Kutyás terápia alkalmazása óvodában Lakos Judit
Bemutatkozás Pepitappancs – Kutyás terápia csoport AZÚR Segítőkutyás Egyesület bemutatása Kapcsolatfelvétel Tájékoztatás: A foglalkozások menete Személyi és tárgyi feltételek Információkérés Kutya kiválasztása az adott csoport összetételét figyelembe véve 2
Az óvodás gyermekek életkori sajátosságai Lehetőségek a köznevelésben Cselekvése: utánzási hajlam, önállóságra törekvés Érzelemközpontú gondolkodás, állandó visszacsatolás Figyelme, érdeklődése csapongó, egocentrikus gon dolkodás A játék, az óvodás gyermek legfőbb tevékenysége 3
Integráció színterei az óvodában Kiket integrál az óvoda? Etnikum, más nemzetiségű gyermekek, SNI gyermekek Nehézségek a budapesti viszonylatok tükrében 4
Közösségformálás, csoportkohézió Előítélet mentesség Kortárs kapcsolatok kialakítása TEAM munka 5
Nagymozgás és testséma fejlesztése A mozgásos, ügyességi, egyensúlyozó játékok változatos és örömteli fejlesztési lehetőséget biztosítanak a gyermekeknek. A mozgáskoordinációt fejlesztő eszközök segítenek a térészlelésének kialakulásában, a téri viszonyok felismerésében, a testséma és a tér kapcsolatainak létrejöttében, javítják az egyensúlyérzékelést. 6
A csoportos mozgásfejlesztés céljai, szempontrendszere az egyensúlyérzék fejlesztése a szem - test koordináció és ennek bázisán a szem - kéz koordináció fejlesztése térérzékelés fejlesztése, térirányok stabilizálása az állóképesség növelése az utánzási készség fejlesztése a feladathelyzet elfogadtatása, a feladattudat kialakítása 7
A mozgásfejlesztés területei A játékos utánzás a kapcsolatteremtés eszköze, az első kommunikációs lépés. A mozgással kísért beszéd támogatja a beszéd megértését, javítja a mozgáskoordinációt, fejleszti a figyelmet. A csoportos terápia során segíti a szülő-gyermek, gyermek-szakember közötti kapcsolat kialakítását. A fejlesztés lépései utánzással: szó értékű mondatok utánzása alapmozgások utánzása szóértés fejlesztése mozgásutánzás egyszerű mondókák egyenletes lüktetés kialakítása mozgás gyermekdalokra 8
Az alapmozgások koordinációjának javítása Alapmozgásoknak tekinthetőek: a gurulás, a kúszás, a mászás, a járás, a futás, az ugrás, az átadás-átvétel, dobás-kapás. Az alapmozgásformák gyakoroltatása változatos módon és helyzetekben kell, hogy megtörténjen, (pl. gurulás hengerben, mászás, járás egyensúlyozó gerendán), hogy a mozgásharmónia kialakulhasson. A tapintás (a taktilitás) érzet a bőrfelületre gyakorolt nyomás hatására jön létre. Ez lehet passzív, amit a bőrfelületre ránehezedő, vagy azon mozgó tárgy gyakorol vagy aktív, amikor a mozdulatlan tárgyat a gyermek érinti vagy nyomja. Az aktív tapintás, vagyis a haptikus érzékelés főleg a tárgyak alakját, nagyságát, térbeli helyzetét érzékeli, ezen alapszik a manipuláció. 9
A testtudat kialakítása A testséma a test gravitációhoz való alkalmazkodásának, egyensúlyának, az izmok percről percre változó mozgásának megélése. A fejlesztés lépései: utánzómozgások, gesztusjátékok, a kialakult testkép felerősítése, a testséma fejlesztése eszközhasználattal és nélkül, egyensúlygyakorlatokkal, a két testfél (bal-jobb) integrációja keresztezési gyakorlatokkal 10
Kommunikáció- Fejlesztési cél A beszédkedv felkeltése, szinten tartása A beszéd kifejező, közlő funkciójának fejlesztése A szemantikai és szintaktikai szabályrendszer kiépítése és megerősítése Az ún. alsóbb nyelvi szintek (a beszéd hangzási arculata, a mondatfonetikai jellemzők) az életkori sajátosságoknak megfelelő megalapozása. Fontos a nyelvi közlés többszintű összetevőjének (szókincs, helyes ejtés, nyelvtani rendszer, szóbeli és írásbeli szövegalkotás) sokoldalú, intenzív, differenciált fejlesztése, amely specifikusan egyéniesített jellegű. 11
Kommunikáció- Fejlesztési cél A fejlesztés tudatos és tervszerű, amelyben a komplexitás és a folyamatkövetés is megvalósul. Fontos a mozgás fokozott igénybevétele a fejlesztésnél, mivel a nagymozgás az alapja a finommotorikát igénylő beszédfejlesztésnek, a mozgással egybekötött verbalizálásnak, a fogalmi gondolkodás erősítésének, a tájékozódásnak, szerialitásnak, a ritmusnak és az izmok akaratlagos irányításának. 12
Beszéd Beszédmegértés, beszédészlelés erősítése Hangok tiszta ejtése és differenciálása Beszédtempó, ritmus fejlesztése Szókincsbővítés (passzív, aktív) A szóhasználat, beszédkészség fejlesztése A beszédkedv motiválása 13
A téri tájékozódás fejlesztése A téri tájékozódás alapja, hogy a gyermek képes legyen a saját testén tájékozódni. A fejlesztés lépései: az alapvető téri irányok felismerése, és megnevezése testrészek, oldaliság a jobb-bal irány differenciálása 14
A finommotorika fejlesztésének céljai, szempontrendszere A fókuszálás kialakítása fényre, tárgyra, illetve a gyermek saját kezére Mozgó (pl.: guruló) tárgy követésére való ösztönzés A vizuális figyelem időtartamának növelése A vizuális differenciálási készség kialakítása, fejlesztése (pl. különböző formájú, nagyságú tárgyakkal) A szem - kéz koordináció fejlesztése Kreativitás fejlesztése 15
Finommotorika fejlesztése Taktilis, haptikus élmény- és tapasztalatszerzés (pl. kéz- és ujjnyomat készítés) A látás-, a tapintás- és a mozgásérzet együttes szabályozása Különböző anyagú tárgyak szín szerinti válogatása A papír-ceruza összefüggésének kialakítása (firkálás) Markolás -fogás / nyúlás - elengedés kialakítása: Kétujjas csippentő fogás kialakítása, írás előkészítés 16
Utánzó gyakorlatok és a csippent ő mozgás kialakítása 17
Térbeli tájékozódás fejlesztése 18
Bazális stimuláció, minden érzékelési terület bevonásával szomatikus ingerlés vesztibuláris ingerlés akusztikus érzékelés fejlesztése taktilis orientálódás szaglási érzékelés 19
A vizuális figyelem és a vizuális emlékezet fejlesztése eldugott tárgyak megkeresése mi hiányzik? – játékok játék memóriakártyákkal A mennyiségfogalom alakítása: az egy fogalmának kialakítása sok-kevés, több-kevesebb, ugyanannyi fogalmának tanítása 20
Vizuális figyelem fejlesztése 21
Mennyiségfogalom kialakítása 22
Észlelés Vizuális (látási), auditív (hallási) észlelés Figyelem tartósságának növelése Alak-háttér differenciálás: vizuális, auditív téren Zörejek, zenei és beszédhangok megkülönböztetése képi, mozgásos megerősítéssel Ritmus fejlesztése mondókán, versen, éneken keresztül Beszédészlelés fejlesztése 23
Emlékezet A vizuális, de főként az auditív emlékezet fokozatos felépítése a hangoktól a szavakon át a mondatokig és hosszabb szövegekig A szerialitás és szeriális emlékezet erősítése Betűk és hangok összekapcsolt felidézése Betűk, hangok, szavak, mondatok sorrendisége Téri, idői sorrendiség kialakítása vizuális és auditív téren 24
A terápiát sikerességét befolyásoló pozitív hatások Pszichés hatások a kapcsolat nem hangulatfüggő, feltétel nélküli elfogadás az alapja javul az empátiás készség fokozott a testi és lelki aktivitás az állat jelenléte nyugtatóan hat, oldja a stresszt, biztonságot ad családi feszültségek, lelki terhek feldolgozásában segít hangulatfokozó, kiegyensúlyozottságot ad 25
Kognitív hatások az ismeretszerzés sokrétűbbé, érdeklődés aktívabbá válik figyelem, összpontosítás hatékonyabbá válik tanulási folyamatok, memória fejlődik – több a sikerélmény a kisgyermekek érzelmi úton megközelíthetőbbek beszédindítás, beszédkedv felkeltése, a meglévő beszéd fejlesztése, bazális stimuláció differenciálható feladatok az egyéni fejlettségi szint alapján. 26
Szociális hatások nem érzik feladat - helyzetben magukat csökken a kapcsolat - teremtés miatt érzett félelem és szorongás a túlmozgásos és agresszív gyermekeket megnyugtatja a kevésbé aktív gyerekeket motiválja nő a szociális interakciók mennyisége és minősége érzelmi élet fejlődése 27
A kutyaterápián alkalmazható fejlesztés f ő területei motoros és orientációs képesség (testtudat kialakítása, alapmozgás- és egyensúlyfejlesztés, téri tájékozódás fejlesztése, finommotorika) megismerő funkciók fejlesztése (érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás fejlesztése) beszédfejlesztés (fújó-, szívó-, légző gyakorlatok, artikulációs izmok ügyesítése, beszédindítás) bazális stimuláció 28
Tapasztalataink, eredményeink növekedett a szociális interakciók száma és ezzel együtt csökkent a visszahúzódó, autisztikus viselkedési formák megjelenése jelentős, mérhető fejlődés a társas kapcsolatok kialakításában, a figyelem és a mozgás fejlődésében a gyerek a meglévő tudását sokoldalú foglalkozásokon észrevétlenül rögzíti hatás a óvoda/gyógypedagógus, -gyerek, -szülő kapcsolatra alkalmazása elősegíti különböző módszertani lehetőségek felvezetését 29
„Játszótársam, mondd, akarsz-e lenni? „ 30
Köszönöm a figyelmet! További szép napot Mindenkinek ! 31