Kutyás terápia alkalmazása óvodában Lakos Judit. Bemutatkozás Pepitappancs – Kutyás terápia csoport AZÚR Segítőkutyás Egyesület bemutatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Az olvasástanítás módszere:
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
(Lóbálgatjuk, hintáztatjuk…) Készítette: Hengerics Henriett
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Csoport munka.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Játék és tanulás.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Harmadik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
A Kovács-módszer alapismeretei
Az emberi tanulás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Speciális tanulási nehézségek
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Tervezett szenzomotoros tréning TSMT
A DIFER használata.
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
Út a sikeres tanuláshoz
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
A JÁTÉK SZEREPE A HABILITÁCIÓS- REHABILITÁCIÓS MUNKÁBAN Benedek Elek Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
Kutyás terápia autizmussal élő gyermekeknél „A valóság egy autista számára események, emberek, helyek, hangok és látványok zavarba ejtő, egymással.
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
Térbeli tájékozódás fejlesztése
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Kutyás terápia alkalmazása óvodában Lakos Judit

Bemutatkozás Pepitappancs – Kutyás terápia csoport AZÚR Segítőkutyás Egyesület bemutatása Kapcsolatfelvétel Tájékoztatás:  A foglalkozások menete  Személyi és tárgyi feltételek  Információkérés  Kutya kiválasztása az adott csoport összetételét figyelembe véve 2

Az óvodás gyermekek életkori sajátosságai  Lehetőségek a köznevelésben  Cselekvése: utánzási hajlam, önállóságra törekvés  Érzelemközpontú gondolkodás, állandó visszacsatolás  Figyelme, érdeklődése csapongó, egocentrikus gon dolkodás  A játék, az óvodás gyermek legfőbb tevékenysége 3

Integráció színterei az óvodában  Kiket integrál az óvoda?  Etnikum, más nemzetiségű gyermekek, SNI gyermekek  Nehézségek a budapesti viszonylatok tükrében 4

Közösségformálás, csoportkohézió  Előítélet mentesség  Kortárs kapcsolatok kialakítása  TEAM munka 5

Nagymozgás és testséma fejlesztése  A mozgásos, ügyességi, egyensúlyozó játékok változatos és örömteli fejlesztési lehetőséget biztosítanak a gyermekeknek.  A mozgáskoordinációt fejlesztő eszközök segítenek a térészlelésének kialakulásában, a téri viszonyok felismerésében, a testséma és a tér kapcsolatainak létrejöttében, javítják az egyensúlyérzékelést. 6

A csoportos mozgásfejlesztés céljai, szempontrendszere  az egyensúlyérzék fejlesztése  a szem - test koordináció és ennek bázisán a szem - kéz koordináció fejlesztése  térérzékelés fejlesztése, térirányok stabilizálása  az állóképesség növelése  az utánzási készség fejlesztése  a feladathelyzet elfogadtatása, a feladattudat kialakítása 7

A mozgásfejlesztés területei A játékos utánzás a kapcsolatteremtés eszköze, az első kommunikációs lépés. A mozgással kísért beszéd támogatja a beszéd megértését, javítja a mozgáskoordinációt, fejleszti a figyelmet. A csoportos terápia során segíti a szülő-gyermek, gyermek-szakember közötti kapcsolat kialakítását. A fejlesztés lépései utánzással:  szó értékű mondatok utánzása  alapmozgások utánzása  szóértés fejlesztése  mozgásutánzás  egyszerű mondókák  egyenletes lüktetés kialakítása  mozgás gyermekdalokra 8

Az alapmozgások koordinációjának javítása Alapmozgásoknak tekinthetőek: a gurulás, a kúszás, a mászás, a járás, a futás, az ugrás, az átadás-átvétel, dobás-kapás. Az alapmozgásformák gyakoroltatása változatos módon és helyzetekben kell, hogy megtörténjen, (pl. gurulás hengerben, mászás, járás egyensúlyozó gerendán), hogy a mozgásharmónia kialakulhasson. A tapintás (a taktilitás) érzet a bőrfelületre gyakorolt nyomás hatására jön létre. Ez lehet passzív, amit a bőrfelületre ránehezedő, vagy azon mozgó tárgy gyakorol vagy aktív, amikor a mozdulatlan tárgyat a gyermek érinti vagy nyomja. Az aktív tapintás, vagyis a haptikus érzékelés főleg a tárgyak alakját, nagyságát, térbeli helyzetét érzékeli, ezen alapszik a manipuláció. 9

A testtudat kialakítása A testséma a test gravitációhoz való alkalmazkodásának, egyensúlyának, az izmok percről percre változó mozgásának megélése. A fejlesztés lépései:  utánzómozgások, gesztusjátékok,  a kialakult testkép felerősítése,  a testséma fejlesztése eszközhasználattal és nélkül, egyensúlygyakorlatokkal,  a két testfél (bal-jobb) integrációja keresztezési gyakorlatokkal 10

Kommunikáció- Fejlesztési cél  A beszédkedv felkeltése, szinten tartása  A beszéd kifejező, közlő funkciójának fejlesztése  A szemantikai és szintaktikai szabályrendszer kiépítése és megerősítése  Az ún. alsóbb nyelvi szintek (a beszéd hangzási arculata, a mondatfonetikai jellemzők) az életkori sajátosságoknak megfelelő megalapozása.  Fontos a nyelvi közlés többszintű összetevőjének (szókincs, helyes ejtés, nyelvtani rendszer, szóbeli és írásbeli szövegalkotás) sokoldalú, intenzív, differenciált fejlesztése, amely specifikusan egyéniesített jellegű. 11

Kommunikáció- Fejlesztési cél  A fejlesztés tudatos és tervszerű, amelyben a komplexitás és a folyamatkövetés is megvalósul.  Fontos a mozgás fokozott igénybevétele a fejlesztésnél, mivel a nagymozgás az alapja a finommotorikát igénylő beszédfejlesztésnek, a mozgással egybekötött verbalizálásnak, a fogalmi gondolkodás erősítésének, a tájékozódásnak, szerialitásnak, a ritmusnak és az izmok akaratlagos irányításának. 12

Beszéd  Beszédmegértés, beszédészlelés erősítése  Hangok tiszta ejtése és differenciálása  Beszédtempó, ritmus fejlesztése  Szókincsbővítés (passzív, aktív)  A szóhasználat, beszédkészség fejlesztése  A beszédkedv motiválása 13

A téri tájékozódás fejlesztése A téri tájékozódás alapja, hogy a gyermek képes legyen a saját testén tájékozódni. A fejlesztés lépései:  az alapvető téri irányok felismerése, és megnevezése  testrészek, oldaliság  a jobb-bal irány differenciálása 14

A finommotorika fejlesztésének céljai, szempontrendszere  A fókuszálás kialakítása fényre, tárgyra, illetve a gyermek saját kezére  Mozgó (pl.: guruló) tárgy követésére való ösztönzés  A vizuális figyelem időtartamának növelése  A vizuális differenciálási készség kialakítása, fejlesztése (pl. különböző formájú, nagyságú tárgyakkal)  A szem - kéz koordináció fejlesztése  Kreativitás fejlesztése 15

Finommotorika fejlesztése  Taktilis, haptikus élmény- és tapasztalatszerzés (pl. kéz- és ujjnyomat készítés)  A látás-, a tapintás- és a mozgásérzet együttes szabályozása  Különböző anyagú tárgyak szín szerinti válogatása  A papír-ceruza összefüggésének kialakítása (firkálás)  Markolás -fogás / nyúlás - elengedés kialakítása:  Kétujjas csippentő fogás kialakítása, írás előkészítés 16

Utánzó gyakorlatok és a csippent ő mozgás kialakítása 17

Térbeli tájékozódás fejlesztése 18

Bazális stimuláció, minden érzékelési terület bevonásával  szomatikus ingerlés  vesztibuláris ingerlés  akusztikus érzékelés fejlesztése  taktilis orientálódás  szaglási érzékelés 19

A vizuális figyelem és a vizuális emlékezet fejlesztése  eldugott tárgyak megkeresése  mi hiányzik? – játékok  játék memóriakártyákkal A mennyiségfogalom alakítása:  az egy fogalmának kialakítása  sok-kevés,  több-kevesebb,  ugyanannyi fogalmának tanítása 20

Vizuális figyelem fejlesztése 21

Mennyiségfogalom kialakítása 22

Észlelés  Vizuális (látási), auditív (hallási) észlelés  Figyelem tartósságának növelése  Alak-háttér differenciálás: vizuális, auditív téren  Zörejek, zenei és beszédhangok megkülönböztetése képi, mozgásos megerősítéssel  Ritmus fejlesztése mondókán, versen, éneken keresztül  Beszédészlelés fejlesztése 23

Emlékezet  A vizuális, de főként az auditív emlékezet fokozatos felépítése a hangoktól a szavakon át a mondatokig és hosszabb szövegekig  A szerialitás és szeriális emlékezet erősítése  Betűk és hangok összekapcsolt felidézése  Betűk, hangok, szavak, mondatok sorrendisége  Téri, idői sorrendiség kialakítása vizuális és auditív téren 24

A terápiát sikerességét befolyásoló pozitív hatások Pszichés hatások  a kapcsolat nem hangulatfüggő, feltétel nélküli elfogadás az alapja  javul az empátiás készség  fokozott a testi és lelki aktivitás  az állat jelenléte nyugtatóan hat, oldja a stresszt, biztonságot ad  családi feszültségek, lelki terhek feldolgozásában segít  hangulatfokozó, kiegyensúlyozottságot ad 25

Kognitív hatások  az ismeretszerzés sokrétűbbé,  érdeklődés aktívabbá válik  figyelem, összpontosítás  hatékonyabbá válik  tanulási folyamatok,  memória fejlődik – több a sikerélmény  a kisgyermekek érzelmi úton megközelíthetőbbek  beszédindítás, beszédkedv felkeltése, a meglévő beszéd fejlesztése,  bazális stimuláció  differenciálható feladatok az egyéni fejlettségi szint alapján. 26

Szociális hatások  nem érzik feladat - helyzetben magukat  csökken a kapcsolat - teremtés miatt érzett félelem és szorongás  a túlmozgásos és agresszív gyermekeket megnyugtatja  a kevésbé aktív gyerekeket motiválja  nő a szociális interakciók mennyisége és minősége  érzelmi élet fejlődése 27

A kutyaterápián alkalmazható fejlesztés f ő területei  motoros és orientációs képesség  (testtudat kialakítása, alapmozgás- és egyensúlyfejlesztés, téri tájékozódás fejlesztése, finommotorika)  megismerő funkciók fejlesztése  (érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás fejlesztése)  beszédfejlesztés  (fújó-, szívó-, légző gyakorlatok, artikulációs izmok ügyesítése, beszédindítás)  bazális stimuláció 28

Tapasztalataink, eredményeink  növekedett a szociális interakciók száma és ezzel együtt csökkent a visszahúzódó, autisztikus viselkedési formák megjelenése jelentős, mérhető fejlődés a társas kapcsolatok kialakításában, a figyelem és a mozgás fejlődésében  a gyerek a meglévő tudását sokoldalú foglalkozásokon észrevétlenül rögzíti  hatás a óvoda/gyógypedagógus, -gyerek, -szülő kapcsolatra  alkalmazása elősegíti különböző módszertani lehetőségek felvezetését 29

„Játszótársam, mondd, akarsz-e lenni? „ 30

Köszönöm a figyelmet! További szép napot Mindenkinek ! 31