A romániai magyar közoktatás kihivásai Erdély 2015 fejlesztési konferencia, Sepsiszentgyörgy Előadó: Keresztély Irma.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Advertisements

Társadalmi Megújulás Operatív Program A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban TÁMOP /2 –
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
A koragyermekkori nevelésről
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
FŐVÁROSI OKTATÁSI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁST TÁMOGATÓ PORTÁL Horváth Csaba Főpolgármester-helyettes Sajtótájékoztató október 2.
ÜDVÖZLET SEPSISZENTGYÖRGYÖN 2009 MÁJUS 21. MIÉRT SEPSISZENTGYÖRGY? MSZT-MSZT HÁROMSZÉKI TAGOZATA.
MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG HÁROMSZÉKI TAGOZAT SEPSISZENTGYÖRGY 2009.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
A szakképzés helyzete Magyarországon
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Önkormányzatiság Romániában – helyzetkép és jövőkép Kovács Péter, az RMDSZ ügyvezető alelnöke INNOVA KONFERENCIA Szabadka
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Példa egy ppt prezentációhoz
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Honnan hová? – az oktatási stratégiánk megvalósításának négy éve Joó Horti Lívia Magyar Nemzeti Tanács
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A szakiskola jelene és jövője
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Háromszéki szakoktatás jövője
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

A romániai magyar közoktatás kihivásai Erdély 2015 fejlesztési konferencia, Sepsiszentgyörgy Előadó: Keresztély Irma

A romániai magyar közoktatás kihivásai Beszélhetünk : gazdaságról, munkaerő piaci helyzetről, nemzeti fejlesztési tervről, uniós források lehívásáról,stb. az oktatás területe mindig ott van a háttérben: képzett emberek utánpótlása nélkül ugyanis mindez csak ideig – óráig sikerülhet. A romániai magyar oktatás amellett, hogy a munkaerőpiacra, az ott elfoglalt pozícióra felkészítő folyamat, egy másik, rendkívül jelentős funkcióval is bír: a magyar identitás megőrzésének eszköze és a család, az egyház mellett legfontosabb színtere

A romániai magyar közoktatás kihivásai Alapvető kérdések: mit akarunk ? hová akarunk eljutni ? hogyan rajzolódik ki egyáltalán a romániai magyarság jövőképe? léteznek stratégiák, elemzések, koncepciók, de a konkrétumok terén még nem tettünk eleget, Megállapítás : jól működő programokra van szükség amelyek a kormányzati ciklusokon átívelő megújulást célozzák.

A romániai magyar közoktatás kihivásai Melyek a magyar közoktatás alapvető dillemái : 1. intézményrendszer átalakitásának fontossága egy decentralizált, a helyi közösség igényeit / elvárásait kielégitő iskolarendszer / iskolahálózat kiépitésének szükségessége, Milyen iskolarendszert szeretnénk, milyen legyen a jövő magyar iskolája, a szórványban, itt Székelyföldön, Háromszéken, Hargita megyében ?

A romániai magyar közoktatás kihivásai Intézményrendszer kiépitése függ a gyereklétszámtól Kiindulok egy szélesebb körből: a Magyarországgal határos államokban: 2,5 millió magyarból 0,5 millió iskoláskorú demográfiai trend, a születések évről-évre csökkenő száma Európában, magyar iskoláskorúak száma is évről-évre csökken illetve csökkenni fog. a nem magyar óvodát/iskolát választó részben vagy egészben magyar szülőktől született gyermekek, a szülőföldjüket elhagyó, a nem továbbtanulók, erodálják a magyar oktatás intézményrendszerét. A magyar gyerekek közül hozzávetőlegesen minden negyedik, nem magyar nyelven történő képzésben részesül.

A romániai magyar közoktatás kihivásai Romániai viszonylatban: A 2002* évi népszámlálási adatok etnikai eloszlása a következőket összesitette Romániára vonatkozóan: SorszámEtnikumNépességszám% Összesen román ,5 3magyar ,6

A romániai magyar közoktatás kihivásai Oktatási szint Országos összes Magyar nyelven %Megjegyzés ek Minden szint ,9Országos statisztikai hivatal Óvóda ,3OM Elemi ,3 Gimnázium ,8 Középiskola Szakképzés ,5 Posztlici és mester ,4

A romániai magyar közoktatás kihivásai B: Intézményrendszer épitéséhez szükség van pedagógusokra Országos összesÓvónőkTanitókTanárok és oktató mesterek Országos összesités Magyar ,5% ,83% ,6% ,16%

A romániai magyar közoktatás kihivásai Következtetés: Figyelembe véve a magyarul tanulók országos arányát (4,9%), a magyar pedagógusok aránya (4,5%) megfelel az elvárásoknak. A földrajzi eloszlás azonban nagyon rossz a szórvány szempontjából, mivel óvódai illetve elemi iskolai szinten többé kevésbbé biztositott a szakember ellátás, de a gimnáziummal kezdődően ez csökken. Ez a csökkenő gyereklétszám mellett a nem megfelelően kiépitett iskolahálózattal magyarázható.

A romániai magyar közoktatás kihivásai Most szűkitem a kört Háromszékre- Kovászna megyére: Iskolahálózat terén: Összesen : 343 oktatási intézmény amelyből : 73 városon 270 falun

A romániai magyar közoktatás kihivásai Az oktatási nyelv szerinti eloszlás megyei szinten :

A romániai magyar közoktatás kihivásai A Tanulók létszámának alakulása:

A romániai magyar közoktatás kihivásai nőtt a középfokú oktatás szerepe és jelentősége, új profilok, szakterületek beiktatásával nagyobb lett a kínálat illetve a tanuló választási lehetősége; külön hangsúlyt kapott a szak-, illetve szakmai képzés, középiskolai szinten túlméretezett az iskolahálózatunk, Döntést kell hozni: hogyan látjuk a vidék/megye oktatási hálózatát, milyen iskolarendszerre van szüksége a jövőben Háromszéknek ?

A romániai magyar közoktatás kihivásai A pedagógusok létszámának alakulása TanévÖsszesenRománMagyar

A romániai magyar közoktatás kihivásai Szakképzett pedagógusok biztositása, Tanári állások számának csökkenése „kényszerpályás” pedagógusok vándorlása hogyan alakitsuk iskolahálózatunkat a megye/régió, ezen belül Háromszék fejlesztése érdekében ?

A romániai magyar közoktatás kihivásai a választ a fenntarthatóság jegyében kell vizsgálni/elemezni, a gyermeklétszám továbbra is csökken, az elöregedés folyamata jelen van az egész kontinensen, de az oktatás minőségén javitani kell, jól felszerelt iskolákban jól képzett pedagógusokra kell bizni a tanulók nevelését- képzését.

A romániai magyar közoktatás kihivásai Melyek a fejlesztési lehetőségeink ? Egyik járható út az ú.n. iskolakonzorciumok létrehozása, erős iskolaközpontok létrehozása/ megerősítése amely szomszédos közigazgatási területekre is átivelhet, Szórványban a beolvadás végigasszisztálása helyett tervszerű cselekvések sorát kell megkezdeni, A jövőben az oktatás minden szintjén és szegmensében a szórványmentésnek olyan horizontális céllá kell válnia, amely elsősorban nem újabb intézmények létrehozását és rendkívül költségigényes, minden áron való fenntartását jelenti, hanem tervszerű „embermentést”, Szórványközpontok létrehozása, a középfokú oktatás esetében a nyelvi tömbbe, hangsúlyosan Kovászna és Hargita megyékbe kell összegyűjteni,

A romániai magyar közoktatás kihivásai Feladatunk egész Erdélyre kiterjesztett oktatásfejlesztési stratégia megalkotása, amely a magyar nyelvű oktatás alacsonyabb szintjeire a jelenleginél több gyermeket igyekszik bevonni, emeli a magyarság képzettségi szintjét és az oktatás minőségét az oktatás minden szintjén, valamint figyelembe veszi a munkaerő piaci szükségleteket.

A romániai magyar közoktatás kihivásai A magyarság fennmaradására a jelenlegi demográfiai és beiskolázási trendek mellett a szórványban nincs esély. Ahol nem a fejlesztés, hanem a fennmaradás a tét, ahol a magyar oktatás a lét – nem lét határán vegetál vagy már nem is létezik, ott egyetlen feladat lehet: olyan helyzet teremtése, hogy a magyar gyermekek, pontosabban minden magyarul tanulni akaró gyermek számára a magyar óvoda, iskola illetve az abba való eljutás biztosítva legyen. Ez a mi feladatunk !

A romániai magyar közoktatás kihivásai Végszó helyett: Nagy szükség van az iskolarendszer fejlesztésére Nem tisztem eldönteni, hogy a szakképzés területén milyen iskolatipusokban kell gondolkozni, de egészen biztos, hogy az alapfoglalkozások széles skálájára lesz igény a jövőben is mivel Háromszéken, vagy Hargita megyében nagy lehetőségek vannak a turizmus területén. Ezen terület fejlesztéséhez szükség lesz jól képzett szakemberekre és ezt alapszinten a közoktatási intézmények látják el

A romániai magyar közoktatás kihivásai A romániai magyar iskolák elött ugyanazok a feladatok állnak mint bármely jól működö iskola előtt: környezetével jó kapcsolatokat fenntartó, autonóm, magas szakmai értékeket képviselő intézményrendszer fenntartása, működtetése a jövőben is.. Számunkra a középfokú szakképzés, valamint az élethosszig tartó tanulás támogatásával, kurrens ismeretekkel rendelkező, piaci szempontból rugalmas, magyar nyelven kommunikálni képes munkaerő megteremtése a cél. Ez fogja megvalósitani a térség fejlesztését !

A romániai magyar közoktatás kihivásai Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! Keresztély Irma Tel: ,