Csépe Valéria Agyi képalkotó Központ MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA TERMÉSZETTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT Az írás és olvasás művészete és hatása az emberre.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hieroglifák.
Advertisements

Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Mesélő képek Fehér Ágnes FOK III/6.
Az információszerzés.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Az írás története I. Írásrendszerek Készítette: Urbán Gabriella 2003.
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A számírás története.
A társadalmi változások elmélete
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A könyvtárak és a könyvek osztályozása
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Hány szó van a magyarban?
Hogyan tanítsuk meg a számítógépet magyarul? Számítógép és nyelv Varasdi Károly MTA Nyelvtudományi Intézet
AZ ÍRÁS A mezopotámiai ékírás.
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
AZ ÍRÁS Ókori Róma írása.
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
A tudás szentélye a könyvtár
Idegen nyelvek tanulása
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
Pedagógiai antropológia és etika
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Személyiségünk a betűkben
A görög és római kultúra
A nyelv, mint jelrendszer
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Könyvtártörténet dióhéjban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
A Történelem Forrásai Minden olyan dolgot, eszközt, mely a múlt megismeréséhez, megértéshez hozzásegít forrásnak nevezzük.
Az orosz kultúra jellegzetessége
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A nyelvi jel és jelrendszer
Írástörténet Napjainkban divatos metafora a "Gutenberg galaxis" búcsúztatása. A multimédiás kommunikáció, a "digitális írásbeliség" megjelenésével sokan.
Az egyiptomi írás.
MÉDIAISMERET Közlési rendszerek
"Adjatok egy fix pontot, és kimozdítom a Földet"
Informatikai alapfogalmak
A zene története készítette: Szabóné Lukács Éva
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
A számírás kialakulása. A ‘sok’ fogalom kifejezése Egy, kettő, sok: egyes szám, kettes szám (duális), többes szám (arab, orosz, vogul) ter felix = háromszorosan.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Számábrázolás.
Bevezetés a nyelvtudományba
Az ókori kultúrák.
A nyelv mint jelrendszer
Az urbanizáció (urbs, urbis)
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Csépe Valéria Agyi képalkotó Központ MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA TERMÉSZETTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT Az írás és olvasás művészete és hatása az emberre

Vázlat Az írás története Az írás művészete Az olvasás története Az olvasás és az emberi agyra Zene?

Az írás története BME CogSci – 2015 November3

Az írott közlések megjelenése Írás előtti jelek (petroglifák) – barlangrajzok, kővésetek Piktogramok - “képírás” (hieroglifák Minden jel azt jelenti, amit ábrázol Csak konkrét tárgyak jelölhetők disadvantage: can only be used to refer to material things Ideogramok - “ideaképek” A piktogram kiterjesztett jelentése „Ideákat”, s nem tárgyakat jelöl (pl. nap: meleg, fény)

1200 évvel fehér márvány felületre vésett petroglifák (teknősök, kígyók, madarak, emberek) Barlangrajzok (Peterborough, Észak-Amerika)

Source: Hawaii- vadászjelenet

Írásrendszerek Logografikus (szójelölő)  Szimbólumok (logogramok) alkotják  Szójelölő rendszer: az egységek morfémák vagy szavak Szillabikus (szótagjelölő)  A szimbólumok szótagokat jelölnek  A szavak szótagjelölések sorából állnak  A jelek kivételként egész szavak is lehetnek  Egyszerű szótagszerkezetű nyelvek használják Alfabetikus (hangjelölő)  Általában minden jel egy beszédhangot jelöl  Elsődlegeses fonémikus (nem fonetikus)  Mással. És magánhangzókat jelöl

Korai írásrendszerek 1.Mezopotámiai ékírás (sumér nyelv) 2.Egyiptomi hieroglifák 3.Közép-Amerika rovátka (Maya glifák)

Sumér ékírás 5000 évvel ezelőtt ( a legkésőbbi ismert ékírás 75-ből származik) Source:

Perzsa logogramok A babiloni, asszír és perzsa írás az ékírás hagyományaiból indult, s vált szótagjelölővé.

Ó-perzsa szótagjelölő rendszer megőrizte az ékírás formáját, ám a jelek alakja eredetien új Perzsia DNy-i területén beszélt nyelv írott formája, Az indo-árja nyelvcsalád iráni ága

A hieroglifák átalakulása emberek, emberiség, egyiptomiak plural

Hieroglifák és logogramok

Hieroglifából ideogram és fonogram j / különleges feltételek esetén, az utolsó szótagon v (v vagy u) Kettős mássalhangzó

Kopt

Greek

A maják útja 1. Logográf

A maják útja 2. Hangjelölés (magánhangzók)

A maják útja 2. Hangjelölés (l, m, n, p)

A latin betűk diadala és az olvasás művészete

Középkor A csendes olvasás elterjedése (P. Saenger) Egyházak: írástudó elit, az írásos kultúra kontrollja Egyetemek: Pecia rendszer (1228. április 4. – tankönyv tanúsítványi rendszer) az egyetemeken (Padua, Bologna, Oxford, Salamanca, Párizs) memorizálás Kereskedők: népszerű olvasástanítási órák ( század) Élményszerző olvasás /szent könyvek

Ludovicus Carbo: Ad serenissimum principem et inclitum Pannoniae regem divum Mathiam Lodovici Carbonis dialogus de ipsius regis laudibus rebusque gestis ( ) Párbeszéd a fönséges fejedelem s Magyarország híres-nevezetes királya Mátyás dicső tulajdonai és viselt dolgairól a királyhoz intézve Budapest, Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára: K 397

1452. szeptember 30.

A korai „modern” ( század) A nyomtatás átalakítja az olvasás kultúráját Humanista oktatás, világi szövegek, tudomány Cenzúra, s a nyomtatás kontrollja A latin nyelv térvesztése, nemzeti nyelven írt könyvek Cenzúra és kontroll Az egyház hatalomvesztése, reformáció

A regény térhódítása (18. század) Növekvő nyomtatás és könyvfogyasztás Az olvasás mindennapi szükséglet Élményszerző olvasás Az olvasástudás egyre többek számára elérhető (lásd közoktatás kialakulása a francia forradalom után) (Rolf Engelsing)

Az olvasás kora (19. század) A modern olvasáskultúra kialakulása Tömegfogyasztás és könyvipar Mi történt?

: mennyiségi és minőségi változások a kiadásban : a könyv elérhető árúvá válik Társadalmi és technikai változások olvasó tömegek kiegyenlítődés hozzáférhetőség illusztrált nyomtatás növekedése innovációk a nyomtatásban A változás jelei

Mi történik a században?

Az olvasás és az emberi agy

Intuícióink Kizárólag vizuális feldolgozás Azonnali szófelismerés Azonnali hozzáférés a beszédhangokhoz A csendes olvasás természetes Mennyire vizuális folyamat az olvasás? Fontos, s ha igen, miért az a beszéd?

és a tények A beszédtanulás – az anyanyelv hangjaira élesít – spontán – Implicit tanulási folyamat Az írás – a beszédre épül – általában nem spontán, oktatás alakítja ki – Explicit instrukciókat igényel Az olvasástanulás erőfeszítést igényel, mégis a tanulók 90%- különösebb erőfeszítés nélkül lesz gyakorlott olvasáó Mi olyan különleges az olvasásban?

Beszéd:régi, természetes Írás:új, mesterséges Evolúció Egyéni fejlődés Beszéd és olvasás/írás Beszéd:elsődleges nyelvi rendszer Olvasás/Írás: kulturális találmány, alapja a beszéd

Az olvasás hatása az agyra

Olvasás – egy „egyszerű” hálózat Jobb Bal Hetero-modális STS/STG Konvergencia és integráció aSTS/PP Modalitásközi kapcsolat PT / Heschl árok / : BH feldolgozás /a/ Extra-striatális kéreg Vizuális (betű) feldolgozás “a” Moduláló feedback: Kongruencia Agyi Képalkotó Központ

Artikulációs hálózat pIFG, PM, anterior insula (bal domináns) Szenzomotoros interfész Parieto-temporális Spt (bal domináns) Fonológiai hálózat Középső poszterior STS (bilaterális) Spektrotemporális elemzés Dorzális STG (bilaterális) Konceptuális hálózat Szélesen elosztott Kombinatoriális hálózat aMTG, aITS (bal domináns?) Lexikális interfész pMTG, pITS (gyenge bal túlsúly) Bemenet más szenzoros modalitásokból dorzális kör ventrális kör Nyelvi hálózat – komplex és dinamikus átalakulás Módosított modell (Hickok & Poppel: Nature Neuroscience, 2007) Agyi Képalkotó Központ

Diszlexia – egyszerű eset lenne? Fluent readers Dyslexic readers Multisensory Index: (AV-Amax)/Amax*100

Increased activity: STS/planum temporale VWFA – detectable in 9 yrs only Karla Monzalvo, Ghislaine Dehaene-Lambertz (2013) How reading acquisition changes children’s spoken language network. Brain and Language,127, * Az olvasás kezdetei és az új hálózat

Csak ennyi?

Zene?

Changing structure Hyde et al, 2009 A relatív térfogatváltozás korrelál a viselkedés- mutatókkal (dallam és ritmus- diszkrimináció)

44 A változások követhetők

Az olvasás alapjait építi a zene Rauschecker & Scott (2009) Kontroll Programos Honbolygó et al (2013)

46 Kraus et al, 2014a, 2014b, 2015 El Sistema (Venezuela) Harmony Program (USA) Symphonie (HU)

Tanulság?

“Lego Brain” by Dwayne Godwin, 2014