Honnan hová? – az oktatási stratégiánk megvalósításának négy éve Joó Horti Lívia Magyar Nemzeti Tanács 2014.05.28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Királyhelmec városunk története
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Tehetségazonosítás gyakorlata
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A Németh László Angol Testnevelés Tagozatos Általános Iskola
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Oktatás a legmagasabb szinten Ökoiskola a természetben Sportolók a csúcson.
Új fejezetek a vajdasági ifjúságpolitika történetében Eszményektől a kompetenciák felé IV. Ifjúság, ifjúságügy – új kihívások Magyarországon és Európában.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Informatika v á rosi munkak ö z ö ss é gi foglalkoz á sok hatása az iskolában folyó tehetséggondozásra.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A kerettantervek fejlesztése
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Határmenti tanulók képe a régióról (2010) kutatási eredmények bemutatása A kutatás támogatója a Szórvány Alapítvány.
Minőségfejlesztés Szülői elégedettség mérés március Készítették: Kemény Viktória, Pástiné Rozinay Ágnes, Tölgyesi Henrietta.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
-minősített közoktatási típusú sportiskola szeptemberétől induló első osztályai:
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Joó Horti Lívia MNT, Közoktatási Bizottság elnöke Szabadka, március 29.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Egy érdekes összefogás a nyugati végeken avagy szerszámkészítés Csepregen az iskola szemszögéből.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
DARUS a gyermekekért.
Jánoshalmi Hunyadi János Általános Iskola,
Diákok a „második” sorból
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
Szent László Középiskola Szekszárd
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Ponte de Lima- Freixo 3. projekttalálkozó (2017. október )
Előadás másolata:

Honnan hová? – az oktatási stratégiánk megvalósításának négy éve Joó Horti Lívia Magyar Nemzeti Tanács

Oktatási stratégia - Közoktatás Elfogadva: október 23. Célok: 1. A vajdasági magyarság képzettségi és iskolázottsági szintjének a növelése 2. A magyarul tanuló diákok számának és arányának növelése a vajdasági közoktatásban 3. A magyar nyelvű közoktatás szakmai színvonalának, minőségének a javítása 4. Az nemzeti önazonosságot erősítő tartalmak erőteljes megjelenítése a magyar nyelvű oktatásban és az anyanyelvápolásban 5. A szerb nyelv hatékonyabb tanulása és elsajátítása

Kiemelt és társalapított oktatási intézmények-2011  összesen152 magyarul is oktató intézmény  ¼ lehet kiemelt statusú  10 iskola csak magyar nyelven oktat  37 iskola kiemelt statust kap  20 általános iskola társalapítási státusát kezdeményeztük  8 középiskola részleges alapítói jogát átvettük a tartománytól  8 iskola többségében magyar nyelven oktat – kicsi diáklétszám

Stratégiai cél: A magyar nyelvű közoktatás szakmai színvonalának, minőségének a javítása  135 tankönyv jóváhagyása, 8 kiadóháztól  magyar vonatkozású tananyag mellékletek  magyar nyelv és irodalom tantárgy tudásszabványa felső tagozatosoknak, tanterv a középiskoláknak  dinár fejlesztésre  könyv- Pro Hungaris Alapítvány  Egyszeri eszközfejlesztés 47 intézményben (multifunkcionális fénymásoló és szkenner, projektor, interaktív tábla)  Osztálykirándulások – Than ház, Aracs

Stratégiai cél A magyarul tanuló diákok számának és arányának növelése a közoktatásban Rákóczi Szövetség

Iskolabuszok, iskolai napközi  2010-től folyamatosan bővülő iskolabusz járat  2013/2014-ben már 10 önkormányzat területén (Szabadka, Nagybecskerek, Nagykikinda, Újvidék, Zombor, Kúla, Hódság, Topolya, Törökbecse, Antalfalva)  Összesen több mint 200 diák utazása  Újvidéken 3, Budiszaván 1 iskolában magyar napközi

Beiskolázási csomag – diáklétszám alakulás 2010/112011/122012/132013/14 Vajdasági magyar oktatás Szórvány magyar oktatás 326 (15,6%) 354 (17,8%) 341 (18,6%) 316 (17,0%)

Hol vannak a magyar diákok? Ki mindenki jár magyar oktatásba? elemzés 2014 osztálymagyar nemzetiségű diák magyarul tanul %más nyelven tanul %más nemzetiségű, v. nem nyilatkozik, de magyarul tanul % , , , , , , , ,4

Megállapítások  A magyar nemzetiségű diákok közel 20%-a nem magyar tannyelven tanul  A magyar osztályba járó diákok egy része nem nyilatkozik a nemzetiségéről, vagy nem magyar nemzetiségű  Ezek száma az utolsó négy évben abszolút értékben ( 330-ról 478-ra ) és százalékosan is ( 4,38%-ról 6,44%- ra) nőtt, az előző négy évhez képest

Magyar gyerek, szerb iskola, avagy a magyar oktatás bevonzó ereje - Kutatás 2013/14: 2109 magyar nemzetiségű elsős diák Magyar osztályba jár: 1708 – 81% Más tannyelven tanul: 401 – 19% Magyarul tanuló, nem magyar nemzetiségű vagy nemzetiségéről nem nyilatkozó diák : 120 – 6,56%

Magyar nemzetiségű elsős diákok tannyelv választása 2013/ % Összesen 2109 elsős

Ki ez a 401magyar nemzetiségű, nem magyar osztályba járó kisdiák?  A 401-ből 108 olyan önkormányzat területén él, ahol évtizedek óta nem elérhető a magyar oktatás – magyar nemzetiségű diákok kb 6%-a  293 olyan önkormányzatban él, ahol legalább egyetlen iskolában van magyar oktatás – kb 14%-a a magyar nemzetiségű diákoknak

Szerb tagozatra járó magyar nemzetiségű elsősök a 2013/2014-es iskolaévben 108 diák A vizsgálatot a 293 diákkal szerettük volna elvégezni

Kérdések?  Mennyire ismerik a magyar nyelvet?  Tanulhatnának e akár magyar osztályban?  Mi a tanító néni tapasztalata a beilleszkedésükkel kapcsolatban?  Mi a szülői döntés háttere?  Milyen a család szerkezete, nyelvismerete, ki beszéli a gyermekkel a magyar nyelvet stb?  Mi alapján jelentik be az iskolák a diákok nemzetiségét?

Kutatás  pszichológus, pedagógus, szociológus tim dolgozta ki a kérdőíveket, kompetencia mérő tesztet  cél: 1. minél több elsősköz eljutni és elvégezni a vizsgálatot, kérdőívezést 2. a vizsgálat, kérdőív rövid legyen, néhány perc alatt elvégezhető, kitölthető  21 önkormányzat területén, ahol létezik magyar oktatás, 104 iskolát kértünk fel az együttműködésre ( összesen 293 elsős diák ) + Verbász 6 iskoláját  85 iskolában tudtuk elvégezni a vizsgálatot, ahol összesen 232 (79%) szerb tagozatra íratott magyar nemzetiségű elsős, magyar nyelvi kompetenciáját tudtuk felmérni

Kompetenciateszt

Eredmények

Család nemzetisége, nyelvhasználati gyakorlata Szülői kérdőív (200 felettei válasz)  az anyák 50,7% (104) magyar nemzetiségű, de csak 30,8%-ban (64)magyar az anyanyelvük  Az apák 74,4% (148) magyar nemzetiségű, de csak 40,7%-ban (83)magyar az anyanyelvük  Az otthon használt közös nyelv a szerb- 61,5%  Az otthon használt közös nyelv a magyar – 8,5% (18 család)  Az otthon használt közös nyelv a magyar és a szerb is vegyesen 20,2% (43 család)

Szülők iskolai tannyelve, gyermek óvodai tannyelve  Anyák 22,6% járt magyar általános iskolába és mindössze 9,3% magyar középiskolába  Apák 24,5% járt magyar általános iskolába és mindössze 5,6% magyar középiskolába  Gyerekek 85,6% szerb nyelvű, 11,2% kéttannyelvű, 3,3% magyar nyelvű óvodai csoportba járt

Ki beszél a gyerekkel magyarul? Szülői kérdőív (213 válasz)  Apa – 25,6% (68)  Anya – 27,4% (73)  Nagyszülő – 45,5% (121)  Senki – 22,2% (59) A nyilatkozó szülők 87,1%-a (183) fontosnak tartja, hogy gyermeke megtanuljon magyarul

Mennyire tud szerbül? Tanítói kérdőív (256 interjú)  A diákokból összesen 4 gyereket (1,5%) ítélnek gyenge szerb nyelvtudásúnak  12 diákot (4,68%) közepes szerb nyelvtudásúnak  A többi diákkal kiegyenlített szinten beszéli a szerbet 240 gyermek (93,7%)  A gyerekek 91,8% nem voltak alkalmazkodási gondjai a nyelv miatt

Összegzés A 2013/14-es iskolaévben a 2109 magyar nemzetiségű elsős diák 84,4% -a (1780) érti és beszéli valamilyen szinten a magyar nyelvet, de csak 83,1% -a (1754) kezdhette volna meg nehézség nélkül magyar tannyelven a tanulmányait

Stratégiai cél: A vajdasági magyarság képzettségi és iskolázottsági szintjének a növelése 8. után tovább tanulók aránya 2010/ / / /2014 % 92,41% 95,61% 96% 93,45% A vajdaságban, magyar tannyelven továbbtanuló diákok aránya

A 3 és 4 éves, érettségit adó középiskolai szakra iratkozók száma és aránya 606

Négy éves középiskolákba – gimnáziumokba íratkozók 353

Középiskolai diákszám alakulás a 90-es évek végétől Évfolyam Általános iskola Középiskola Magyar diákok Intézmények száma III. fokIV. fok 1998/ Nincs adat 2008/ Nincs adat 2009/ / / / /

Záróvizsgák év diák- szám Magyarul záróvizsgázó diákok száma illetve várható száma 2015-től

Köszönöm a figyelmet