Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Háromszéki szakoktatás jövője

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Háromszéki szakoktatás jövője"— Előadás másolata:

1 Háromszéki szakoktatás jövője
Oktatáspolitikai és stratégiai megközelitésben Keresztély Irma előadó

2 Háromszéki szakoktatás jövője Jövőkép megrajzolása
- Hozzáférhetőség; - Esélyegyenlőség biztositása; - Átjárhatóság; - Anyanyelvi szakoktatás; - Idegen nyelv elsajátítása; - Vállalkozói képzés;

3 Háromszéki szakoktatás jövője A megye oktatási terve 2004-2015
Lépések: 0. Iskolai hálózat megrajzolása; Prioritások megfogalmazása; Tevékenységi tervek elkészitése; Ütemtervek megállapitása és megvalósitása;

4 Háromszéki szakoktatás jövője Minőségi mutatók
Iskolahálózat megrajzolása: Demográfiai mutatók: a. Népességi helyzet 2002-ben: lakós 50,40% városi, 49,60% falusi, 50,90% nő 49,10% férfi

5 Minőségi mutatók b. Korcsoportonkénti megoszlás 1990- 2002 között:
Fejlődési trend Személyszám 0 – 14 év csökkent 19.700 > 60 év növekedett 4. 000 15 – 59 év enyhe növekedés 260

6 Minőségi mutatók c. Etnikai összetétel: Magyar 73,80 % Román 23,24 %
Roma ,70 % Egyéb ,23 %

7 Minőségi mutatók 2. Előrejelzések: korcsoport 2003-2013 % 2003-2025
0-14 év -4.900 12,30 30,40 >65 év + 6,30 24,10 összesen 2,80 9,90

8 Minőségi mutatók 3.Iskolaköteles gyerekeknél: 7- 14 év - 15,00 %
- 29,10 % 15-24 év - 28,10 % - 38,50 %

9 Minőségi mutatók 4.Szakképzési célcsoport : 14 - 18 év
Kovászna megyében: 2002 2015 2025 18.283 11.761 11.166

10 Minőségi mutatók Fiatalok / idősek :
2015-ig a fiatalok száma meghaladja az idősek számát, 2015 után megfordul az arány, beindul az elöregedés folyamata, Munkaerőhiány jelentkezik a hazai piacon,

11 Háromszéki szakoktatás jövője Lehetőségek azonosítása
A munkaerőképzés minőségének javítása, Magasan kvalifikált szakemberek képzése, Kompetencia alapú képzés általánosítása és ezáltal az EU munkaerőpiacához való igazítása, Mindez történjen alap- illetve felnőttképzésben,

12 Jövőkép megrajzolása A számok tükrében:
között Kovászna megyében 6522-vel csökken a évesek száma, Ez egyenértékű kilenc középlétszámú ( 200 tanuló ) iskola felszámolásával,

13 Jövőkép megrajzolása Mi a megoldás ? Erőforrások megfelelő tervezése,
Iskolahálózat megerősítése, erős iskolaközpontok létrehozása, Kollégiumi rendszer kiépítése ( szórvány számára alternativa biztosítása), Iskolabuszhálózat kiépítése, Ösztöndíjrendszer bevezetése, Iskolakonzorciumok létrehozása,

14 Jövőkép megrajzolása Szélesebb alapképzés,
Moduláris képzés általánositása, Alapfoglalkozási területek bővítése, Átjárhatóság biztosítása, Párhuzamosság kiiktatása településszinten, Oktatási központok létrehozása a felnőttképzésre, Az élethosszig tartó képzés intézményesítése,

15 Jövőkép megrajzolása A jelenlegi helyzet a kötelező oktatás után:
6o %- elméleti oktatás- akadémiai vonal, 4o %- szakoktatás/ szakmai képzés, A jövőben ez az arány meg kell változzon: 4o %- elméleti oktatás- akadémiai vonal, 6o %- szakoktatás/ szakmai képzés

16 Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: I.lépés:
Iskolahálózat igazitása A.Sepsiszentgyörgy: Egy modern/ korszerű, az EU normákat teljesitő szakiskola létrehozása Illyefalván a mezőgazdaság és állattenyésztés terén,

17 Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: II. lépés: Iskolák egyesitése
Sepsiszentgyörgy: A „Gámán János” Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakközépiskola és az Illyefalvi Mezőgazdasági Szakiskola egyesitése,

18 Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: III. lépés:
Iskolák képzési/foglalkozási területeinek pontos meghatározása Sepsiszentgyörgy: „Puskás Tivadar” Szakközépiskola, „ Kós Károly” Szakközépiskola B. Kézdivásárhely: „ Gábor Áron” Szakközépiskola, „Apor Péter” Szakközépiskola

19 Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések: IV. lépés: Iskolák egyesitése
A.Sepsiszentgyörgy: A „Berde Áron” Gazdasági, Kereskedelmi Szakközépiskola és a „Constantin Brâncuşi” Szakközépiskola egyesitése ( ezt megoldja a decentralizáció)

20 Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések:
Minőségbiztositási belső rendszer kiépitése Alapképzés minőségi szintentartása, A X. osztály több mint 9o %-ban történő továbbtanulása, Az érettségi vizsga biztositása a kötelező oktatás 12 évre történő kibővitése által, Kompetencia alapú oktatás bevezetése,

21 Jövőkép megrajzolása Stratégiai lépések:
Felnöttképzési rendszer kiépítése, az élethosszig tartó tanulás/nevelés gyakorlati megvalósitása Képzési programok akreditálása alapképzésben illetve felnőttképzésben ( továbbképzések, átképzések munkanélküliek foglalkoztatására, ismeretek felfrissitése, elmélyitése, korszerűsitése)

22 MIT HOZHAT A DECENTRALIZÁCIÓ ?
Közigazgatási téren: Mikrorégiók/kistérségi társulások, Makrorégiók, Stratégiák ilyen szinten történő kidolgozása, A döntéshozatalt közel hozza a közösséghez, Közoktatási téren: Iskolaközpontok a közoktatásban, Régiós érdekeltségü szakközépiskolák,

23 MIT HOZHAT A DECENTRALIZÁCIÓ ?
Több pilléres ISKOLAKONZORCIUMOT Sepsiszentgyörgy, Kézdivásárhely, Kovászna, Barót…


Letölteni ppt "Háromszéki szakoktatás jövője"

Hasonló előadás


Google Hirdetések