Családi életciklusok. Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
10. Erőszak a családban, válás
Advertisements

NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Felnőttkor.
rétegek munkaerő-piaci integrációjáért”
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Család.
Hogyan készüljünk az óvodás évekre?
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
A normálisnak tekinthető krízisek a családban.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Szocializáció Fogalmak:
Szociális tanulás formái
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Rokszin Mónika pszichológus
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Mindennapi veszteségeink
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
Család szerepe a szocializációban
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Út a sikeres tanuláshoz
Generációk és család.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Generációk és család.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Asztrológiai továbbképzés
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
A konfliktusok hátterében fennálló családi problémák
Előadás másolata:

Családi életciklusok

Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt, hogy mi elfogadható vagy elfogadhatatlan viselkedés egy családban, kétségtelenül a kultúrális elvárások szabják meg Minuchin a családot olyan természetes fejlődési egységnek fogta fel, amely több stádiumon keresztül fokozatosan fejlődik, a saját szerveződésén belül, mindig újra meg újra átalakúl de eközben tagjai számára fenntartja a folyamatosságot.

Haley(1973) szerint a család állandó változási folyamata két irányból ered: egyrészt a rendszerre ható külső tényezők (új barátok, munkahelyi változások, iskolai, környezeti, kulturális hatások) Másrészt belső tényezők Utóbbihoz tartoznak a készségek, lehetőségek természetes fejlődéséből, a gyermekek növekedésébők származó igények Ő vezette be a családi életciklus foglamát

1. Egyedülálló felnőtt 2. Fiatal, gyermektelen pár éves gyermeket nevelő család éves gyermekes család 5. Család serdülő gyerekkel (6-10 éves) 6. Család serdülő gyerekkel (10-14 éves) éves gyermekes család 8. Kirepülés „üres fészek” 9. Öreg, inaktív nyugdíjas szülők

Az életciklus változások a család valamennyi tagját érintik Amikor a család átjut egy fejlődési fázison, a rendszeren belüli viszonyokat ujra kell tárgyalni A legtöbb társadalomban az életciklus változásokat bizonyos ceremóniák, rituálék jelzik Ezek fontos szerepet játszanak a változás definiálásában, az uj határok kialakításában Selvini Palazolli(1978) kihangsúlyozza, hogy a ceremóniák és rituálék a burkolt, implicit kommunikációnak nagyon hatékony eszközei Elsőrendű és másodrendű változások A változások normál kríziseket hoznak Vannak paranormatív krízisek, ezek nem részei a normál fejlődésnek és akkor keletkeznek, ha a normál kríziseket nem tudja jól kezelni a család

Egyedülálló felnőtt Új szükségelet FelnőttSzülők Önálló identitásprofesszinális és Levállásházastársi Veszteség Védettségkontroll a gyermek fölött Fejlődési feladat Felelősségvállalása levállás elfogadása, respekt a gyerek iránt Új viselkedés,viszonyulás Tervezetten átgondolni érzelmi elengedés a feladatokatlemondás a kontrollról

Fiatal gyermektelen pár Új szükséglet A szülőkről való levállás érvényesítése Egymáshoz csiszolódás Sok szerepben működni Veszteség Védettség, szabadság, független életveztés, álmok Fejlődési feladat A házastársi rendszer, közös értékrend, kapcsolati redszer kialakítása Elköteleződés az új rendszer mellett Új viselkedés, viszonyulás Közös szokásrend kialakítása, cserefolyamatok egyensúlyba hozása (adok-kapok), alkalmazkodás

0-3 éves gyereket nevelő család Új szükséglet,gondozás Veszteség, az anyaméh biztonsága Fejlődési feladat, testi lelki konfort Új szükséglet,tudjon regresszív lenni a férj részéről atyai gondoskodást igényel Veszteség, professzionális és nemi szerep Fejlődési feladat, anyává érés Új viselkedés, anyaság, a párkapcsolatba beálló változás Új szükséglet, gyengédség igénye Veszteség, a figyelem köpontjába levést  Fejlődési feladat, családfővé válás  Új viselkedés, apaság, szülői házastársi szerepben rugalmasság

3-6 éves gyermekes család szülők Új szükséglet,a gyermekre ráfigyelni, ráhangolódni Veszteség, „babát” veszítenek Fejlődési feladat, követni a gyermek változásait Új viselkedés, növekvő önállóság, újfata kontroll, szülőtársi viszony alakítása Gyerek Új szükséglet, új funkciók gyakorlása(ödipális), gyors változások Veszteség, elveszti a család zárt biztonságát Fejlődési feladat, a családon kivüli világra rálátás Új viselkedés, más viselkedési modelleket is lát és elsajátít

Család serdülő gyerekkel (6-10 év) Új szükséglet,ödipális feszültség csökkenése Veszteség, a gyermeki felelőtleség Fejlődési feladat, iskolakezdés Új viselkedés, családon kivüli kapcsolatokra nyitás Család serdülő gyerekkel (10 – 14 év) Új szükséglet, prepubertás, pubertás, biztonság keresése a növekvő bizonytalansággal szemben Veszteség, belső gyermeki egyensúly, stabil környezet Fejlődési feladat, átmenet a gyerekkorból a felnőttkorba Új viselkedés, keveredettség, kiegyensúlyozatlanság, bizonytalanság

14-18 éves gyermekes család Új szükséglet, önértékelés kialakítása,pozitív visszajelzés, elfogadó közeg Veszteség, stabil énkép, önbizalom, ügyesség Fejlődési feladat, önépítés, itellektuális, érzelmi, nemi, szereptanulás Új viselkedés, család helyett kortárs csoport, gyors kapcsolatváltások,stabil kötődések hasonló nemüekkel Szülők Fejlődési feladat, lehetőséget adni a serdülőnek hogy a rendszerbe ki be járhasson, ujraöszpontosítás a házassági és karrier kérdéseire Új viselkedés, elfogadni a serdülőt olyannak amilyen, pozitív visszajelzés

18 éves kirepülés „üres fészek” Fiatal felnőtt Új szükséglet, önálló felnőttes fogyasztói igények Veszteség, gondtalan kapás, gyermeki lét Fejlődési feladat, levállás, önfenntartás, pályaválasztás Új viselkedés, felelősségvállalás Szülők Veszteség, szülői szerep, kontroll, gondoskodás a gyerek fölött Fejlődési feladat, házastársi rendszer újraszervezése, szakmai szerep újraértékelése Új viselkedés, felnőtt-felnőtt viszony kialakítása a szülők és felnőtt gyerekek között

Öreg, inaktív,nyugdíjas szülők Veszteség, professzionális szerep, passzívá vált szülői szerep, egészség, életerős működés Fejlődési feladat, a generációs szerepek megváltozásának tudomásúl vétele, elfogadása, kreativítás, rugalmas szerepkeresés Új viselkedés, szerepváltás, közösségi aktivítás, tapasztalatuk integrálása a családba, rokonok, család elvesztése és feldolgozása, felkészülés a saját halálra, az élet áttekintése és integrációja