Jövedelempótlás és munkára ösztönzés Össze lehet-e egyeztetni a segélyezés kettős feladatát? Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet SZMI Szegénység.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
Az aktív eszközök a munkaerő-piacon
A Kormány intézkedései és tervei
A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ február.
Munkaerőpiaci Tükör 2010 A válság munkapiaci hatásai Fazekas Károly: Bevezető Könyvbemutató konferencia Budapest, MTA Székház, Kisterem február 10.
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
MUNKAÜGYI POLITKA  Alkotmányos jogokra épül  Kollektív autonómia  A foglalkozás és a munkahely szabad megválasztása  A munkahely védelme  Az igazságos.
Mi lenne a feltétel nélküli alapjövedelem reális hazai alternatívája ? Scharle Ágota Váradi Balázs Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet FNA: Előjáték.
általános főig. helyettes
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
Lehetséges szociális pénzbeli ellátórendszerek
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
Aktív munkaerőpiaci eszközök
A minimálbér költségvetési hatásai HALPERN LÁSZLÓ, KOREN MIKLÓS, KŐRÖSI GÁBOR és VINCZE JÁNOS MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Az álláskeresés ösztönzése – együttműködési feltételekkel Nagy Gyula Budapesti Corvinus Egyetem és MTA Közgazdaság-tudományi Intézet.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
A kötet felépítése és a főbb javaslatok Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Az eltűnt egymillió munkahely nyomában április 11.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A megváltozott munkaképességű munkanélküliek aktív programja Nagy-Britanniában Scharle Ágota Pénzügyminisztérium November 27.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Közmunkaprogram kórházaknak Budapest, április. 27 SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM KÖZMUNKA TANÁCS KÖZMUNKA TANÁCS.
Az adórendszer hatása a munkaerőpiacon Scharle Ágota Pénzügyminisztérium Gazdaságpolitikai főosztály.
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
Közfoglalkoztatás és értékteremtés Szűcs Erika miniszteri megbízott Szociális és Munkaügyi Minisztérium Cegléd, április 15.
Út a munkához program Regionális Államigazgatási Kollégium március 20. Székesfehérvár.
A mainstream szakpolitikai fejlesztések és a gyermekszegénység Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Beruházások a gyermekek érdekében Magyarországon:
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Közfoglalkoztatás Magyarországon
Álláskeresőként történő nyilvántartás
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Munkaerőpiaci alapfogalmak Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
Social Europe Ifjúsági Foglalkoztatás október 31. Szeged Andor László, az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi befogadásért.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
Mennyire és miért hiányzik a 3 év alatti gyerekek napközbeni ellátása? Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet RECWOWE konferencia | Budapest,
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Az aktív korúak ellátásának új rendszerével kapcsolatos önkormányzati igazgatási tapasztalatok Kiskunfélegyházán Szociális Igazgatási Mintahely Ódor László.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
And what else?... Leszakadó gyerekek.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
„Út a munkához” program tapasztalatai
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Európai Uniós ismeretek
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A munkaerőpiac áttekintése
„Út a munkához”program
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Előadás másolata:

Jövedelempótlás és munkára ösztönzés Össze lehet-e egyeztetni a segélyezés kettős feladatát? Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet SZMI Szegénység és segélyezés I. szakmai konferencia, Budapest, november 17.

Miről lesz szó? | SZMI Budapest, november 17. miért/mikor fontos az álláskeresés ösztönzése? hogyan enyhítheti a segély a szegénységet? hogyan ösztönözheti a segély a munkavállalást? ellentmondások (1) segély-összeg (2) stigma mit tudunk az eddig ösztönzők hatásáról? alternatív megoldási lehetőségek

Miről nem lesz szó? | SZMI Budapest, november 17. segélyen élők "nem tehetnek a sorsukról" vs "lusták" / "feketén dolgoznak" / "elisszák" országos adatok/kutatások vs egyéni tapasztalatok tények vs előítéletek munkanélküliek élettel való elégedettsége rosszabb reingtegrációs szolgáltatások hiányosak  teendő

Miről nem lesz szó? | SZMI Budapest, november 17.

Miért/mikor fontos az álláskeresés? | SZMI Budapest, november 17. munka = integráció és megélhetés ha nincs, akkor is: aki feladja, azt később nehéz visszasegíteni fellendüléshez: üres állások gyors betöltése  fogyasztás lassabb bérnövekedés  munkaerő kereslet lassabb a fellendülés, ha sokan szeretnének dolgozni, de kevesen keresnek munkát

Hogyan enyhíti a segély a szegénységet? | SZMI Budapest, november 17. segélyösszeg ~ háztartástagok szükségletei eljut a rászorulókhoz: informáltság stigma kérelem elbírálása (szabály és gyakorlat)‏ nem gátolja a munkába állást (csapda)‏ + fenntartható: társadalmi támogatás és költségek (admin, célzás, visszaélések)‏

Hogyan ösztönzi a segély az álláskeresést? | SZMI Budapest, november 17. anyagilag jobban jár, ha munkába áll anyagilag jobban jár, ha állást keres: - együttműködési feltételek - szankciók szabályok egységes alkalmazása + fenntartható: mellékhatások (szegénység, munkaerőkereslet) és költségek (admin)‏

Ellentmondások | SZMI Budapest, november 17. (1) segély-összeg megélhetéshez nagyobb segély vs bér különbséghez kisebb segély (2) stigma együttműködési feltétel lehet megalázó (pl képzettségnél alacsonyabb/kellemetlen közmunka)‏

Hazai kísérletek az (1) feloldására | SZMI Budapest, november 17.

Feloldhatók-e? Nemzetközi tapasztalatok | SZMI Budapest, november 17. nem létezik egyetlen tökéletes megoldás helyette: 18/20 OECD tagországban van GMJ sokféle ellensúly/ösztönző a szabályozásban ösztönzők kalibrálása empirikus kérdés

Mit tudunk az eddig ösztönzők hatásáról? | SZMI Budapest, november : minimálbér nőtt, járadák/segély csökkent  szegénység nőtt, munkakínálat nem (Galasi-Nagy 2001)  képzetlenek munkába állási esélye, foglalkoztatása csökkent (-3,5% 5-20fős, Kertesi-Köllő 2004) (ábra: szezonálisan igazított havi szintek, millió fő, mezőgazd. és közszféra nélkül, KSH MEF, MNB)‏

Mit tudunk az eddig ösztönzők hatásáról? | SZMI Budapest, november 17. jogosulatlan igénybevétel aránya nem nagy: % vs nzetközi 20-55% alulfizetés jelentős: jogosultak %-a jut hozzá vs nzetközi 40-80% (Firle és Szabó 2006) (ábra: évi KSH HKF)‏ szegénységi ráta 1,6 %- ponttal javul (Havasi 2005)‏

Mit tudunk az eddig ösztönzők hatásáról? | SZMI Budapest, november 17. igénylések elbírálása nem egységes (Szalai 2007, Nagy 2008)‏ együttműködési feltételek érvényesítése nem egységes (Nagy 2008)‏ tartós munkanélkülieket ritkábban hívják be (Nagy 2008, Ráczné 2007)‏ ÚMT nem növelte a nyílt munkapiaci állásba kerülés esélyét (Bass 2010)‏ együttműködés szigorítása növelheti az álláskeresést (Bódis et al 2004)

Alternatív megoldási lehetőségek | SZMI Budapest, november anyagi ösztönzés (segély vs bér) mellett együttműködési feltételek erősítése inkább gyakoribb interjú, álláskeresés számonkérése, aktív eszközök, mint közfoglalkoztatás inkább munkaügyi kirendeltség és családsegítő, mint önkormányzat enyhébb szankciók, de érvényesítve egységes eljárásrend gyakorlat egységesítése, ellenőrzése

Alternatív megoldási lehetőségek | SZMI Budapest, november munkába állást segítő együttműködési feltételek (időlekötés+segítség)‏ inkább gyakoribb interjú, képzés, piaci munkahely felajánlása, mint közfoglalkoztatás vagy életvezetési szabályok előírása munkába állás korlátainak kezelése: együttműködés a családsegítővel, áfsz kapacitások és eszköztár bővítése társadalmi támogatás erősítése: kormányzati kommunikáció, média (Hammer 2004)‏

Alternatív megoldási lehetőségek | SZMI Budapest, november Munkanélküliségi csapda enyhítése segély vagy minimálbér helyett más eszközökkel: "disregard" segély fokozatos lecsengetése segély felfüggeszthetősége, újraigénylés megkönnyítése negatív adó munka mellett is járó szociális ellátások (lakhatás, családi pótlék, bölcsőde,...)‏

Alternatív megoldási lehetőségek | SZMI Budapest, november Jövedelempótlás javítása segélyösszeg mellett más eszközökkel: elbírálás eljárási szabályainak egységesítése és a gyakorlat ellenőrzése segélyezés kistérségi szintre emelése célzás javítása a fogyasztási egység, család- meghatározás módosításával jövedelemkorlát emelése igénylési procedúra egyszerűsítése referálás, szakemberek együttműködése

Összegzés | SZMI Budapest, november 17. összeegyeztetés csak a jövedelmre irányult stigmára nem (sőt)‏ nem volt sikeres: most sem jövedelmpótlás, sem ösztönzés nem elegendő nincs egyetlen tökéletes megoldás megoldás: (1) részletek finom szabályozása, hatások folyamatos mérésével (2) inkább szakmai mint politikai eszközök

Köszönöm a figyelmet | SZMI Budapest, november 17. Források: Bódis L. – Galasi P. – Micklewright, J. – Nagy Gy. 2005: Munkanélküli-ellátás és hatásvizsgálatai Magyarországon. Budapest: MTA Közgazdaságtudományi Intézet. Bódis L. – Micklewright, J. – Nagy Gy. 2004: A munkanélküli-ellátás indokoltsági feltételeinek érvényesítése: empirikus vizsgálat az elhelyezkedési készség ellenőrzésének hatásairól. Budapesti Munkagazdaságtani Füzetek, 2004/6. Firle R. – Szabó P. A. 2007: A rendszeres szociális segély célzottsága és munkakínálati hatása. Közpénzügyi Füzetek 18. Galasi P. – Nagy Gy. 2001: Segélyhez jutás és elhelyezkedés járadékkimerítés után. Megj.: Fazekas K. (szerk).: Munkaerő-piaci Tükör, Hammer F. (2004). Osztályfényképezés. A szegénység tévés ábrázolása és a társadalmi igazságosság Beszélő 2004/5 Havasi É. (2005): A transzferjövedelmek szerepe a szegénység csökkentésében. Esély, 2005(4) o. Kapitány Zs. és Molnár Gy. (2005): A magyar háztartások jövedelmi és fogyasztási mobilitása az ezredfordulón, megj: Háztartások a tudás- és munkapiacon, MTA-KTI Kertesi G. és Köllő J. (2004): A évi minimálbér-emelés foglalkoztatási következményei, Közgazdasági Szemle 2004 április, o. Koltayné Kóródi T. 2001: A munkanélküli-járadék indokoltsági feltételei. Megj.: Fazekas K. (szerk.): Munkaerő-piaci Tükör Kostyál László Árpád (2009): Mélyszegénységben élők kapcsolata egyes szociális alapszolgáltatásokkal, Kapocs, június, oldal Nagy Gy. (2008): Önkormányzati szociális segélyezés, Megj.: Nagy Gy. (szerk.): Jóléti ellátások, szakképzés és munkakínálat, MTA-KTI. Ráczné dr. Lehóczky Zs. 2007: A rendszeres szociális segélyben részesülők együttműködési kötelezettségének teljesülése. Feltáró alapvizsgálat összefoglaló eredményei, záró tanulmány. Budapest: ÁFSZ Szalai J. (2007): Nincs két ország? : társadalmi küzdelmek az állami (túl)elosztásért a rendszerváltás utáni Magyarországon /Budapest : Osiris, 2007 Világbank (2006): Social Safety Nets in OECD Countries, World Bank Social Safety Nets Primer Note No /SSNPrimerNote25.pdf /SSNPrimerNote25.pdf További információ: