Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár
Tartalom A képzés bevezetésének főbb szempontjai A duális képzés alapelvei A képzés bevezetésének főbb szempontjai A duális képzésben résztvevő hallgató várható kompetenciái 2015 év szeptemberében induló duális képzések További teendők 2015 szeptemberéig
1.A képzés bevezetésének főbb szempontjai A Miskolci Egyetemen a duális képzésnek történelmi előzményei vannak: selmecbányai képzés, ipari ösztöndíjak, vállalatokhoz kihelyezett tanszékek Egyetemünk országosan kezdeményező és vezető szerepet kíván betölteni a duális képzésben Az egyetem számára azért is fontos a duális képzés, mert ezzel társadalmi, gazdasági beágyazódása, szerepvállalása jelentősen növekszik
1.A képzés bevezetésének főbb szempontjai Célunk vállalatok, intézmények számára jól képzett szakemberek biztosítása, akik az adott szakterület elméleti háttere mellett gyakorlati ismeretekkel is rendelkeznek További fontos célunk a hallgatók számára a versenyképes diploma mellett kiváló karrier lehetőség biztosítása Lényegesnek tartjuk a gyakorlati szakemberek bevonását a képzési programok kialakításába és az oktatásba
2.A duális képzés alapelvei A duális képzésben résztvevő hallgató a szorgalmi időszakot a hagyományos nappali munkarendű hallgatóval együtt végzi az egyetemen (intézményi szakasz) Ezt követően a hallgató a vállalatnál oktatásban és gyakorlati képzésben vesz részt (vállalati szakasz) Lehetséges további vállalati gyakorlati idő teljesítése a szorgalmi időszak alatt is, de a tanrendet és az intézményi hallgatói jelenlétet figyelembe kell venni A vállalatnál eltöltött gyakorlati idő során a hallgató speciális szakmai ismereteket és munkavégzési gyakorlatot szerez
2.A duális képzés alapelvei A vállalatok közvetlen kapcsolatban vannak a hallgatókkal, s így a hallgatókat a vállalati szervezetbe integrálni képesek, be tudják vonni a vállalati munkakultúrába és a munkafolyamatokba A vállalati szakemberek tudása és tapasztalata beépül a felsőoktatásba. A képzés elméleti háttere megmarad gyakorlati, munkatapasztalattal egészül ki. A képzés minőségi ellenőrzés mellett zajlik a résztvevő vállalatok minőségi auditálása folyamatos A duális képzési rendszer nyitott a hallgató és a vállalat számára, mert a munkaszerződés (a törvényi előírások figyelembe vételével) felbontható A duális képzési együttműködés a vállalat-egyetem között hosszú távú
3.A duális képzés jellemzői A felsőoktatási intézmény továbbra is felelős a MAB által jóváhagyott akkreditált képzés tartalmi követelményei A vállalati, gyakorlati képzés kiegészíti a felsőfokú intézmény tevékenységét A duális gyakorlatnak helyt adó vállalatnál eltöltött idő el kell hogy érje a felsőoktatási intézményi szakaszok összes idejének legalább 80 százalékát A felsőoktatási intézményben eltöltött két elméleti szakaszt követően, gyakorlati szakasznak kell megvalósulnia
4.A duális képzésben résztvevő hallgató várható kompetenciái A felsőoktatási intézményekben szerzett elméleti ismeretek A felsőoktatási intézményben korábban nem oktatott gyakorlati-szakmai ismeretek Az adott vállalathoz, vállalatokhoz köthető speciális szakmai ismeretek Az önálló munkavégzésre való képesség A csoportos munkavégzésben szerzett tapasztalat A vállalati és munkakultúra területén szerzett jártasság
5.A 2015 év szeptemberében induló duális képzések, a Miskolci egyetemen KarKépzésekVállalati partner Gazdaságtudományi Kar gazdálkodás és menedzsment nemzetközi gazdálkodás pénzügy-számvitel kereskedelem és marketing turizmus-vendéglátás Gépészmérnöki Kar logisztikai mérnök mérnökinformatikus programtervező informatikus Műszaki Anyagtudományi Kar anyagmérnöki20
6.További teendők 2015 szeptemberéig A Duális Képzési Tanács által akkreditált duális formában is indítható szakokhoz kapcsolódó újabb vállalati, intézményi partnerekkel együttműködési megállapodás megkötése, szenátusi jóváhagyása A vállalati felvételi eljárás lebonyolítása A hallgató értesítése a vállalat döntéséről (legkésőbb július 3-ig) A hallgató értesítése a kar(Oktatási Hivatal) részéről a felvételiről
6.További teendők 2015 szeptemberéig A hallgató nyilatkozata a duális képzésben való részvételről Az adott kar intézkedése a hallgató duális képzésbe való áthelyezéséről, A hallgatói munkaszerződés megkötése a vállalttal A vállalatok felkészülése a duális képzésben való részvételre: megfelelő humánerőforrás és infrastruktúra biztosítása A gyakorlati képzésben résztvevő vállalati szakemberek részére tanfolyam („képzők képzése”)
Köszönöm a figyelmet! Az igazi egyetemi tanulmány az ifjúság öntevékenysége, amikor a hallgató aktívan részt vesz a kutatómunkában, a laboratóriumban, a szemináriumban, a tudományos foglalkozásban együtt dolgozik tanárával, társaival. Weszely Ödön