1 A számítógépek felépítése jellemzői, működése
2 A számítógép feladata Az adatok Bevitele Tárolása Feldolgozása Kivitele (eredmény megjelenítése)
3 Neumann-elvű számítógépek soros működésű teljesen elektronikus, külön vezérlő és végrehajtó egységgel kettes számrendszert használ az adatok és a programok ugyanabban a belső tárban, a memóriában helyezkednek el univerzális
4 A számítógép elvi felépítése I/O vezérlő Aritmetikai és logikai egység vezérlőegység Operatív tár (ROM, RAM) bemeneti egységek (input) kimeneti egységek (output) Terminálok (párbeszédes berendezések) háttértárak
5 Központi vezérlőegység (CPU) (Central Processing Unit) A számítógép „agya” Feladata: A gépi utasítások értelmezése A számítógépnek és környezetének a vezérlése Elhelyezkedése A mikroprocesszor tartalmazza, ami az alaplapon helyezkedik el
6 A CPU szerkezete
7 A CPU részei: Vezérlőegység (CU) (Controll Unit) Vezérli és koordinálja a folyamatokat A programot utasításonként hívja be az operatív tárból a helyes sorrendben Értelmezi az utasításokat és megfelelő jeleket küld a CPU egyéb részeinek
8 A CPU részei: Aritmetikai és logikai egység (ALU) (Arithmetic and Logical Unit) A tényleges matematikai műveleteket és A logikai műveleteket végzi Kettes számrendszerben ábrázolt számokkal dolgozik
9 A CPU részei: Regiszterek A használt adatok átmeneti tárolására szolgálnak Elérésük nagyon gyors Fontos jellemzőjük, hogy hány bites adatokat tudnak tárolni Típusai, pl.: Utasításszámláló Veremtár mutató Akkumulátor Állapotregiszter
10 A CPU részei: Külső csatlakozások A központi vezérlőegység részei különböző vezetékekkel kapcsolódnak egymáshoz Ezeken bonyolódik az információ-csere Buszok (sínek) A buszok méretét a vezetékeik száma határozza meg Csoportjai: Címbusz Adatbusz Vezérlő busz
11 A CPU részei: Cash (Gyorsítótár) A processzorba, vagy a processzor környezetébe integrált memória, ami a viszonylag lassú rendszermemória-elérést hivatott kiváltani azoknak a programrészeknek és adatoknak előzetes beolvasásával, amikre a végrehajtásnak közvetlenül szüksége lehet. A mai PC processzorok általában két gyorsítótárat használnak: egy kisebb, gyorsabb elsőszintű, egy nagyobb másodszintű.
12 Processzorok fejlődése Cél: A műveletvégzés sebességének növelése CISC processzor Az utasításkészletet bővítették Az ALU mellett más műveletvégző egységeket is elhelyeztek PC-kben elsősorban ez terjedt el (olcsó) RISC processzor Az egyes utasítások végrehajtási idejét csökkentették Főleg nagy teljesítményű szerverekben, grafikus munkaállomásokban alkalmazzák (drága)
13 Többmagos processzor Többmagos processzornak nevezzük azt az integrált áramkört, ahol több CPU-t ugyanarra a szilícium-chipre helyeznek el. A tokozás, és a buszokhoz való csatlakozás azonos, de belül funkcionálisan önállóak az egyes magok.
14 Multiprocesszor Multiprocesszoros az a rendszer, amelyben ténylegesen több, fizikailag külön tokozott processzor jelenik meg. Ezek a processzorok közösen használják a rendszer erőforrásait (memória, cache, buszok), így meg kell oldani ezek megosztását.
15 Processzorok jellemzői Azt a sebességet határozzák meg, amellyel adatokat lehet feldolgozni: szóhossz (bitszám, vagy bitszélesség) órajelfrekvencia Az órajel-frekvenciát a vezérlőkvarc (órajeladó) hozza létre, amely vagy közvetlenül integrálva van a processzorba vagy azon kívül helyezkedik el. Az órajel a PC munkaüteme, MHz mérik. Pl.: 8 MHz a kvarc másodpercenként 8 milliószor rezeg. Minél magasabb az órajel, annál gyorsabban tud a számítógép dolgozni.
16 Perifériák az adatok be- és kivitelét valósítják meg Egyfunkciós perifériák (az adatáramlás csak egyirányú lehet, pl: billentyűzet, monitor) Párbeszédes vagy kétfunkciós perifériák (az adatáramlás kétirányú lehet, pl.: terminál) Háromfunkciós perifériák (háttértárak)
17 Illesztőegységek fizikailag és logikailag összekötik a CPU-t és a perifériákat Típusaik: soros illesztők (soros port): bitenkénti adatátvitelre alkalmas (pl: egér illesztése) párhuzamos illesztők (párhuzamos port): egyszerre 8 bit átvitelére alkalmas (pl: nyomtató illesztése)