CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária
TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában A barátság összetett, támogató emberi viszony. A kor, a kultúra, valamint a társadalmi helyzet és személyiségjegyek befolyásolják. A barátság az egyik emberi kapcsolat, mely emberek között alakul ki több örömteli találkozás, beszélgetés által. Jellemzi a kölcsönös elfogadás, rokonszenv, szeretet, bizalom, szövetség, együtt érző képesség, nyitottság, törődés.
TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Rodin: a barátság a barátságra nem alkalmas személyek elutasításával kezdődik. Allan: a barátság olyan kapcsolat, amely egyének között áll fenn, személyes jellegű, és a személy a maga valójában, nem pedig valamely csoport tagjaként vesz részt benne. A barátság önkéntes jellegű, a barát pedig nem helyettesíthető. Egy barát kiválasztása szabad és tudatos cselekvés eredménye. William Blake : „Madárnak fészek, póknak háló, embernek barátság.”
TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Immanuel Kant: a „barátság két személy egyesülése ugyanazon kölcsönös szeretet és tisztelet révén… a barátság puszta eszme, a gyakorlatban ugyan elérhetetlen, de hogy törekedjünk rá, az ész által ránk rótt, mégpedig nem közönséges, hanem tiszteletre méltó kötelesség.” Nietzsche : a barát az ember önteremtését, önformálását, azaz az önmagává válás lehetőségét segíti elő. „Nincs cicomád barátodhoz elég méltó: mert kell, hogy neki nyílvessző légy, az emberfölötti ember felé sóvárgó. (…) A jövő és a legtávolabbi légyen mád oka: barátodban szeressed az emberfölötti embert, mint okodat.”
Barátság szülő és gyermek, és testvérek között A szülő gyermek kapcsolat e akkor válik barátsággá, amikor a gyermeknek gyereke lesz. Fontos szabály. – Gyermeki részről: soha nem szabad átlépni a tiszteletlenség küszöbét. Szülői részről: soha nem szabad visszaélni a tisztelettel. A testvérek közötti barátság az egyik legerősebb. – születésük óta ismerik egymást, – együtt nőttek fel, – rengeteg közös élmény, titok köti össze őket – megtanulják tolerálni egymást a testvérek TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Barátság fiú és lány között Létezik, de csak igen rövid ideig. Egy idő után valamelyik felet átmenetileg vagy végleg a szerelem, testi kívánalom irányába mozdítja. Létezik barátság fiú és lány között, egy ideig. Azután pedig csak,,extrákkal”. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Városi barátság Ez a fajta barátság, mely,,művi”, megcsinált, nem engedi az embereket közel egymáshoz. – felületesen beszélgetünk a mindennapokról, – a nők együtt járnak shoppingolni, – edzeni, – a lélek közelebbi megismerése kölcsönös tabu. – belefér a képmutatás, irigység és számos emberi hiba, mely akár humor forrása is lehet Az ilyen barátság harsány, mindig egy társaság színe előtt történik. Célja a kikapcsolódás. Ez a barátság is nagyon fontos, hiszen sokat adhat adott esetben. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Érdekbarátság Érdekbarátságnak azt nevezzük, amikor csak akkor szán időt egyik ember a másikra, ha segítségre van szüksége, ha számít a segítségre. Többnyire egyoldalú, mindig csak az egyik fél kér, a másik pedig ad. Ritkán, de az érdekbarátságok is lehetnek kölcsönösek. Ez is lehet a barátság igazi, életre szóló formája, ha ugyan olyan, anyagias világnézetű emberek között köttetik. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
Barátok nélkül élni rengeteg olyan ember van, akinek egyáltalán nincsenek barátai Ez lehet az autizmus tünete is, de utalhat arra is, hogy valaki szociopata, ezért mindig oda kell figyelni, ha valakinek nincsenek barátai. Aki gyermekkorában nem élte meg a barátság valamely formáját, nem tartozott baráti közösséghez, az nem tanulta meg, hogyan kell emberekkel bánni, helyesen megélni a hétköznapok emberi kapcsolatait, úgymond nem edződött hozzá az,,élthez”, nem szocializálódott rendesen. TÁMOP / Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!