Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS"— Előadás másolata:

1 HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2014. évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS
Budapest, május 05. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető

2 I. Bevezetés A Hajózási Főosztály évi tevékenysége számokkal kifejezve: 143 bejelentés fogadása, értékelése; 14, a korábbi években megkezdett vizsgálat lezárása; 2, egyben vizsgált, lezárt eset kapcsán biztonsági ajánlás kiadása 12 esemény kapcsán KBSZ vizsgálat indítása 1 esemény üzemeltetői vizsgálatba utalása 2 külföldön bekövetkezett baleset figyelemmel kísérése

3 II. 2014. évben lezárt események
2012. évről 7 vizsgálat zárult le: 2 kisgéphajó süllyedése Mohácson Úszóbusz műszaki hiba Budapesten, összevonva egy évben indult vizsgálattal Uszály borulás Balatonlellén 4 halálos kimenetelű kisgéphajós, vitorlás és csónakos baleset, amelyek a Dunán (2), a Tiszán illetve a Balatonon következtek be

4 II. 2014. évben lezárt események
2013. évről szintén 7 vizsgálat zárult le: Úszóbusz műszaki hiba, együtt vizsgálva a évben bekövetkezett eseménnyel Bárka süllyedés Komáromban 2 eseménynél, halálos kimenetelű csónakos illetve kenuval történt baleset a Tiszán illetve a Dunán 2 eseménynél, halálos áldozatot nem követelő kishajós baleset a Balatonon illetve a Ráckevei-Duna-ágban Komp részleges süllyedése Százhalombattán

5 II. 2014. évben lezárt események
2012. február 21. Mohács, Duna folyó 1447 fkm. A kikötőhelyükön veszteglő 2 kisgéphajó elsüllyedt. A vizsgálat hűtővíz szűrő elfagyásából bekövetkezett vízbetörést állapított meg.

6 II. 2014. évben lezárt események
2012. május 22. Budapest, Duna folyó 1647,2 fkm. 2013. január 22. Budapest, Duna folyó 1650,3 fkm. Riverride kétéltű busz, összevont vizsgálat

7 II. 2014. évben lezárt események
A két esemény azonos járművel, Budapesten és hasonló körülmények között következett be. Az események elemzésekor lehetett látni, hogy a vizsgálati eredmények is hasonlóak lesznek. A KBSZ HFO ezért döntött a két esemény egyszerre történő kivizsgálása mellett. Az események során mindkét alkalommal a Riverride kétéltű busz műszaki hiba miatt lehorgonyozni kényszerült. Az utasokat más hajók vitték partra, míg a jármű vontatással tudott part mellé kerülni. Egyik alkalommal sem történt személyi sérülés, illetve anyagi kár sem keletkezett. A KBSZ a vizsgálat befejezéseként a Zárójelentés-tervezetben 4 Biztonsági Ajánlást adott ki az üzemeltető, 1 Biztonsági Ajánlást adott ki az NKH felé.

8 II. 2014. évben lezárt események
A Biztonsági Ajánlások a jármű időszakos ellenőrzésére, a horgony tömegének növelésére, mentés esetére a meglevőnél részletesebben kidolgozott mentési terv készítésére figyelembe véve a szóba jöhető mentőhajók méreteit az utasok részére a sétaút elején történő tájékoztatás során a jármű elhagyásának menetének ismertetésére vonatkoztak. A Zárójelentés kiadásának időpontjáig az Ajánlásokat az üzemeltető végrehajtotta, azok a Zárójelentésben már nem is szerepeltek. Az NKH felé kiadott ajánlás annak a maximális vízállás mértékének meghatározását tartalmazza, ameddig az úszó busz közlekedhet. Az üzemeltető itt saját hatáskörben is korlátozta a busz közlekedését a vízállás függvényében.

9 II. 2014. évben lezárt események
2012. június 11. Balaton, Balatonlelle előtti vízterület Az „Óriás 469” nevű uszály a jachtkikötőből kivontatás és az úszómunkagép mellé állítás után elsüllyedt. A vizsgálat szerint a vontatás helytelen manőverezése miatt bekövetkezett ütközésből keletkezett lékesedés volt a baleset oka.

10 II. 2014. évben lezárt események
2012. augusztus 19. Szürkő sziget, Duna folyó 1666 fkm. A wakeboardot vontató kisgéphajó egy pillanatra megtorpant, és a hajóorrban tartózkodó vezető(!) kiesett a kisgéphajóból, és ennek következtében elhunyt. A megtorpanás abból következett be, hogy a propeller védő éle egy pillanatra hozzáért a mederfenékhez.

11 II. 2014. évben lezárt események
2013. január 31. Komárom, Duna folyó 1765,4 fkm. A lekötve veszteglő, 2x2-es alakzatba rendezett bárkák közül kiszakadt és elsüllyedt az alakzat jobb hátsó bárkája. A süllyedést egy korábbi, a nyergesújfalui gázlónál, az 1734,5 fkm-nél történt felütésből keletkezett lékesedés okozta.

12 II. 2014. évben lezárt események
2013. május 17. Balatonkenese, vitorláskikötő, Balaton Egy 40 éves vitorlás kishajón robbanás történt. 1 személy súlyosan, 2 személy könnyebben megsérült. A vitorlás kishajó beépített kéthengeres, kétütemű benzinmotorral is el volt látva.

13 II. 2014. évben lezárt események
A baleset azért következett be, mert a vezető kivette a gyújtógyertyákat a motorból, és az egyiket letestelve, a motorra ráindítózva nézte meg, hogy az ad-e szikrát. A gyújtógyertyák helyén kiömlő benzin-levegő keverék a szikra hatására felrobbant. A benzincsapot a gyertya próbája alatt nem zárta el, nem szellőztette a motorteret.

14 II. 2014. évben lezárt események
2013. október 28. Százhalombatta, Duna folyó 1623 fkm. A Százhalombatta-Tököl között közlekedő komp részlegesen elsüllyedt. Személyi sérülés nem történt, a rakományként a kompon levő mezőgazdasági munkagépben azonban jelentős kár keletkezett.

15 II. 2014. évben lezárt események
A baleset vizsgálata a következő baleseti okokat tárta fel: - A kompot nem rögzítették a parthoz kötelekkel a felhajtás megkezdése előtt. A vezető géppel tartotta azt a felhajtás ideje alatt. A felhajtó mezőgazdasági munkagép-szerelvény összsúlya 25 tonna volt, a komp teherbírása 10 tonna. A vezető munkavégzés közben fogyasztott alkoholt, a baleset idején közepesen ittas állapotban volt az orvosi vizsgálat alapján.

16 III. 2014. évben bekövetkezett események
2014-ben 143 bejelentés érkezett a KBSZ-hez, ebből - a Kbvt. Hatálya alá tartozó 110 személy és áruszállítás 44 kedvtelési célú hajózás 6 egyéb úszólétesítmény 59 a Kbvt. hatálya alá nem tartozó bejelentés (egyéb) 31 - Nagyon súlyos és súlyos 16 33 bejelentés érintett külföldi lobogó alatt hajózó úszólétesítményt 2014-ben magyar vizeken 3 halálos kimenetelű baleset következett be: 2 esetben hajós személyzettel, de ebből egyik csónakkal 1 esetben kedvtelési célú motorcsónak utasával történt.

17 III. A 2014. évben bekövetkezett, vizsgálat alá került események
A Közlekedésbiztonsági Szervezet évben 143 bejelentést kapott víziközlekedéssel kapcsolatban, amelyekből összesen 13 vizsgálat indult. Ebből 12 vizsgálat indult saját hatáskörben, és 1 vizsgálat lett üzemeltetői hatáskörbe utalva. Saját hatáskörben kivizsgálandó események: 10 nagyhajóval, illetve hajózó személyzettel történt baleseti esemény, amelyek bárka elszabadulás, felakadás, hajózóút elzáródás, 2 esetben ütközés, 2 esetben süllyedés, tolatmány szétszakadás, illetve 2 esetben személyzet tagjának vízbe esése miatt következtek be. Ezek közül 3 esemény összevontan került vizsgálat alá. 2 kedvtelési célú kishajóval bekövetkezett baleset, amelyek ütközés, illetve halálos kimenetelű vízbe esés típusú események voltak.

18 III. A 2014. évben bekövetkezett, vizsgálat alá került események
Üzembentartói vizsgálatra utalt esemény: A Tisza holtágában egy úszómunkagép elsüllyedésének vizsgálata Figyelemmel kísért események: 1 folyami hajózási baleseti esemény, ahol egy magyar matróz vízbe esett és elhunyt. 1 tengeri hajózási baleseti esemény, ahol a Norman Atlantic komphajó kigyulladt.

19 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. március 11. Madocsa, Duna folyó fkm. A térségből közvetlenül egymás után 3 eseményt jelentettek: 1.) Az SL 29 I bárka elsodródott és felakadt a piros úszó felett. 2.) A Baross ms önjáró hajó 3 bárkából álló tolatmányával felakadt. 3.) A lekötött, megszállt bárkák elzárták, jelentősen leszűkítették a hajózó utat. A baleset következtében anyagi kár, személyi sérülés nem keletkezett, azonban a hajózó út elzáródott, és részleges, illetve teljes hajózási zárlatot kellett elrendelni. A KBSZ HFO az események egymásból eredő bekövetkezése miatt egyben, összevonva vizsgálja az eseménysorozatot.

20 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A felakadt Baross ms, jobbra a hajózó út felszabadítását végző Greifenstein ms.

21 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A Baross ms bárkájának fedélzetéről fényképezve a hajózó utat elzáró egyik bárka. Ezt kerülte a Baross ms, amikor felakadt.

22 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. március 19. Baja, Duna folyó 1480,5 fkm. A Vándor tolóhajóról vízbe esett a személyzet egyik tagja. Holttestét másnap találták meg.

23 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. június 18. Tiszabábolna, Tisza folyó 438,15 fkm. Egy motoros csónakból a kikötés folyamán kiszállt a vezető, hogy a kikötőláncot rögzítse a parton. Közben az utasa kiesett a csónakból. Csak a holttestét találták meg.

24 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. augusztus 11. Körös folyó, 50,3 fkm. A H nyilvántartási számú kisgéphajó ütközött a Mezőtúr-Szarvas között közlekedő köteles komp vezetőkötelével.

25 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. augusztus 15. Budapest, Duna folyó 1648,2 fkm. A hegymenetben levő Hullám termes személyhajó elektromos hiba miatt menetképtelenné vált.

26 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A Hullám ms sérülései belülről

27 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. szeptember 08. Esztergom, Duna folyó 1721,6 fkm. A PF 536 sóderszállító uszály az előző napi berakodás után másnap reggelre elsüllyedt.

28 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. szeptember 13. Baja, Duna folyó 1480,2 fkm. A Mercur 203 tolóhajó 8 bárkával völgymenetben közlekedett. A bajai Türr István híd meghajózásakor a kötelék érintőlegesen súrlódva ütközött a hídlábbal. 2 bárka kiszakadt az alakzatból, amelyeket az ott levő személyzetnek sikerült lehorgonyoznia. A bárkákon nem keletkezett olyan sérülés, amely a továbbhaladást lehetetlenné tette volna. Az eset kivizsgálásához a Vb mind az AIS, mind a térségben a hídnyílásra néző webkamera által szolgáltatott adatokat felhasználja. A vizsgálat jelenleg is folyamatban van.

29 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. szeptember 28. Budapest, Duna folyó 1646 fkm. A Vigadó tér magasságában az egyenesen haladó Szent László ms és a kikötéshez megforduló Sződliget ms összeütközött. Személyi sérülés nem történt. A Sződliget ms nem sérült, a Szent László ms-on kisebb behorpadás keletkezett a felépítmény alján. A baleset bekövetkezéséről és lefolyásáról a két hajó vezetőjének jelentése nem egyezik, ezért további adatgyűjtés, elemzés szükséges. A KBSZ vizsgálata folyik, többek között az AIS adatok elemzésével.

30 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:

31 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:

32 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:

33 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:

34 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A hajók mozgása a térképes helymeghatározó rendszer képei alapján:

35 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. október 28. Budapest, Duna folyó 1630 fkm. A jobb part mellé kikötve veszteglő PF 783 uszályról leszakadtak a PF 527 és a PF 545 sóderszállító uszályok. A PF 527 uszály keresztbe fordulva felakadt a parton, a PF 545 uszály orral völgymenetbe fordulva, oldalára dőlve elsüllyedt.

36 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A két uszályt azóta kimentették, jelenleg is a baleseti helyszín közelében vesztegelnek. A vizsgálat a kiemelés megfigyelésével, adatagyűjtéssel, illetve a hajótestek állapotának felmérésével folytatódik.

37 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
2014. december 21. Százhalombatta, Duna folyó 1622 fkm. A parttól kb. 20 m-re kikötött úszóművek csoportját felügyelő személy külmotoros csónakkal kiment a partra. Visszafelé kiesett a csónakból és eltűnt.

38 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
Ercsinél egy horgászó személy Ercsinél látta Őt és a csónakot sodródni, de segíteni nem tudott.

39 III. A 2014. évben bekövetkezett, KBSZ vizsgálat alá került események
A vizsgálat a csónakmotor propellerjére felcsavarodott nylon anyag miatt, a propeller tisztítása közben bekövetkezett balesetre következtet.

40 III. A 2014. évben bekövetkezett,
üzemeltetői vizsgálat alá vont események 2014. október 09. Poroszló, Holt-Tisza-ág Az MG lajstromjelű szívókotró munkavégzés után egy őrrel a fedélzetén elsüllyedt.

41 III. A 2014. évben bekövetkezett,
üzemeltetői vizsgálat alá vont események A KBSZ üzemeltetői vizsgálatra hívta fel az úszómunkagép üzembentartóját. 1.) A már beérkezett jelentés szerint a túl mélyre leengedett hátsó cölöpök, és a vízből kiemelt kotrófej miatt orrnehézzé vált az úszómunkagép. 2.) Az előrefolyó fenékvíz szintén rontott az úszáshelyzeten. 3.) Emiatt az úszómunkagép előre dőlhetett, és a lezárt, gumitömítéssel is ellátott búvónyílás fedeleken beszivároghatott a víz, amely következtében megtörtént az elsüllyedés.

42 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! KBSZ, HFO


Letölteni ppt "HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY évi tevékenysége KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS"

Hasonló előadás


Google Hirdetések