1 A MUNKÁLTATÓK LEGFONTOSABB FELADATAI A MUNKAVÉDELMI ÉRDEKEGYEZTETÉS TERÜLETÉN. BORHIDI GÁBOR ÜGYVIVŐ OÉT MUNKAVÉDELMI BIZOTTSÁG MUNKAVÁLLALÓI OLDAL.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS
Advertisements

AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Az üzemi tanács működése és jogosítványai

Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
Villamosenergiai Munkavédelmi Képviselők Fóruma November 4-5. Gyula A paritásos munkavédelmi testületek működésének jelentősége. A testületek működésével.
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
Közigazgatási alapismeretek
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
10. Tétel.
Az Országos Bírói Tanács összetétele és feladatai
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
A munkavállalói FB tagság
Munkavédelmi Képviselők XVII. Országos Fóruma
A jelöltállítás és a választás szabályai:
Munkahelyi egészség és biztonság
Üzemi tanács választás 2013
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Szempontok az ÜT munkájának megtervezéséhez. ÜT munkájának területei 1.Az üzemi tanács belső tevékenységének megszervezése 2.üzemi tanács kapcsolata a.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Tagszervezeti munka erősítése
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A GÁZSZOLGÁLTATÓK JOGI SZÉTVÁLASZTÁSA MIATTI VÁLTOZÁSOK
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Önálló (de lehet a szakszervezet jelöltje, tisztségviselője)
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
KOVÁCS JÁNOS ELNÖK VIMFÓ
MUNKAVÉDELMI ÉRDEKKÉPVISELET
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Munkaszervezési ismeretek
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
A köztisztviselők jogállásáról…
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
A munkaviszony megszüntetése
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Üzemi Tanács Általános ismertető
Aktualitások: Konszolidáció és Gazdasági Bizottságok
A munkavédelmi képviselők és a szakszervezeti jogok összevetése
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
1 TÁMOP A-13/ A villamosenergia-iparág területén dolgozó munkavállalók munkavédelmi, munkabiztonsági, munkahelyi egészségmegőrzés helyzete.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Munkára képes állapot ellenőrzésének anomáliája a munkahelyen Poór László ügyvezető.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
Álláskeresés, foglakoztatásra irányuló jogviszony létesítése.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
Munkavédelmi bírságolások. – egy előírt határértékek több mint 10%-os túllépése, – nincs munkavédelmi szakember, – nincs biztosítva a foglalkozás-egészségügyi.
A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ JOGOSULTSÁGAI ÉS MUNKAJOGI VÉDELME dr. Bérdi András főosztályvezető-helyettes Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási.
A munkavédelmi törvény évi legfontosabb változásai Dörner Rezső munkavédelmi szakmérnök.
Orova Piroska XIII. VIMFÓ április
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
A munkavédelemről szóló évi XCIII. törvény (Mvt
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Miskolci Járási Hivatal
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Tagszervezeti munka erősítése
Előadás másolata:

1 A MUNKÁLTATÓK LEGFONTOSABB FELADATAI A MUNKAVÉDELMI ÉRDEKEGYEZTETÉS TERÜLETÉN. BORHIDI GÁBOR ÜGYVIVŐ OÉT MUNKAVÉDELMI BIZOTTSÁG MUNKAVÁLLALÓI OLDAL

2 ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKVÉDELEM A MUNKAVÉDELMI ÉRDEKEGYEZTETÉS PARTNEREI

3 ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKVÉDELEM MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ / MUNKAVÉDELMI BIZOTTSÁG/ SZAKSZERVEZET/TEK/ MUNKAVÁLLALÓ

4 MUNKAHELYI MUNKAVÉDELMI ÉRDEKEGYEZTETÉS

5 MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK MUNKAVÉDELMI BIZOTTSÁG

6 6/A. Munkavédelmi képviselő: olyan, a munkavállalók által választott személy, aki a munkáltatóval való együttműködés során képviseli az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő munkavállalói jogokat és érdekeket.

7 A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK VÁLASZTÁSA

8 MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK / Napjainkban folynak választások/ BÁR SOK HELYEN A MÚLT ÉVBEN MÁR VÁLASZTOTTAK KÉPVISELŐKET

9 Munkavédelmi képviselő A munkavállalók jogaik és érdekeik képviseletére jogosultak maguk közül képviselőt (munkavédelmi képviselőt) választani. Munkavédelmi képviselő választást kell tartani minden olyan – a Munka Törvénykönyve hatály alá tartozó – munkáltatónál, ahol a munkavállalók létszáma legalább ötven fő. A választás magtartásának lebonyolítása, a feltételek biztosítása a munkáltató feladata.

10 Munkavédelmi képviselő Amennyiben az ötven főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató munkáltatónál a munkavédelmi képviselő választást a munkáltatónál működő szakszervezet, üzemi tanács vagy a munkavállalók többsége kezdeményezi, a választást megtartásával kapcsolatos kötelezettség a munkáltatót terheli.

HOL KELL MUNKAVÉDELMI c) a munk á ltat ó ö n á ll ó telephely é n, r é szleg é n é l akkor lehet munkav é delmi k é pviselőt v á lasztani, ha az ban meghat á rozott munk á ltat ó i munkav é delmi jogos í tv á nyok az ö n á ll ó telephely, r é szleg vezetőj é t r é szben vagy eg é szben megilletik. HOL KELL MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐT VÁLASZTANI? c) a munk á ltat ó ö n á ll ó telephely é n, r é szleg é n é l akkor lehet munkav é delmi k é pviselőt v á lasztani, ha az ban meghat á rozott munk á ltat ó i munkav é delmi jogos í tv á nyok az ö n á ll ó telephely, r é szleg vezetőj é t r é szben vagy eg é szben megilletik.,

12 Ki választható munkavédelmi képviselővé? Legalább 6 hónapja munkaviszonyban van (újonnan alakult munkáltatónál ezt a szabályt nem kell alkalmazni) Nem választható képviselővé aki munkáltatói jogot gyakorol, azaz munkaviszonyt létesíthet, illetve megszüntethet Munkaviszonyból származó kötelezettségek vétkes megszegése esetén jogkövetkezményt alkalmazhat Kártérítési felelősséget állapíthat meg Aki a munkáltató megbízásából munkavédelemmel kapcsolatos feladatot lát el A munkáltatónak, illetve vezetőjének közeli hozzátartozója A választási bizottság tagja.

13 Munkáltatói feladatok a munkavédelmi képviselő választással kapcsolatosan: Kapcsolatfelvétel munkavédelmi bizottsággal, ha ilyen nincs, akkor: szakszervezettel, ŰT.-vel, dolgozókkal. Kezdeményezi a választási bizottság létrehozását, de a bizottság munkájában nem vehet részt. A választás lebonyolításának biztosítása, helység, szavazó lapok, szavazó fülke stb. A dolgozók választáson való részvételének biztosítása /pl.: szállítás/

14 MUNKAHELYI MUNKAVÉDELMI BIZOTTSÁG

15 (4) Amennyiben a munkavédelmi képviselők száma eléri a hármat, úgy munkahelyi munkavédelmi bizottságot (a továbbiakban: bizottság) hozhatnak létre. Bizottság létrehozása esetén a munkavédelmi képviselőt megillető jogokat - ha azok a munkavállalók összességét érintik - a bizottság gyakorolja. (5) A bizottság tárgyalásán - a bizottság kezdeményezésére - a munkáltató vagy hatáskörrel rendelkező megbízottja köteles részt venni.

A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐKKEL KAPCSOLATOS TAPASZTALATOK 16

17 MÉG MIDIG „ELLENSÉGNEK” TEKINTIK A MUNKÁLTATÓK A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐKET!!!!

A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐKKEL KAPCSOLATOS LEGFONTOSABB MUNKÁLTATÓI FELADATOK A KÉPVISELŐK MŰKÖDÉSÉNEK BIZTOSÍTÁSA 10% MUNKAIDŐ KEDVEZMÉNY A KÉPVISELŐI MUNKA ELLÁTÁSÁHOZ KÖTELEZŐ KÉPZÉSEN VALÓ RÉSZVÉTEL BIZTOSÍTÁSA MUNKABALESETEK, FOGLALKOZÁSI MEGBETEGEDÉSEK KIVIZSGÁLÁSÁBAN VALÓ RÉSZVÉTEL BIZTOSÍTÁSA 18

A MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐKKEL KAPCSOLATOS LEGFONTOSABB MUNKÁLTATÓI FELADATOK /FOLYT / A KÉPVISELŐ RÉSZVÉTELÉNEK BIZTOSÍTÁSA A KOCKÁZATÉRTÉKELÉSBEN A MUNKAHELYEK ELLENŐRZÉSÉBEN A KÉPVISELŐK TÁJÉKOZTATÁSA A MUNKÁLTATÓ MUNKAVÉDELEMMEL KAPCSOLATOS TERVEIRŐL A DOLGOZÓK TÁJÉKOZTATÁSA A MEGVÁLASZTOTT MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK SZEMÉLYÉRŐL 19

20 A MUNKAVÁLLALÓK- KAL FOLYTATOTT TANÁCSKOZÁS.

21 70§(1) A munkáltató az egészséges és biztonságos munkavégzés érdekében köteles a munkavállalókkal, illetve munkavédelmi képviselőikkel tanácskozni, valamint biztosítani részükre a lehetőséget, hogy részt vehessenek az egészségre és biztonságra vonatkozó munkáltatói intézkedés kellő időben történő előzetes megvitatásában.

22 Mvt.70§ (2) A munkavállalók közvetlenül vagy munkavédelmi képviselőik útján - az (1) bekezdésben meghatározottak mellett - különösen a következő munkáltatói kötelezettségek tekintetében jogosultak tanácskozást folytatni:

23 Miről kell tanácskoznia a munkáltatónak? A munkavédelmi vezető, foglalkozás- egészségügyi szakorvos személyéről /Mvt.8§/ Veszély esetén történő magatartásról (elsősegély, orvosi ellátás, mentés, tűzvédelmi feladatok) /Mvt.54/A§/ Kockázatértékelés eredményéről a szükséges intézkedésekről./Mvt.54§ (2) bek. Munkabalesetek, foglalkozási megbetegedések nyilvántartásáról. bejelentéséről és kivizsgálásáról. A munkavédelmi oktatás (Mvt.55§) megtervezéséről és megszervezéséről.

24 PARITÁSOS MUNKAVÉDELMI TESTÜLET /Mvt. 70/B§ (1)

25 25 Az Mvt. 70/B. §-(1)B pontja „(1) Annál a munkáltatónál, ahol a foglalkoztatottak száma legalább ötven fő, és munkavédelmi képviselők működnek, a munkáltató összmunkáltatói szinten paritásos munkavédelmi testületet (a továbbiakban: testület) hoz létre, amelyben egyenlő számban vesznek részt a munkavállalók és a munkáltató képviselői.”

26 Mvt.70/B.§(3) A testületbe a munkavállalók képviselőit (rendes és póttagot) a 70/A.§(1) bek. a) pontja szerint megválasztott munkavédelmi képviselők maguk közül titkos szavazás útján jelölik. A munkáltató kezdeményezi a testület létrehozását, biztosítja a szavazás lebonyolításának feltételeit.

27 (4) A munkáltató köteles a testületbe döntésre jogosult vezető állású munkavállalót (Mt. 188 §), továbbá munkáltatói munkavédelmi feladatokat részben vagy egészben ellátó személyt (intézkedésre jogosult munkairányítót, illetve a munkáltatóval szervezett munkavégzésre irányuló jogviszonyban lévő munkavédelmi szakembert) kijelölni.

28 A munkáltató számára rendszeres szolgáltatást nyújtó szakemberek meghívottként vesznek részt a testület munkájában.

29 Mvt. 70/B.§ (5) A testület rendes és póttagjainak megbízatása négy évre szól.

30 (6) A testület elnöki tisztét a munkavállalók, illetve a munkáltatók képviselői felváltva gyakorolják…..a testület….működési rendjében, ügyrendjében…a munkavállalók képviselői és a munkáltató állapodnak meg.

31 A testület működésének feltételeit a munkáltató biztosítja.

32 Mvt.70/B.§ (7) A testület….érdekegyeztető tevékenysége keretében: a) rendszeresen, de évente legalább egy alkalommal értékeli a munkahelyi munkavédelmi helyzet és tevékenység alakulását, és az ezzel összefüggő lehetséges intézkedéseket; b) megvitatja a munkahelyi munkavédelmi programot, figyelemmel kíséri annak megvalósítását; c) állást foglal a munkavédelmet érintő belső szabályok tervezetéről.

33 Mvt.70/B§ (8) A testület működése nem érinti a munkavédelmi képviselő, a munkahelyi munkavédelmi bizottság jogállását, valamint a munkáltatónak a munkavédelmi követelmények megvalósításáért e törvényben meghatározott felelősségét.”

34 Paritásos testület működése, ügyrendje: Hathatós működés alapfeltétele a jó ügyrend. Az ügyrendnek tartalmaznia kell a testület működési szabályait. Így pl.: 1.,A rendes és póttagok számát / min. négy fő/ Helyettesítés??? 2.,Megbízatásuk és visszahívásuk rendjét.

35 3.,Az elnöklés szabályait 4.,A döntések meghozatalának szabályait. Határozatképesség. 5.,Az ülések összehívásának és lebonyolításának szabályait. 6.,Soron kívüli összehívás szabályai. 7.,A napirend összeállításának szabályai, új napirendi pontok felvételének előírásai. 8.,Döntéshozatal módja.

36 PARITÁSOS TESTÜLET működésével kapcsolatos tapasztalatok: Sok helyen még nem alakultak meg / kb. 70%/ Több esetben keveredik a fogalom Munkavédelmi Bizottsággal Általában a munkáltatók igyekeztek viszonylag kis létszámú testületben megállapodni a munkavállalókkal. Zavart okozott több helyen a a helyi szakszervezet szerepe.

37 PARITÁSOS TESTÜLETEK MŰKÖDÉSÉVEL KAPCSOLATOS TAPASZTALATOK: /folyt/ Sok esetben egyáltalán nem, vagy nem megfelelően lett szabályozva a testület működésével kapcsolatos eljárási rend. Ehhez célszerű lenne minta szabályzatokat készíteni, így segítve a munkáltatókat illetve a képviselőket.

38 Paritásos testületek /folyt/ Sok esetben nem értelmezik a „munkahelyi munkavédelmi program” készítésének kötelezettségét. Szakszervezetek és a program kapcsolata. A program készítésével kapcsolatos feladatok a munkavédelmi bizottságban. Alá és fölérendeltségi viszonyok.

39 ÖSSZEGZÉS: Az Mvt. módosítása jelentős előrelépést hozott a munkavédelmi érdekegyeztetés területén évet „türelmi” évnek tekintette a hatóság, úgy az ellenőrzés, mint a végrehajtást illetően ban megkezdődik a számonkérés és a szankcionálás.

40 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!