A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
A tudományos technikai forradalom korszakában; az információ-felhalmozódás, információrobbanás, a kommunikáció a gazdasági verseny korában felértékelődik az emberi minőség súlya, szerepe, tehát a társadalom nevelő funkciója fontossá válik. Magasabb követelményeket állít, a mai kor embere elé, magasabb szintű általános és szakmai műveltséget, értelmi erőt ill. ezeknek állandó megújítását igényli, várja el a társadalom.
A gazdaság 3 fő szektora mellett (ipar, mezőgazdaság, szolgáltatás) a tudásszektor v. negyedik szektor robbanásszerű növekedése a munka és tanulás eddigi nem látott szintézisét hozza magával. A tanulás nem a munkára való felkészülés lesz, hanem a legtöbb munka szerves, alkotó része.
A nemzedékek a felhalmozott tudást, tapasztalatot nem tudják átadni egymásnak, mert a mértéke megnő, az átadás nem tud lépést tartani a globális változásokkal, ezért a technikai képzés élethosszig tartó folyamattá vált. Az oktatásban a tartalomról a folyamatra helyeződik a hangsúly. A tárgyi anyag helyett, készségek megszerzését kell lehetővé tenni. A tanulás permanenssé válik. Permanens képzés, permanens továbbképzés periodikusan visszatérő szinten tartó képzés alakul ki.
A XX. század embere nem szorítkozhat tovább a képzésre, szakképzésre, ezek helyett egy átfogóbb fogalomra és rendszerre van szükség: ez a permanens tanulás, amely a prenatális állapottól a halálig terjedő vertikumban, horizontálisan pedig befolyása alá vonja, ill. mozgósítja mindazokat az intézményeket, amelyek a társadalom alkotórészeként az emberi tevékenységek lényegi szféráit képezik. A szférák között ésszerű munkamegosztást próbál kialakítani, s ezáltal teremti meg a társadalmat és intézményeit áthálózó, célra irányuló nevelés koherens összefüggését (DAVE)
I. A társadalmi, gazdasági, érdekképviseleti szervezetek - család - munka - és alkotóközösségek - a lakóhelyi mikrokörnyezet, lakóközösség - társadalmi, politikai szervezetek - érdekvédelmi és népképviseletei szervezetek - egyházak - katonaság - ifjúsági és gyermek csoportok
II. A hivatásos nevelés, oktatás intézményrendszere Központi alrendszer - bölcsőde - óvoda - általános alapképzést nyújtó iskolák - általános és szakmai középfokú képzés - felsőoktatás - posztgraduális képzés
III. A kulturális, művelődési, sport intézmények - színház, koncertterem - képzőművészeti int. - művelődési központok, könyvtár, levéltár - szakmai, tudományos és ismeretterjesztő társaságok - tv, rádió, telekommunikáció - sport és testnevelés intézményei