DOMINO Modul Környezet Internet DOMINO CONNECT Modul

18 Adatbázisok Felismeri és kezeli a ◦ DB2, ◦ SYBASE, ◦ ORACLE rendszer szerinti adatbázis-szervezéseket. Az adatbázis-kapcsolattartó modul: Notes Pump Module. Funkciója a kétirányú adatmozgatás szervezése, vezérlése és lebonyolítása.

19 Notes alkalmazások Irodai folyamatok automatizálása a felhasználók számára. Felhasználói szintű fejlesztő eszközök Notes- alkalmazások kifejlesztéséhez. Példák: ◦ vevőszolgálati folyamat, ◦ űrlapok kezelése. Egy vevőszolgálati folyamatnál a Notes- alkalmazás kezeli ◦ az adatbázist, ◦ a vevő bejelentkezését, ◦ a folyamatban levő (nem lezárt) ügyeket, ◦ űrlapokat, ◦ átadás-átvételi iratokat, ◦ beszerzési tételeket (ezek nyilvántartását végzi).

20 A Notes szolgáltatásai Adatbázis kezelés Levelezés Naptár Teendők Címjegyzék Böngészés Személyes Napló Quick Notes Notes Minder

21 Adatbázis kezelés Adatbázis fogalma: olyan adattár, amelyben az adatok a felhasználó számára jól áttekinthető formában, rendezetten állnak rendelkezésre. Adatbázis megjelenése: adatbázis terv. A tervben szabályozni kell: űrlapok és részeik lehetséges nézetek, oszlopok mappák, oldalak keretrészletek + nyomógombjaik. Dokumentum: az adatbázisban tárolt adatok egysége. A dokumentumok űrlapokon alapulnak. Űrlap: mező /adatrendezés/, felirat, nyomógomb. Adatbevitel eszköze. Nézet: dokumentumok szűrt formában való megjelenítése, egy-egy sor egy-egy dokumentumot ad meg (csoportosítás: tartalom szerint). Mappa: dokumentumok szervezése (több szempont szerint is, felhasználó által).

22Levelezés Leggyakrabban használt szolgáltatás. Lehetséges: a Notes hálózaton belül, azonos domainben lévő levelezőtársakkal, más rendszerek tagjaival (Microsoft Exchange vagy Novell GroupWise) és az Interneten keresztül is (POP3 protokollal): a program képes közvetlenül, a Domino szerver nélkül csatlakozni az internetes levelező szolgáltatásokhoz. Levél tartalmazhat: formázott szöveget, táblázatot, képet, csatolást, fájl mellékletet.

23 Naptár Funkciói: Időbeosztás tervezése, kezelése Találkozások, megbeszélések szervezése Események előtti figyelmeztetés Betekintés, beírás más naptárakba (jogosultság) Csoportnaptár: csoportok számára.

24 Teendők Funkciói: Tennivalók nyilvántartása, kezelése Tennivalók sorba rendezése Csoportos tennivalók: felelősök, határidők kijelölése, naptárba beírása (feladatok kiadása, nyomon követése).

25 Címjegyzék Funkciói: Központi címjegyzék Személyes címjegyzék (levelezőtársak névjegyei, elérhetőségük, beosztásuk) Levelezési listák készítése, tárolása, azokban keresés, cimkék nyomtatása.

26 Böngészés Funkciók: Széleskörű böngésző programok használata: Microsoft Internet Explorer, Netscape Navigator, de a Notes ablakában való megjelenítés; Saját böngésző program használata: a webnavigátor adatbázisba tölti le a weblapokat, onnan jeleníthető meg, nem szükséges hálózati kapcsolat.

27 Személyes napló Funkciók: Meg nem osztandó, személyes dokumentumok tárolása Szabadon formázható levelek ( Notes fejléc nélkül) formázása, tárolása.

28 Quick Notes és Notes Minder Quick Notes Adatbázis megnyitása nélkül, tehát viszonylag gyorsan lehet ebben a programban leveleket létrehozni és elküldeni, új névjegyet felvenni a személyes címjegyzékbe, bejegyzést tenni a Személyes Naplóba, emlékeztetőt beállítani a Naptárban. Notes Minder Figyelmeztető program, amely akkor is futhat, amikor a Notes ügyfélprogramja nem. Jelzi az új levelek érkezését, mutatja a naptári figyelmeztetéseket, riasztásokat.

29 A Workplace kezdőlap A Notes egyik alapszolgáltatása. A munka szervezését megkönnyítő összeállítású kezdőlap, a 6.5 változattól. Összeállítása: Mai (Today) lap (aktuális nap bejegyzései, teendői, levelei) ◦ Friss levelek (Recent Messages): megelőző 8 órában érkezett levelek, levélszár (Open Threads) panel ◦ Mai naptár (Today’s Calendar): aznapi bejegyzések, de korábbiak is megtekinthetők + új bejegyzés, esemény vihető fel. ◦ Teendők (All To Do): aznapi teendők + új teendő felvitele. Együttműködés (Collaboration): felső panelen a beérkező levelek láthatók, alsó panel szerkeszthető. Csapat (Team): felső panel – Notes adatlap vagy weblap; alsó panel – Notes adatbázis vagy csoportnaptár (Group Calendar).

30 Virtuális vállalati rendszerek Hálózati technológia előnye: menedzserek felügyelik, irányítják, fogják össze a munkatársak munkáját. Virtuális vállalat (virtuális iroda) ◦ több, egymástól távol eső helyen dolgozó alkalmazott, ◦ hozzáértésük és tapasztalatuk alapján válogathatók össze egy-egy projekt munkatársai, ◦ mindenkori igények szerint.

31 Hálózati technológia eszközei elektronikus posta ( személyes üzenetek, részjelentések), elektronikus kommunikációs tábla (nehezebb problémák megoldása a projekt tagok bevonásával), audió-konferencia (kisebb összejövetelek, résztvevő), számítógép-konferencia (valós idejű prezentációk megjelenítése), hangposta (személyes üzenetek, részjelentések), videótelefon (kisebb összejövetelek, résztvevő), videó-konferencia (valós idejű prezentációk megjelenítése), web-helyek (statikusabb adatok megosztása: szervezeti diagram, projekt leírás, feladat leírás, tájékoztatás).

32 Támogató szoftverek Virtuális vállalat üzleti és projekt tevékenységeinek segítése. Böngészőprogramok (browser) ◦ Netscape Communicator, ◦ Internet Explorer. Segítségükkel távoli munkaállomásokon dolgozó team-tagok csoportosan tudnak információt cserélni: ◦ multimédia  képátvitelre és  hangátvitelre, ◦ fájlok és ◦ programok.

33 Vállalatirányítás

34 A vállalat irányítása A vállalat szervezet, tagjai tevékenységén keresztül működik. A szervezetet jellemző koordinációs eszközök gondoskodnak a tagok összehangolt működéséről. A szokásos koordinációs eszközök: ◦ szervezeti hierarchia, alá-fölérendeltség, ◦ szabályok, szabályzatok, ügyrend, ◦ személyi ösztönző eszközök (pénzbeli és erkölcsi elismerés), ◦ technológiai utasítások, a gépek kezelési utasításai. Ezek némelyike hiányozhat, lehet szóbeli utasítás is, melyeket a piac és az állam követel meg a vállalatoktól. A szabályok nem fedik le a vállalati működés valamennyi esetét, a tagok tevékenysége függ képességeiktől, értelmezésüktől, jó esetben a tagok a szabályok adta keretek között tevékenykednek. Alapító (tulajdonos) ellenőrzi a működés menetét és beleavatkozik abba.

35 A vállalatvezetés, mint visszacsatolt rendszer Szervezeti cél (vállalati tervezés) Megvalósult cél (szabályozott működés)

36 Az információs hierarchia A vállalat működtetésének mindennapi (operatív) tevékenységei: ◦ termelik az elsődleges adatokat, ◦ a támogató rendszer szerepe elsősorban  kényelem,  gyorsaság,  hibalehetőségek csökkentése,  dokumentálás,  tárolás. A stratégiai tevékenységek jelentős része ◦ Problémamegoldás Vezetők munkája. Kreatív folyamat, célja a nemkívánatos helyzet feloldása, feszültség elhárítása. ◦ a támogató rendszer szerepe a döntéshozatal (a megoldást nyújtó cselekvési változatok közötti választás) támogatása.

37 Problémák típusai, döntéshozatal Jól strukturált: célok és cselekvési változatok ismertek, van eljárás a cselekvési változat kiválasztására. Rosszul strukturált: a meghatározása is nehéz. Megközelítése: Információk szintjén: a szükséges információk előállítása. Tevékenységek szintjén: az információk felhasználása tevékenységek elindítására. Értékek szintjén: az információk felhasználása (mire és hogyan). Döntéshozatal: függ a döntéshozó személyiségétől, tapasztalatától, tulajdonságaitól, kockázatkezelésétől. Mikroökonómiai modellek: korlátozott racionalitás.

38 A döntések jellege a vállalatban

39 A kockázat Igen lényeges a döntéshozó viszonya a kockázathoz. A kockázat egy cselekvési változat lehetséges negatívan értékelt következményeinek leírása. A kockázat a bizonytalanság következménye, tehát információkkal csökkenthető.

40 A vállalatirányítás információi A vállalat működését számszerűen jellemző legfontosabb adatok ◦ forrása és elemzője a kontrolling, ◦ adnak indítékot beavatkozásra, ◦ a beavatkozás csatornája is a kontrolling. A szervezetet és annak piaci helyzetét jellemző egyéb információk ◦ forrása a teljes információs rendszer, ◦ elemezhetők különleges rendszerekkel.

41 A kontrolling A kontrolling a vezetés alrendszere ◦ összehangolja a  tervezést,  ellenőrzést,  ezzel összefüggő információ ellátást, ◦ átfogó vezetési tevékenység,  figyeli,  méri, a vállalat üzleti teljesítményét, ◦ ehhez felhasználja  az informatikai szolgáltatásokat, ◦ módosítja a vállalati terveket és az üzleti tevékenységet. A kontrolling szabályozási körfolyamat: a piaci követelményekhez való igazodás megvalósítása, a vállalati folyamatok szabályozásával. A kontrolling szorosan kapcsolódik a vállalat pénzügyi, számviteli rendszeréhez.

42 Kontrolling a vezetésben 1. Döntés előkészítése ◦ probléma azonosítása  Számítások:  előrejelzés  tervezés  normaellenőrzés ◦ megoldás keresése  Eredménymódosítási számítások:  árbevételek  költségek  szűk keresztmetszetek ◦ értékelés  célmennyiségek  költségkeretek  előzetes diszpozíciók  irányárak

43 Kontrolling a vezetésben 2. Döntés Megvalósítás ◦ Normatívák:  minimális költségkeretek  maximális költségkeretek  mellékfeltételek Ellenőrzés  norma-tény összehasonlítás  eltéréselemzés

44 A kontrolling támogatása, SAP 1. SAP R/3 számvitel főbb elemei: ◦ könyvelési/könyvviteli modul (financial, FI) ◦ pénzügyi modul (treasury, TR) ◦ kontrolling modul (controlling, CO) További támogatást nyújt: ◦ beruházás-menedzsment modul (IM) ◦ vállalati kontrolling modul (EC) ◦ vezetői információs rendszer (EIS)

45 A kontrolling támogatása, SAP 2. könyvelési/könyvviteli modul (financial, FI): ◦ főkönyvi könyvelés ◦ szállító- és vevőkönyvelés ◦ eszközkönyvelés ◦ törvény szerinti konszolidáció ◦ speciális statisztikai számítások

46 A kontrolling támogatása, SAP 3. pénzügyi modul (treasury, TR): ◦ pénzforgalom (cash) menedzsment ◦ pénzügyi (treasury) menedzsment ◦ pénzügyi alap-menedzsment kontrolling modul (controlling, CO): ◦ általánosköltség-kontrolling ◦ termékköltség-kontrolling (pénz- és devizakereskedelem, értékpapírok és derivatívák) ◦ eredmény-számítás, ◦ piaci szegmens-számítás.

47 A kontrolling támogatása, SAP 4. A beruházás-menedzsment modul segítségével (IM) ◦ beruházási programok átfogó tervezése ◦ beruházási intézkedések vezérlése A vállalati kontrolling modul (EC) áttekintő nézeteket készít a ◦ menedzsmentkonszolidáción, ◦ profit-center-számításon és ◦ vezetői információs rendszeren (EIS) keresztül.

48 Köszönöm a figyelmet!