PSZICHOLÓGIA. PSZICHOLÓGIA A pszichológia a lelki jelenségeket kutató tudomány. A pszichológia segítségével megismerhetjük az emberek viselkedése mögött.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Komplex Instrukciós Program
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Professzionális iskolai kutatások
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Mivel foglalkozik a pszichológia?
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Képzőhely-ellenőrzési szakértők felkészítése – pszichológiai blokk
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Speciális gyermekvédelem
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Pedagógus értékelési rendszer
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Oktatói és módszertani megújulás a felsőoktatásban Dr. Balázs László főiskolai docens.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

PSZICHOLÓGIA

PSZICHOLÓGIA A pszichológia a lelki jelenségeket kutató tudomány. A pszichológia segítségével megismerhetjük az emberek viselkedése mögött húzódó okokat, indítékokat.

PSZICHOLÓGIA Önismeretünk birtokában módunk van viselkedésünk ellenőrzésére és megváltoztatására. A pszichológiai ismeretek nélkülözhetetlenek az emberekkel való kapcsolatokban, az emberekkel való bánás során. A pszichológia vizsgálati területei:  Általános pszichológia  Személyiség pszichológia  Fejlődéspszichológia  Szociálpszichológia

PSZICHOLÓGIA A tevékenység jellege szerinti területek: Pedagógiai pszichológia - Iskolai pszichológia Orvosi lélektan – klinikai pszichológia Munkalélektan Reklámpszichológia Művészetpszichológia Sportpszichológia Kriminálpszichológia Valláspszichológia

Iskolapszichológia Az iskola által felvetett problémákra keres megoldást: diákok tanulási nehézségei, a diákok viselkedési problémái, a szervezeten belüli nézeteltérések, tanulási-, tanítási módszerek fejlesztése, tanácsadás, az együttműködés elősegítése PSZICHOLÓGIA Szakértői felkészítés

Az iskolapszichológus feladatai: Információgyűjtés az egyes gyerekről, gyerekcsoportról, közvetlen foglalkozás egy-egy gyerekkel, gyerekcsoporttal, konzultáció a pedagógusokkal, képzés, értékelés PSZICHOLÓGIA

A pszichológia módszerei: kutatási módszerek, vizsgálati módszerek PSZICHOLÓGIA Kutatási módszerekVizsgálati módszerek 1.Megfigyelés Önmegfigyelés Mások megfigyelése Kísérlet 1.Kikérdezés, elbeszélgetés 2.Tesztek: Értelmi Intelligencia (IQ) Érzelmi Intelligencia (EQ) Speciális képességvizsgáló tesztek Projekciós tesztek

Szakértői felkészítés Szakértői felkészítés Az ellenőrzés lélektana, az ellenőrzést végző személyek pszichikus jellemzői: Személyes tulajdonságok:  Az ellenőrzés folyamatával kapcsolatos bizalom és megbízhatóság az ellenőrzést végző személytől függ. Az ellenőrzést végzők személyes tulajdonságai – alapelvek:  etikus magatartás,  tisztességes beszámolás,  kellő szakmai gondosság,  függetlenség,  bizonyítékokon alapuló megközelítés PSZICHOLÓGIA

Elvárt személyes tulajdonságok:  etikusság (tisztességesség, igazmondás, őszinteség, becsületesség, diszkréció)  nyíltság (más elgondolások, vélemények megfontolása)  diplomatikusság (tapintat az emberi kapcsolatokban)  megfigyelő készség (aktív észlelője a fizikai környezetnek)  érzékelés (ösztönös helyzetfelismerés)  rugalmasság (gyors alkalmazkodás a különböző helyzetekhez)  szívósság (kitartó, összpontosít a célok elérésére)  határozottság (képes logikai megfontolás és elemzés alapján, kellő időben következtetéseket levonni)  magabiztosság (képes független tevékenységre és működésre, együttműködés másokkal)  hatékony kommunikáció (konfliktuskezelés, problémamegoldás) PSZICHOLÓGIA

Erőszakmentes kommunikáció (EMK) Marshall Rosenberg amerikai pszichiáter-pszichológus módszere Célja: az emberek nagyobb együttérzéssel és világosabban (kevesebb félreértéssel) tudjanak kommunikálni egymással. Két fókusza van: empátia – őszinte önkifejezés Az EMK négy tevékenységből áll:  megfigyelés,  érzés,  szükséglet,  kérés PSZICHOLÓGIA

Az erőszakmentes konfliktuskezelés lehetőségei Az empatikus, aktív meghallgatás és a saját igényeink nyílt és pontos megfogalmazása az erőszakmentes kommunikáció két alappillére. A modell alapelemei:  Elmondjuk, hogy mi játszódik le bennünk, anélkül, hogy a másikat kritizálnánk.  Kérésünket olyan módon tolmácsoljuk, hogy az mások szemében ne tűnjön elvárásnak.  Empátiával fogadjuk azt, hogy mi játszódik le a másikban (amit megfigyelnek, amit éreznek és amire szükségük van).  Empátiával fogadjuk, amit mások kérnek tőlünk, anélkül, hogy azt elvárásnak tekintenénk. PSZICHOLÓGIA

Az életidegen (az együttérzést gátló) kommunikáció formái:  kritika,  felelősség letagadása,  követelés,  jutalmazás és büntetés MESTER – TANULÓ VISZONYA PSZICHOLÓGIA

A kiemelkedő képességű tanulók jellemzői:  gyors felfogás;  problémamegoldó gondolkodás;  kreativitás;  lényeglátás;  magas intelligencia;  szakma iránti elkötelezettség;  pontosság, precizitás. Az átlagtól eltérő képességű tanulók KIEMELKEDŐ KÉPESSÉGŰ TANULÓK PSZICHOLÓGIA

Jellemzői:  fejlődésük lassúbb;  tanulási nehézséggel küzdenek;  felfogásuk az átlagnál lassúbb, sokat hibáznak;  gondolkodásuk egysíkú;  egyszerre csak egy-egy lépést látnak előre;  figyelmük szétszórt, emlékezetük hiányos;  fáradékonyak. A fejlesztésük elvei:  egyéni bánásmód;  kis lépések elve;  állandó visszacsatolás és gyakorlás;  pontos feladatkijelölés;  ahol csak lehet az elmarasztalások helyett pozitív megerősítést kell alkalmazni. GYENGE KÉPESSÉGŰ TANULÓK PSZICHOLÓGIA

Nehezen kezelhető Nehezen kezelhető az a fiatal, akinek a magatartása nem megfelelő, de ez a probléma csak meghatározott helyzetekben jelentkezik. Nehezen kezelhetőség tünetei:  idegrendszeri, fiziológiás zavarok;  mozgáskoordináció zavarai;  értelmi fejlődés zavarai;  érzelmi, indulati élet zavarai;  akarati élet zavarai;  magatartás és jellemfejlődés zavarai. A nehezen kezelhetőség okai:  biológiai, idegrendszeri alkat;  pszichoszociális környezeti tényezők;  helytelen nevelési eljárások a családban;  a családban élő más személyek pszichés alkata, magatartása;  gyermekintézmények hatása;  iskolai vagy pedagógiai ártalmak. PSZICHOLÓGIA

A megelőzéshez A megelőzéshez alapvető fontosságú a gyermek környezetének feltérképezése (elsősorban a negatív családi hatások feltárása). A kiigazítás, korrekció lépései:  tanuló előéletének megismerése;  a tanuló személyiségének megismerése;  egyedi korrekciós terv készítése. PSZICHOLÓGIA

Okai:  a társadalom és a technikai környezet gyors fejlődése;  az életcélok, életstílusok eltérése. Megjelenési formái Megjelenési formái:  az életstílus, munkastílus eltérése;  ízlésben, öltözködésben, viseletben való eltérések. A generációs problémák megoldása:  a felnőttnek törekednie kell a feszültség megoldására;  figyelembe kell venni az élet változásait is. Az oktató és tanuló kapcsolata A generációs problémák PSZICHOLÓGIA

Nevelési szempontból az egyik legbensőségesebb kapcsolat az oktató és tanítványa között alakulhat ki. Oktató és diák kapcsolata, szinte minden pillanatban teremt olyan helyzeteket amiből tanulni lehet:  egyfelől különböző szakmai mesterfogásokat;  másfelől pedig követendő etikai, erkölcsi normákat. PSZICHOLÓGIA

Az oktató hatása a tanulóraPÉLDAKÉP A példakép egy követendő cselekvési norma, a meggyőzés egyik eszköze.TEKINTÉLY A tekintélytisztelet és megbecsülés olyan személy iránt, aki képességeivel, munkájával, felelősségteljes magatartásával, erkölcsi tulajdonságaival kivívja mások megbecsülését.BIZALOM A bizalom olyan viszony egy másik emberhez, aminek az alapja a meggyőződés a másik ember hűségéről, lelkiismeretességéről, becsületességéről. A bizalom jellemzői:  a másik feltétel nélküli elfogadása;  őszinteség;  jó szándék;  megbocsátás. PSZICHOLÓGIA

Készítette: dr. Nagy Tamás, dr. Nyéki Lajos, dr. Földes Zoltán, Kovács Miklós © Az erőszakmentes konfliktuskezelés lehetőségei Az empatikus, aktív meghallgatás és a saját igényeink nyílt és pontos megfogalmazása az erőszakmentes kommunikáció két alappillére. A modell alapelemei:  Elmondjuk, hogy mi játszódik le bennünk, anélkül, hogy a másikat kritizálnánk.  Kérésünket olyan módon tolmácsoljuk, hogy az mások szemében ne tűnjön elvárásnak.  Empátiával fogadjuk azt, hogy mi játszódik le a másikban (amit megfigyelnek, amit éreznek és amire szükségük van).  Empátiával fogadjuk, amit mások kérnek tőlünk, anélkül, hogy azt elvárásnak tekintenénk. PSZICHOLÓGIA

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET ! FIGYELMET !