Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 1 Stratégiai menedzsment Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, a stratégiai elemzés első szakasza ( A prezentációban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe
Advertisements

Készítette: Dr. Bánky András
Stratégiai tervezés, cél és küldetés, üzleti modell
Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe Az első félév tartalma: kis és közepes vállalkozások stratégiája.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A stratégiai tervezés módszertana
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A projektmenedzsment fogalma
Vállalatok pénzügyi folyamatai
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A külső környezet elemzése
Stratégiai tervezés.
Benchmarking.
Emberi erőforrás menedzsment
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Kérdések a ZH-hoz.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
II. Logisztikai tervezés
Termelésmenedzsment Production Management
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
A MARKETING FOLYAMATA.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Vállalkozásmenedzsment I.
Harsányi László: Kulturális stratégiák 4. MOME Stratégiai menedzsment Erőforrás elemzés.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Desztináció-marketing
A külső környezet elemzése
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Stratégiai menedzsment
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez?
1. Stratégiai tervezés és marketing
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Cégnév Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 1 Stratégiai menedzsment Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, a stratégiai elemzés első szakasza ( A prezentációban felhasználásra kerültek Bánky András és Marosán György bemutatói.)

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 2 A stratégia eredeti meghatározása Kezdetben a stratégia a katonai tevékenységekre vonatkozott. A stratégia: az ellenfél cselekedeteinek előre látása, meglepetést okozó és az ellenséget hátrányba hozó manőverek megvalósítása, az erőforrások ezt megalapozó szétosztása.

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 3 A stratégia és a taktika modern meghatározása A taktika: hadsereg alkalmazásának művészete, amellyel megnyerjük a csatát. A stratégia: csaták alkalmazásának művészete, amellyel megnyerjük a háborút. (Clausewitz)

4 A környezet: TURBULENS Elemzési módszer: forgatókönyv-írás A környezet: KOMPLEX Elemzési módszer: szimuláció Összetett környezet A környezet: DINAMIKUS Elemzési módszer: szakértői becslés (Delfi) A környezet: STATIKUS Elemzési módszer: trend-extrapoláció Egyszerű környezet Gyors változásokLassú változások Stratégiai elemzés Miért különösen fontos a stratégia a 21. században? Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME

5 A menedzsment meghatározása A konkrét célokra szerveződött emberi közösségekben, a közös munka megszervezésével, a folyamatosan felvetődő problémák megoldásával, a célok megvalósításában közreműködő embereknek a célokat segítő befolyásolásával kapcsolatos tevékenységek összessége.

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 6 A stratégia fogalmának összetevői A szervezet hosszú távú jövőjével kapcsolatos Versenyelőny létrehozására irányul Irányt ad a szervezet akcióinak, és kijelöli a tevékenységek határait Segít a környezethez való alkalmazkodásban Befolyásolja az erőforrások elosztását A tulajdonosok (és más érdekcsoportok) érdekeinek érvényesítését szolgálja

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 7 A stratégiai menedzsment meghatározása A menedzsment tevékenységének az a része, amely: A szervezet egésze hosszú távú céljainak elérésével kapcsolatos Keretet szab az alsó szinteken hozott döntéseknek Eligazít, miként válaszoljon a szervezet a környezetből érkező kihívásokra A versenytársakkal szemben előny megtartására, növelésére irányul A szervezet legfontosabb érdekcsoportjai elvárásainak teljesülését szolgálja

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 8 A stratégiai menedzsment helye a menedzsment tevékenységekben A probléma jellege FONTOSNEM FONTOS SÜRGŐSKRÍZIS- PROBLÉMÁK TAKTIKAI PROBLÉMÁK NEM SÜRGŐSSTRATÉGIAI PROBLÉMÁK OPERATÍV PROBLÉMÁK

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 9 A stratégiai és az operatív menedzsment különbsége Stratégiai menedzsmentOperatív menedzsment Komplex helyzetek és egyedi megoldási módszerek Rutinszerűen kezelhető helyzetek, gyakran alkalmazott döntési szabályok A szervezet egészére ható, alapvető fontosságú döntsek A szervezet egyes részeit és az elszigetelt üzleti funkciókat érintő döntése Hosszú távú hatások és következmények Rövid távú hatások és következmények

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 10 A stratégia mint szemléletmód Hagyományos szemlélet Stratégiai szemlélet A vállalatra összpontosít A környezetre összpontosít A múlt eredményeinek értékelésére épít A verseny és a piac értékelésére épít A trendek folytatását tűzi ki célul A versenyképesség- beli előnyök kiakná- zását tűzi ki célul

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 11 A stratégia meghatározó tényezői A stratégia mint összhangteremtő tevékenység A stratégia optimális tartománya Környezet kínálta lehetőségek Belső erőforrások Szándékok, vágyak

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 12 A stratégia mint összhangteremtő tevékenység A stratégiai válaszokat három típusú kényszer határozza meg: A külső környezet A belső erőforrások Az érdekcsoportok elvárásai A sikeres stratégia e három terület együttes tekintetbe vételét valósítja meg

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 13 A stratégiai menedzsment folyamata A stratégiai elemzés Külső környezet Belső erőforrások Érdekek, szándékok Stratégiai döntés Változatok létrehozása Összemérés, és kiértékelés Választás, döntés A stratégiai megvalósítása Célok meghatározása és tervezés Szervezet és kultúra újragondolása A változások megvalósítása

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 14 A stratégia megvalósítása során kialakuló változások Szándékolt stratégia (amit eltervez- tünk) Kiformálódó stratégia (a „politizálás” eredménye) Kikényszerített stratégia (a környezeti változások hatása) Kialakuló stratégia (a nem tudatos akciók során létrejövő stratégiai irány)

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 15 A stratégiák alapkérdései Mi a termékünk? (Mi az, amiért a fogyasztó fizet?) Ki a fogyasztónk? (Kik a kedvezményezettek, kik ítélnek és mi alapján tevékenységünkről?) Milyen üzletágban tevékenykedünk? (Szélesen vagy szűken határozzuk-e meg?)

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 16 A termék átalakulása A termék hagyományosan: egy „megfogható” és fizikai szükségletet kielégítő „dolog”. A termék ma: bármi, ami emberi szükségletet elégít ki, és ami előállítójának költség, valaki pedig hajlandó fizetni érte egyre inkább „szolgáltatás-csomag”.

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 17 A „kedvezményezettek” átalakulása BetegFogyasztó Kötelességei vannak és kiszolgáltatott Elvárásai és jogai vannak Szívességet tesznek nekiŐ tesz szívességet ha „vásárol” Nem léphet fel követelményekkel Követelményekkel lép fel AlárendeltMeghatározó pozícióban van Nem rendelkezik választási lehetőségekkel Választási lehetőségei vannak Nem rendelkezik információval Információval rendelkezik Megkövetelik a lojalitásátLojalitást követel

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 18 Milyen üzletben (business) tevékenykedünk? Az üzlet „széles” meghatározása Az üzlet „szűk” meghatározása ÜdítőitalokSzénsavas üdítők (Coke) Fehér árú (Elektrolux)Hűtőszekrények Lábbeli, cipőSportcipő (Nike) BútoriparÖsszeszerelhető, modern lakberendezés (IKEA) Szórakoztató ipar (Walt Disney) (Rajz)film gyártás

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 19 Stratégiai tervezés és menedzsment Eszköz a vezetés kezében a szervezeti célok elérésére A piaci pozíció növelésének vagy megtartásának részletes, hosszú távra szóló terve Cselekvési terv a piaci szereplők (vevők, beszállítók, megbízók) megnyerésére

Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 20 A stratégiai tervezés folyamata ELEMZÉSI FÁZIS 1.Misszió 2.Környezetelemzés 3.Vállalatelemzés (SWOT) 4.Versenyelemzés (Porter) ÉRTÉKELÉSI FÁZIS 1.Stratégiák kidolgozása és értékelése 2.A legjobb stratégia kiválasztása 3.Megvalósításának akcióterve 4.Időszakonkénti ellenőrzése