József Attila-parafrázisok. Egy önfelköszöntő vers – hagyományteremtő erővel.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ökológia állattenyésztésünk értékei és felhasználási lehetőségei versenyképességünk növelése céljából Seregi J. – Holló G. – Holló I. – Repa I. Mosonmagyaróvár,
Advertisements

Összefoglalás Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes. 1. Eredete Nagy Lajos, a lovagkirály korában játszódik A főhős: Toldi, aki Nagyszalonta szülötte A mű.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
A Magyar Geofizikusokért Alapítvány kuratóriumának beszámolója április 26. Nemesi László a kuratórium elnöke.
 Multimédia az oktatásban.  A részinformációk villámgyors el ő hívása  Interaktivitás(a felhasználó részt vállal a program futása közben a program.
A nemzeti eszme Magyarországon. Ma mit értünk nemzeten? Szélsőségek: agresszív nacionalizmus elveszett a magyar nemzeti identitás.
MEKkora a MEK köre? A 23 éves Magyar Elektronikus Könyvtár által elért eredmények és hatások Drótos László Országos Széchényi Könyvtár E-könyvtári Szolgáltatások.
Önkéntes segítő gyakorlat a Család- és Gyermekjóléti Központnál
Hiteltörlesztési konstrukciók
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 19
A felvilágosodás korának testkultúrális reformjai
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
A protestáns vallások terjedése Magyarországon
Gyűjtőköri szabályzat
Dr. Kovács László Főtitkár
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Táncsics Mihály Szakközépiskola Szakiskola és Kollégium Veszprém
„Mert Néha kell a romantika”
Vízkeresők csoport: Beke Szabolcs Bojtor Cintia Hegedüs András
MAGYAR KÉZMŰVES REMEKEI
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Illik-e üzleti szempontból Isaszegen TEÁOR.
Fáy András és a korabeli testnevelés
OLVASÓ KÖZÖSSÉG OLVASÓTÁBOR, IFJÚSÁGI OLVASÓKÖRÖK DUNAÚJVÁROSBAN
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az állatok és az ember egyedfejlődése
Hősök tere Milleniumi Emlékmű.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A dél-koreai Nemzeti Levéltár, Szöul
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
A korai Egyház Az első közösségek.
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Fazekas Ágnes – Halász Gábor-Horváth László
A VERESEGYHÁZI KATOLIKUS GIMNÁZIUM felvételi tájékoztatója a 2018/2019-as tanévre „Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok.
A Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár rövid történet, honlap
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Miért válaszottam a bme-t?
Válaszok a globális oktatáspolitikára
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tilk Bence Konzulens: Dr. Horváth Gábor
Tantárgyfelosztás Mint az intézményi költségvetés alapdokumentuma
Vojtina ars poétikája Arany János, Íródott 1861-ben Budapesten,
Programjaink matematikából a es tanévben
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
14 év szakmai tapasztalat
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Iglódi István rendezése
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Rappai Gábor, szeptember 25.
…Alkotásod vázlatai meghozták kedvem, hogy megosszam Véled jelenlegleg íródó versemet. Ahogy levelemben említettem korántsem oly tiszteletre méltó, mint.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Színházi élet - Németh Antal
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
Oféliák színháza.
Kattintson a megfelelő gombra a vetítés elkezdéséhez!
az Erasmus felsőoktatási csereprogramként indult SZÁMOKBAN köznevelés, felsőoktatás, felnőtt tanulás, szakképzés, sport, ifjúsági cserék.
Előadás másolata:

József Attila-parafrázisok

Egy önfelköszöntő vers – hagyományteremtő erővel

Provokatív jellegű, dacos, szókimondó Hatalmasságot támad meg ( Horger Antal nyelvészprofesszort! ) Beleillilik a „legendáriumba”: a költő halálát a társadalom, a külső erők okozták. Azonosulni lehet minden korban a számvetéssel, az önironiával. Élvezetessé, könnyen megjegyezhetővé teszi a versforma A VERS NÉPSZERŰSÉGÉNEK OKAI

versforma (francia) – négysoros versszak (szótagszáma 8/8/2/2), páros rímekkel a rövid sorok jambikus lejtésűek, rímei tiszta rímek (gyakran önrímek, ragrímek, szójátékok) HAGYOMÁNYBA ÁGYAZOTTSÁG - FORRÁSOK ÉS ELŐZMÉNYEK

„ az ám / Hazám ” – Vass István „ taní – tani ” – Karinthy Frigyes „ havi kétszáz sose telt” – korabelli sláger „ csecse becse” – 3 értelmezés - ikerszó - külcsín  belbecs - csöcse becse  „ csecsem becse „ ( Tóth Krisztina ) GONDOLATI ELŐZMÉNYEK, JELLEGZETES RÍMPÁROK

a magyar költészetben – főleg az utolsó két évtizedben többen is felhasználtak kialakultak a Születésnapomra parafrázisok szabályai: az első sor erős szövegszerű kapcsolata az eredetivel a születésnapra való hivatkozás az életkor, mint központi probléma a létösszegzés, mint gondolati centrum epikus elemek hasonló a hangnemük elhagyhatatlan kellékük a vita, a hetykeség, a csúfolódás formajátékok: ritmus egyezése a 3-4. sorok szemtelen rímjátéka a Születésnap – forma a magyar költészet egy lehetséges versformájává vált „PLÁGIUM!” – A VERS PARAFRÁZISAI

Kovács András Ferenc: Bírálóimhoz. Születésnapomra. Plágium! „ Azt mondják, arcom régi maszk: miért is vágok én grimaszt, ha kell ha nem? ” A LEGISMERTEBB PARAFRÁZISOK

„Harminckettő hogy telhetett? Hogy múltak el napok, hetek? Letelt, s hitelt nemigen ad már a jelen…” „e lét felét leélve: őrzöm arcomat, s eleddig nem zuhant sokat csecsem becse, sőt, egy bocsom is van (de szép!)” TÓTH KRISZTINA: PORHÓ

„Hatvan (s pár) éves lettem én, túl annyi nyáron, oly temén- telen telen! … de pár évig (amíg merem) hordom a kedvenc farmerem. Ki él, remél.” EGY MÁSIK „NŐI VERS” RÉKASY ILDIKÓ: SZÜLINAPI BIZTATÓ IFJABB BARÁTNŐIMNEK, BARÁTAIMNAK

Harminckét éves lettem én – kötelező e költemény, s bravúr az úr. … a rím minden fűzőt kibont, fölajz a vers, a lány sikong, s rohan Johann, s bár sohasem lesz tananyag, fonnak néki pad alatt azért babért.” A MEGTAGADÁS GESZTUSA ORBÁN JÁNOS DÉNES: SZÜLETÉSNAPOMRA, HÁZI FELADAT (VERS)