KONFERENCIA Topolánszky Ákos Nemzeti drogmegelőzési Intézet 2007. november 16. – prevenciós színterek egymás között.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Széchenyi Programirodák szervezete és működése
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A nemek közötti egyenlőség Magyarországon
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Egészségügyi Menedzserképző Központ
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
Hajléktalanokért Közalapítvány
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
„Út a munkához” program
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Iskolai szociális segítő
Baranya Megyei Önkormányzat
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

KONFERENCIA Topolánszky Ákos Nemzeti drogmegelőzési Intézet november 16. – prevenciós színterek egymás között

Vészcsengőtől Színtérképig A Vészcsengő éveken keresztül az iskola színterének meghatározó szakmai konferenciája és találkozója volt Pozitív visszajelzések Sajnos három éve kimarad A Színtérkép a Vészcsengő folytatása és továbbgondolása Iskola – közösség – erőforrások koalíciója és kontextusa Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Az állam nem minden! Az állam - és probléma specializált intézményei - csak későn, kis hatékonysággal és igen költségesen tud beavatkozni. Két példa: kórház BV Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Az állam nem minden! (folyt.) Az a szemlélet, hogy az állam a problémakezelés záloga, mindenese: hamis, habár megvannak a sajátos és elvehetetlen felelőségei és feladatai: drogpolitika és stratégia megalkotása, jogalkotás, költségvetés, a társadalom védelmének megszervezése, intézményrendszerek működtetése, értékelés Aktivitásaink annál hatékonyabbak, minél közelebb vannak (időben és térben) a probléma/jelenség gyökeréhez Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Ottawa Charta, (WHO, 1986) az egészségi állapot csak úgy javítható, ha bizonyos egészségi előfeltételek (béke, lakóhely, oktatás, táplálék, megfelelő környezet, személyi jövedelem, gazdasági erőforrások, szociális igazság és egyenlőség) rendelkezésre állnak. képviselni (advocacy) azokat a körülményeket és hatótényezõket, amelyek az egészséget fejleszthetik, javíthatják. Képessé tenni, hogy egészségi lehetõségeiket az emberek kibontakoztathassák. Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Ottawa Charta, (WHO, 1986) Közvetíteni a különbözõ társadalmi érdekek között az egészség érdekében: egészségfejlesztő politika építése; támogató emberi környezetek létrehozása; közösségi akciók erõsítése; személyes képességek, készségek kialakítása, az egészségügyi szolgáltatások reorientációja az egészségmegõrzés érdekében, a prevenció hangsúlyával Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

WHO Jakartai Nyilatkozata (World Health Organization, 1997) Prioritások: Társadalmi felelõsség Egészségfejlesztésbe beruházások Partnerség Közösségi kapacitás és egyéni „ empowerment ” Az egészségfejlesztés infrastruktúrája – színterek Színtér megközelítés! Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

WHO Toronto-i Workshopja (Centre for Health Promotion, 1997) Mentális egészség definíciója: képesség az élet élvezetére; a kihívások kezelése; emocionális és spirituális jóllét; saját élet feletti ellenőrzés. A mentális egészség fejlesztése két területen valósítható meg: egyéni rugalmasság növelése; támogató társas közeg kialakítása Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

A társadalmi/közösségi felruházás ideája (social/community empowerment) Célja az emberek tényleges és észlelt hatalmának/befolyásának (power) növelése saját belső forrásaik, illetve a forrásokhoz történő hozzáférésük támogatásával, miközben képessé válnak fenntartani teljes kontrolljukat az elhatározott tevékenységük felett, az akcióhoz szükséges megfelelő erőforrások hozzáférhetőségének kontextusában (Joubert és Raeburn, 1998) Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

A társadalmi/közösségi felruházás ideája (social/community empowerment) felruházást célzó stratégiák megvalósítása, együttműködés szemlélete a „kliens” erősségeit figyelembe véve, elérhető kimenetek megtervezése, érzékeny a kulturális és nemi különbözőségre, megoldás-orientált közösségi párbeszéd, a „kliens” a tervezés fókuszában, de legalább bevonni a változás érdekében mozgósított kliens-csoportos tudás és képességek, „lehetőség-struktúrák” megteremtése társadalmi források növelése révén, „reszponsív” társadalmi környezet. Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

A társadalmi/közösségi felruházás ideája (social/community empowerment) Legjellemzőbb jelzők: involválás/bevonás participáció/részvétel készségek és megküzdési képességek fejlesztése kooperáció/együttműködés – coordinating/összehangolás az eltérő értelmezések és szemléletek közötti konszenzus építés Szociális integráció csak egy szociálisan integrált közösségbe/társadalomba lehetséges Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

NEMZETI STRATÉGIA Fő célok: 1. Társadalom váljon érzékennyé a drogkérdések hatékony kezelése iránt, a helyi közösségek pedig növeljék problémamegoldó készségüket a kábítószer-problémák visszaszorításában (közösség, együttműködés) 2. A fiatalok váljanak képessé arra, hogy produktív életstílust alakítsanak ki és utasítsák vissza a drogokat (megelőzés) 3. A drogokkal kapcsolatba kerülő és a drogproblémák- kal küzdő egyének és családok segítése (szociális munka, gyógyítás, rehabilitáció) 4. A drogokhoz való hozzáférés csökkentése (kínálatcsökkentés) Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

A stratégia szerkezete: Együttműködés, közösségPrevencióTerápia,reszocializációKínálatcsökkentés vízió, általános cél helyzetelemzés célok,akciók Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Együttműködés, közösség Az együttműködés, közösség mint pillér + magyarázó elv (cross cutting jelleg): Együttműködés, közösségPrevencióTerápia,reszocializációKínálatcsökkentés vízió, általános cél helyzetelemzés célok,akciók Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

A stratégia alapelvei (5.3.): „Partnerség, közös cselekvés A Nemzeti Stratégia egyrészt a társadalom és az állami intézményrendszer szervezeteinek összefogására épít, másrészt számít a helyi közösségek alkotó tagjainak együttműködésére. Felismeri, hogy az összehangolt és együttes cselekvések megsokszorozzák hatásukat és eredményességüket. Figyelembe veszi a családok, az iskola és a helyi közösségek igényeit. Igényli és előmozdítja az együttműködést helyi, regionális, országos és nemzetközi szinteken egyaránt.” Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Színtér elmélet Jellemző megjelenési helyek A színtérre jellemző magatartások, értékek, tevékenységek, kapcsolati hálók stb. Színterenként sokszor karakteres szocio-demográfiai jellemzők A színterek nem (mindig) különülnek el, de közöttük különböző mértékben limitált az interakció A beavatkozásoknak figyelembe kell venni a színtér jellemzőit, és azokat interakcióba kell vonni Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

A nemzeti stratégia által meghatározott színterek Család Iskola Munkahely Szabadidő Egyházak Média Információs társadalom Honvédség Gyermekvédelem intézményrendszere Roma Kockázati csoportokhoz való tartozás Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Hatékony prevenciós programok (NIDA, 1997) protektív faktorokat növeli, kockázatiakat csökkenti pszichoaktív szerek összessége készségek fejlesztése, szociális kompetencia interaktívak család, szülők bevonása hosszú távúak közösségi megközelítésűek, színterek figyelembe vétele szegmentáltak, korspecifikusak, speciális popul. érzékenyek kontextuálisak probléma-arányosan intenzívek, legális-illegális átfogó megk. költséghatékonyak (4-5 x haszon) Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

A droghasználat a közösség problémája, a beavatkozás a közösség lehetősége A prevenció aktorai az iskolában: maga az iskolai közösség, de elsősorban a kortárs(csoport), a pedagógusok közössége és az elsődleges segítők (gyermekvédelmis, szabadidőfelelős, drogügyi koordinátor, igazgatók) szakmai szervezet iskolaegészségügy szereplői, szatelit intézmények,önkormányzat, szülők (!!), szociális és lakókörnyezet Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Közösségi rendszerelmélet (Community Systems Theory) Hangsúly a közösségen belüli rendszerek interakcióján (üzleti szféra, szociális ellátások, helyi politika, közösségi színterek stb.) Fő célkitűzés, hogy a gyakorlati szakemberek az okok szélesebb készletével dolgozzanak Felismerés: az egyéni magatartás kulturális, szociális és környezetei kontextusban történik A szektoroknak ezért kontextuálisan kell egymáshoz viszonyulniuk – lokális klímaváltozás! Közösségi prevenciós erőfeszítések Érintett polgárok, szakemberek és döntéshozók koalíciója közösen érzékelt problémák csökkentése érdekében Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Egy példa: Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok Lefordítja a Nemzeti Stratégiát a helyi beavatkozási szintek számára Kialakítja a helyi együttműködések koalícióját Megfogalmazza a sajátos helyi stratégiát  feltárja az adatokat,  helyzetértékelést végez,  feltérképezi a szükséges feladatokat,  biztosítja az információáramlást,  javaslatokat fogalmaz meg a helyi közigazgatás számára,  segít a helyi erőforrások mozgósításában,  összehangolja a helyi szereplők tevékenységét,  kiszűri a párhuzamosságokat és  maximalizálja a szolgáltatók hatékonyságát,  kapcsolódik az országos programokhoz,  végül visszacsatolást eszközöl a helyi és országos szintekhez.  97 KEF országszerte A stratégia megvalósításának motorjai a helyi közösségben Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Környezeti megelőzés (environmental prevention) Főleg az alkoholpolitikában, de ATOD is Fókusz a szerhasználat környezeti apektusain Rendszer szemléletű. Egymástól függő elemek dinamikus kapcsolata, nem elkülönült elemek. Szociális és egészségügyi következmények csökkentése a hozzáférés korlátozása és az elfogadó társadalmi normák megváltoztatása által Az egyénre kialakított beavatkozások rövid távúak, KP hosszú távúak (normák, szabályozások, politikák, elérhetőség, kampányok stb) Leghatékonyabb a kettő együtt! Mindenkit érinthet, bizonyosan hosszú távra, költség-hatékony lehet Pl. Biztonságos Szórakozóhelyekért Program Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Többkomponensű intervenciók Project STAR (Student Taught Awareness and Resistance) – példa serdülõkori drogprevenciós akció. Komponensek: médiakampány, tv, rádió, nyomtatott sajtó; iskolai programok az általánostól a középiskoláig, a középiskolában kortárssegítõ képzéssel egybekötve; szülõi programok: szülõi értekezletek, szülõi készségfejlesztés; közösségfejlesztés: városi koordinátorok képzése, akik a helyi drogprevenciót megtervezték, a forrásokat felkutatták; egészségpolitikai komponens: az önkormányzat korlátozta az alkohol árusítását, a dohányzást nyilvános helyen. Az akció eredményesnek bizonyult (a serdülõkori droghasználat emelkedése kisebb volt a programban részt vevõ iskolákban, és a szülõk legális és illegális droghasználata is csökkent). A tapasztalatok szerint a hosszú távú, több komponenst tartalmazó és a közlési csatornákat váltogató programok eredményesek. Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Mi a kontextuális prevenció? A konferencia szemlélete és célkitűzése Még nem tudjuk, de közösen kialakíthatjuk A szakirodalom leginkább a multi-level beavatkozásokban közelít hozzá Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Kontextualitás a prevenciós beavatkozásokban A beavatkozás céljára nézve: A beavatkozás érintettjét a maga egyéniségében komolyan venni Figyelembe venni a célpopuláció sajátosságait, az egyén egyéniségét Differenciált összerendezettség Stigmák, mithoszok és sztereotipizációk feloldása Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Kontextualitás a prevenciós beavatkozásokban Koalíció kötés, coalition building (szemlélet és technika) A közösségen belüli hatékony változás záloga Érdekek, szervezetek és egyének közelítése Közösségi változás a közösségben Közpolitikai változások, közösségi tudás és befogadás (inklúzió) fejlesztése, hálózatok és innovatív válaszok, konszenzusok kialakítása Hasonló a kábítószerügyi egyeztető fórumokhoz Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Miért iskolai prevenció? elérhetőség, lefedettség, rendszerszerűség, költség- hatékonyság, mert önmagában is miatt valósul meg a legtöbb program hátrány: éppen a legsebezhetőbbeket nem éri el közegellenállás, iskolai kultúra relatív elkülönültsége Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Miért ne csak iskolai prevenció? mert a diák életének egyik, de nem egyedüli meghatározója, színtere és erőforrása mert elkülönülnek a szerepértelmezések felnőtt és normatív struktúra képviselője? diszergiák iskola polgár, aki egyidejűleg családpolgár, discopolgár, gyülekezet polgár, mikrotársadalom polgár … Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

A kontextualitás jó, ha szemléletté válik szemléleti konszenzusra törekszik számos dimenzióban egyezteti a programját integratív, involvatív, interaktív differnciált (kor, nem, státusz, szocio-demográfiai jellemzők stb.) nem a hatalom üzenőfüzeteként jelenik meg nem direkt és negatív üzenetet fogalmaz meg (ne drogozz!), (nem apodiktikus üzenetekkel operál - apó-dikti-kuss!) hanem pozitívat és átfogót (boldog lehetsz!) kortárs-hatással számol Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Az iskola a Színtérkép főszereplője de összefüggésbe hozza (engedi) magát más, mindeddig elkülönülő intézményvilágtól és színtértől. erőforrás-közösséget keres szemléletileg, tartalmilag és módszertanilag azért teszi, hogy megértse a fiatalt, a diákot, a tanulót minden személyes meghatározottságában a közösségben Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention

Köszönöm figyelmüket! Nemzeti Drogmegelőzési Intézet National Intstitute for Drug Prevention