1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, 2016. május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Advertisements

Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
2013. évben lezárt és vizsgált események, statisztikák
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
RIVER INFORMATION SERVICES
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Állam munkavédelmi feladatai
A H ARMADIK ORSZÁGBELI ÁLLAMPOLGÁROK KÉPESÍTÉSÉNEK ELISMERÉSE Mészáros Gábor október 21.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
Szakmai találkozó KBSZ Siófok 2008 április 9.. Irányítási jogkörök  Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium ↓  Országos Rendőr- főkapitányság ↓  Budapesti.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
„BIZTONSÁGOS HAJÓZÁS A TISZÁN” a hatóság szemszögéből
EPILEPSZIÁS BETEG VÍZBEFULLADÁSA A TISZÁN június 03. KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Martfű, október 27. Kiss László balesetvizsgáló.
KBSZ Szakmai Nap Tiszai kikötők Martfű, október 27. Tiszai kikötők vizsgálata hajózásbiztonsági szempontból az NKH KÜI Hajózási Hatósági Főosztály.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
2012. ÉVBEN VIZSGÁLT HAJÓZÁSI ESEMÉNYEK
JELENSÉGEK A HAZAI HAJÓZÁSI GYAKORLATBAN - avagy állóhajók, telelésre leállított úszóművek süllyedése KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, április.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
KBSZ előadás A Nemzeti Közlekedési Hatóság átalakulása és a Regionális Igazgatóságokon ellátott hajózási hatósági feladatok integrálása az NKH Útügyi,
A HAJÓZÁS NEHÉZSÉGEI TÉLI IDŐJÁRÁSI VISZONYOK KÖZÖTT
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
KBSZ Vízi közlekedési Szakmai Nap Budapest
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK – HAJÓZÁS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató A ÉVI CLXXXIV. TÖRVÉNY JÚLIUS 13-TÓL HATÁLYBA LÉPETT MÓDOSÍTÁSA.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
Az SL 2537 bárka süllyedésének vizsgálata
megújuló hatósági felügyelete
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
17. tétel.
Munkahelyi egészség és biztonság
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
IDŐJÁRÁSI MŰSZEREK ELHELYEZÉSÉNEK LEHETŐSÉGE (?) hajókon, illetve hajózási létesítményeken KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, október 28. Sárközi.
Veszélyes áruk vízi szállítása
EMBER A VÍZBEN! A vízbe esés esetei - okok és következmények
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Munkára képes állapot ellenőrzésének anomáliája a munkahelyen Poór László ügyvezető.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZET Hajózási Főosztály
Elektromos kéziszerszámok, kisgépek érintésvédelmi ellenőrzése
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Miskolci Járási Hivatal
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló, Hajózási Főosztály

2 I. BEVEZETÉS Az örök, és folyamatosan ismétlődő téma: Érvényes okmányok nélkül veszteglő úszóművek tárolásának eseményei, kockázatai, következményei Folyamatosan, évről-évre visszatérő eseménytípus, amelyekre nehéz olyan mindenre kiterjedő, átfogó megoldást találni, ami a vonatkozó törvényeknek is megfelel, és az üzemeltetők részéről is elfogadható költséggel jár.

3 I. BEVEZETÉS A Közlekedésbiztonsági Szervezet a beérkezett bejelentések alapján folyamatosan nyilvántartja, törvényi kötelezettség szerint kivizsgálja, vagy üzemeltetői hatáskörbe utalja az eseményt, Biztonsági Ajánlást ad ki, figyelemmel kíséri az eset után a kiadott Biztonsági Ajánlás végrehajtását, követi az eseményben érintett úszóművek további „sorsát”, összesíti az azonos kategóriájú, típusú, eseményeket, statisztikát vezet, az összesítések alapján következtetéseket von le.

4 I. BEVEZETÉS A KBSZ óta április végéig összesen 9 olyan esetet tart nyilván, amelyek nagyhajók, úszómunkagépek tárolása közben bekövetkezett eseményekkel kapcsolatosak, és vizsgálat alá kerültek, illetve az üzembentartók saját hatáskörben történő vizsgálatra lettek felszólítva. Az események kimenetelük alapján úszómű süllyedés őrszemélyzet eltűnése, vízbe esése kategóriába sorolhatóak voltak. 7 esetben KBSZ vizsgálat 2 esetben üzembentartói vizsgálat

5 I. BEVEZETÉS Az események megoszlása: évben 3 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül évben 1 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül évben 1 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül évben 1 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül évben 1 úszómű süllyedés és 1 halálos kimenetelű baleset évben nem volt ilyen kategóriájú esemény évben április végéig 1 halálos kimenetelű baleset, az őr vízbe esett az őrzött úszóműről 1 vélhető baleset – március 16, Paks, „Remény” elevátorról 1 fő eltűnt, vízbe esése, elhalálozása valószínűsíthető

6 II. ESEMÉNYEK december 10, Győr belváros, Mosoni-Duna 14,3 fkm „DÚL” állóhajó (U ) elsüllyedt KBSZ vizsgálat

7 II. ESEMÉNYEK „DÚL” állóhajó (U ) elsüllyedt 6 éve lejárt érvényességű, az NKH által az utolsó szemlén bevont Hajóbizonyítvány tulajdonosváltás felügyelő személy nem volt általános rossz műszaki állapot az úszómű oldalába fúrt lyuk Az úszóművet kiemelés után elszállították az országból.

8 II. ESEMÉNYEK december 25, Harta, Duna folyó 1545 fkm szelvénye, lekötő öböl ODB 01 (MG ) úszókotró elsüllyedt KBSZ vizsgálat

9 II. ESEMÉNYEK ODB 01 (MG ) úszókotró elsüllyedt „Kakukktojás” - érvényes Úszómunkagép Bizonyítvány 2-2 őr hetes váltásban fedélzeti búvónyílások lezáratlan állapotban a vízbe került olajszennyeződés nem jutott ki a Dunába, megszűntették A vizsgálat a csőrendszerek elfagyásából és kiolvadásából bekövetkezett süllyedést vélelmezett, az üzemeltető nem zárta ki a telelőbe állításkor bekövetkezett felütésből eredő sérülést sem. Kiemelés után szétbontás

10 II. ESEMÉNYEK december 29, Pilismaróti öböl, Duna 1705 fkm PF 617 lakóhajó (U ) elsüllyedt KBSZ vizsgálat

11 II. ESEMÉNYEK PF 617 lakóhajó (U ) elsüllyedt 22 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány, kétfős őrszemélyzet általános rossz műszaki állapot, elbálázott lékek a hajófenékben szivárgó hajófenék, folyamatos, kétnaponta szükséges szivattyúzás Az úszómű jelenleg is az öbölben vesztegel, elbontásra várva.

12 II. ESEMÉNYEK Pilismaróti öböl anno …..

13 II. ESEMÉNYEK …. és most

14 II. ESEMÉNYEK Bontásra várva

15 II. ESEMÉNYEK január 11, Szeged, Tápéi öböl, Tisza folyó 177 fkm szelvénye „KORMORÁN” állóhajó (U ) elsüllyedt KBSZ vizsgálat

16 II. ESEMÉNYEK „KORMORÁN” állóhajó (U ) elsüllyedt 8 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány a felügyelő személy naponta egyszer végzett ellenőrzést az üzembentartó a süllyedésről állampolgári bejelentésből szerzett tudomást általános korrodált állapot Kiemelés utáni összevágás.

17 II. ESEMÉNYEK február 26, Szeged, Tápéi öböl, Tisza folyó 177 fkm szelvénye „ex-SZŐKE TISZA gőzhajó” U állóhajó elsüllyedt KBSZ vizsgálat

18 II. ESEMÉNYEK „ex-SZŐKE TISZA gőzhajó” U állóhajó elsüllyedt 12 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány felszámolás alatt álló üzemeltető felügyelet nélkül hagyott úszómű általános korrodált állapot A bontási engedélyhez korábban az Országos Műemlékvédelmi Hivatal engedélyét is be kellett szerezni. Jelenleg is a süllyedés helyén van, bontási munkálatokat nem végeznek rajta.

19 II. ESEMÉNYEK március 02, Szeged, Tápéi öböl, Tisza folyó 177 fkm szelvénye MG szívó-kotró úszómunkagép elsüllyedt Üzembentartói vizsgálat

20 II. ESEMÉNYEK MG szívó-kotró úszómunkagép elsüllyedt 5 éve lejárt érvényességű Úszómunkagép-bizonyítvány decemberben a kikötőben mozgatva, újra kikötve felügyelettel ellátva, a bekerült víz szivattyúzva a süllyedés idején nem volt fellelhető őrszemélyzet A kiemelés megtörtént. Az üzembentartói jelentés alapján az elvékonyodott fenéklemez nem bírta a tél folyamán kialakult jégréteg nyomását, és ennek következtében lékesedett az úszómunkagép.

21 II. ESEMÉNYEK október 28, Budapest, Duna folyó 1629,7 fkm PF 545 ( ) szárazáru-szállító uszály elsüllyedt KBSZ vizsgálat, Zárójelentés-tervezet kiküldve

22 II. ESEMÉNYEK Az eset során három egymás mellett veszteglő uszály közül a két Duna felőli egység leszakadt a part felőli egységről. A középső, PF 545 uszály oldalra dőlt és elsüllyedt, a Duna felőli szélső PF 527 uszály farral kifelé a parti kövezésen felakadt. A vizsgálat még nem zárult le, ezért csupán néhány észrevételt tudunk közzé tenni.

23 II. ESEMÉNYEK Lemezhibák voltak fellelhetők a PF 545 uszály első és jobb oldali raktér lemezelésén

24 II. ESEMÉNYEK 15 méter hosszú hasadás a PF 545 uszály fenéklemezelésén az uszály jobb oldalán

25 II. ESEMÉNYEK PF 545 ( ) szárazáru-szállító uszály elsüllyedt 6 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány évek óta egy helyben tárolva felügyelettel ellátva, de a felügyelet egy másik hajócsoport felügyeletével összevonva történt nehézkes megközelíthetőség lékesedett hajótest, sérült raktér lemezelés elhasználódott kikötőkötelek Az uszályt a vizsgálat időtartama alatt elszállították és szétbontották

26 II. ESEMÉNYEK december 21. Százhalombatta, Duna folyó 1620,5 fkm A veszteglő úszóművekre felügyelő személy ladikkal közlekedett a Dunán, amikor beesett a vízbe KBSZ vizsgálat

27 II. ESEMÉNYEK A veszteglő úszóművekre felügyelő személy ladikkal közlekedett a Dunán, amikor beesett a vízbe. érvényes dokumentummal rendelkező úszóművek egyfős őrszemélyzet, pihenő- és munkaidő nincs szétválasztva valamennyi alkoholfogyasztás vélelmezhető ladikkal közlekedés veszélyei, mentőmellény viselésének elmaradása az 1615,5 fkm magasságában egy, a kövezésen horgászó személy vette észre a vízben úszó férfit, de segíteni nem tudott

28 II. ESEMÉNYEK március 17, Szeged, Tisza folyó 171,5 fkm, Boszorkány-szigeti rakodó A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán kiesett a csónakból és elmerült, csak a holttestét találták meg. KBSZ vizsgálat folyamatban, 2 darab Azonnali Biztonsági Ajánlás kiadva

29 II. ESEMÉNYEK Állapotok

30 II. ESEMÉNYEK Bejutási lehetőségek

31 II. ESEMÉNYEK A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán vélhetően kiesett a csónakból és elmerült Úszóművek: 1 – 13 év között lejárt üzemképességi bizonyítványok az úszóművek többségének évvel ezelőtt volt az utolsó parti szemléje általános leromlott állapot fenékvíz a hajóterekben tűzveszélyes anyagok tárolása a hajókban illetve a fedélzeteken

32 II. ESEMÉNYEK A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán vélhetően kiesett a csónakból és elmerült Személyzet: hajókba történő bejutás veszélyes nappal 2 fő, éjszaka 1 fő őrszemélyzet – reggel vették észre az eltűnést Azonnali Biztonsági Ajánlásaink: Hajókra bejutás biztonságosabbá tétele Hajók tárolásának biztonságosabbá tétele

33 II. ESEMÉNYEK A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán vélhetően kiesett a csónakból és elmerült NKH határozata: A hajózásra alkalmatlan állapotú úszólétesítményeket az üzembentartó a vízi útról távolítsa el, vagy az üzemképességet állítsa vissza A határozat végrehajtása folyamatban, két úszómű elszállításra került.

34 III. VONATKOZÓ TÖRVÉNYEK Vonatkozó törvények A víziközlekedésről szóló évi XLII. Törvény 17. § Úszólétesítmény hajózásra alkalmasságának meghatározása A bevizi utakon közlekedő úszólétesítmények hajózásra alkalmasságáról és megfelelőségének feltételeiről szóló 13/2001. (IV. 10.) KöViM rendelet Magyar lajstromba vett úszóművekre vonatkozó szabályzás A hajózásra alkalmas, illetőleg hajózásra alkalmassá tehető természetes és mesterséges felszíni vizek víziúttá nyilvánításáról szóló 17/2002. (III. 7.) KöVim rendelet 7. § Hajózásra alkalmatlanná vált úszólétesítmények eltávolításának kötelezettsége

35 III. VONATKOZÓ TÖRVÉNYEK Vonatkozó törvények A víziközlekedés rendjéről szóló 57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet II. rész, 5. fejezet A veszteglés szabályai Az egyes veszélyes tevékenységek biztonsági követelményeiről szóló szabályzatok kiadásáról rendelkező 17/1993. (VII. 1.) KHVM rendelet 4. számú melléklet Hajózási munkák biztonsági szabályzata

36 IV. JELLEMZŐK Általános jellemzők Bárhol előfordulhatnak az ország területén, ahol ilyen úszóművek vesztegelnek Zárt és nyíltvízi veszteglőhelyek egyaránt érintettek Hosszú ideje használaton kívüli egységek Anyagi ráfordítás hiánya miatt leromlott műszaki állapot Költségcsökkentés miatt egyfős őrszemélyzetek Tulajdonos illetve üzembentartó szervezet megszűnése, tulajdonos változás A költséges kiemelési munkálatok elvégzése, elszállítás elhalasztása Hatósági határozatok betartásának késedelmes elvégzése, fellebbezések Munkavédelmi szabályok betartásának hiánya Őrszemélyzetek ellenőrzésének elmaradása

37 V. KOCKÁZATOK Kockázatok Hajózás biztonságának veszélyeztetése (elszabadult egységek) Víziút elzáródásának veszélye (süllyedés) Környezetvédelmi kockázat (egységekben bennmaradó kőolajszármazékok miatt) Őrzés folyamatosságának, megfelelőségének hiányossága miatt létrejövő kockázat Őrszemélyzetek vízbe esése, sérülése miatti kockázat

38 VI. KONKLÚZIÓ Ezek az események, bár összességükben kevesebbszer fordulnak elő évente mint például a felakadás, a lehetséges baleseti események kockázatai miatt mindenképpen figyelemre méltóak.

39 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Sárkány Gábor balesetvizsgáló