Új pályainformációs eszközök - szakmaismertet ő mappák „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” c. zárókonferencia Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
Dr. Jakab Julianna Budapest, október 29.. A projekt célja, hogy támogassa a nők által tulajdonolt és irányított vállalkozások életlehetőségeinek,
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
TÁMOP Záró-konferencia Budapest, szeptember Csoportos tanácsadás – műhely Esetbemutatás Garai Zsuzsa, pályaorientációs tanácsadó.
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
eddigi tapasztalatainak ismertetése és a tanulságok
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
HHR.
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
A Nemzeti Pályainformációs Portál
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Jogszabályi háttér 30/2000. (IX.15.) GM rendelet
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Felhasználóképzés a kórházban
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Baranya Megyei Önkormányzat
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Előadás másolata:

Új pályainformációs eszközök - szakmaismertet ő mappák „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” c. zárókonferencia Budapest, szeptember 14.

Történeti áttekintés, avagy honnan erednek a szakmaleírások? A foglalkozások és a munkakörök elemzése valamint leírása az emberi er ő forrás-gazdálkodási tevékenység egyik alapeleme Lipmann féle els ő foglalkozás-leírás - körkérdéses módszerrel tárta fel a munkafeladatok jellegzetességeit, fizikai és szellemi munkakövetelményeit, képzési formákat, a foglalkozás gazdasági és szociális viszonyait as évek – pályán való sikeres m ű ködéshez szükséges képességek kiemelése  túlhaladottá váltak - személyiségközpontú leírások (az egész embert és a munkakörnyezetet is figyelembe vették)

Történeti áttekintés, avagy honnan erednek a szakmaleírások? 80-as évek - Magyar Foglalkozási Információk Kézikönyve (FIK) - Világbanki támogatással készült kanadai szakért ő k segítségével a munkaer ő -piaci és átképzési szolgáltatások fejlesztésére - Pszichológiai pályaleírások+CCDO leírások+interjúk a pályán dolgozókkal (felépítés: FEOR kód, megnevezés, fogl. tartalmának leírása, oda sorolt és kapcsolódó foglalkozások, iskolázottsági feltételek, fizikai megterhelés, fizikai tevékenységek, munkakörnyezet) FIT (Foglalkozási Információs Tanácsadó) mappák foglalkozás-leírásai az OFA által támogatott, német mintára kialakított FIT-ek, kezdetben Németországból adaptált írásos és video anyagokkal az OMMK Humánszolgáltatás-fejlesztés Osztálya koordinációjával megindult a magyar anyagok készítése (ld.: els ő szakmaismertet ő mappák) - a mappák/leírások jóval részletesebb információkat tartalmaznak - a tatabányai Humán Szolgálatnál például -jelenleg- 531 szakmaismertet ő mappa érhet ő el

Aktuális fejlesztések: a TÁMOP program módszertani fejlesztései új és 50 aktualizált mappa - naprakész információk, interjúrészletekkel, színes diagramokkal, kereseti adatokkal tarkítva - az egyes foglalkozások képvisel ő i által ellen ő rzött, hiteles információk

A szakmaismertet ő mappák rendszere 4 szakterület szerinti bontás: Humán (szociális szolgáltatások, egészségügy, oktatás, m ű vészet, egyéb szolgáltatások) Agrár (mez ő gazdaság, élelmiszeripar) Gazdasági-szolgáltatási (közgazdaság, ügyvitel, kereskedelmi marketing, üzleti adminisztráció, vendéglátás- idegenforgalom) M ű szaki (gépészet, vegyipar, informatika, elektrotechnika- elektronika, építészet, könny ű ipar, faipar, nyomdaipar, közlekedés, környezetvédelem-vízgazdálkodás)

A szakmaismertet ő mappák felépítése Egységes struktúrát követve, a szakma sajátosságait is figyelembe vev ő, egyedi módon és hangvétellel mutatják be az adott foglalkozást: A. Feladatok, tevékenységek (pl.: jellemz ő feladatok, anyagok, eszközök, munkavégzés helye, személyes kapcsolatok, újabb mappákban interjúrészletek) B. Követelmények (fizikai igénybevétel, egészségi, tantárgyi követelmények, személyes tulajdonságok, el ő nyös érdekl ő dési kör) C. Szakképzés (szakmai és vizsgatárgyak, a szakképzés jellemz ő i) D. Kereseti lehet ő ségek, elhelyezkedési kilátások (átlagkereset, a szakma iránti kereslet, egyéb foglalkozási terület, betölthet ő munkakörök) E. Egyéb információs források (szakkönyvek, elektronikusan elérhet ő források, OKJ, Foglalkozások Egészségi Tényez ő i)

A szakmaismertet ő mappák szerepe a pályaválasztásban I. lépés: Önmagunk megismerése Legfontosabb önismereti elemek: érdekl ő dés, képességek, munkamód, értékek  önismereti kérd ő íves eljárások II. lépés: A foglalkozások világának a megismerése Hol érvényesíthet ő ek a képességeink, mely pályák felelnek meg a legjobban az érdekl ő désünknek, munkamódunknak? Ez már a pályaismeret kérdése. III. lépés: A már megszerzett információk összevetése, -adott esetben ütköztetése-, és mindezek alapján a döntés meghozatala.

Miben nyújtanak segítséget a szakmaismertet ő mappák? A foglalkozások világának a megismerése, vagyis a pályaismeret b ő vítése - szakmára jellemz ő tevékenységek, feladatok - szakma fizikai követelményei: fizikai megterhelés, környezeti ártalmak, hátrányok a munkavégzés során - szakma egészségügyi követelményei (eü., pszichológiai alkalmasság) - szakma képzési követelményei (pl.: milyen tantárgyakban kell jó eredményt elérni, mit kell tanulni a szakképzés során, hol és mennyi ideig tart a képzés)

A szakmaismertet ő mappák felhasználási lehet ő ségei: I. Munkaügyi szervezet (humán szolgáltatások): Pályatanácsadás (pályaválasztás, pályaorientáció, pályakorrekció/módosítás) Képzés, átképzés Álláskeresés (célállás megfogalmazása, munkatapasztalat leírása) Rehabilitáció (szakmák fizikai és egészségügyi követelményeinek megismerése)

A szakmaismertet ő mappák felhasználási lehet ő ségei: II. Oktatási intézmények - általános iskola 7-8. osztály (a tanrendbe beépítve és alkalmazva!) - Szakmunkásképz ő és szakközépiskolák (szakképzés támogatása) - Gimnáziumok (fakultatív tantárgyak kiválasztása, továbbtanulási irány meghatározása) (Megjegyzés: ez még nincs kihasználva, és nem is elérhet ő számukra)

Fejlesztési javaslatok: - a mappák folyamatos b ő vítése, korszer ű sítése (pl. mint az új mappákban az interjúrészletek), aktualizálása - ne munkaköri leírások készüljenek szakmaleírások helyett (pl.: automata gyártósor vezérl ő je) - több preferált/keresett szakma leírása - b ő vebb információk (külföldi elhelyezkedési lehet ő ségek) - fiatalosabb, lendületesebb, figyelemfelkelt ő kivitel (pl.: képekkel illusztrált, modernebb köntös, A5-ös méret, zsebkönyv)

Pályaismeretet b ő vít ő internetes elérhet ő ségek

Az E-palya internetes elérhet ő sége:

Elérhet ő ség El ő adó: Vass Dóra – pálya- és munkatanácsadó Közép-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Tatabányai Kirendeltség és Szolgáltató Központ (Humán Szolgálat) Cím: 2800 Tatabánya, Ságvári E. u. 20. Tel: 34/ cím: Köszönöm a figyelmet!