Érzékenyítés Értelmifogyatékosok, autisták, halmozottan fogyatékosok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Számadás a talentumról
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„NE HAGYD MAGAD!” Antidiszkriminációs program Kedvezményezett: Kézenfogva Alapítvány A projektet támogatta az Európai Unió
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A gondnoksággal kapcsolatos szemléletváltás az új Polgári Törvénykönyv cselekvőképességi szabályaiban Kovács Melinda Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
A személyiség.
Alkoholizmus.
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Alkoholizmus.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Hydrocephalus. Shunt Dr. Fogarasi András PhD Magyarországi
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Immunrendszer Betegségei.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Pszichikus működés zavarai
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
A tehetséggondozás rögösebb útján
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A diszfunkcionálisan működő család
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Érzékenyítés Értelmifogyatékosok, autisták, halmozottan fogyatékosok

I. Értelmi fogyatékosok :

1. Értelmi fogyatékosok definíciója: Nehéz egyértelmű és általánosan elfogadható definíciót adni. Az orvosi szemlélet szerint intelligenciacsökkenésről van szó. Az intelligenciára nézve ez a tanulási zavarok kiszélesedésének és fokozódásának felel meg. Más definíciók inkább az érintett embernek a környezettel való kapcsolatára összpontosítanak. A BNO-10 (Betegségek Nemzetközi Osztályozása) három kritériumot fogalmaz meg: Jelentősen átlag alatti intellektuális teljesítmény (IQ 70 vagy az alatti) Az adaptív működés deficitje, vagy károsodása az alábbiak közül legalább két területen: kommunikáció, önellátás, családi élet, szociális/kapcsolati készségek, önmaga irányítása, iskolai készségek, munka, szórakozás, egészség, biztonság 18 éves kor előtt jelentkezik

1. Értelmi fogyatékosok definíciója: Jellemzően a teszteken 70 alatti IQ-t mutatókat tekintik értelmi fogyatékosnak. 80 feletti IQ már közel normális, de még sok ilyen esetben is előfordul sérülés, például enyhe retardáltság (a gyógypedagógia sem ezt a fogalmat, sem a debilis fogalmat - érthetően - már nem használja). határeset (régen: retardált): IQ enyhén értelmi fogyatékos: IQ középsúlyosan értelmi fogyatékos: IQ súlyosan értelmi fogyatékos: IQ legsúlyosabb értelmi fogyatékos: 19 IQ, illetve az alatt A súlyosan értelmi fogyatékos kategóriába tartozók gyakran súlyosan- halmozottan értelmi fogyatékos emberek: pl.: - értelmi sérülés + mozgássérülés, - értelmi sérülés + látássérülés

2. Tünetei iskolai tanulási problémák a gyermekkori érzelmi, értelmi és szociális fejlődés lelassulása és az elvonatkoztatási képesség korlátozottsága értelmi fogyatékosságot gyerekkorban a rossz motorikus és nyelvi képességek, felnőttként az átlagosnál jelentősen kisebb szellemi kapacitás jellemzi gyakran kapcsolódik más zavarokhoz, mint amilyen például autizmus, agyi születési rendellenességek, tanulási zavarok, mozgás és nyelvi problémák,

3. Fokozatai: Hagyományosan három fokozatát különböztetjük meg súlyossági fok szerint: enyhe értelmi fogyatékos középsúlyos értelmi fogyatékos súlyos értelmi fogyatékos

4. Beszéd: A legtöbb értelmi fogyatékos beszédhibás is. A beszédhiba súlyossága összefügg az értelmi fogyatékosság súlyosságával: az enyhe értelmi fogyatékosok beszéde akár tiszta is lehet, legsúlyosabb értelmi fogyatékosok némák, –hangadással –jelbeszéddel –képcserével kommunikálnak előfordulhat pöszeség, dadogás vagy hadarás gyakori a megkésett beszédfejlődés

5. Okai: Az értelmi fogyatékosság okai közé tartoznak egyes belső tényezők, többségében örökletesek, vagy kromoszómarendellenességek, mint amilyenek például a Down szindróma – veleszületett kromoszóma eltérés a Satos szindróma - veleszületett kromoszóma eltérés vagy a Cri du chat szindróma – „macskanyávogásos betegség” A külső tényezők a szerzett agysérülések, ezek pl: baleset születéskori oxigénhiány, vagy agyhártyagyulladás következtében léphetnek fel.

6. Következményei: Az értelmi fogyatékosság gyakran társul más fogyatékossággal, pl: nagyothallással, vagy mozgássérüléssel, sokuk epilepsziában szenved, vagy testileg is eltorzult

6. Következményei: Az értelmi fogyatékosság következményei egyrészt a fogyatékosság súlyosságától, másrészt attól függnek, hogy a környezet mennyire befogadó. Az értelmi fogyatékos felnőttek sokszor a gondnokság különféle fajtái alá kerülnek: cselekvőképességet kizáró gondnokság, cselekvőképességet korlátozó gondnokság

7. Érdekképviselet : ÉFOÉSZ Kézenfogva Alapítvány

8. Fejlesztés : Az értelmi fogyatékos gyerekek számára elérhető a korai fejlesztés

II. Autizmus

1. Autizmus definíciója: Az autizmus egy teljes személyiséget átható fejlődési zavar, melynek pontos okai napjainkban is tisztázatlanok. A jelenleg is folyó kutatások szerint az eltérő fejlődés hátterében alapvetően genetikai okok állnak, de a környezeti faktorok hatása sem zárható ki egyértelműen. Amit biztosan tudunk az az, hogy az autizmus kialakulásáról a szülők nem tehetnek. Görög orvosok már Hippokratész idejében leírták, és isteni vagy sátáni erők megnyilvánulásának tartották.

2. Típusai: Régen: Kanner-szindrómát, Asperger-szindrómát különböztettek meg Napjainkban: autisztikus zavart, Asperger-szindrómát különböztetnek meg

3. Tünetei: A főbb tünetek a következők: autisztikus magány: ez egyfajta szellemi egyedüllét feltűnően korlátozott tevékenység és érdeklődés a kommunikációspeciális károsodása: –általában –a szociális interakcióban - a képzelőerőt igénylő tevékenységekben

4. Kommunikáció: A legtöbb autista beszéde jellegzetesen zavart. Sokat segíthet például: az írásbeli kommunikáció, a rajzolás és a festés. A beszédfélelmen segíthet a hangfelvételek visszajátszása és a számítógép használata.

Kommunikáció képekkel Kézmosás-folyamatábra

5. Okai: A különböző kutatások arra utalnak, hogy az autizmusnak genetikai okai vannak.

6. Következményei: Az autizmus súlyos formája zavart okoz az észlelésben és a kommunikációban. Az autisztikus magány megnehezíti a szociális kapcsolatok létrejöttét és a beilleszkedést a családba és az iskolába. A szociális szabályok megfelelő alkalmazására való képtelensége sok stresszt okoz. Az autista gyerek nevelése nehéz, és a gyerek sokszor felnőttként is képtelen lesz az önálló életre.

7. Fejlesztési lehetőségek: Az autisták számos esetben fejlődhetnek a memória terén, így képesek lesznek számolási és memóriafeladatokat megoldani, olykor az egészséges emberek között is kiemelkedő eredménnyel. Tudatosan fejlesztik az érzékelés egymásra épülő folyamatait, aszenzoros integrációt Terápiás eszközként alkalmaznak sok szabadidős tevékenységet: ilyen az állat-, a báb-, a zene-, a játék- és a kézműves-terápia.

8. Híres autisták (Aspergeresek) Albert Einstein Isaac Newton Benjamin Franklin Bonaparte Napóleon Abraham Lincoln Daryl Hannah

9. Autizmus a kultúrában: Filmek: Barry Levinson: Esőember (Rain Man). Peter Næss: Hóbortos szerelem (Mozart and the Whale) Harold Becker: A kód neve: Merkur (Mercury Rising) Jessie Nelson: Nevem Sam (I Am Sam) Könyvek: Leonore Fleischer: Rain man (Esőember) Donna Williams: Léttelenül – Egy autista nő naplója Donna Williams: Eszmélés – Kitörés az autizmusból Seth F. Henriett: Autizmussal önmagamba zárva

Felhasznált irodalom: 3%A9koss%C3%A1g ( :35) 3%A9koss%C3%A1g ( :27) folyamatabra ( :21) folyamatabra zi_otthona/13544/139/ ( :44) zi_otthona/13544/139/ kecskemeti-platan-otthonban ( :17Ö kecskemeti-platan-otthonban

Köszönöm megtisztelő figyelmét Szente Judit