1 ÉRVÉNYES OKMÁNYOK NÉLKÜL VESZTEGLŐ ÚSZÓMŰVEK TÁROLÁSÁNAK KOCKÁZATAI, KÖVETKEZMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 05. Sárkány Gábor Balesetvizsgáló, Hajózási Főosztály
2 I. BEVEZETÉS Az örök, és folyamatosan ismétlődő téma: Érvényes okmányok nélkül veszteglő úszóművek tárolásának eseményei, kockázatai, következményei Folyamatosan, évről-évre visszatérő eseménytípus, amelyekre nehéz olyan mindenre kiterjedő, átfogó megoldást találni, ami a vonatkozó törvényeknek is megfelel, és az üzemeltetők részéről is elfogadható költséggel jár.
3 I. BEVEZETÉS A Közlekedésbiztonsági Szervezet a beérkezett bejelentések alapján folyamatosan nyilvántartja, törvényi kötelezettség szerint kivizsgálja, vagy üzemeltetői hatáskörbe utalja az eseményt, Biztonsági Ajánlást ad ki, figyelemmel kíséri az eset után a kiadott Biztonsági Ajánlás végrehajtását, követi az eseményben érintett úszóművek további „sorsát”, összesíti az azonos kategóriájú, típusú, eseményeket, statisztikát vezet, az összesítések alapján következtetéseket von le.
4 I. BEVEZETÉS A KBSZ óta április végéig összesen 9 olyan esetet tart nyilván, amelyek nagyhajók, úszómunkagépek tárolása közben bekövetkezett eseményekkel kapcsolatosak, és vizsgálat alá kerültek, illetve az üzembentartók saját hatáskörben történő vizsgálatra lettek felszólítva. Az események kimenetelük alapján úszómű süllyedés őrszemélyzet eltűnése, vízbe esése kategóriába sorolhatóak voltak. 7 esetben KBSZ vizsgálat 2 esetben üzembentartói vizsgálat
5 I. BEVEZETÉS Az események megoszlása: évben 3 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül évben 1 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül évben 1 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül évben 1 úszómű süllyedés, személyi sérülés nélkül évben 1 úszómű süllyedés és 1 halálos kimenetelű baleset évben nem volt ilyen kategóriájú esemény évben április végéig 1 halálos kimenetelű baleset, az őr vízbe esett az őrzött úszóműről 1 vélhető baleset – március 16, Paks, „Remény” elevátorról 1 fő eltűnt, vízbe esése, elhalálozása valószínűsíthető
6 II. ESEMÉNYEK december 10, Győr belváros, Mosoni-Duna 14,3 fkm „DÚL” állóhajó (U ) elsüllyedt KBSZ vizsgálat
7 II. ESEMÉNYEK „DÚL” állóhajó (U ) elsüllyedt 6 éve lejárt érvényességű, az NKH által az utolsó szemlén bevont Hajóbizonyítvány tulajdonosváltás felügyelő személy nem volt általános rossz műszaki állapot az úszómű oldalába fúrt lyuk Az úszóművet kiemelés után elszállították az országból.
8 II. ESEMÉNYEK december 25, Harta, Duna folyó 1545 fkm szelvénye, lekötő öböl ODB 01 (MG ) úszókotró elsüllyedt KBSZ vizsgálat
9 II. ESEMÉNYEK ODB 01 (MG ) úszókotró elsüllyedt „Kakukktojás” - érvényes Úszómunkagép Bizonyítvány 2-2 őr hetes váltásban fedélzeti búvónyílások lezáratlan állapotban a vízbe került olajszennyeződés nem jutott ki a Dunába, megszűntették A vizsgálat a csőrendszerek elfagyásából és kiolvadásából bekövetkezett süllyedést vélelmezett, az üzemeltető nem zárta ki a telelőbe állításkor bekövetkezett felütésből eredő sérülést sem. Kiemelés után szétbontás
10 II. ESEMÉNYEK december 29, Pilismaróti öböl, Duna 1705 fkm PF 617 lakóhajó (U ) elsüllyedt KBSZ vizsgálat
11 II. ESEMÉNYEK PF 617 lakóhajó (U ) elsüllyedt 22 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány, kétfős őrszemélyzet általános rossz műszaki állapot, elbálázott lékek a hajófenékben szivárgó hajófenék, folyamatos, kétnaponta szükséges szivattyúzás Az úszómű jelenleg is az öbölben vesztegel, elbontásra várva.
12 II. ESEMÉNYEK Pilismaróti öböl anno …..
13 II. ESEMÉNYEK …. és most
14 II. ESEMÉNYEK Bontásra várva
15 II. ESEMÉNYEK január 11, Szeged, Tápéi öböl, Tisza folyó 177 fkm szelvénye „KORMORÁN” állóhajó (U ) elsüllyedt KBSZ vizsgálat
16 II. ESEMÉNYEK „KORMORÁN” állóhajó (U ) elsüllyedt 8 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány a felügyelő személy naponta egyszer végzett ellenőrzést az üzembentartó a süllyedésről állampolgári bejelentésből szerzett tudomást általános korrodált állapot Kiemelés utáni összevágás.
17 II. ESEMÉNYEK február 26, Szeged, Tápéi öböl, Tisza folyó 177 fkm szelvénye „ex-SZŐKE TISZA gőzhajó” U állóhajó elsüllyedt KBSZ vizsgálat
18 II. ESEMÉNYEK „ex-SZŐKE TISZA gőzhajó” U állóhajó elsüllyedt 12 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány felszámolás alatt álló üzemeltető felügyelet nélkül hagyott úszómű általános korrodált állapot A bontási engedélyhez korábban az Országos Műemlékvédelmi Hivatal engedélyét is be kellett szerezni. Jelenleg is a süllyedés helyén van, bontási munkálatokat nem végeznek rajta.
19 II. ESEMÉNYEK március 02, Szeged, Tápéi öböl, Tisza folyó 177 fkm szelvénye MG szívó-kotró úszómunkagép elsüllyedt Üzembentartói vizsgálat
20 II. ESEMÉNYEK MG szívó-kotró úszómunkagép elsüllyedt 5 éve lejárt érvényességű Úszómunkagép-bizonyítvány decemberben a kikötőben mozgatva, újra kikötve felügyelettel ellátva, a bekerült víz szivattyúzva a süllyedés idején nem volt fellelhető őrszemélyzet A kiemelés megtörtént. Az üzembentartói jelentés alapján az elvékonyodott fenéklemez nem bírta a tél folyamán kialakult jégréteg nyomását, és ennek következtében lékesedett az úszómunkagép.
21 II. ESEMÉNYEK október 28, Budapest, Duna folyó 1629,7 fkm PF 545 ( ) szárazáru-szállító uszály elsüllyedt KBSZ vizsgálat, Zárójelentés-tervezet kiküldve
22 II. ESEMÉNYEK Az eset során három egymás mellett veszteglő uszály közül a két Duna felőli egység leszakadt a part felőli egységről. A középső, PF 545 uszály oldalra dőlt és elsüllyedt, a Duna felőli szélső PF 527 uszály farral kifelé a parti kövezésen felakadt. A vizsgálat még nem zárult le, ezért csupán néhány észrevételt tudunk közzé tenni.
23 II. ESEMÉNYEK Lemezhibák voltak fellelhetők a PF 545 uszály első és jobb oldali raktér lemezelésén
24 II. ESEMÉNYEK 15 méter hosszú hasadás a PF 545 uszály fenéklemezelésén az uszály jobb oldalán
25 II. ESEMÉNYEK PF 545 ( ) szárazáru-szállító uszály elsüllyedt 6 éve lejárt érvényességű Hajóbizonyítvány évek óta egy helyben tárolva felügyelettel ellátva, de a felügyelet egy másik hajócsoport felügyeletével összevonva történt nehézkes megközelíthetőség lékesedett hajótest, sérült raktér lemezelés elhasználódott kikötőkötelek Az uszályt a vizsgálat időtartama alatt elszállították és szétbontották
26 II. ESEMÉNYEK december 21. Százhalombatta, Duna folyó 1620,5 fkm A veszteglő úszóművekre felügyelő személy ladikkal közlekedett a Dunán, amikor beesett a vízbe KBSZ vizsgálat
27 II. ESEMÉNYEK A veszteglő úszóművekre felügyelő személy ladikkal közlekedett a Dunán, amikor beesett a vízbe. érvényes dokumentummal rendelkező úszóművek egyfős őrszemélyzet, pihenő- és munkaidő nincs szétválasztva valamennyi alkoholfogyasztás vélelmezhető ladikkal közlekedés veszélyei, mentőmellény viselésének elmaradása az 1615,5 fkm magasságában egy, a kövezésen horgászó személy vette észre a vízben úszó férfit, de segíteni nem tudott
28 II. ESEMÉNYEK március 17, Szeged, Tisza folyó 171,5 fkm, Boszorkány-szigeti rakodó A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán kiesett a csónakból és elmerült, csak a holttestét találták meg. KBSZ vizsgálat folyamatban, 2 darab Azonnali Biztonsági Ajánlás kiadva
29 II. ESEMÉNYEK Állapotok
30 II. ESEMÉNYEK Bejutási lehetőségek
31 II. ESEMÉNYEK A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán vélhetően kiesett a csónakból és elmerült Úszóművek: 1 – 13 év között lejárt üzemképességi bizonyítványok az úszóművek többségének évvel ezelőtt volt az utolsó parti szemléje általános leromlott állapot fenékvíz a hajóterekben tűzveszélyes anyagok tárolása a hajókban illetve a fedélzeteken
32 II. ESEMÉNYEK A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán vélhetően kiesett a csónakból és elmerült Személyzet: hajókba történő bejutás veszélyes nappal 2 fő, éjszaka 1 fő őrszemélyzet – reggel vették észre az eltűnést Azonnali Biztonsági Ajánlásaink: Hajókra bejutás biztonságosabbá tétele Hajók tárolásának biztonságosabbá tétele
33 II. ESEMÉNYEK A hajócsoportot felügyelő őr az este-éjszaka folyamán vélhetően kiesett a csónakból és elmerült NKH határozata: A hajózásra alkalmatlan állapotú úszólétesítményeket az üzembentartó a vízi útról távolítsa el, vagy az üzemképességet állítsa vissza A határozat végrehajtása folyamatban, két úszómű elszállításra került.
34 III. VONATKOZÓ TÖRVÉNYEK Vonatkozó törvények A víziközlekedésről szóló évi XLII. Törvény 17. § Úszólétesítmény hajózásra alkalmasságának meghatározása A bevizi utakon közlekedő úszólétesítmények hajózásra alkalmasságáról és megfelelőségének feltételeiről szóló 13/2001. (IV. 10.) KöViM rendelet Magyar lajstromba vett úszóművekre vonatkozó szabályzás A hajózásra alkalmas, illetőleg hajózásra alkalmassá tehető természetes és mesterséges felszíni vizek víziúttá nyilvánításáról szóló 17/2002. (III. 7.) KöVim rendelet 7. § Hajózásra alkalmatlanná vált úszólétesítmények eltávolításának kötelezettsége
35 III. VONATKOZÓ TÖRVÉNYEK Vonatkozó törvények A víziközlekedés rendjéről szóló 57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet II. rész, 5. fejezet A veszteglés szabályai Az egyes veszélyes tevékenységek biztonsági követelményeiről szóló szabályzatok kiadásáról rendelkező 17/1993. (VII. 1.) KHVM rendelet 4. számú melléklet Hajózási munkák biztonsági szabályzata
36 IV. JELLEMZŐK Általános jellemzők Bárhol előfordulhatnak az ország területén, ahol ilyen úszóművek vesztegelnek Zárt és nyíltvízi veszteglőhelyek egyaránt érintettek Hosszú ideje használaton kívüli egységek Anyagi ráfordítás hiánya miatt leromlott műszaki állapot Költségcsökkentés miatt egyfős őrszemélyzetek Tulajdonos illetve üzembentartó szervezet megszűnése, tulajdonos változás A költséges kiemelési munkálatok elvégzése, elszállítás elhalasztása Hatósági határozatok betartásának késedelmes elvégzése, fellebbezések Munkavédelmi szabályok betartásának hiánya Őrszemélyzetek ellenőrzésének elmaradása
37 V. KOCKÁZATOK Kockázatok Hajózás biztonságának veszélyeztetése (elszabadult egységek) Víziút elzáródásának veszélye (süllyedés) Környezetvédelmi kockázat (egységekben bennmaradó kőolajszármazékok miatt) Őrzés folyamatosságának, megfelelőségének hiányossága miatt létrejövő kockázat Őrszemélyzetek vízbe esése, sérülése miatti kockázat
38 VI. KONKLÚZIÓ Ezek az események, bár összességükben kevesebbszer fordulnak elő évente mint például a felakadás, a lehetséges baleseti események kockázatai miatt mindenképpen figyelemre méltóak.
39 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Sárkány Gábor balesetvizsgáló