A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési törekvései Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Küldöttgyűlése 2003. január 16. Készítette: Bihall Tamás,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pásztor Tibor főosztályvezető
Advertisements

„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
TANULÓSZERZŐDÉSSEL A MUNKA VILÁGÁBAN
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
Az MKIK szerepe a szakképzésben
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A gazdasági kamarák feladata, célja a szakképzésben 2013.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
„Nemzeti szakképzés átalakítási lehetőségei Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető május 06.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A hallgatói szerződés és intézményrendszerének bevezetése
Gázipari Szakszervezeti Szövetség szeptember.
Tanulószerződéssel a munka világában Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Budapest július 19 Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató.
Az MKIK törekvései a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SZAKKÉPZÉSI STRATÉGIÁJA
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
„a gyakorlat a legjobb tanítómester, igazi gazdákat ez formál" (Tessedik Sámuel) Román István agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkár március.
Kamara – a gazdaság hangja a szakképzésben Berettyó – Körös TISZK Nyitórendezvény Mészárosné Szabó Anna szakképzési osztályvezető BMKIK.
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A kamarák szerepe és feladatai a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
A duális képzés Németországban Dorkóné Liptai Gabriella 1.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
Pályaválasztási tájékoztató szeptember. Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság képviselete Kapcsolattartás a kis- és középvállalkozások.
11 A Nemzetgazdasági Minisztérium koncepciója a magyar szakoktatás megújítására Dr. A Nemzetgazdasági Minisztérium koncepciója a magyar szakoktatás megújítására.
Szervezetfejlesztő, coach
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
Szakképzési pályaorientációs fórum
Kompetencia Végzettség
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A tanulószerződés intézményrendszere és új kihívásai Magyarországon
Kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga
Előadás másolata:

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési törekvései Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Küldöttgyűlése január 16. Készítette: Bihall Tamás, Dr. Szilágyi János

2 Magyarország Európai Uniós Csatlakozása - Új kihívások és válaszok  eurokonform minőség a szakképzésben  kamarák szerepvállalása - felelőssége  szakképzés - foglalkoztatási rendszer összhangja  ifjúsági munkanélküliség kezelése  Magyarország év alatt érje utol az európai fejlettségi átlagot

3 A szakképzési modellek Fejlődésének trendje Erős munkaerő-piaci irányultságú gyakorlatorientált szakképzés, moduláris képzés előnyeinek adaptálásával:  duális-,  alternáló szakképzés

Német duális gyakorlatorientált szakképzés Gyakorlati képzés Vállalatok 4 nap hetente: 80% gyakorlat orientált képzés gyakorlati jártasság és szakelméleti tréning képzési szerződés a vállalat tanulói munkabért fizet Szakmunkás tanulók Iskolai képzés 1 – 1,5 nap hetente: 20% általános műveltség szakmára vonatkozó elméleti s gyakorlati képzés nincs ösztöndíj Kereskedő ésipari szakember Szakképző iskolák

A francia alternáló képzés előnyei A fiatal tanonc szempontjából nézve:  A szakmában történő magasabb arányú elhelyezkedés  Gyakorlatorientált minőségi képzés  Cégek részére hozzáértő, azonnal működőképes munkaerő  Teljes képzési útvonal a felsőfokú szakképző diplomáig  Tanulószerződés: Munkaszerződés és munkabér  Szociális státusz és anyagi függetlenség A cég szempontjából nézve:  A cég versenyképességének javítása  A foglalkoztatás színvonalának és minőségének javítása  A cég kvalifikációs és kompetencia igényeinek megfelelő képzés  A betaníttatás költségeinek megspórolása  A téves foglalkoztatás veszélyének minimalizálása

6 A magyar szakképzés átalakulásának szakaszai A magyar szakképzés válsága Nagyüzemi gyakorlati képzőhelyek tömeges megszűnéseNagyüzemi gyakorlati képzőhelyek tömeges megszűnése Tömeges ifjúsági munkanélküliség kezeléseTömeges ifjúsági munkanélküliség kezelése VálságmenedzselésVálságmenedzselés Konszolidáció Törvényi szabályozás keretének kialakításaTörvényi szabályozás keretének kialakítása Új fejlődési pályára állás Termelékenység és versenyképesség növeléseTermelékenység és versenyképesség növelése Kvalifikált, szakképzett munkaerő iránti kereslet növekedéseKvalifikált, szakképzett munkaerő iránti kereslet növekedése Uniós csatlakozásra történő szellemi - cselekvési felkészülésUniós csatlakozásra történő szellemi - cselekvési felkészülés A szakképzés válságjelenségeinek kezelése: kormányprogramA szakképzés válságjelenségeinek kezelése: kormányprogram

7 Válságjelenségek a magyar szakképzésben Magyarország tőkevonzó képességének elvesztése az európai piacon (olcsó és szakképzett munkaerő) Magyarország tőkevonzó képességének elvesztése az európai piacon (olcsó és szakképzett munkaerő) Fiatal szakképzett munkaerő krónikus hiánya akadályozza a fenntartható gazdasági fejlődésünket Fiatal szakképzett munkaerő krónikus hiánya akadályozza a fenntartható gazdasági fejlődésünket A gyakorlati képzési idő drasztikus csökkenése: NAT, OKJ A gyakorlati képzési idő drasztikus csökkenése: NAT, OKJ A magyar szakképzés túlzottan elméletorientált, a szakképzés iskolai modellje dominál A magyar szakképzés túlzottan elméletorientált, a szakképzés iskolai modellje dominál Gyakorlatigényes fizikai szakmák társadalmi leértékelődése Gyakorlatigényes fizikai szakmák társadalmi leértékelődése A gazdaságnak nincs tényleges ráhatása a képzés tartalmára és struktúrájára A gazdaságnak nincs tényleges ráhatása a képzés tartalmára és struktúrájára A képzés kimeneti szabályozása miatt a gyakorlati képzésben nincs gyártásközi ellenőrzés A képzés kimeneti szabályozása miatt a gyakorlati képzésben nincs gyártásközi ellenőrzés A szakképző iskolák finanszírozása kontra produktív A szakképző iskolák finanszírozása kontra produktív

Gyakorlati képzés óraszáma Magyarországon Épületasztalos Bútorasztalos Asztalos óraszám OSZJOKJ Közös alapozás figyelembevételével: 3420 óra óra (47%) 1824 óra [csökkenés]

Gyakorlati képzés óraszáma Magyarországon kőművesszobafestőkereskedő élelmiszer-eladó óraszám

Gyakorlati képzés óraszámának alakulása Németországban és Magyarországon fémforgácsolókőművesélelmiszer vegyiárukereskedő óraszám

Szakmunkástanulók gyakorlati képzése Országos adatok Előzetes adat: szakiskolák Szakképző évfolyamai

 Gyakorlati képzés a gazdaságban  Gyakorlati képzés az iskolai tanműhelyekben (49%) és a gazdaságban  Szakmai elmélet a gazdaságban  Szakmai elmélet a szakképző iskolában  Gyakorlati képzés csak tanulószerződéssel  Gyakorlati képzés tanulószerződéssel (22%) vagy együttműködési megállapodással  A tanulószerződés közvetíti a gazdaság munka-erőpiaci igényeit  A gazdaság munkaerő-piaci igényei nem artikulálódnak  Szakmai vizsgáztatásban IHK meghatározó-koordináló szerepe  Szakmai vizsgabizottságokba a kamarák delegálnak A duális és a Magyar szakképzési rendszerek összehasonlítása

Köztes vizsgák szervezése a kamarák feladata  Köztes vizsgák jogszabályilag nem előírtak  Gyakorlat-elmélet aránya 80-20%  Gyakorlat-elmélet aránya 60-40%  Gyakorlati képzés költségeit a gazdaság vállalja magára  Gyakorlati képzés költségét szakképzési alap finanszírozza  Mesterképzés és vizsgáztatás a kamarák feladata  Munkaerő-piaci képzésben a kamarák szerepe jelentős  A munkaerő-piaci képzésben a kamarák szerepe elhanyagolható

Kamarai SWOT analízis – Erősségek  A Kormányzati szinten stratégiai fontosságú feladatként kezelik a magyar szakképzés helyzetének megújítását  Az Oktatási és Foglalkoztatási tárcával erősödő partneri együttműködés  A tanulószerződés intézményrendszerének országos kiterjesztéséhez 50 főállású tanácsadó beállítása 127 millió Ft-os OM támogatással  Gyakorlati képzés felügyeletéhez, a mesterképzéshez a kamarák évek óta támogatást kapnak a Szakképzési Alapból (2002-ben 80 millió ill. 35 millió Ft.)  A kamarák szakképzési-fejlesztő munkája, szakértői bázisa professzionális szinten kezd működni  A kamarai szakképzés image-nek és PR munkájának javulása  A magyar szakképzés rendszerében az MKIK megkerülhetetlen tényezővé vált

 A szakképzési joganyag befolyásolásában az érdekérvényesítést javítani kell  A közoktatáson belül a szakképzés fejlesztése háttérbe szorult  A szakképzésben továbbra is az állami dominancia érvényesül  A szakképzés szereplői között nem alakult ki a kölcsönös érdekeken és előnyökön alapuló együttműködés, a szociális partnerség még nem vált a részvételi demokrácia modelljévé  A szakképzésben a gazdaság általános és a kiképzendők érdekeinek megjelenítése kommunikálása, az eredmények bemutatása további javításra szorul  A szakképző iskolák az állami normatív finanszírozás miatt kényszerpályán mozognak, rövidtávú érdekeik (túl élés, elosztó szerep, hagyományos struktúrák konzerválása) nem a duális képzés kiterjesztését szolgálják  A szakképzésben a hatékonyság, minőség folyamatos értékelése és mérése nem került azonos megvilágításba a gazdasági szférával Kamarai SWOT analízis – Gyengeségek

 Magyarország felzárkózása az európai szakképzési piac élvonalába Gyakorlatorientáltság, készségszintű, gyakorlati és technológiai ismeretek Gyakorlatorientáltság, készségszintű, gyakorlati és technológiai ismeretek Önálló munkavégzés és munkatapasztalat Önálló munkavégzés és munkatapasztalat Kompetenciaközpontú képzés, legfontosabb tantárgy maga az élet Kompetenciaközpontú képzés, legfontosabb tantárgy maga az élet  Az önkéntes kamarai rendszer - teljeskörű regisztráció  A kamarák a szakképzésben meghatározó, befolyásoló szerepet vállalnak Nemzeti szakképzés fejlesztési koncepció , szakképzési törvény Nemzeti szakképzés fejlesztési koncepció , szakképzési törvény Gyakorlati képzés idejének növelése, gyakornoki rendszer bevezetése Gyakorlati képzés idejének növelése, gyakornoki rendszer bevezetése Gyakorlati képzés a gazdaságban csak tanulószerződéssel Gyakorlati képzés a gazdaságban csak tanulószerződéssel gyakorlati szintvizsga szervezése, koordinálása a kamarák feladata gyakorlati szintvizsga szervezése, koordinálása a kamarák feladata A kötelezően előírt mesterképesítések kiterjesztése a tevékenységek gyakorlásához A kötelezően előírt mesterképesítések kiterjesztése a tevékenységek gyakorlásához Kamarai SWOT analízis – Lehetőségek

 A kamarák szerepének leértékelődése közjogi feladatainak gyengülése  A kamarai munkán belül a szakképzés helyének leértékelődése (nem húzóágazat!), illetve a szakképzési szervezetfejlesztés háttérbe szorulása  A szakképzés fejlesztése nem a duális rendszer irányába változik  A gyakorlati képzés továbbra is a leggyengébb láncszem marad  Az állami dominancia felerősödése, a szociális partnerség kiüresedése  A szakképzés szereplői között a partnerség gyengülése, az együttműködési kultúrák háttérbe szorulása  A felsőoktatás úgy integrálódik a magyar szakképzés rendszerébe, hogy kiszippantja, a gazdálkodók szakképzés fejlesztési innovációs forrásait Kamarai SWOT analízis – Veszélyek

Kamarák közjogi feladatai a szakképzésben. Jelenlegi helyzet. Kamarák közjogi feladatai a szakképzésben. Jelenlegi helyzet. Gyakorlati képzés felügyelete Tanulószerződések kötése Tanulószerződések kötése Szakmai vizsgabizottságba delegálásSzakmai vizsgabizottságba delegálás Mesterképzés szervezése, mestervizsgáztatás Mesterképzés szervezése, mestervizsgáztatás

19 A gazdasági kamarák törekvései a szakképzésben A gyakorlati képzés időtartamának növelése Gyakorlatorientált fizikai szakmák OKJ-s gondozásának Gyakorlatorientált fizikai szakmák OKJ-s gondozásának átvétele átvétele A tanulószerződés intézményrendszerének általánossá tétele A tanulószerződés intézményrendszerének általánossá tétele Az elszámolható tanulószerződéses juttatások felemelése a Az elszámolható tanulószerződéses juttatások felemelése a minimálbér 50%-ra (hiányszakmák, érettségizett szakmák, fogyatékosok) A gazdálkodók érdekeltségének növelése: a tanulószerződés A gazdálkodók érdekeltségének növelése: a tanulószerződés adóterhet nem viselő juttatás, adminisztrációs költségek és anyagköltségek elszámolhatósága anyagköltségek elszámolhatósága A gyakorlati szintvizsga bevezetése A gyakorlati szintvizsga bevezetése Regionális üzemközi tanműhelyek létrehozása és működtetése Regionális üzemközi tanműhelyek létrehozása és működtetése Iskolai tanműhelyek ellenőrzése Iskolai tanműhelyek ellenőrzése

Eredmények Februárban kormány előterjesztés készül a kamarai közjogi feladatok meghatározására, bővítésére és finanszírozására A parlament elé kerülő szakképzési törvény tervezete megerősítette a kamarák közjogi feladatait A tervezet új lehetőséget nyitott a közjogi feladatok bővítésére (OKJ-s szakmák gondozása) Megerősítést nyert a tanulószerződés intézmény rendszerének kiterjesztése rendszerének kiterjesztése A közjogi feladatok gyakorlása nem került felparcellázásra, ugyanakkor a szociális partnerségA közjogi feladatok gyakorlása nem került felparcellázásra, ugyanakkor a szociális partnerség megerősítésre került A gyakorlati szintvizsga bekerült a szakképzési törvénytervezetbe A gyakorlati szintvizsga bekerült a szakképzési törvénytervezetbe A gazdálkodók érdekeltségének megteremtése megerősítést nyert: tan. szerz. adóterhet nem visel stb.) A gazdálkodók érdekeltségének megteremtése megerősítést nyert: tan. szerz. adóterhet nem visel stb.)

Jövőkép A kamarai közjogi feladatok egységes koherens rendszerré formálása: Tanulószerződés intézményrendszere Gyakorlati képzés felügyelete Vizsgadelegálás Mesterképzés és vizsgáztatás Gyakorlati szintvizsga Financiális feltételek megteremtése normatív alapon: Éves szinten 1,5-1,7 milliárd Ft a kamarai közjogi feladatok finanszírozására A kamarai szakképzés országosan integrált szakmai irányításának és önálló szervezeti kereteinek és garanciáinak kialakítása

22 Köszönjük a figyelmet A prezentáció elérhető lesz a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara honlapján

23