A PEDAGÓGUS-KÉPZÉSTŐL AZ ÉLETPÁLYÁIG Dr. Gloviczki Zoltán november november 17.
„Pedagógus-központú oktatáspolitika?” Intézmény és pedagógus: a közoktatás váza Intézmény és pedagógus: a közoktatás váza A pedagógus, az oktatás problémáinak és lehetőségeinek egyik kulcsa A pedagógus, az oktatás problémáinak és lehetőségeinek egyik kulcsa Az anyagi, erkölcsi és szellemi kontraszelekció csapdái – társadalmi megítélés Az anyagi, erkölcsi és szellemi kontraszelekció csapdái – társadalmi megítélés
Pedagógus-pályaválasztás Kiszámíthatóság? Kiszámíthatóság? Anyagi jövőkép Anyagi jövőkép Társadalmi presztízs Társadalmi presztízs Kortárs megítélés Kortárs megítélés a presztízscsökkenés és a kontraszelekció ördögi köre
Rendszerszintű szabályozás Képzés: Képzés: Színvonal-emelés: követelmény és ellenérték Színvonal-emelés: követelmény és ellenérték Egyértelmű cél: pedagógus-képzés Egyértelmű cél: pedagógus-képzés Átvezetés a gyakorló pályára Átvezetés a gyakorló pályára Életpálya: Életpálya: Színvonal-emelés: követelmény és ellenérték Színvonal-emelés: követelmény és ellenérték
A szabályozás lehetőségei Közalkalmazotti jogállás Közalkalmazotti jogállás Önálló kiegészítő bértábla Önálló kiegészítő bértábla Törvényi szabályozás a követelményekről Törvényi szabályozás a követelményekről A pedagógus-társadalom egységes kezelése A pedagógus-társadalom egységes kezelése Szakmai alapú belső különbségek Szakmai alapú belső különbségek
Egy lehetséges modell 5+1 éves felsőoktatási képzés 5+1 éves felsőoktatási képzés 2 év gyakornoki idő – minősítő vizsga 2 év gyakornoki idő – minősítő vizsga „Pedagógus I.” szakasz > 8 év+ minősítés „Pedagógus I.” szakasz > 8 év+ minősítés „Pedagógus II.” szakasz > 14 év+ „Pedagógus II.” szakasz > 14 év+ Opció: Opció: „Pedagógus III. (Mesterpedagógus)” „Pedagógus III. (Mesterpedagógus)” „Tudós tanár” „Tudós tanár” Záró szakasz Záró szakasz
Mit tegyen, akinek véleménye: „A” 1. Döntsön az „A” mellett… 1. Döntsön az „A” mellett… 2. Folytasson diskurzust az érintettekkel: 2. Folytasson diskurzust az érintettekkel: „Szerintem ‘A’, szerinted ‘C’, kidolgozzuk a ‘B’ változatot…” Az újszerűség társadalmi csapdái: felfokozott várakozás bizalmatlanság Rákos-mező szindróma