ÓVODÁS GYERMEK VISELKEDÉS- ÉS TELJESÍTMNYZAVARAI Schmercz István Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Egészségtan tizenéveseknek
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Rokszin Mónika pszichológus
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Korai anya – gyerek kapcsolat
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Harmadik előadás.
Hatodik előadás.
Ürítési zavarok.
Differenciálás a nevelés szemszögéből
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
DIFFERENCIÁLÓ PEDAGÓGIA
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Speciális gyermekvédelem
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Az OGYEI kiemelt programjai
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A sajátos nevelési igényű tanulók
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Mentális zavarok osztályozási rendszere
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

ÓVODÁS GYERMEK VISELKEDÉS- ÉS TELJESÍTMNYZAVARAI Schmercz István Nyíregyházi Főiskola Tanítóképző Intézet

PROBLÉMA OKA Öröklött adottságok, veleszületett sajátosságok. Környezeti hatások: társadalom család A követelmények az adott életkorú és normál fejlődésű gyermekek jellemzőihez igazodnak. ELTÉRÉS A NORMÁLISTÓL

VISZONY A NORMÁKHOZ Társadalomfüggő Középkor: ördögűzés XVIII. szd.: vele született ártatlanság Betegségtudat Alkalmazkodási zavar: DEVIANCIA TÖKÉLETES ALKALMAZKODÁS (A katona csak azoknak a parancsoknak köteles engedelmeskedni, melyek az adott társadalom erkölcsi szabályaival összegeztethetők.)

A rendellenesség megítélésének alapja a viszonyítás

HÁTRÁNYOS ÉS HALMOZOTTANHÁTRÁNYOS HELYZETŰ GYERMEK HÁTRÁNYOS HELYZETŰ A települési önkormányzat jegyzője megállapítja a gyermek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát, amennyiben a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 140%-át, ha a gyermeket egyedülálló szülő, illetve más törvényes képviselő gondozza, vagy ha a gyermek tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos… HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ Ezen belül az, akinek törvényes felügyeletét ellátó szülője legfeljebb az iskola 8. évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen Akit tartós nevelésbe vettek. A halmozottan hátrányos helyzetű gyermek szülőjét megilleti az a jog, hogy gyermeke óvodába járatásához anyagi támogatást kapjon.

SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEK, TANULÓ Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd. (4.§ évi CXC. tv.) Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve.

BIOLÓGIAI ALAPFUNKCIÓK ZAVARAI Kiválasztás Alvás Táplálkozás

KIVÁLASZTÁS ENURESIS Enuresis diurna: Túlságosan belemerül a feladatba, a hólyag telítettségét jelző ingerek nem érvényesülnek a kéregben. Enuresis nocturna: Még csak feltétlen reflex működik. Neurotikus tünet. OKOK Szeretethiány, elhanyagoltság, erős korlátozás. Kistestvér születése. Iskolai követelmények, első osztályba lépés. Ambiciózus, önérvényesítő, szorongó, követelmények elől meghátráló személyiség.

KIVÁLASZTÁS ENCROPRESIS Manipulatív szennyezés: a szülők befolyásolása, figyelem felkeltése, indulat, bosszú kifejezése. Krónikus diaré: stresszhelyzetre reakció. Krónikus székrekedés. ANÁLIS FIXÁCIÓ Túlzott pontosság és rendszeretet, önfejűség, fukarság. Negatív tulajdonság hárítása túlkompenzálással: felelőtlen, könnyelmű, nagyvonalú.

ALVÁSZAVAROK Inverz alvás: homeosztatikus egyensúly. Nem akar elaludni: szeparációs szorongás. Szomnambulizmus: alvásidő első harmadában jelentkezik, a δ-fázis rövidülésével eltűnik. SZORONGÁSOS ALVÁSZAVAROK: Inszomnia: konfliktusjelző Pavor nocturnus: a δ- fázis végén jelenik meg. Lidérces álmok: REM fázisban jelentkezik. KIALVATLANSÁG

TÁPLÁLKOZÁS ZAVARAI Pica Étvágytalanság Gyarapodási kudarc, pszichogén hányás. ORÁLIS FIXÁCIÓ Szoptatás: bizalom vagy bizalmatlanság. Bőbeszédűség, alkoholizmus, dohányzás.

Obezitás - bulimia Fejlődési obezitás: a szülő túlgondozással elégíti ki túlzott szeretetigényét. Reaktív obezitás: a táplálkozás az önmegnyugtatás, önvigasztalás eszköze. Bulimia nervosa: időszakosan nagy mennyiségű táplálék 2 órán belül + bűntudat. Larvált depressziós állapot: megvéd a súlyosabb dezintegrálódást jelentő depressziótól.

MAGATARTÁSZAVAROK Agresszió Szorongásos magatartászavarok Hiperaktivitás

Az agresszió, mint életkori sajátosság: az éntudat funkciógyakorlása a testséma kialakulása, az „én” és a „másik” elkülönítése, a tárgytudat mellett állandósul az éntudat, az „én” megjelenik a beszédben, első önállósodási tendencia, fokozódó kompetenciaigény, akadályozása = DAC (agresszió és regresszió)

Szorongásos magatartászavarok UJJSZOPÁS Csecsemőkorban: emocionális egyensúlyteremtés. Az én megkettőződése (Szondi Lipót) 6 éves kortól: elalvás előtt betegség esetén iskolai kudarcok hatása családi diszharmónia

Szorongásos magatartászavarok KÖRÖMRÁGÁS (onychophagia) Önagresszió. 10 és 30 év között kóros. Stresszhelyzet vagy félelemérzet leképeződése. Szigorú szülői nevelésre utalhat.

PÓTCSELEKVÉSEK Haj tépkedése, rágása (trichotillománia), lenyelése (trichophagia): lányoknál 5x gyakoribb, mint a fiúknál. Fej falba verése, ujjak tördelése: az agresszió kiélésére szolgálnak.

Szorongásos magatartászavarok ONÁNIA A neurotikus onánia a gyerek egész személyiségét meghatározhatja, hiszen a gyerek befelé fordulóvá, magányossá válhat, egyre inkább csökkenhet a külvilág iránti érdeklődése, egyre gyakoribbá válik, hogy a fantázia, a szexuális ábrándok világába menekül. Az onánia büntetése, tiltása, a gyermek mások előtti megszégyenítése csak erősíti, rögzíti ezeket a tüneteket, a való világtól való elfordulásra való készséget.

Hiperaktivitás MOTORIKUMIMPULZIVITÁSFIGYELEM Megállás nélkül futkározik. Előbb cselekszik, mint gondolkodik. Nem tudja befejezni, amit elkezdett. Képtelen egy helyben ülni. Gyorsan és sokszor vált az egyik cselekvésről a másikra. „Nem figyel oda.” Ülő helyzetben is mozog. Képtelen munkáját megszervezni. Figyelme könnyen elterelhető. Alvás közben is mozog. Sok ellenőrzést igényel. Alacsony a figyelemkoncentrációja. „Úton van.” „Fel lenne húzva.” Képtelen kivárni míg rá kerül a sor. Nem tud tartósan egy dologgal foglalkozni

SPECIÁLIS VISELKEDÉSI ZAVAROK Autizmus Identitászavarok Szeretethiányra visszavezethető zavarok

Autizmus Szociális izoláció Értelmi retardáció (70%) (verbális gyengébb, performációs jobb) Nyelvi hiányosságok (echoália, személyes névmás) Ragaszkodás az egyformasághoz Rituális motorikus aktivitás Szokatlan képességek

Az identitás kialakulásának folyamata

NEMI IDENTITÁS Az énidentitás része. Annak a biztos tudata, hogy az egyén fiú-e vagy lány-e? Meghatározói: kromoszomális nem hormonális nem szociális nem pszichológiai nem

KROMOSZOMÁLIS NEM 22 x 22 x 22 x 22 y 44 xx 44 xy + + lány fiú petesejt hímivarsejt zigóta +

HORMONÁLIS NEM Az embrió minkét oldalán a genitális redőből fejlődik ki a gonad, mely a 6. hét után differenciálódik: kéregállományovárium Gonad velőállomány here Ovárium nagy mennyiségű ösztrogént termel. Here nagy mennyiségű androgént (elsősorban tesztoszteront) termel. Magzati androgén hat a hipotalamuszra.

SZOCIÁLIS NEM A szociális tanulás során alakul ki. Nemhez igazodás: a kultúra által az adott nemnek megfelelő viselkedések, tulajdonságok elsajátítása. Nem-konstancia (5. év): a nemnek van elsőbbsége az önmeghatározásban más lehetséges kategóriákkal szemben. Nemi séma: a férfiak és a nők közötti különbség annyira fontos, hogy egyfajta szemüvegként kell használni, hogy ezen keresztül nézzünk mindent.

PSZICHOLÓGIAI NEM Az a nem, amivel azonosul a gyerek. Ha a pszichológiai nem nem egyezik meg a biológiai nemmel (kromoszomális + hormonális), akkor beszélünk a nemi identitás zavaráról. Fiúknál gyakoribb, mint a lányoknál. Kultúránkban a fiúk nőies viselkedésének a tabuja sokkal erősebb, mint a lányok férfias viselkedésének.

Szülő-gyermek kapcsolat Szeretethiányra visszavezethető zavarok Intrauterin fejlődés során alapozódik. Várt – jött gyerek. Kezdetekben anya- dominancia jellemző. Ösztönalapja: a ragaszkodó magatartás, az imprinting.

A megkapaszkodási ösztön

Megkapaszkodás: szülő – gyermek kapcsolat

A kapcsolat

Kötődés, beszoktatás Anya jelenléte Anya elmegy Anya visszajön Később Biztosan kötődő nyugodt nyugtalan, nem játszik hamar megnyug- szik kooperatív Bizonytalan elkerülő alig érinti a jelenlét egyedül nyugtalan, idegentől megnyugszik közömbös viselkedési problémák iskolában, közelségtől félelem Bizonytalan ambivalens nem mer eltávolodni kétségbeesés, ellenáll az idegen vigasztaalásának közelséget keres és dühös Könnyű megszeretn i nehéz megtartani.

TELJESÍTMÉNYZAVAROK Iskolaéretlenség

Az iskolaérettség komplex viszonyfogalom Fejlődéssel együtt járó 6 év körüli ugrásszerű változás. Alkalmasság. A beilleszkedési és alkalmazkodási problémák nem jelentik az éretlenséget.

Mit kell tennie a gyereknek? 1. El kell viselnie, hogy távol van a szeretteitől. 2. El kell viselnie az idegeneket. Tudnia kell, hogyan közeledjen a társaihoz, és hogy az idegenekből barátok lehetnek. 3. El kell viselnie a tömeget. 4. El kell viselnie a kritikát. 5. Váltakozó mennyiségű dicséret mellett kell dolgoznia 6. Egyedül kell dolgoznia. 7. Nyugodtan egy helyben kell ülnie és csendben figyelnie. 8. Ki kell tudnia fejezni szavakban, hogy mit szeretne. 9. Birtokában kell lennie a szükséges készségeknek.

Az iskolaérettségi vizsgálat területei 1. Testi - idegrendszeri fejlettség: első alakváltozás (testarányok, kéztő és ujjpercek elcsontosodása, gerincoszlop kettős görbülete) térirányok stabilizálódása gátlásos folyamatok megerősödése félteke dominancia – kezesség.

Az iskolaérettségi vizsgálat területei 2. Szociális és munkaérettség: kapcsolatteremtő képesség, beszédképesség szabályokhoz alkalmazkodás munkamotiváció feladattudat

Az iskolaérettségi vizsgálat területei 3. Értelmi fejlettség: elemi fogalomrendszer – műveleti képességek (operatív intelligencia) megfigyelőképesség (deszkriptív vagy interpretatív szint) mennyiségfogalom (6-os számkörön belül) RTM (16 szótagos mondat)

MIT TEHET AZ ÓVODA?