XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 OKTATÁSPOLITIKAI AJÁNLÁSOK AZ ÓVODARENDSZERRE VONATKOZÓ VÉLEMÉNYKUTATÁSOK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
III. Nemzeti Köznevelési Konferencia
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
XXI. századi közoktatás a TÁMOP projekt bemutatása
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Szakképzés-szervezési
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
2012.május 15. „ Az akadály az a rémisztő dolog, amelyet akkor látunk, Ha levesszük a szemünket a célról..” TÁMOP / Új Magyarország.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
A projekt általános szakmai célkitűzései
Biztos Kezdet Gyerekházak
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Barcsák Marianna KPSZTI
Katolikus óvodák létszámának alakulása a katolikus köznevelés rendszerében a 2016/2017-es nevelési évben Készítette:Grolyóné Szabó Éva és Schillingerné.
főosztályvezető-helyettes
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / OKTATÁSPOLITIKAI AJÁNLÁSOK AZ ÓVODARENDSZERRE VONATKOZÓ VÉLEMÉNYKUTATÁSOK ALAPJÁN (2015) TÖRÖK BALÁZS

Témák 1.Véleménykutatás és oktatáspolitika 2.A felmérésről 3.Az oktatáspolitikai ajánlások kidolgozása 4.Az oktatáspolitikai ajánlások

Az oktatáspolitika interakciós modellje MÉDIA Oktatási problémák Domináns oktatási csoport A policy meghatározása, kivitelezése 1. típusú intézmény NEUTRÁLIS: Nincs policy hatás 2. típusú intézmény KEDVEZMÉNYEZETT: A domináns csoport támogató helyei 3. típusú intézmény AKADÁLYOZOTT: A domináns csoport ellenérdekelt helyei Tézis-csoportok Antitézis- csoportok Strukturális befolyásoló tényezők a társadalom más rendszereiből Független befolyásoló tényezők a társadalom más rendszereiből Az oktatás irányítása Az oktatás helyszínei Az oktatás társadalmi környezete Strukturális kapcsolat Ok tat ási pro blé má k Az oktatás irányítása Az oktatás helyszínei Az oktatás társadalmi környezete Domináns oktatási csoport A közpolitika meghatározása, kivitelezése 1. típus: NEUTRÁLIS: Nincs hatás 2. típus KEDVEZMÉNYEZETT: A domináns csoport támogató helyei 3. Típus AKADÁLYOZOTT: A domináns csoport ellenérdekelt helyei Tézis- csoportok Antitézis- csoportok Strukturális befolyásoló tényezők a társadalom más rendszereiből Független befolyásoló tényezők a társadalom más rendszereiből Médiumok

A felmérésről - előkészítés 5 városban (Veszprém, Eger, Szekszárd, Székesfehérvár, Gyöngyös) fókuszcsoportos előkészítő tájékozódás. 17 intézményvezetővel egyéni interjú (eltérő típusú településeken és eltérő intézményszerkezetű óvodák. 8 intézményfenntartó képviselőjével interjú.

A felmérésről – minta 50 tankerület köznevelési egységeiből vett minta. (432 intézményegység.) Településtípusra reprezentatív. Óvodánként felvett kérdőív: Vezetővel. (432) Négy óvodapedagógussal. (1451) Tíz szülővel (önkitöltős kérdőívvel) (3668) november-december folyamán

Az oktatáspolitikai ajánlások kidolgozása A véleményadatok alapján 29 kiválasztott problémakör. 10 fős szakértői megvitató csoport. Irányított döntéshozatal: A probléma országos jelentőségű-e? (0-1 pont) A probléma mennyire fontos? (0-3 pont) Eredmény: 18 probléma maradt, fontossági pontszámmal.

Az oktatáspolitikai ajánlások 1.Az óvodáztatás közpolitikáját érintő javaslatok –1.1 Az óvodapolitika –1.2 Az óvodák társadalmi szerepvállalása 2.Az óvodáztatás emberi erőforrásait érintő javaslatok –2.1 Az óvodapedagógusok és a vezetők szakmai kompetenciái –2.2 A pedagóguséletpálya-modell –2.3 Az óvodák belső világa 3.Az óvodai infrastruktúrát érintő javaslatok

Az oktatáspolitikai ajánlások A köznevelési rendszerre vonatkozó közpolitikákban az óvodáztatás ügyének markánsabb és differenciáltabb megjelenítése. A hároméves kortól kötelező óvodáztatás hatásaira és megítélésére vonatkozó célvizsgálat lefolytatása.

A közpolitikákban az óvodáztatás ügyének markánsabb és differenciáltabb megjelenítése Válaszadók Teljes mértékben egyetért Inkább egyetért Inkább nem ért egyet Egyáltalán nem ért egyet nt/ nv óvodavezet ő k óvodapedagógusok szül ő k Mennyire ért egyet?: az óvodaügy a hazai oktatáspolitikában a fontosságának megfelelően van jelen. (Összes megkérdezett, %)

A hároméves kortól kötelező óvodáztatás hatásaira és megítélésére vonatkozó célvizsgálat lefolytatása. Teljes mértékben egyetért Inkább egyetért Inkább nem ért egyet Egyáltalán nem ért egyet nt/ nv intézményvezet ő k óvodapedagógusok szül ő k Mennyire ért egyet: jó, hogy az óvodáztatás hároméves kortól kötelezővé válik. Összes megkérdezett, %

A szakszolgálati kapacitások óvoda felőli elérhetőségének továbbfejlesztése Egyharmad arány körül jeleztek jelentős mértékű fejlesztési igényt az ellátási kapacitások tekintetében (pl. logopédiai és fejlesztőpedagógiai ellátás) az ügymenetek időtartamában; a vizsgálati kapacitások tekintetében; a szakemberek elérhetősége tekintetében.

A hátrányos helyzetű és a tehetségígéretes gyermekek támogatásának gyakorlatára vonatkozó adatgyűjtés Óvodapedagógusok: 20% szerint bővült a hátrányos helyzetűek támogatási lehetősége 9% szerint csökkent. Melyek a HH újradefiniálásának következményei? Adatgyűjtés: a tehetségígéretes gyerekek kiszűrése és nyomon követése.

Az intézmények informáltságának javítása az önkéntes társadalmi szerepvállalás terén Az elmúlt évtizedekben erősödött az óvodák önkéntes társadalmi szerepvállalása. A legrosszabb anyagi helyzetű szülők kivételével a szülők fele vett részt az óvoda által szervezett karitatív akcióban. A karitatív tevékenység, az alapítvány működtetése, a bevételi célú rendezvény szervezése átláthatóságot, szakértelmet, és kapcsolatteremtési kompetenciákat igényel.

Az óvodapedagógusok társadalmi szerepvállalásának erősítése a gyerekek érdekeinek védelmében Az óvodapedagógusok szerepének erősítését a gyerek társadalmi érdekvédelmében a vezetők 60 százaléka, az óvodapedagógusok 57 százaléka, a szülők 52 százaléka támogatná valamilyen mértékben.

Az intézményvezetők kompetenciáinak és informáltságának fejlesztése Közoktatás-vezetői szakvizsgával az intézményvezetők 70 %-a rendelkezett, 8 %-uk a kérdezés időpontjában vett részt ilyen irányú képzésben, 22 %-uk távol áll még a szakvizsgától. A portfolió készítéséhez szükséges kompetenciákra vonatkozóan a válaszadók 10 százaléka jelzett hiányt.

Az óvodapedagógusok kompetenciáinak fejlesztése Az óvodavezetők és az óvodapedagógusok számára elérhető továbbképzési kínálat áttekintése a hozzáférés szempontjainak figyelembe vételével. Az óvodapedagógusok IKT- kompetenciáinak fejlesztése.

Az óvodapedagógusok továbbképzési aktivitásának differenciált támogatása 29 % szerint az óvodapedagógusok szakmai továbbképzésének lehetőségei javultak. 25 % szerint az óvodapedagógusok szakmai továbbképzésének lehetőségei csökkentek.

Az óvodapedagógusok szakmai kiégési kockázatának kezelése A szakmai kiégést jelenleg nem érzem veszélynek. A szakmai kiégés veszélyét érzem, de egyelőre nem jelent problémát. A szakmai kiégés egyes tüneteit tapasztalom

A pedagóguséletpálya-modellhez kapcsolódó támogatófolyamatok erősítése Egyharmad körüli arányban voltak, akik a felkészítés a portfólió készítéshez (pedagógusok 34%; vezetők 28%) az előzetes tájékoztatás (pedagógusok 32%; vezetők 29%); a biztosított időkeret (pedagógusok 33%; vezetők 39%) területeken igényeltek volna megfelelőbb támogatást.

A pedagóguséletpálya-modell szakmai differenciáló és szűrő szerepének vizsgálata A véleményadatok alapján a válaszadók körülbelül egyötöde szkeptikus abban a tekintetben, hogy a pedagóguséletpálya- modell hozzájárul a kimagasló (minőségi) munkavégzés vagy a szakmai alulteljesítés kimutatásához. Az életpályamodell miként segítheti a minőségi munkavégzést, és miként akadályozhatja az esetleges alulteljesítést.

Az intézményközi szakmai kapcsolatok, a hálózatosodás és a belső szerveződések támogatása A testületen belüli szakmai együttműködések – pl. munkaközösségek – kialakítására. A kistelepüléseken működő intézmények szakmai fejlődése szempontjából fontos az intézményközi (mikro-térségi, területi) horizontális együttműködések fejlesztése, a tudásátadás fejlesztése.

Az infrastrukturális fejlesztést támogató politika fókuszálása azonnali felújítás szükséges felújítás esedékes jó állapotú nt/nv ÖSSZESEN FENNTARTÓ TÍPUSA fővárosi kerület, megyei jogú város város társulás község egyéb436572

Az infrastrukturális fejlesztést támogató politika fókuszálása Eltérés mutatkozott az eltérő fenntartók által működtetett intézmények épített infrastruktúrájának állagában. Azonnali felújítást szükségesnek tekintő és a felújítás esedékességét jelző intézmények aránya a városokban, fővárosi kerületekben és megyei jogú városokban volt magasabb.

Kötelező (minimális) eszköz- és felszerelési jegyzékben foglaltak érvényesítése Az intézményrendszer monitorozása a Kötelező (minimális) eszköz- és felszerelési jegyzékben foglaltaknak történő megfelelés tekintetében. Pl.: hiányosságokat jeleztek: beszédfogyatékos (SNI) gyermekek nevelésének speciális eszközei (14%) hallási fogyatékos (SNI) gyermekek nevelésének speciális eszközei (13%) látási fogyatékos (SNI) gyermekek nevelésének speciális eszközei (12%)

XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!